خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رمز و راز زندگی افغانها در جنوب تهران | «برای خودشان قاضی و دادستان و زندان دارند»

سرویس اجتماعی انصاف نیوز: یک روزنامه‌نگار با اشاره به حضور گسترده‌ی افغان‌ها در جنوب تهران گفت: این اتباع برای خودشان قاضی و دادستان و بازپرس دارند؛ وقتی یک افغانستانی خلافی مرتکب شود در سیستم خودشان محاکمه و مجازات می‌کنند.

روزی سه هزار میلیارد هزینه‌ی اتباع در ایران است

سیدهادی کسایی‌زاده در گفت‌وگویی با انصاف نیوز با اشاره به برخی آمارها گفت: یارانه‌ای که ایران برای اتباع دانشجو و طلبه و یا اقلام خوراکی مثل نان و شیر و… پرداخت می‌کند را کنار هم بگذاریم روزی سه هزار میلیارد تومان هزینه‌ی اتباع در ایران است.

او با اشاره به ورود افغانستانی‌ها به ایران در دهه‌ی شصت می‌گوید: افغان‌ها در دهه‌ی شصت و بعد از دستور امام مبنی بر اینکه افغان‌ها برادران دینی ما هستند به تدریج وارد کشور شدند اما بعد از حاکم شدن طالبان در افغانستان این آمار بسیار افزایش پیدا کرده است.

کسایی‌زاده با بیان اینکه «تعداد اتباع افغان که به دو میلیون نفر می‌رسید الان به هشت میلیون نفر در سراسر کشور رسیده است» می‌گوید: در بسیاری از استان‌ها مثل یزد، لرستان، آذربایجان شرقی و … حضور اتباع را نمی‌بینید و بیشتر آنها در مشهد و یا در تهران هستند.

این روزنامه‌نگار با اشاره به وجود دو شهرک بزرگ صنعتی در جنوب استان تهران گفت: اتباع برای زندگی در اطراف این دو شهرک صنعتی حضور دارند. با وجود گران بودن خانه در تهران اما ارزان‌ترین خانه‌ها در حسن آباد فشافویه است. از طرف دیگر به دلیل اینکه بنگاه‌های آنجا از اتباع کارت شناسایی نمی‌خواهند راحت‌تر خانه قولنامه می‌کنند.

کهریزک به‌خاطر کلونی مهاجران افغان 300 بنگاه املاک دارد

او با بیان اینکه «شهر کهریزک 300 بنگاه املاک دارد»؛ دلیل این موضوع را کلونی مهاجران افغان در آنجا می‌داند و می‌گوید: افرادی که سرمایه‌ای دارند برای مثال در کهریزک یک آپارتمان سه میلیاردی می‌خرند و به یک افغان کرایه می‌دهند و در واقع برای سرمایه‌گذاری به کهریزک و فشافویه می‌آیند.

کسایی‌زاده درباره‌ی جزییاتی از شکل زندگی افغانستانی‌ها در ایران می‌گوید: آنها پول پیش نمی‌دهند و فقط کرایه می‌دهند و در خانه‌ها هم به شکل معمول و «زن و شوهری» نیستند و ممکن است پانزده یا سی نفر یک خانه را اجاره کنند.

این روزنامه‌نگار در ادامه می‌گوید: اگر برای مثال یک ایرانی به کشوری اروپایی برود اینقدر با فرهنگ آن کشور سازگار می‌شود که ممکن است شهردار و فرماندار هم بشود و گاهی ممکن است فراموش کند که ایرانی است و در آن فرهنگ ذوب می‌شود. اما افغان‌ها فرهنگ خودشان را حفظ می‌کنند.

او برای مثال از وضعت افغان‌ها در کانادا می‌گوید که «حتی لباس خودشان را هم در کشورهای دیگر تغییری نمی‌دهند و برای نمونه در کانادا هم پانزده نفری در یک خانه زندگی می‌کنند».

افغان‌های ساکن ایران تصمیم به شورش بگیرند کار ما تمام است

این روزنامه‌نگار که چند سالی در حاشیه‌ی تهران کار خبری کرده است با هشدار نسبت به این موضوع که «اگر افغان‌های ساکن ایران تصمیم به شورش بگیرند کار ما تمام است» می‌گوید: وقتی در ایران اتفاقی می‌افتد شاید درصدی از ایرانیان خارج از کشور علیه ایران و یا نظام هم شعاری بدهند اما مثلا در موضوع اخیر آب که مورد اختلاف ایران و افغانستان بود همان اتباعی که در کهریزک بودند هم به نفع طالبان شعار می‌دادند.

کسایی‌زاده معتقد است که «حضور افغان‌ها علاوه بر مشکل امنیتی، سبب ایجاد مشکل امنیت غذایی هم شده است» و می‌گوید: شهروند کهریزک یا باقرشهر می‌گوید که من مجبورم که نان را از شهرری بخرم به جهت اینکه نانی برای آنها نمی‌ماند.

او با اشاره به تماس یک مسئول فروشگاهی زنجیره‌ای در جنوب استان تهران از قول او می‌گوید: «من را بازخواست کرده‌اند که چرا یک‌ساعته اقلام غذایی مثل تخم مرغ و … تمام شده است؛ در حالی که افغان‌ها آمده‌اند و همه‌اش را خریدند و بردند».

روستاهایی در ری، قلعه نو و کهریزک از ایرانی‌ها خالی شد

کسایی‌زاده پیرامون حضور افغانستانی‌ها در جنوب استان تهران با بیان این توضیح که «روستاهایی در ری، قلعه نو و کهریزک از ایرانی‌ها خالی شده‌» می‌گوید: مثلا کویرآباد کهریزک که سه تا چهار هزار نفر جمعیت دارد همه‌شان اتباع هستند. یا روستای اشرف‌آباد یا روستای مجیدآباد هم همینطور. در روستاهایی در جنوب تهران در نماز جمعه و جماعات صرفا افغانستانی‌ها حضور دارند و ایرانی در آن نمی‌بینید.

این روزنامه‌نگار با اشاره به تاثیر حضور اتباع بر اقتصاد ایران گفت: قانون نانوشته‌ای در ایران داریم که افغان‌ها می‌توانند گواهینامه بگیرند و یا حساب بانکی داشته باشند و این موضوع به اقتصاد ما ضربه خواهد زد.

کسایی‌زاده درباره‌ی نحوه‌ی مواجهه‌ی سایر کشورها با پناهندگان می‌گوید: در همه‌جای دنیا وقتی پناهنده می‌شوید در قدم اول فرد را در جایی قرنطینه‌ می‌کنند بعد هم می‌گویند که پس از قرنطینه فقط می‌توانی در این شهر زندگی کنی. اما در ایران اتباع انتخاب می‌کنند که کجا زندگی‌ کنند.

اتباع با جیب خالی می‌آیند و با جیب پر برمی‌گردند!

سالانه پنجاه تا شصت میلیارد تومان به جیب استانداری تهران پول واریز می‌کنند

او در ادامه می‌گوید: نکته‌ی بعد این است که وقتی وارد کانادا، ترکیه، دبی و… می‌شوید می‌پرسند که چه کاری بلدید و چقدر پول دارید. در ایران اما اتباع با جیب خالی می‌آیند و با جیب پر برمی‌گردند!

مدیرمسئول ماهنامه‌ی «میدان آزادی» در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: روزبه‌روز جمعیت اتباع افزوده می‌شود و البته آنها سالانه پنجاه تا شصت میلیارد تومان به جیب استانداری تهران پول واریز می‌کنند. هر اتباع طبق قانون باید دو – سه ماه یکبار سه تا چهار میلیون تومان به دولت برای تمدید گذرنامه پول بدهد.

با اتوبوس‌ افغان‌های روستاها را به شهرداری می‌برند

کسایی‌زاده در ادامه درباره‌ی اتفاقی عجیب پیرامون دریافت پول از اتباع سخن می‌گوید: «اگر آن افغان در یک روستا باشد باید پول را به دهیاری بدهد اما شهرداری‌ها با اتوبوس‌ افغان‌های روستاها را به شهرداری می‌برند که پول به حساب شهرداری واریز شود! دعوا بر سر پول است. آخر هر ماه جلوی نمایندگی اتباع در کهریزک و یا باقرشهر در صف ایستاده‌اند تا این پول را بدهند.»

مافیای بزرگ پلاستیک کشور در روستایی در کهریزک است

این روزنامه‌نگار مسئله بعدی حضور اتباع در ایران را «نیروی کار» می‌داند و درباره‌ی «مافیای پلاستیک» می‌گوید: مافیای بزرگ پلاستیک کشور در روستایی در کهریزک است. روستایی به نام قمصر پنج تا شش کیلومتر با آرادکوه که مرکز زباله‌های تهران است فاصله دارد.

او در ادامه می‌گوید: تمامی افرادی که در کوچه و خیابان می‌گویند «پلاستیک کهنه می‌خریم» پلاستیک‌هایی که می‌خرند را به آرادکوه نمی‌رود و همه‌ی آنها وارد قمصر می‌شود. در این روستا زمین‌های کشاورزی با ایرانیت تفکیک شده و داخل همه‌ی زمین‌های دستگاه‌های بزرگ خردکن پلاستیک است که با برق سه فاز کار می‌کند. با این دستگاه‌ها پلاستیک‌ها را خرد می‌کنند و به مواد اولیه‌ی پلاستیک تبدیل می‌شود.

کسایی‌زاده درباره‌ی وضعیت این روستا می‌گوید: چطور ممکن است که در یک روستای کشاورزی هشتاد فروشگاه مواد اولیه پلاستیک باشد؟! آنجا به مرکز مافیای پلاستیک تبدیل شده است. برای تخریب آن هم حکم قضایی آمده است اما هیچ کس جرات نکرده که آن را اجرایی کند. من درباره‌‌ی همین موضوع گزارشی تهیه کردم اما در نهایت اهالی روستا جلوی فرمانداری و در برابر دوربین‌های مداربسته من را زدند!

او در پاسخ به این سوال که «چرا این حکم قضایی اجرایی نشده است؟»، گفت: یا زورشان نمی‌رسد یا منفعتی دارند که هیچ کس با اینها برخورد نمی‌کند. فرد روستایی که این زمین را اجاره داده است برای اینکار صد میلیون تومان به شکل ماهیانه پول اجاره می‌گیرد. حدود سیصد قطعه زمین کشاورزی در اختیار مافیای پلاستیک است. مسئول جمع کردن زباله شهرداری است چرا به این روستا برده می‌شود؟!

این روزنامه‌نگار درباره‌ی معمای آمار اتباع حاضر در ایران می‌گوید: به جهت اینکه آنها به شکل قاچاقی می‌آیند آمار مشخصی از اتباع در ایران نداریم مگر اینکه طرح پایش از سوی پلیس اجرایی شود. نیروی انتظامی باید وارد این موضوع شود و از افغان‌هایی که در شهر هستند مثل دهه‌ی شصت کارت بخواهد.

او درباره‌ی علت عدم مداخله‌ی این چنینی پلیس در این موضوع احتمالاتی را مطرح می‌کند: «یا نیروی کافی را ندارند یا به آنها گفته شده که جوّ کشور را به هم نزنید و یا واقعا می‌ترسند که با افغان‌ها برخوردی کنند».

اگر یک افغان کسی را بکشد و به افغانستان برود هیچ کاری نمی‌توانیم کنیم

کسایی‌زاده با بیان اینکه «اگر یک فرد افغان کسی را بکشد و به افغانستان برود ما هیچ کاری نمی‌توانیم کنیم»؛ گفت: 60 درصد پرونده‌های قضایی کهریزک مربوط به اتباع است و همینطور 70 درصد جمعیت مدارس فشافویه اتباع و 49 درصد مدارس کهریزک هم از اتباع هستند.

«اما راه حل چیست؟»؛ این روزنامه‌نگار در پاسخ به این پرسش خبرنگار انصاف نیوز گفت: راه حل قانونی وجود دارد که بنا بر آن به کارگیری اتباع جرم است و برای اجرای آن بازرس‌های اتاق اصناف باید همه‌ی کارگاه‌ها و دامداری‌هایی جنوب تهران را که اتباع در آن مشغول هستند بررسی کنند.

او در ادامه افزود: راه حل دیگر گرفتن اثر انگشت از اتباع است. اگر از آنها اثر انگشت گرفته شود پلیس به سادگی می‌تواند مجاز یا غیرمجاز بودن آنها را تعیین کند و با این کار غیرمجازها را به لب مرز برگردانند.

کسایی‌زاده پیرامون خبرهای مربوط به کمک سازمان ملل به ایران در مورد پناهندگان گفت: اینکه گفته می‌شود که سازمان ملل متحد برای اتباع پول می‌دهد حرف نادرستی است؛ سازمان ملل برای پناهندگان پول می‌دهد. اگر ما هشتصد هزار پناهنده در ایران داشته باشیم برای آن روزی پنج دلار داده می‌شود. اما مشکل ما اتباع غیرمجاز است.

موضوع اتباع را رها کرده‌اند تا نیروی کار تامین شود و جمعیت افزایش پیدا کند

این روزنامه‌نگار با انتقاد از عملکرد مسئولان در موضوع اتباع گفت: این موضوع را رها کرده‌اند تا نیروی کار تامین شود و از طرف دیگر جمعیت هم افزایش پیدا کند. ده درصد جمعیت ایران اتباع افغان هستند و بر اساس قانون باید پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند!

کسایی‌زاده درباره‌ی راه حل دیگر مواجهه با اتباع می‌گوید: شاید افغان‌ها تمایل داشته باشند که در ایران زندگی کنند و خیلی‌هایشان در اینجا ازدواج کرده‌اند و بچه‌دار شدند؛ باید قانونی وضع شود که اگر آنها می‌خواهند در ایران بمانند باید مثل قوانین دبی و ترکیه خانه‌ای بخرند و سندش در استانداری گرو باشد و اگر هم می‌خواهند در ایران کار کنند باید بخشی از درآمد خود را به دولت بدهند و به جای اینکه دولت به اتباع یارانه بدهد این موضوع به عکس باشد.

موضوع افغان‌ها امنیتی است

او در پاسخ به این انتقاد که «راه‌حل‌های این چنینی مواجهه‌ای امنیتی و انتظامی با موضوعی فرهنگی و اجتماعی است»، گفت: موضوع افغان‌ها در حال حاضر امنیتی است؛ آنها برای خودشان کلونی‌های خاص خودشان را دارند و این موضوع دیگر موضوعی فرهنگی و اجتماعی نیست. 365 هزار کانال برای اتباع است و در این کانال‌ها از همسریابی تا خرید و فروش مواد مخدر و کاریابی و… وجود دارد.

این روزنامه‌نگار در ادامه می‌گوید: اتباع برای خودشان قاضی و دادستان و بازپرس دارند؛ وقتی یک افغانستانی خلافی مرتکب شود در سیستم خودشان او را محاکمه و مجازات می‌کنند.

کسایی‌زاده در پایان گفت: برای مواجهه با اتباع قوانینی وجود دارد اما باید این قوانین به درستی اجرایی شود؛ از طرف دیگر دولت هم نمی‌خواهد که این کار انجام شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. روزی 3 هزار میلیارد تومان یعنی ماهی 90 هزارمیلیارد که با دلار 50 هزارتومانی می شود =یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار در ماه و در سال = بیست و یک میلیارد و ششصد میلیون دلار !!! یعنی بیش از درآمد صادراتی کل فرآورده های پتروشیمی کشور !!! به راستی شگفت انگیز است و گویا مسوولان مانند همیشه در خواب خوش به سر می برند و هیچ راهبرد درستی درباره آن ندارند !!!

    151
    9
    1. من پناهنده افغانستانی ساکن ایران هست. البته ۲۵ سال پیش در ایران بدنیا آمدم.
      باید بگم رسما نصف حرف های این خبرنگار چرت و پرت محضه.
      اگر ایران هر روز و هر سال اینقدر پول خرج میکند.
      خب برادر من جناب دولت ایران همین پول را به من بدهید باور کنید جمع میکنم از ایران میروم اروپا و زحمت را کم میکنم.
      این ارقام کاملا توهمی هست و بنظرم خبرنگار دنبال مظلوم نمایی و بزرگ کردن داستان هست.
      در بخش دیگری از مقاله نوشته شده افغانها دادگاه مخصوص بخود را دارند ( البته پشتون های افراطی که دادگاه های اهل تشیع را قبول ندارند نوعا اینکار را میکنند) ولی در جای دیگر نوشته شده ۶۰ درصد پرونده قضایی کهریزک برای افغانهاست.
      همین یک تناقض نشان میدهد حرف دروغ دارد میزند.
      البته ۵۰ درصد حرف های این مقاله درست هست و ۵۰ درصد دیگرش کاملا غلط. من جمله این ارقام توهمی که مدعی هست چند هزار میلیارد هر روزه خرج افاعنه میشود. دروغ محض هست. کاش میشد با این شخص مناظره میکردم. انصاف نیوز قرار یک مناظره را با این شخص بگذارید.

      48
      437
    2. هر وقت توانستی تفاوت بین افغان و افغانستانی را درک کنی ، بفرما و گزارش به این کشکولی بنویس. این گزارش هم مثل کتابت که خودت تنها مخاطبش بودی و هی می خریدی تا آمار چاپ کتابت را بالا نشان بدهی و جلب توجه کنی ، تنها برای جذب خواننده است.
      سعی کن به رسالت خبرنگاری‌ات متعهد باشی و باری به هر جهتی ننویسی.

      37
      401
      1. ملا لغتی نباش افغانی گفتن به کسی توهین نیست ما ایرانی ها وقتی می خواهیم به مردم اهل یک کشور اشاره کنیم {ی} به آن کشور اضافه میکنیم مثل ژاپنی چینی ارمنی ایتالیایی اماراتی یا غیره در ضمن ما اصلا نمی دانیم که واحد پول شما چیست و اگر کلاه مون هم سمت کشور خوب و متمدن شما بیافتد آن را بر نمیداریم در ضمن اگر ایران بد است شما عزیزان چرا بدترین کشور را رها نمی کنید و کنگر خورده اید و لنگر انداخته اید. شما اتباع عزیز کشور همسایه همیشه یارانه ی پنهان و پیدای ما ایرانیها را مصرف میکنید و فرصت های شغلی ما را میگیرید و باعث گرانی مسکن وغیره شده اید و همیشه از ما ارث پدرتان را طلب کارید

        362
        31
        1. اقای محترمی ک ادعا میکنی وقتی میخوای کسی و‌صداکنی اخرش ی میزاری اسم‌کشور ما افغانستان نه افغان ک میگی افغانی بی سواد

          28
          377
        2. داش رضا ما تاجیکیم عاشق ایران ضرری هم به هیچکسی نمیرسونیم منتها چون امروزه بخشی از افغانستان هستیم هر اتفاقی میوفته به ما هم نسبت میدن و اینکه میگی افغانی داری توهین میکنی چون ما نه افغانی میشیم نه افغانی هستیم ما تاجیک ایم از نسل آمیز اسماعیل سامانی

          51
          1
  2. سلام‌‌آگر‌نیروهای‌اطلاعاتی‌طالبان‌هدایت‌شوند
    مثلا‌ازسوی‌انگلیس‌یا‌امریکا‌که‌دربین‌افغانهای
    ساکن‌ایران‌یارگیری‌وتشکیلات‌درست‌کنند‌‌به‌نظر‌من
    خواهند‌توانست‌‌من‌نمیخواهم‌بگویم‌افغانها‌ناسپاس
    هستند‌ولی‌حماقت‌است‌به‌این‌موارد‌اندیشیده
    نشودبایدحاشیه‌امنیت‌درکل‌امور‌درنظر‌گرفته‌
    شود‌‌والا‌درمواقع‌بحران‌فاجعه‌بار‌میشود

    180
    5
    1. تقریبا بالای ۲۸ درصد صنعتی ترین کشور جاان از والدین مهاجر هستند ،کشور آلمان ،
      من احساسی صحبت نمیکنم وبراساس حقوق بین الملل وحتی قوانین مدنی وشاهد صحبت می کنم که مخاطب فهیم واین فرد مدعی خبرنگاری بداند
      بحث امنیتی قضیه این است که اگر ایران احساس ترس می کند مثل کشورهای غربی پرونده وکیس ها را با وکیل یکایک دنبال کند نه اینکه همه مهاجران با یک چوب زده شوند!،
      اول ،طبق ماده ۹۷۶قانون تابعیت ایران که خدشه ناپذیر است وبیش از ۸۰ سال هست وضع شده ،میلیون‌ها شخص متولد مهاجر در ایران پس از ۱۸ سالگی بدون استثناء باید تابعیت بگیرند وایرانی محسوب می شوند ،چند نفر مهاجر تابعیت گرفتند؟
      ۲،علت اصلی مهاجرت وجنگ های ۴۴ساله پس از تهاجم ارتش سرخ،رقابت کشورهای منطقه وهمسایه در جنگ های نیابتی احزاب از جمله پاکستان ایران وکشورهای عربی خلیج وهمچنین ناتو وآمریکا بودند پس مهاجرین بر آنها حق دارند تا حداقل مثل شهروند خودشان برخورد شود،
      ۳.مهاجرین در ایران هزاران شهید در جنگ تحمیلی ایران وعراق و داعش تقدیم کردند اما براحتی هدف تبعیض قرار گرفتند که به جای خدمات بیشتر حتی از خدمات حداقلی هم مثل مجوزهای کسب وکار وبیمه ویارانه نقدی و…محروم شدند .در استرالیا صدها سال پیش چند پشتون افغان مهاجر برای راه آهنشان کارمی کردند هنوز از آنها تجلیل وقدردانی می شود.ولی اینجا خون دادند ولی بیگانه وتهدید!!@
      ۴.چرا ایران در دوران حکومت جمهوری واکنون کاملا افغان ها را اخراج نمی کند گرچه سالانه نزدیک یک میلیون نفر بعنوان غیر مجاز دستگیر می شوند؟
      چون از یک طرف میلیاردها دلار سرمایه در دست آنهاست واز طرفی صنایع مهم تولیدی غذایی مثل دام وطیور وساختمان و….بخش عمده ای مهاجرین مشغولند وبا اخراج آنها فقط وفقط زیان می کند.
      وسیاست زیرکانه برده های قرن ۲۱ را دارد که به آنها هیچ مزیت حقوق شهروندی نمی دهد وحتی آورده آنها هم هزینه اقامت وکارت اشتغال و اجاره مسکونی ومخارج در ایران شود .!!
      وجالب است بدانید ادعای انقلابی دفاع از مستضعفین جهان را دارد!!!
      عجیب است این خبرنگار ازکجا مدرک گرفته ،پول نان وبرق یک کارگر شریف را حساب می کند ولی دهها برابر
      خدماتش را نمی بیند!!
      اینکه آنها را هنوز مهاجر وکلونی می بینید دلیلش اینه که در جامعه نپذیرفتند وهدف تبعیض بوده .
      ضمنا در اسلام ،برتری به ملیت ونژاد وقومیت نیست وهمه شهروند برابر هستند اما در حقوق بین الملل ،مهاجران تابع کنوانسیون های جهانی پناهندگان ۱۹۵۱ والحاقی ۱۹۶۷ ژنو هستند.که باید یکایک آنها وحق درخواست پناهندگی وبررسی عادلانه آنها را داشته باشند ومنشور حقوق بشر در باره آنها رعایت شود.

      34
      327
      1. نه بابا هزاره نژادپرست چشم دیدن چهارتا تاجیک رو تو بامیان نداشت اینجا روضه خوانی می کند
        ایران کشور شما نیسا
        بیست سال فرصت داشتید با حمایت جهان کشورتان را بسازید ولی از اول چشم طمع به ایران داشتید

        399
        20
  3. سلام – این گزارش یا یک شوخی تلخ است – یا بخشی از یک قصه در یک ناکجاآبادی در سودان و یمن است و اصلآ دلم نمی خواهد باور کنم که این وضع در کشور من است ! چگونه میتوان باور کرد که ۱۰٪ جمعیت کشور از اتباع غیر مجاز هستند و با قوانین و امیال خودشان درون ملت و کشور خود را جا زده باشند! چقدر مملکت ما بی صاحب شده است ! دست بر هر چیزی میگذاری، درد است و فلاکت و بی صاحبی! چه باید بکنیم ؟

    182
    12
  4. چقدر خوشحال آزادند بدون دقدقه های ما ایرانی ها بزارید آزاد باشند طوری که می خواهند زندگی کنند تو زندگیشون دخالت نکنید دخالت بدترین چیزه واقعا فقط رصد شند که امنیتی نشند همین هر چی حکومت ها کمتر در زندگی مردم دخالت کنند بهتره

    14
    249
    1. ای غافل . اگر همه چیز به حال خود رها بشود نه از تاک نشان می ماند نه از تاک نشان . تو پیش از هر چیز املای درست واژه دغدغه را بیاموز . کم سوادی مشکلی است که هم مردم ایران هم مردم افغانستان دچارش هستند .

      78
      9
    2. تو احتمالا افغانی هستی که اینطور نظر میدی،ببینم اگه ما ایرانیها هم مهاجرت میکردیم به افغانستان اینطور خوب باما رفتار میکردید؟

      170
      8
      1. بله جای تشکر، الان اگر اینها نبودند پیش داعش تشریف داشتید ،سچقدر شهید در سوریه وجنگ با صدام دادند؟

        19
        406
        1. نمیرفتن بجنگن!
          ایران رو داعش میگرفت اگر چندتا افغانی عضو فاطمیون نبودند!!! (((: اینارو ارزشی هایی که به شما احتیاج دارند یاد دادند یا تو اون کانال های تلگرامی تون به عنوان جزوه حفظ کردین
          ارتش و سپاه ایران مو بودن؟
          طرف به خاطر اعتقادات شخصی خودش رفته خب نمیرفتم چیزی نمیشد.
          لابد آمریکا و اسرائیل هم به خاطر ترس از کارگرهای افغانی حمله نمیکنند.(((:

          365
          10
      2. اگر اینها نبودند الان داعش صاحب کشور شده بودند ،قدرشناسی از خون شهیدان فاطمیون همینه،
        غیر اینکه همه برای اقتصاد وتولید خصوصا مواد غذایی دام وطیور وبخش های دیگر خدمت می کنند .وجدیدا میلیاردها دلار سرمایه به ایران آوردند .

        24
        430
  5. چقدر چرت پرت نوشتی، چقدر دروغ بدون هیچ مدرک خوب بلدی به مصداق مردم بنویسی بر چه اساس می گی برای خودشان قاضی و دادستان و محکمه دارند یا این عدد هشت میلیون و سه هزار میلیارد از کجا آوردی؟
    واقعا جای تأسف است برای سایت وزین انصاف نیوز

    26
    252
    1. سلام. سید هادی کسایی زاده هستم. اگر شجاعت دارید همراه من بیا بریم کابل ایران. ۱۵ دقیقه در منطقه ای تو را رها می کنم تا ببینی و با چشم شاهد باشی … وقتی خبرنگاری با ۱۵ سال تجربه به صورت تحقیقی مطلب می نویسه یعنی درست است. اینکه نمی خوای باور کنی یا گنجایش درک مطلب را نداری مشکل از رسانه نیست. گاهی برخی اخبار نباید منتشر بشه تا برخی افراد خودشان بفهمند.
      خبرنگار چرت و پرت نمی نویسه این را باید یاد بگیرید.

      397
      21
      1. سلام آقای کسایی زاده – ممنون از گزارش صریح – متقن – با حساب و کتاب و مملو از احساس مسئولیت شما که امیدوارم بدون گزندی به کار شریف خویش ادامه دهی و موفق باشی – آنچه گفتی و نوشتی، همه درد بود و مایه خون دل- ولی بگو و بنویس و ما را خون دل بده که برتر از هر بی خبری است- ننگ باد بر بانیان چنین تحقیرهای ملی و وطنی- پاینده باشی…

        131
        15
        1. رسما اشغال شده ایران
          من ساکن جنوب شهر هستم
          کاش میشد فیلم بفرستم
          الان ببینید چه خبره ..

          دیگه اسم نیروی کار نزارین این جماعت ساکن محله ما اکثر خلافکار هستن
          علنی به ایرانیها زور میگن تهدید میکنن
          براحتی میگن میزنیم میکشیم
          بداد ایران برسین

          160
          12
          1. بگو دقیقا کجای تهران. من جمعه می یام. آدرس دقیق بده ها اگه در قالب کامنت پروژه ای پیش نمی بری.

            7
            102
      2. آقا سید، این جملت که “خبرنگار چرت و پرت نمی نویسه” نیاز به مدرک داره. به عنوان مشت نمونه خروار لطفا از همین جا شروع کن:«قانون نانوشته‌ای در ایران داریم که افغان‌ها می‌توانند گواهینامه بگیرند و یا حساب بانکی داشته باشند و این موضوع به اقتصاد ما ضربه خواهد زد» کو سند؟ و “دقیقا” چه ضربه ای به اقتصاد می زنه؟ چون شما اسمت “خبرنگار تحقیقی”اه و پونزده سالم توی “کابل ایران” بودی، ما باید مثل گاو سرمون رو بندازیم پایین و سند و مدرک نخوایم؟
        آقا سید من نمی دونم شما نژادپرست هستی یا نه، ولی توی حرف هایی که این جا نقل کردی، نژادپرستی خیلی کثیفی به چشم می خوره که باعث می شه شرایط غیرانسانی کارگرای افغان که توسط ما استثمار می شن رو به “حفظ فرهنگشون” ربط بدی. و طوری بگی با جیب پرپول می رن که انگار توی اون پونزده سال کارگر افغان ندیدی. صرفا جهت اطلاع عرض می کنم احساساتی شدن و قضاوت برای روزنامه نگار تحقیقی مثل سمه. و دقیقا همین باعث می شه نه تنها کنترل خودشو ا دست بده و “چرت و پرت بنویسه” بلکه با غیض و خشمی غیر عادی روی چرت و پرت هاش پافشاری کنه. موضوع تحقیق برای روزنامه نگار تحقیقی درست باید مثل موضوع پژوهش برای یک ریاضیدان یا شیمیدان باشه. سرد و دقیق. منتظر “سند” می مانم.
        عذر می خوام اگه احساس توهین کردین. من به سادات احترام می ذارم و احترام شما هم واجبه ولی هنوز هم وقتی یاد اثاث کشی پارسال و اون باربرهای افغانستانی می افتم، موهای تنم سیخ می شه. بارهایی که کارگرهای گشاده طبع هموطن می خواستن با حدود یک میلیون تومان اضافه ببرن بالا رو این بنده خداها با 200 هزارتومن بردن. اون هم چه بارهایی.

        31
        322
      3. فقط بگو تعداد هشت میلیون و سه هزار دلار را از کدام منبع آماری معتبر نقل کردی؟

        7
        72
      4. جناب سید هادی کساپی زاده مدعی هستند که 15 سال است روزنامه نگاری می کنند .البته ایشان بخاطر عمو جان موفق به کسب مجوز راه اندازی یک نشریه شده اند ولی این دلیل روزنامه نگاری نمی شود . هر از چندی هم بزعم خودشان نظرات عمو جان و خود را در نشریه درج می کنند .شما اگر همین مصاحبه را بادقت بخوانید بخوبی خواهید دید که این مصاحبه به همه چیز شباهت دارد تا یک مصاحبه . در اینجا به یکی دو نکته از ده ها نکته غیر حرفه ای و روزنامه نگاری را اشاره می کنم خودتان قضاوت کنید البته در رد خط خط این گزارش می شود مطلب نوشت ولی به همین یکی دو نکته بسنده می کنم تا شاید مورد استفاده جناب آقای شفیعیان و یاران قرار گیرد . اول اینکه بقول معروف در مثل مناقشه نیست فرد مصاحبه گر مثل گوسفند نشسته و این آقا هرچه دلش خواسته بدون اراپه کوچکترین سندی میگوید و مصاحبه گر کوچکترین اعتراضی به ادعاهای وی د نمی کند کجای دنیا چنین کاری را مصاحبه می گویند؟ مطالب عنوان شده بوسیله وی می توانست بعنوان یک مقاله ذکر شود نه مضاحبه ظاهرا باید برای یاران آقای شفیعیان یک دوره روزنامه نگاری راه اندازی کرد تا حدا قل ها رعایت شود .نکته دوم اینکه این آقا مدعی است ده درصد جمعیت ایران را افاغنه تشکیل می دهند که بقول وی بطور غیر قانونی وارد کشود و زندگی می کنند ..این رقم را یکی دو روز قبل از این به اصطلاح مصاحبه یکی از کانالهای معاند و ضد ایرانی در خارج از کشور عنوان کرد و دو روز بعد این جناب و سایت انصاف نیوز آنرا عنوان می کنند. این همزمانی جای تعجب ندارد ؟ مصاحبه گر بایدحد اقل سند چنین ادعاپی را از وی تقاضا می کرد. . ویا اینکه افاغنه خودشان دادگاه دارند اگر جناب کسایی زاده یک حداقلی از سواد رسانه ای داشتند در مدت تحقیق و تجسس جندین ماهه یک عکسی از این دادگاه ها می گرفتند و با نشان دادن مدعی میشدند مشت نمونه خراوار است . در میان همه اقوام چه ایرانی و غیر ایرانی بعضی از مناقشات با پادرمیانی ریش سفیدان حل می شود تا کار به دادگاهای رسمی نرسد اسم این کار دادگاه قومیتی نیست . خلاصه اینکه این گزارش در ادامه کار رسانه ضد ایرانی و معاند تهیه شده و مو بمو همان ادعا ها در این مصاحبه بطور مفصل تر با رنگ و لعابی خاص مطرح شده است و این امر برای سایت انصاف نیوز که در دام این تله افتاده جای تعجب و تاسف دارد

        33
        251
      5. بسم الله الرحمن الرحیم
        سلام علیکم؛ با احترام به همه سادات و مهاجرین.
        آقا سید کسایی خودت یک مهاجرزاده از عراق یا عربستانی که در شرایط سخت بنی امیه یا بنی عباس به سرزمین پارس مهاجرت کرده‌ای! خوب کرده‌ای! اما چرا به انسانی که از روی سختی و ناچاری درین دوره مهاجر شده، با آمار و ارقام عقده‌مندانه و دروغ خرده میگیری! از انصاف به دور است.
        به هر حال، مهاجرت گناه نیست، امریست که در قرآن، جهان و در طول تاریخ ثابت است.
        مدیریت و برنامه‌ریزی نادرست و تحقیر و اتهام به مهاجرینِ بی‌دفاع است که جرم و گناه است.
        امیدوارم منصفانه‌تر بنویسی.

        7
        91
      6. بسم الله الرحمن الرحیم
        سلام علیکم؛ راستی جهت اطلاع بیشتر آقای کسایی زاده بگویم، افعان‌ها مهاجر در اروپا، کانادا، امریکا و استرالیا سیاستمداران بسیاری دارند، از وزیر و عضو کابینه گرفته تا فرماندار و فوتبالیست و غیره.
        نمیدانم، این که فرمودید افغانها سبب تهدید امنیت غذایی و اقتصاد هستند و غیره را از کدام جیبتان درآوردید، چقدر دروغ و تهمتهای عقده‌مندانه برایتان راحت است ولی اثباتش سخت. آیا این هم قسمتی از حرفه روزنامه‌نگاری شماست؟!
        در ضمن دولت‌های ایران با آمارهای دقیق‌تری نسبت به شما، خود در جایی نمیخوابد که نم پس بدهد، شما به دروغ، نگران بیشتر بودن افغانها در برخی شهر و شهرک‌های صنعتی نباشید!

        4
        77
    2. افغانی ها در کرج-تهران-مشهد-شیراز-زنجان-تبریز- و خیلی از شهرهای ایران هستند چرا جمعیتشون اینطوری نشه؟
      نکنه شما افغانی که از افغانیا دفاع میکنی؟

      100
      5
  6. مهاجرت بی رویه مهاجرین غیر قانونی افغانی به ایران خطرات امنیتی و هویتی برای ایران عزیز دارد زیرا :

    ۱. ایران کشوری با هویت شیعی است و مذهب حقه شیعه و آیین ها و مظاهر شیعی مانند عزاداری های محرم در خون مردم ایران است اما اکثریت جمعیت افغانستان سنی هستند و این مهاجرت بی رویه افغان ها ترکیب جمعیتی را بنفع غیر شیعیان برهم میزند و هویت شیعی ایران رو تضعیف میکند و علاوه بر این هویت ایرانی ما نیز تضعیف میشود زیرا در سرزمین ما ایران جمعیت بزرگی غیر ایرانی با فرهنگی متفاوت پدیدار میشود که هویت ملی و ایرانی ما را به طرق مختلف تهدید میکند

    ۲. خطر امنیتی مهاجرین افغانی نیز بسیار است فرض بگیرید بین ایران و افغانستان جنگی دربرگیرد در اینصورت حاکمان افغانستان میتوانند روی میلیون ها افغانی داخل ایران حساب بازکنند و افغان های داخل ایران نیز انگیزه لازم برای کمک به حاکمین کشورشان را به دلیل احساسات ملی که در جنگ تحریک میشود دارند

    ۳. همچنین حضور مهاجرین افغانی در ایران به دلیل اینکه افغانستان مستعد رشد گروهای تکفیری و وهابی است بسیار خطرناک است بطور مثال تروریست عامل حمله تروریستی در حرم امام رضا علیه السلام یک وهابی افغانی بود

    مسؤولین امر اگر ذره ای به مذهب حقه شیعه و کشور عزیزمان ایران غیرت و تعصب دارند باید هرچه سریعتر جلوی مهاجرین غیر قانونی افغان را بگیرند

    337
    10
  7. چشم دولت خودمان کور که افغانها را برنمیگردانه کشورشان بیشترشان سنی و ضد ایرانی و شیعه هستند خودشان گفتن اینقدر بچه بدنيا میاریم جمعیت زیاد تا روزی ایران بگیریم تو اتوبوس مترو بازار پایین و مرکز شهر فقط افغانی میبینیم ایران نیست افعانستان دوم

    142
    8
  8. ترکیه فقط ۳۰۰ هزار افغان داره و اخراجشون میکنه، آلمانی که با اون اقتصادش به شدت به نیروی کارم نیاز داره فقط ۳۰۰ هزار افغان پذیرفته. ایران ۱۰ میلیون!! هیچ جای جهان ده میلیون مهاجر فاقد پول و سواد و فرهنگ و بهداشت با آمار بالای جرموجنایت راه نمیده!

    403
    10
  9. پناهندگی یک چالش عظیم اجتماعی در ابعاد جهانیست. پناهنده نماد فرار به سمت آرامش خاطر و روان و جان از سوی انسانی درمانده با زخم هایی عیان از مصیبت ها و فخایعی پر شمار وبی پناه و در هراس و وحشت و در معرض نابودیست. به نظر میرسد که در گام اول جامعه جهانی در ضرورت تدارک مقدمات اسکان مناسب, تغذیه مناسب و بهداشت مناسب ولو موقت برای توانمندی بیشتر پناهندگان به اجماعی نسبی دست یافته اگرچه که برخی کشورها با اتخاذ تصمیماتی نادرست در همان گام اول موجبات شرمساری خود را فراهم کردند.
    گام های آتی که منتج به جذب دایم بسیاری از پناهندگان میگردد با توانایی هضم برخی از کشورهای میزبان هماهنگی ندارد و به نوعی پدیده جذب قانونی و دفع اجتماعی این فرد آسیب دیده و آسیب پذیر شکل میگیرد و به دنبال آن معضل کلونی های محرومان در مقصد هم از راه میرسند و چالشهای اجتماعی ریشه میدواند و در عرصه سیاسی و امنیتی فضا را برای بهره برداری گرایشات دیگری ستیز و انزوا طلب مهیا میسازد.
    نظام پذیرش مهاجر با پناهنده متفاوت است و کسب اقامت دایم و حقوق شهروندی مستلزم طی کردن پروسه مسیر قانونی کشورهای میزبان است که عوامل متعددی در سرعت روند و تثبیت آن تاثیر میگذارند. دلبستگی و ریشه های عاطفی و عقیدتی به سرزمین پدری در میان برخی مهاجران و پناهندگان در همه جا به وضوح قابل مشاهده است ولی اخذ سیاست امنیتی و دشمن بالقوه قلمداد کردن آنها هم با مراجعه به چند تجربه تاریخی مسجل میگردد که فاجعه آمیز است.
    جمهوری اسلامی ایران فاقد یک برنامه منسجم جذب و هضم مهاجران و پناهندگان و رویش بیشتر ایرانیت در دیگر اقوام است. زمانی میگفتند که ایران بهشت اقلیت هاست ولی فکر میکنم منظورشان این بود که ایران بهشت اقوام ایرانیست.

    5
    97
  10. درود بر شما. چرت و پرت نیست ولی انصافا، انصاف نیوز منصفانه ننوشته است، حجم عظیم از جمعیت در این محلات تهران به دلیل وجود شهرک های صنعتی است که چون برده های قرون وسطی به بیگاری گرفته شده اند و جان و جوانی شان زیر دنده های چرخ تولید خرده شده و می‌شوند بدون هیچگونه امتیاز و با ترس و بیم ار کار و صاحبکار و پلیس. خبر نگار خود می‌داند که هنوز وزارت کشور ایران واژه نیافته اند که این مجموعه را چه صدا کنند: مهاجر، آواره، پناهجو، درمانده. ایشان بهتر بود هم می‌نوشت که ۹۰ درصد نیروی انسانی شهرک های صنعتی اطراف تهران را افغانستانی ها تامین کرده اند. بدون بیمه، بدون امتیازات انسانی، بدون حقوق کافی و بدو…. . باید می‌نوشت که چرخه تولید مادر ایران مستقیما با این اتباع در ارتباط است که اگر یک روز نباشند نانوا بدون آرد می‌ماند سفره از سبزی و میوه خالی است. انصافا بی انصافی است که خبرنگار به کشورهای آمریکا و کانادا و…. سفر کند و بخواهد گزارش راجع به دو ملت تهیه کند ولی شهردار و استاندار و نماینده مجلس ملتی را ببند و لی از دیگر ملت را نبیند. انصاف بی انصافی است که خبرنگار جیب ورودی اتباع را ببند ولی خروجی آن را ندیده قضاوت کند. انصافا بی انصافی است که خبرنگار سخن از شورش بالقوه بزند ولی حمایت بالفعل مدافعین نظام را نبیند. انصافا بی انصافی است که خبرنگار ۳ هزار میلیار تومان صرف دلار ۵۰ هزار را ببند ولی ۳۰۰۰ هزار شهید که فقط در دوران دفاع در برابر صدام فی سبیل الله تقدیم شده اند را نبیند. انصافا بی انصافی است که …..

    20
    273
  11. بیست میلیون افغانی تو ایران هست در حالیکه بیست میلیون ایرانی در فقر مطلق هستند افغانی ها باعث بیکاری و گرانی مسکن و کالاها شدند و بیشترین جرم و جنایت هارو مرتکب میشن همشون باید اخراج بشن چیزی به اسم افغانی قانونی وجود نداره

    208
    10
    1. دقیقا
      با اجازتون من میگم ۳۰ میلیون
      آفا من ساکن جنوب شهرهستم
      باورتون میشه دیگه احساس غریبی میکنیم

      چندتا خانواده ایرانی وسط کلونی افغانی ها هستیم

      بشخصه قصد مهاجرت دارم
      خانواده من دیگه تو کشور خودم شهر خودم محل خودم امنیت ندارن

      ب کی بگیم؟
      ایرانی که بخاطرش بهترین جوون‌ها رو شهید دادیم
      تو کشور خوردم تهدید میشم
      فحش می‌شنوم

      کجاس غیرت
      چیکارمون کردن
      شرمنده ایم شهدا

      129
      13
      1. اولا با “اجازه” آمار نمی دن. ثانیا “جنوب شهر” خیلی عبارت کلی ایه. جنوب شهر کجا؟ کدوم شهر؟ اون شهر توی ایرانه یا افغانستان؟ ثالثا تا جایی که می دونم یه خانواده “جنوب شهری” بضاعت مالی و توان مهاجرت و زندگی درست کردن توی کشورهای “بهتر” رو نداره. مگه این که ندونی جنوب شهر کجاست.
        بازم خود دانی.

        8
        222
        1. … میفهمی داری چی میگی؟ یک ذره غیرت داشته باش البته اگر ایرانی هستی….
          داری از چی دفاع میکنی؟ نکنه نون تو دست این افغانی ها هست؟ نکنه شکم تو رو سیر میکنن؟ خجالت بکش داری از یه مشت…دفاع میکنی.
          من دبیر هستم داخل کلاس من که چه عرض کنم تمام کلاس های مدرسه حداقل دوتا افغانی نشسته.
          نگران فرزندانت نیستی که در آینده نزدیک با افغانی ها درگیر بشن؟؟؟ کافیه اینقدر جهل و نادانی.

          192
          10
          1. سلام. من که ادعایی در زمینه غیرت ندارم ولی اگر برای رفع خستگی فرصت کردید از منبر بیایید پایین، بد نیست کمی فکر کنید مثلا نقش “سرویس های اطلاعاتی بیگانه” و “هموطنان غیرتمند و نژادپرست” در شکل گیری آن درگیری احتمالی چه خواهد بود؟ و به زندگی چه کسانی جز همان بچه ها ضربه خواهد خورد؟

            6
            281
    2. بسم الله الرحمن الرحیم
      سلام علیکم؛ سند بیست میلیون افغان و آمار بیشترین جرم و جنایت را از جیب‌تان در آورده‌اید؟!

      2
      205
  12. با درود!
    این نوشته، گزارش نیست، گزارش تحقیقی نیست. حتا خبر هم نیست. آقای سید که تلاش کرده با ۱۵ سال تجربه خبرنگاری، گزارش تهیه کنه، آنهم تحقیقی متاسفانه معیارهای خبرنگاری را زیر پرسش برده است.
    یکی از مهم‌ترین مسوولیت خبرنگار، بی‌طرفی در تهیه گزارش است.
    دیگرش واقع‌بینانه نوشتن است. حالا بگذریم از دیگر مسوولیت‌هایش.
    اول- آمارها را آدم‌های محل، خبرنگار، نانوا، مسوول کارخانه و… ندارند. آمارها را دولت دارد که باید در گزارش ذکر می‌شد که براساس آمار دولتی، مثلا این قدر مهاجر از افغانستان در ایران است.
    دوم- گزارش‌گر تحقیقی، باید از مراجع ذی‌ربط نقل قول کند. و براساس اسناد حرف بزند. گزارش‌گر تحقیقی یک بخش را تحقیق می‌کند نه همه چیز را.
    سوم- این چیزهایی که در اینجا بیرون داده شده، بیشتر یک دید کلی نسبت به پناهندگان افغانستان است تا یک تحقیق.
    چهارم- بلی، متاسفانه مهاجران در ایران زیاد شده، اما این دلیلی نمی‌شود که مردم ایران عقده‌های شان بالای مهاجران خالی کنند. کرامت انسانی آنان را پامال کنند، هزار و یک توهین کنند. مردم براساس حقوق شهروندی شان اعتراض کنند و از دولت بخواهند تا به مشکلات شان رسیدگی کنند. دولت برای آنها باید راهکار بسنجد.
    پنجم- مهاجران با کم‌ترین حقوق، بدون بیمه، بدون کم‌ترین خدمات بیشترین کار را در ایران انجام می‌دهند. از ساخت‌وساز گرفته تا کارگری‌های شاقه، تمیزکزدن خیابان‌ها و تا تولید و سرمایه‌گذاری، اما با کارکردن شان جایگاه هیچ ایرانی را یا کار هیچ ایرانی را نگرفته، بلکه کار ایجاد کرده است.
    ششم- حساب دولت‌ها را کنار بگذاریم. دولت‌ ایران اگر اینقدر مهاجر افغانستان که شما ادعا دارید ۱۰ میلیون غیر مجاز!!! را پذیرفته، حتما راهکار امنیتی نیز برایش دارد. بدون اینکه در مورد فاطمیون چیزی بگوییم که در بیرون مرزی‌های ایران برای ایران می‌جنگند.
    هفتم- خطاب با سایت انصاف: شما با خبرنگار مصاحبه می‌کنید. بعد آمار خبرنگار را نشر می‌کنسد، اما هیچ توجهی به آمار دولتی نمی‌کند. هیچ سری به آمارهای مهاجرت نمی‌زنید. واقعا چرا اینجوری انصاف دارید!!!

    11
    239
  13. با درود! این نوشته، گزارش نیست، گزارش تحقیقی نیست. حتا خبر هم نیست. آقای سید که تلاش کرده با ۱۵ سال تجربه خبرنگاری، گزارش تهیه کنه، آنهم تحقیقی متاسفانه معیارهای خبرنگاری را زیر پرسش برده است. یکی از مهم‌ترین مسوولیت خبرنگار، بی‌طرفی در تهیه گزارش است. دیگرش واقع‌بینانه نوشتن است. حالا بگذریم از دیگر مسوولیت‌هایش. اول- آمارها را آدم‌های محل، خبرنگار، نانوا، مسوول کارخانه و… ندارند. آمارها را دولت دارد که باید در گزارش ذکر می‌شد که براساس آمار دولتی، مثلا این قدر مهاجر از افغانستان در ایران است. دوم- گزارش‌گر تحقیقی، باید از مراجع ذی‌ربط نقل قول کند. و براساس اسناد حرف بزند. گزارش‌گر تحقیقی یک بخش را تحقیق می‌کند نه همه چیز را. سوم- این چیزهایی که در اینجا بیرون داده شده، بیشتر یک دید کلی نسبت به پناهندگان افغانستان است تا یک تحقیق. چهارم- بلی، متاسفانه مهاجران در ایران زیاد شده، اما این دلیلی نمی‌شود که مردم ایران عقده‌های شان بالای مهاجران خالی کنند. کرامت انسانی آنان را پامال کنند، هزار و یک توهین کنند. مردم براساس حقوق شهروندی شان اعتراض کنند و از دولت بخواهند تا به مشکلات شان رسیدگی کنند. دولت برای آنها باید راهکار بسنجد. پنجم- مهاجران با کم‌ترین حقوق، بدون بیمه، بدون کم‌ترین خدمات بیشترین کار را در ایران انجام می‌دهند. از ساخت‌وساز گرفته تا کارگری‌های شاقه، تمیزکردن خیابان‌ها و تا تولید و سرمایه‌گذاری، اما با کارکردن شان جایگاه هیچ ایرانی را یا کار هیچ ایرانی را نگرفته، بلکه کار ایجاد کرده است. ششم- حساب دولت‌ها را کنار بگذاریم. دولت‌ ایران اگر اینقدر مهاجر افغانستان که شما ادعا دارید ۱۰ میلیون غیر مجاز!!! را پذیرفته، حتما راهکار امنیتی نیز برایش دارد. بدون اینکه در مورد فاطمیون چیزی بگوییم که در بیرون مرزی‌های ایران برای ایران می‌جنگند. هفتم- خطاب به سایت انصاف: شما با خبرنگار مصاحبه می‌کنید. بعد آمار خبرنگار را نشر می‌کنید، اما هیچ توجهی به آمار دولتی نمی‌کند.
    هیچ سری به آمارهای مهاجرت نمی‌زنید. واقعا چرا اینجوری انصاف دارید!!!

    10
    232
  14. انصافا! بی انصافی است
    بدون شک بخشی از نوشتار آقای کسایی زاده نزدیک به واقعیت است و بخشی هم با اغراق همراه و بخشی با نگاه احساسی نگاریده شده است. روزنامه جمهوری اسلامی هم که در اوج کسادی بازار سیاست و سیاسیون خود به سر می‌برد، وبگردی نموده، به نشر مجدد گفته های آقای کسایی زاده پرداخته است. ضمن احترام به حرفه خبرنگاری و اعتقاد به آزادی بیان لازم دیدم نکاتی چند در این مقال بنگارم:
    بدون شک آمار دقیق از حضور اتباع در ایران وجود ندارد ولی آقای کسایی زاده می‌توانست با یک تماس به وزارت کشور ایران، که سال گذشته اتباع افغانستان را انگشت نگاری نموده اند، به آماری مقرون به حقیقت نهایت چهار و نیم میلیون نفر دست بیابد، تا به آمار اغراقی ۸ میلیون و بیشتر دست نمی یازید.
    بدون شک موضوع مهاجرت دارای تبعات مثبت و منفی است و بزرگ جلوه دادن تبعات منفی آن، از سوی خبرنگار با تجربه ۱۵ ساله و باز نشر آن توسط روزنامه جمهوری اسلامی بی انصافی بزرگیست در حق چهار و نیم میلیون انسان بی دفاع؛ خصوص در زمان که مجلس محترم و دولت سیدمحرومان در صدد تشکیل سازمان ملی مهاجرت هستند.
    آنچه که آقای کسایی زاده نگاریده است و روز نامه جمهوری هم آن را در ۱۰ مقوله مرتب ساخته است، بخش بزرگ از گفته ها با نگاه غیر تحقیقی و رویکرد خبری نگاریده شده است. آقای کسایی زاده در بخش از گفته ها دچار تضاد گویی هم شده و در بخش دیگر، به اتهام بستن، توهین و تحقیر پرداخته است.
    سخن ایشان در خصوص تمرکز جمعیت اتباع در جنوب تهران تنها واقعیت این نوشتار است. دلیل آن هم روشن است و آن و جود شهرک های صنعتی و کارگاه های بازیافت زباله در این نواحی است. سکونت در شهرک های صنعتی و گارگاه های بافت، مشکلات خاص خود را داشته و دارد، بوی مداوم نامطبوع زباله و چرم و پلاستیک، سکونت در این حوالی را دچار مشکل کرده است و علت اینکه بسیاری از مالکان ایرانی خانه های شان را به اتباع و آنهم به تعبیر آقای کسایی زاده ارزان واگذار نموده اند، همین شرایط ناگوار سکونت در زباله سراست. سخن آقای کسایی زاده در خصوص زیادی بنگاه های املاک صحت دارد. علت آن نیز روشن است، مهاجرین اجاره نشین های خوبی هستند. بر عکس سخن آقای کسایی زاده که معتقد است: افغانستانی ها بیشتر اجاره نشین هستند تا رهن بده؛ باید گفت که افغانستانی ها بیشتر دوست دارند تا منازل را رهن بگیرند تا اجاره، دلیل این موضوع هم روشن است. اتباع با پولی که در اختیار دارند نمی توانند کار مثمر و مفید انجام دهند.بارگزاری اجاره نامه ها در دفاتر کفالت موید این حقیقت می باشد. از طرفی کثرت بنگاه های معاملاتی هم دلیل خوبی است به این موضوع که عموما بنگاه ها پول اتباع را می گيرند و خودشان به صاحب ملک اجاره ماهیانه پرداخت می‌کنند. این تعامل مشکلات زیادی هم برای اتباع به وجود آورده است. هستند بنگاه های که فقط در ایام اجاره به مدت محدود حضور دارند و پس از کلاهبرداری نا پدید شده اند.
    انصافا! انصاف بود که آقای کسایی زاده به موضوع باورهای مذهبی و ناموسی اتباع افغانستان توجه می‌داشت که حتی خانه های بدون مهمانخانه و آشپزخانه های باز را، نمی پسندند؛ چه رسد به اینکه محرم و نامحرم بصورت مشترک زندگی کنند‌‌. انصاف بود که بین اتباع مجرد و خانواده تفکیک میشد. مجردین ممکن است ۱۵ نفر و بیشتر در یک اتاق گارگاهی و یا شرکتی و یا اجاره ی زندگی کنند، اما خانواده و زن و شوهری شرایط فرهنگی خود را می طلبد.
    انصافا! انصاف بود که آقای کسایی زاده وقتی جیب های خالی و پر اتباع را می دید به منافع ملت و مردم ایران از نیروی کار ارزان و مفید، بدون حقوق انسانی و مزایای بیمه و غیره نیز توجه میکرد. وضعیت مهاجرین در چارچوب سیاست های اشتغالی دولت های مختلف دچار تغییرات جدی بوده است. بارسنگین عمران و سازندگی شهرها و روستاها و جاده ها و حفاری ها و گاز رسانی های دولت سازندگی به دوش مهاجرین کشیده شد. هرچند در دولت تمدن ها مهاجرین کمی از زیر فشار بگیر و ببندهای آقای رفسنجانی بیرون آمدند و توانستند به زیارت عتبات و عالیات مشرف شوند ولی دیری نپایید که در دولت های نهم و دهم تحت فشار سیاست های یارانه ی و تامین بودجه وزارت خانه ها و هزینه های آموزشی و محدودیت های سکنا و اقامت در شهرستان ها و استان ها و ممنوعیت برخی شغل ها و حتی ممنوعیت برخی رشته های تحصیلی پیش پا افتاده دانشگاهی و…. مهاجرین سخت ترین دوره را تجربه نمایند. در دولت تدبیر و امید هم شاهد بی تدبیرهای زیاد بودند. آقای روحانی در دولت های خود، ضمن ادامه روند دولت قبل و با تاسی به دولت های اروپایی به ایجاد بنگاه های خصوصی وکفالتی تحت عنوان دفاتر کفالت اتباع خارجی پرداخت و عموما افسران باز نسشته امتیاز ایجاد دفاتر کفالت را به دست آوردند. این روند نه تنها مشکلات اداری مهاجرین را آسان نکرد بلکه به معضل بزرگتر و آن تصادم سلایق مختلف در برخورد با اتباع انجامید. شخصی که محل سکونتش دماوند بود، فعالیت اداری اش در ملارد و یا شهرستان دیگر انجام می‌شد و مهاجرین هزینه های شهرداری را در ورامین پرداخت می‌کردند ولی فیش آن را باید در پردیس تحویل می‌دادند.
    با وجود این فرازو نشیب ها هنوز دولت های مختلف ایران نتوانستند برای این مجموعه عنوان_ آواره، مهاجر، بیجاشده، پناهنده، و…_ انتخاب کنند؛ زیرا هر عنوان بار حقوقی خود را داشته و دارد و برای فرار از این بار حقوقی دست به عناوینی مبهم و نا رسا زدند.
    با درک این اوضاع و شرایط و باتوجه به اینکه مهاجرین ضعیف ترین و آسیب پذیر ترین قشر در ایران اسلامی هستند. چشم امید مهاجرین به دولت سیدمحرومان دوخته شد. امید به اینکه طبق منویات مقام معظم رهبری و شعار حمایت از قشرکارگر و راه اندازی بنگاه های تولیدی راکد و حمایت از چرخه تولید؛ تومانی!! به جیب مهاجرین فراچنگ آید که آنهم باتوجه به کاهش ارزش تومان و تورم موجود به خیال مبدل شد. در همین راستا و با نگاه به مشکلات عدیده مهاجرین سید محرومان دستور تشکیل سازمان ملی مهاجرت را صادر فرمود تا با نگاه جامع و مدرن و بدور اعمال سلیقه و بصورت قانونمند به مشکلات مهاجرین رسیدگی شود، که هم دغدغه های مردم و دولت جمهوری ایران از نگاه امنیتی و فرهنگی و اقتصادی رفع و رجوع شود و هم مشکلات اداری و فرهنگی و اقامتی و اشتغال مهاجرین بر طرف گردد.
    در چنین شرایط و در آستانه شکل گیری سازمان ملی مهاجرت که ضرورت آن از سالها قبل احساس می شد؛ آقای کسایی زاده و روز نامه جمهوری اسلامی، نوعی افغان هراسی را به راه می اندازند و با نگاه احساسی و اغراق آمیز سخن از شورش بالقوه یک مشت کارگر بازیافت زباله می زنند و معتقدند که کار ما ساخته است ولی و با تاسف؛ حمایت بالفعل و مخلصانه ی مدافعین حرم از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نمی بینند. آقای کسایی زاده و روزنامه جمهوری اسلامی در شرایط سخن از هدر رفت منابع مالی میگویند که اینگار تمام سرمایه های دلاری افغانستان از مهاجرین تامین می‌شود. حقیقت امر این است که هیچ پولی از ایران خارج نمیشود و اگر ایشان دقت میکرد و کمی به خود زحمت میداد متوجه می‌شد که تمام پول های کارگری به حساب حواله داران در بانک های ایران متمرکز می‌شود و پس از آن توسط تاجران افغانستان به شرکت های تولیدی ایران داده شده و محصولات تجاری و صنعتی خریداری می‌شود.
    آقای کسایی زاده آن چنان دچار اغراق گویی می‌شود و سخن از دادگاه و زندان و محکمه مستقل اتباع می‌زند و شهرهای جنوب تهران را کابل می‌نامد در حال که در چند سطر قبل آن می‌نویسد که ۷۰٪ درصد پرونده های دادگاه های جنوب شهر از اتباع افغانستان هستند. اگر دادگاه ها و زندان های مستقل دارند این ۷۰ درصد پرونده ها از کجا آمده اند. هرچند سنت حسنه اصلاح ذات البین هنوز در بین مهاجرین وجود دارد و بیشتر اوقات میتوان اختلافات و مشکلات پیش آمده را بدون مراجعه به دادگاه حل و فصل نمود.
    لازم است یادآور شوم که جامعه مهاجر همیشه قدر دان نگاه جامع پیر فرزانه حضرت امام خمینی ره و نائب شایسته و برحق آن حضرت امام خامنه ی بوده و هستند و تا قیام قیامت خواهند بود. هرگز فراموش نخواهند کرد که حضرت ایشان فرمان آموزش به فرزندان اتباع غیرمجاز را صادر فرمود. همیشه قدر دان سید محرومان بوده و هستند و تلاش های ایشان در خصوص تشکیل سازمان ملی مهاجرت را، علی رغم کارشکتی ها و موانع، از نزدیک می بینند‌. جامعه مهاجر همیشه از درگاه خداوند خواسته و خواهانند تا در این دولت و دولت آتی که به یمن عنایت پروردگاز باز سیدمحرومان خواهد بود؛ امور مهاجرین بسامان شود. والسلام
    غلام عباس

    18
    299
  15. اولا حالا که دولت هیچ تمایلی برای اخراج این مزاحمین ندارد بهترین را این است که ملت دست بکارشوندنانواها به آنها نان نفروشنداگرمغازی برای خرید اقلام خوراکی رفتند بیرونشون کنندوسرهیچ میدانی برای پیدا کردن کاراجازه ایستادن ندهندهیچ کسی با این مزاحمین رابطه نداشته باشد چه خرید و فروش وکاری برای همیشه ازایران خواهندرفت بعداً حقوق کارگرایرانی واقعی خواهدشد

    96
    9
    1. باید هم معترض باشید شما ایرلنی ها
      وقتی دولتتون داشت فرش قرمز برای طالبان مینداخت سکوت کرده بودید
      وقتی بهشون صلاح میداد لال بودید
      این محقق تقلبی چرا نیومد ی مقاله نزد ک ب طالبان کمک نکنید
      حالا ک ب طالبان کمک کردید ودولت ما رو سرنگون کردید
      ماهم میاییم کشورتون نون تون رو میخوریم تا دیگه از این غلطا نکنید
      ما رو هم بدبخت کردید خودتون رو هم
      حالا ک طالبان رو میخواستید برید پیششون ..

      13
      285
      1. آخه دلقک بیچاره در به در
        ما کشورت رو به فنا دادیم یا آمریکا و دولت مزخرف کشورت که نیم ساعت هم مقاومت نکرد؟
        دوما ما به طالبان سلاح دادیم کی اینا رو تو مغز معیوبت کرده؟
        سندی برای این مزخرفات داری یا نه؟
        کدوم فرش قرمز؟
        ما میومدیم اونجا جنگ راه مینداختیم و شیعه ها رو مسلح میکردیم یعنی دهه های طولانی درگیری مضاعف و بحران های عجیب و غریب انسانی
        اون کار رو میکردیم میگفتید چرا کشور ما رو به آتیش کشیدید!!!!!!!
        تو برو یه سند بیار که ما به طالبان برای رسیدن به قدرت کمک کرده باشیم
        دوما به فرض ما گوش دراز شدیم و مهملاتت رو پذیرفتیم تو خیلی بیجا میکنی اینجا باشی و حق ایرانی رو بالا بکشی
        همتون رو بیرون میکنیم

        332
        8
        1. اینو بگو دلیل در اختیار گذاشتن سفارت افغانستان در ایران برای حکومت تروریست طالبان چیه

          3
          6
    2. سلام مردم باید خودشان این اتباع افغانی پرو را بیرون کنند وگرنه در آینده اینجوری اینا تولید مثل می کنند و کچ می اندازند و تو کوچه و خیابان ول می کنند کارمان زار هست دولت بی پول گدا از کنار این اتباع پول در می آورد

      138
      3
  16. واقعاً مسوئلین چرا فکری نمی کنند؟
    بدونه هیچ هزینه ای در ایران زندگی میکنند
    ن سربازی و ن..‌‌‌‌…..!!!

    80
    2
  17. درود بر شرفت که یک ایرانی دلسوز هستی،،ولی چه کنیم که مملکت صاحب نداره،که مشتی افغانی باید در کهریزک از طالبان غارنشین حمایت کنند،،،جناب وزیر کشور لطفا بیدار شو که تو هم ایرانی هستی

    139
    1
  18. سلام وجود اتباع باعث بیکاری ایرانیان گرانی مواد غذایی گرانی مسکن ایجاد مزاحمت بیش از حد بچه افغانی در کوچه و خیابان جرم و جنایت دزدی کابل های برق و مخابرات و مصرف بیش از حد و هدر رفت آب شرب با توجه به کمبود آب هزینه تحصیل بچه افغانی و خیلی چیزهای دیگر با توجه به وضعیت بد اقتصادی خودمان واین را نمی دانم چرا مسوولین فکری نمی کنند

    301
    1
  19. باسلام
    باید در جواب دو تا سه نفر نخست این مطلب که بیشتر موفق به خواندن نظراتشان نشدم عرض کنم اولا اینجا کشور آباء و اجداد من است و هرجور که دوست داشته باشم شما را خطاب میکنم مورد دوم این که به دفعات دیدم افغانی ها را آدم های بدبخت و جنگ زده و گرفتار خطاب میکنند که در جواب اون عده عرض کنم حضور میلیونی بدون دعوت شما در ایران بر روی اقتصاد کشورم تاثیر منفی داره چراکه اون دوستی که گفت من ۲۵ سال ایران هستم طالب مناظره هستم و اعداد و ارقام را قبول ندارم لازم عرض کنم همان شیر و تخم مرغ و موادغذایی که استفاده میکنی با سوبسید دولت به هر فرد ایرانی بوده نه افغانی ! که شما داری سهمیه چند ایرانی را تناول میکنی و به تبع آن بنزین و سوختی که برای ماشینت که به حتم غیرمجاز خریدی یا گازی که داخل لوله های گاز درب منزلی که اگر افغانستان بود عمرا تو خوابت هم نمیدیدی میاد و استفاده میکنی مال آیندگان و سهم فرزندان من و کشور من که جنابعالی بدون اذن من استفاده میکنی یا مدرسه ای که بچه هات مجانی دارن تحصیل میکنن و دانشگاه میرن از محل پرداخت مالیات ایرانی که برای مردم کشور خودش باید هزینه بشه نه تو و امثال تو و …. تا فردا برات میگم
    پس لطفا اگر بیش از این نگران و ناراحت این وضعیت هستید و جیگرش رو دارید برین تو اون کشور گل و بلبل خودتون افغانستان امروز زودتر بارو بندیلتون رو ببندید از میلیاردها پولی که با شپش تو جیباتون قاپ مینداخت خرج کنید برگردین منت این مردم رو هم نکشید خوشحالمون میکنید
    حرف آخر ؛ مردم ایران مهمان نواز هستند اما شما همان افغانی هایی هستید که چند ماه قبل وقت دعوی آب داشتید نان و آب مارو میخوردید به خود ما به نفع کشورتون فریاد میزدید که اگر مسئولیت شما با امثال ما بود پیش از اینکه فکر این بی حرمتی به سرتون میزد بدتر از وقتی که تو یک پژو ۲۰ نفر آمدید خراسان در بسته های ۳۰ نفره میکردیمتون تو پراید ارسالتون میکردیم شهرتون مزارشریف ! پس الان لطف کنید ممنون مردم باشید و انگولک نکنید که بد نشه

    314
    5
  20. باسلام خدمت همه دوستان که از این سایت دیدن کردن ونظر دادن باید به عنوان یک اتباع که در ایران بدنیا آمده بزرگ شده و ازدواج کرده با یه ایرانی بدون هیچ گونه مشکلی در رابطه با ملیت یا نژاد باید گفت این خبرنگار محترم یا هرچی که دوستان خطاب کردن به شدت از بیسوادی ولی اطلاعی رنج میبرد مگه اتباع مثل یهودیان زندگی میکنم که از اسم کلونی استفاده می‌کنه برعکس اتباع متولد ایران به شدت ذوب در فرهنگ ایران شدند ایشان از طریق حرف های کوچه بازاری شروع به قلم زدن کردند خب خواستم بپرسم شما به هیچ وجه از پول دریافتی از اتباع صحبت نکردید از فاطمیون که در سوریه و عراق شانه به شانه تمامی ایرانی ها وسردار شهید حاج قاسم عزیز جنگیدند اسم نبردید از نقش اقتصادی که اتباع در مشاغل سخت دارند اسم نبردید وهزاران خوبی و نقش دیگر که قابل شمارش نیست لطفاً اسم هر بیسواد وخبرنگار نگذارید با احترامی که به خبرنگاران قائلم با ایشان مخالفم چون اصلاً در رابطه با زندگی اتباع در ایران هیچ آگاهی ندارند لطفاً خبرنگاران با سواد واهل قلم نگاهی به حرف های ایشان بیندازید تا ببینید حقیقت چیست این خبرنگار با نگاه به زندگی یهودیان در مورد اتباع قلم زده که من بشدت مخالف این هستم

    2
    240
  21. با سلام
    با تشکر از آقای کسایی بخاطر گزارش خوبشان
    متاسفانه ما ایرانیها مردمانی احساسی و خوش قلبیم که در بسیاری از موارد به ضررمان تمام میشود.
    امروز اتباع افغانستانی حتی در این فضای مجازی هم عرصه را بر ما تنگ کرده اند دیگر نیازی به مدرک و سند نیست شما ببینید توی شهرهایی مثل شیراز اصفهان تهران مشهد و تقریبا بجز نوار غربی کشور همه جا به وفور هستند خب عزیزان من اینها مواد غذایی لباس و مسکن دارو و و و میخان واین تقاضا رو برای همین سه مورد لااقل زیاد میکنه وقتی تقاضا بالا میره خب به تبعش گرونی میاد و این خیلی سادس و با توجه به جمعیت قابل توجه اتباع اخراج آنها باعث ثبات اقتصادی میشه تا حدودی چون جمعیت بعضی کشورها از اتبا موجود در ایران کمتره و شما حطاب کنید وقتی چنین باری از رو دوش اقتصاد کشور برداشته بشه اونم تو این شرایط تحریم قطعا نتیجه مثبتی بر ثبات اقتصادی داره .

    69

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا