خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیاهی لشکر نیاید به کار، یکی مرد جنگی به از صد هزار؟!/ صدور مجوز “اینترکانکشن” در 4 پیام رسان داخلی بجای تلگرام

ایران اکونومیست نوشت:

اتصال 4 پیام رسان داخلی می تواند خدمات واتس اپ و تلگرام را به مردم ارائه خواهد داد؟ وعده رئیس جمهور در رابطه با رفع محدودیت استفاده از اینترنت محقق نخواهد شد؟!

سیاهی لشکر نیاید به کار، یکی مرد جنگی به از صد هزار!/

دیروز خبر اتصال 4 پیام رسان داخلی پیام‌رسان‌های بله، ایتا، آی‌گپ و گپ منتشر شد. این طرح که به اینترکانکشن نیز موسوم است، کمک می کند تا از این پس کاربران بتوانند با نصب و استفاده از یکی از پیام رسان ها، به تمام 4 پیام رسان دسترسی داشته باشند. البته این امکان هنوز برای سروش پلاس و روبیکا به روزرسانی نشده است.

آبان امسال، چهارمین سال است که پر مخاطب ترین پیام رسان جهان و ایران؛ یعنی تلگرام فیلتر است. پیام رسان واتساپ نیز در مرز یکسالی فیلتر قرار دارد. پس از اعترضات و اتفاقات پیش آمده سربند مرگ مهسا امینی در کشور، نیروهای امنیتی، به فیلتر این پیام رسان ها و کم کردن پهنای باند اینترنت ترجیح دادند. پس از این موضوع نیز، ارگان های دولتی و خصوصی به دلیل لزوم برقراری ارتباط برخط با کارمندان خود، مجبور به استفاده از هرکدام از پیام رسان های داخلی شدند که علت یکپارچه این پیام رسان ها نیز، جلوگیری از همین گسستگی عنوان شده است.

البته که وزارت ارتباطات؛ سال گذشته، به دلیل اعلام نارضایتی‌های فنی و مختلف از پیام رسان های مختلف، وعده اتصال و رفع مشکلات آنها را داده بود. گفته می شود این طرح تا پیش از این برای خود پیام رسان ها هم مبهم بوده؛  قائم مقام پیام‌رسان بله بهمن ماه به زومیت گفته بود که واژه‌ی اتصال ابهام دارد و ماجرا یکپارچگی یا اتصال نیست بلکه صرفاً یک پروتکل واحد ارتباطی مثل پروتکل SMTP در ارسال ایمیل است.. اما به هر ترتیب، این طرح از دیروز قابل اجراست.

با این تفاسیر، به نظر می رسد وعده از بین رفتن فیلترینگ پیام رسان های بین المللی مجازی که قول آنرا رئیس جمهور، چند ماه قبل به مردم داده بود؛ فعلا عملی نخواهد شد و دسترسی آزاد شهروندان به اینترنت آزاد همچنان در هاله ای از ابهام باقی خواهد ماند. البته وزیر ارتباطات دیروز، برای چندمان بار اعلام کرد که اگر پیام رسان های بین الملی، به تاسیس دفتر در ایران اقدام و تابع قوانین جمهوری اسلامی شوند؛ فعالیتشان بلامانع خواهد شد!

با این حال اما؛ آیا اتصال پیام رسان های ایرانی، می تواند محبوبیت استفاده از پیام رسان های بین المللی و نارضایتی مردم به دلیل فیلتر آنها را مرتفع کند؟ آیا خدمات فنی ارائه شده توسط این پلتفرم ها، نیاز مردم و کسب و کارها برطرف خواهد کرد؟ پاسخ این سوالات را البته از میزان و حجم دانلود فیلترشکن های مختلف در کشور می توان حدس زد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا