خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخت شدن خرید خوراکی به روایت گزارش تورم خرداد 402

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: مرکز آمار پس از وقفه‌ای چند ماهه و پس از تغییر سال پایه، گزارش نرخ تورم خرداد 402 را در اولین روز تیر ماه منتشر کرد.

بر اساس گزارش مرکز آمار از نرخ تورم خرداد 402 ، شاخص تورم نقطه به نقطه، تورم ماهانه و تورم سالانه نسبت به گزارش مشابه ماه قبل کاهشی بوده است با این حال تورم اقلام خوراکی، هم‌چنان بیش از 70 درصد است.

این گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد گذشته را 42/6 درصد اعلام کرده که نسبت به ماه اردیبهشت، 12 واحد درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه برای کالا و خدماتی مانند بهداشت و درمان، حمل و نقل، پوشاک و کفش، تفریح و فرهنگ، اقلام خوراکی و آشامیدنی و دخانیات بالاتر از شاخص کل بوده است. به این ترتیب می‌توان توضیح داد چرا اغلب مردم تورم تجربه‌کرده را بیش از اعداد اعلامی می‌دانند.

محاسبات کارشناس مرکز آمار نشان می‌دهد خانوارهای ایرانی تورم ماهانه 2 درصدی را تجربه کرده‌اند. در شاخص تورم ماهانه هم اقلام مهمی از سبد مصرف خانوار مانند قند و شکر، چای، لبنیات و تخم مرغ، انواع گوشت قرمز و سفید، هزینه‌های درمانی، دخانیات و پوشاک و کفش تورم ماهانه بیش از شاخص کل داشته‌اند. در مقابل متوسط قیمت میوه و خشکبار، روغن و چربی‌ها، نان و غلات، آموزش و ارتباطات کمتر از 2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

گزارش تحولات نرخ تورم در خرداد 402 نشان می‌دهد تورم سالانه روی عدد 48/5 درصد ایستاده است. نکته قابل توجه در این بخش گزارش، وضعیت تورم سالانه در استان‌هاست؛ استان تهران با 43/9 درصد کمترین رقم تورم سالانه را ثبت کرده است اما استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، خراسان شمالی و کردستان بیشترین تورم سالانه را داشته‌اند. از این 5 استان، محرومیت در 4 استان از متوسط کشوری بالاتر است.

بر اساس گزارش تورم خرداد 402 شاخص تورم سالانه در گروه کالاهای خوراکی و دخانیات در کل کشور به 70/6 درصد رسیده است. این رقم برای خانوارهای شهری 70/3 درصد و برای خانوارهای روستایی 72/2 درصد بوده است. فاصله تورم سالانه اقلام خوراکی با متوسط نرخ تورم (48/5 درصد در خرداد)، همچنین بیشتر بودن این شاخص برای روستانشینان، می‌تواند زنگ خطر درباره افزایش سوءتغذیه در کشور را به صدا درآورد.

جزییات گزارش مرکز آمار از تورم خرداد 402 هم نشان می‌دهد در حالی‌که متوسط تورم ماهانه 2 درصد بوده، رشد قیمت ماهانه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها» 3/3 درصد و تورم نقطه به نقطه آن 88/1 درصد بوده است. ماهی‌ها و صدف‌داران 5/3 درصد تورم ماهانه و تورم نقطه‌ای این قلم 59/6 درصد بوده و گوشت قرمز و گوشت ماکیان  تورم نقطه‌ای 91 درصدی داشته‌اند. لبنیات و روغن‌های خوراکی هم که در این شاخص‌ها رشد قیمت نسبتا پایینی را رقم زده‌اند، در تورم سالانه رشد 80 و 190 درصدی داشته‌اند تا نگرانی درباره دسترسی ایرانیان به مقادیر کافی از مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها، نابجا نباشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا