خرید تور تابستان ایران بوم گردی

این راهش نبود!

امید کاجیان، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

طبق قرار از شنبه کلید خورد. از ارسال پیامک‌ها بگیرید و احتمالاً بعداً تهدید به جریمه شدن‌ها، تا بسته شدن و پلمب جدی‌تر و بیشتر رستوران‌ها، محل‌های کسب و کار. این بار به جای گشت ارشاد ماشینی، گشت ارشاد دوربینی به یاری پلیس آمده و طرح حجاب و عفاف، رنگ و شکل دیگری به خود گرفته و مسئولین در این میان عزمشان جزم است که بار دیگر با برخوردهای قهری و سلبی، مسئله‌ی حجاب را حل کنند. روزگاری که تا قبل از مرگ مهسا امینی به طبقه بندی دختران و زنان به شل حجاب و با حجاب تبدیل شده بود و عرصه را بر شل حجابان تنگ کرده و آنها را به ستوه آورده بود، حال در شکل و شمایلی دیگر در قالب بی حجاب و باحجاب (حتی اگر شل حجاب باشد!) در آمده است. تغییری غیر قابل انتظار و اجتماعی که در عرض چند ماه ناگهان، کشور را دچار دگردیسی کرد. تغییری که هیچ‌کس خیالش را در سر نمی‌پروراند، حال به یک واقعیت اجتماعی در کشور تبدیل شده است.

اما ظاهراً عده‌ای می‌خواهند چشم را به روی این حقیقت ببندند و همچنان با بگیر و ببند و اعمال تهدید بر مواضع خود پا فشارند. غافل از اینکه پدیده بی حجابی امروز ناشی از همان اعمال فشارهای چند ماه پیش بر شل حجابان است.

دراین ماه‌های سخت و عجیب و غریب که همه می دانیم چه بر سر ایران و ایرانی آمد، می‌شد خیلی کارها برای بهبود رابطه ملت و قدرت بایکدیگر انجام داد.

می‌شد از برخی چیزها کوتاه آمد، تا دست‌کم تسکینی برای دردهای این مردم رنج‌دیده بود و مرهمی بر زخم آنها، می‌شد راه اصلاحات برخی مواضع و عقاید را انتخاب کرد، بی آنکه هراسی داشت از اینکه عده‌ای بر آن نام عقب‌نشینی حاکمیت را بگذارند. می‌شد دوستانه‌تر برخورد کرد و ریشه‌ای‌تر. می‌شد راه گفتگو و تعامل را باز کرد و به مردم و زنان این سرزمین این را گفت که آنها در انتخابشان آزادند و ساختار، توان پذیرش چنین چیزی را دارد و آن قدر به بلوغ رسیده که دست از برخی مواضع بردارد و شکاف میان ملت و حاکمیت را بکاهد و در راستای جلوگیری از پدیداری دوقطبی موجود گام بردارد. اما … آیا مسیری که امروز بعد از تمام این ماه‌های سخت، از سوی مسئولین می‌بینیم راه صحیحی است و بوی خوشی از آن می‌آید؟

چرا به جای آنکه با زنان و دختران معترض و بی حجاب امروز در سازش و مدارا را باز کنند، راهی دیگر در پیش گرفته می‌شود. آیا این نحوه مدیریت بحران است؟ اینکه پنجه در پنجه هم میهنی گذاشت و او را وادار به پذیرش همانی کرد که به او دیکته می‌شود؟ اینکه تریبون‌های خاص را یک‌دست علیه این گروه کرد و رسانه‌ها را نیز به همچنین…. نتیجه‌اش چه خواهد بود؟ چیزی بیشتر از رودررویی‌های غم انگیز این مدت؟ می‌شد خیلی مهربانانه‌تر بود و پای حرف‌ها و درد دل‌ها نشست و جای تقابل راهی دیگر را برگزید. از سویی شاید در ظاهر اعمال این فشارها در کوتاه مدت بساط بی حجابی را برچیند اما در بلند مدت نتیجه‌اش چه خواهد بود آیا صورت مسئله پاک نمی‌شود؟ و آتشفشان کینه‌ها در دل‌های برخی زنان فوران نخواهد کرد؟

 از سویی این مسئله می‌تواند تبعات روانشناختی بدی نیز براین قشر بگذارد و این موضوعی پر خطر و حساس است چه بسا تبعات این کار به غیر از تبعات سیاسی و شعله‌ورتر ساختن آتش خشم گروهی از مردم، برای زنان، تبعاتی مانند از دست دادن اعتماد به نفس، افزایش احساس بی اعتمادی و نارضایتی و ایجاد مشکلات روانی و جسمی مانند افسردگی و اضطراب را خلق کند.

باید آموخت و تلاش کرد تا به جای زبان تهدید و فشارهای ناعادلانه، به آنها حس اعتماد داد و کاری کرد تا به جای همه این تبعات منفی، به دنبال آرزوهایشان بروند، زنان باید یقین حاصل کنند که در این کشور حقوق آنها به رسمیت شناخته می‌شود. ای کاش به جای کینه‌اندوزی‌ها، راه برای بهبود موقعیت زنان و دختران ایرانی در جامعه ایجاد می‌شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام – آقا ، اصلآ با اینها نباید صحبت کرد – بگذار آنها کار خودشان را بکنند، ما هم کار خودمان را می کنیم. هر چه باداباد…

    9
    1
  2. این چه نظارتی هوشمندیه که تذکر حجاب برای آقایان هم اومده اونهم آقایانی که با کت شلوار و شاغل در ادارات دولتی که لباس مرتب دارند جالبه یعنی باید ضمن کت وشلوار شال وروسری یا مقنه هم ….
    اگر آمار بگیرید تعداد قابل توجهی از پیامک ها به آقایان اومده از سوی دیگه ظبق آمار در مصاحبه بعض مقامات در یک استان کوچک که بیشتر بومی نشین هم هستند بالغ بر هزارو سیصدو … پیامک برای بی حجابها ارسال شده یعنی اینکه دیگه آمار بی حجابها ….

  3. اقا همان شل حجابان اساس همین بی بندباری مرحله به مرحله به لوس کردن ارزش اجتماعی است البته طراحان و برنامه ریزان کشف حجاب هم خوب از برخوردهای نسجیده و احساسی هم بنفع خود خوب استفاده می کنند و یکی از برنامه ها و همفکری های ناب همین مطلب فوق که تلاش دارد بی بندباری را موجه و امور مقابل کاملاً زشت جلو کنند
    کسانی که از نا آگاهی و بر مبنای مد گرایی به این مسئله قبیح گرایش دارند نیاز به کار کارشناسی و فرهنگ سازی عاقلانه دارند کسانی که برنامه ریز و عامدانه موجبات بی حیایی را دامن می زند باید بصورت قهر مباززه شود چرا که خود یک توطئه برای دو دسته کردن مردم و تفرقه بین عموم مردم هستند حربه فوق العاده خطرناک و موثر در دست بد خواهان ملت
    باید پذیرفت تشخیص دو گروه فوق واقعا سخت است به اندازه شناخت نفوذی ها در زمان جنگ

    1. فقط شما اگاهید. کی به شما اجازه داده که برای مردم تعیین تکلیف کنید؟ هر وقت از مردم (همه مردم) اجازه گرفتید برای کارهاتون بعد دربارهٔ انصاف هم میتونید نظر بدین. مردم واقعا امید به اصلاح رو از دست دادن از بس امثال شما واسشون تصمیم گرفتین، با درشتی، با لجبازی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا