خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیوجرسی ابزاری برای تلکه کسبه ؟

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: دیواره‌های بتنی موسوم به نیوجرسی ابزاری برای تلکه کسبه شده‌اند. بر اساس تماس‌های مردمی، در چند ماه اخیر شهرداری به خصوص در مناطق برخوردار تهران به استفاده افراطی از دیواره‌های بتنی موسوم به نیوجرسی روی آورده که اغلب بدون اخذ حکم قضایی و در مواردی با درخواست پرداخت‌های خارج از عرف همراه است.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، کسبه و صاحبان کسب و کار به ویژه در مناطق یک، شمال منطقه 2 و منطقه 3 شهرداری تهران از فشارهای متولی اداره شهر به خود در این شرایط اقتصادی شکایت دارند. یکی از این کسبه در تماس با دفتر انصاف نیوز گفت: در شرایطی که افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، به رشد قیمت کالا و خدمات منجر شده و اجاره‌ها هم سر به فلک گذاشته، شهرداری تهران برای افزایش درآمدهای خود به استفاده افراطی از دیواره‌های بتنی روی آورده است.

این صاحب کسب و کار در شمال شهر تهران افزود: شهرداری منطقه یک به هر بهانه‌ای روبه‌روی ورودی مغازه‌ها یا دفاتر نیوجرسی می‌گذارد. وقتی هم حکم قضایی طلب می‌کنیم اغلب استنکاف می‌کنند و به بهانه‌های مختلف از نشان‌دادن حکم طفره می‌روند.

این مغازه‌دار تجربه درخواست پرداخت‌های غیرقانونی برای حل مشکلش را هم داشته است.

غیرقانونی است

طبق قوانین کشور، شهرداری‌ها فقط به حکم کمیسیون ماده 100 اجازه دارند برای جلوگیری از تخلف ساختمانی و ملکی، موانع فیزیکی ایجاد کنند. قانون شهرداری‌های کشور، وصول عوارض و حقوق مکتسبه را با استفاده از موانع فیزیکی برای سازمان شهرداری مجاز ندانسته است.

با این وجود و به دلیل اصرار به این حرکت غیرقانونی، عده‌ای از شهروندان دست به دامان اداره کل حقوقی قوه قضائیه شده‌اند و این اداره نظریه مشورتی خود را در اسفند 99 اعلام کرده است. در متن استعلام آمده بود: «شهرداری‌ها برای وصول مطالبات خود از شهروندان یا اجرای آراء صادره از کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی رأساً مبادرت به انسداد معبر و ورودی اماکن با نصب نیوجرسی می‌کنند یا قطع خدمات از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسانی را درخواست می‌کنند و متقابلاً شهروندان نیز با شکایت کیفری ممانعت از حق را مطرح می‌کنند. خواهشمند است در خصوص انطباق یا عدم انطباق اقدام شهرداری با قوانین موضوعه اعلام نظر فرمایید.»

اداره کل حقوقی قوه قضائیه نیز چنین پاسخ داده است: «به موجب ماده 100 قانون شهرداری‌ها مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی «شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آن‌که ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید.» لذا صلاحیت شهرداری در جلوگیری از عملیات ساختمانی منوط به نداشتن پروانه ساختمانی یا عملیاتی است که بر خلاف پروانه ساختمانی در حال انجام باشد. بدیهی است پس از پایان ساختمان، شهرداری صلاحیتی در جلوگیری ندارد و باید مطابق مقررات، احکام صادره از کمیسیون ماده 100 این قانون را به نحو مذکور در رأی به اجرا درآورد و در مورد آرای صادره از دیگر کمیسیون‌های قانون شهرداری‌ها از جمله کمیسیون موضوع ماده 77 این قانون نیز از آنجا که طریق و روش اجرای رأی کمیسیون در ماده 77 قانون یادشده به روشنی مشخص شده است، شهرداری نمی‌تواند از طریق اعمال موانع فیزیکی و فشار بر شهروندان به مقدمه‌چینی و تمهید اجرای آرای کمیسیون مذکور بپردازد.»

بر اساس این نظریه مشورتی از دستگاه متولی حفاظت از قانون، اقدام شهرداری در استفاده از نیوجرسی برای مجبور کردن کسب و کارها به پرداخت عوارض غیرقانونی است.

بر این اساس به نظر می‌رسد اقدام شهرداری برای وصول مطالبات قانونی خود به روش غیرقانونی را می‌توان به نوعی تلکه کسبه دانست.

ناپسند است، ناچار است

ناصر امانی، عضو شورای شهر، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: استفاده از نیوجرسی اختصاص به این دوره مدیریت شهری ندارد و همواره یکی از ابزارهای شهرداری برای اعمال قانون بوده است.

او که عضو کمیسیون ماده 100 نیز هست ادامه داد: در کمیسیون هیچ‌گاه به شهرداری ابلاغ نمی‌شود که از نیوجرسی استفاده کنید. در این کمیسیون اغلب به تخریب و در برخی موارد به جریمه حکم می‌دهند. وقتی حکم به شهرداری منطقه‌ای ابلاغ می‌شود آنان برای اجرا، ناچار از این موانع استفاده می‌کنند.

امانی ضمن اعلام مخالفت خود با این روش، استفاده از دیواره‌های بتنی را روشی زمخت و ناپسند خواند و افزود: در دوره ما، پیشنهادهایی مطرح شد که شهرداری روش‌های خود را به روز کند و با شیوه دیگری حقوق شهری را مطالبه کند.

این عضو شورای شهر با اشاره به مشاهدات خود از سطح شهر تهران گفت: بارها دیده‌ایم که با وجود استفاده از نیوجرسی، فردی که محکوم شده در حال کاسبی است. یعنی این روش اثربخشی چندانی هم ندارد و باید در آن تجدید نظر شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از رشد فزاینده استفاده از نیوجرسی به خصوص در منطقه یک تهران نداشته است، گفت: به کارگیری نیوجرسی شدت و ضعف دارد. برای نمونه وقتی درآمد به مناطق ابلاغ می‌شود و می‌گویند موظف هستید در ماه این مقدار درآمد کسب کنید، شهردار و همکارانش می‌روند سراغ پرونده‌های بدهکار. قاعدتا وقتی بدهکار برای تسویه حساب اقدام نمی‌کند، از نیوجرسی استفاده می‌کنند.

عضو شورای شهر ششم ضمن تایید گزارش‌های مردمی ادامه داد: البته من در منطقه یک رفت و آمدی ندارم اما بر اساس مشاهداتم در سطح شهر، می‌توانم بگویم استفاده از این روش بیشتر شده است.

امانی در پایان گفت: با پیشرفت‌های مدیریتی، باید از روش‌های نرم‌تر و مردم‌پسندتر استفاده کنیم. به نظرم اعتراض مردم بجاست و شورای شهر باید به این قضیه ورود و راهکار جایگزین پیدا کند.

انتهای پیام   

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام ،ھر شھروندی بہ رعایت حقوق و تکالیف شخصی خود ملزم است مگر اینکہ رضایت نداشتہ و از حمایت خود استنکاف ورزد۔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا