خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شروع موج سوم افغان هراسی

عبدالحمید نورزایی، پژوهشگر افغانستانی مهاجر در ایران، در یادداشتی با عنوان «شروع موج سوم افغان هراسی» نوشت:

با مطالعه رسانه‌های داخلی ایران و رسانه‌های خارجی شاهد شروع مجدد عملیات رسانه‌ای گسترده علیه روابط ایران و افغانستان هستیم که از انتشار یک فیلم در نقطه مرزی شروع شد و در ادامه اینترنشنال و بی بی سی و رسانه‌های خارجی دیگر به مسئله مهاجران افغان و ظلم [دولتی] سیستماتیک ایران به آنها پرداختند و در ادامه بخش دوم پروژه در ایران با سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی و کلید واژه‌هایی مانند ظهور (اشرف افغان)، خرید وفروش زنان ایرانی توسط افغان‌ها، تسخیر ۳۵ درصدی شهرهای ایران توسط افغان‌ها، انتساب عملیات تروریستی حرم رضوی در مشهد به افغان‌ها و… فضای رسانه‌ای را تند کرد و افغان هراسی بعد جدیدی پیدا کرد.

همچنین مصاحبه یک روزنامه‌نگار با انصاف نیوز [لینک] و اعلام موجودیت سیستم قضایی مستقل افغان‌ها در ایران و وجود (دادستان، بازپرس، قاضی و…) و محاکمه افغان‌ها توسط افغان‌ها از یک سو و تخلیه روستاهای جنوب شهر تهران از شهروندان ایرانی و شورش افغان‌ها علیه ایرانیها و اتمام کار حکومت! تنها بخش بسیار کوچکی از صحبت‌های تند ایشان است.

همچنین شروع یک موج همزمان در توییتر فارسی و تلگرام علیه افغان‌های مهاجر در ایران و انتشار هزاران یادداشت علیه افغان‌ها نشان می‌دهد که یک عملیات رسانه‌ای هماهنگ و دقیق در حال انجام است که ۳ هدف مهم دارد:

۱- تصمیم گیران ارشد ایرانی در امور افغانستان از سیاست‌های خود در زمینه ارتباط با دولت فعلی افغانستان و گسترش ارتباطات عقب نشینی کنند و کلید واژه (تطهیرگر) را علیه آنها استفاده می‌کنند.

۲- اذهان عمومی مردم ایران و افغانستان را علیه حاکمیت‌های دو کشور بد بین کنند.

۳- بین مردم دو کشور نفرت پراکنی کنند تا در آینده از این نفرت پراکنی در راستای اهداف شوم خود استفاده کنند.

مرحله بعدی این عملیات رسانه‌ای قطعاً یک اتفاق ناگوار و یا جنایتی است که نسبت خواهند داد به اتباع افغانستان و مجدداً این جریان نفرت پراکنی و افغان هراسی را گسترده‌تر خواهند کرد.

توصیه ما این است که مسئولان ایرانی نسبت به تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی توسط این رسانه‌ها و افراد اقدام مقتضی را انجام دهند و یا حداقل ادعاهای آنها را دستگاه قضایی ایران بررسی کند!

در افغانستان حکومت امارت اسلامی با کسانی که علیه منافع ملی دو کشور اقدام می‌کردند برخورد کرد و آنها را برکنار کرد اما در ایران چنین رویه‌ای را شاهد نیستیم حتی اگر در آن امنیت ملی خدشه دار شود اینکه برای آنها حاشیه امن ایجاد شود تا هرچه که دوست دارند بگویند اما یک افغان بخاطر یک پست تلگرامی بارها بی دلیل بازجویی شود نه عدالت است و نه مساوات!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ‌سلام‌این‌افغان‌هراسی‌نیست‌.‌پذیرش
    پناهنده‌توسط‌هرکشور‌باید‌باقاعده
    باشد‌اینک‌که‌امارات‌اسلامی‌تحکیم
    وثبات‌پیدا‌کرده‌افغانها‌باید‌به‌کشور
    خود‌برگردند‌ونگذارند‌آنجا‌پشتونستان
    شود‌وهمان‌افغانستان‌باقی‌بماند‌
    اگر‌نمیخواهند‌به‌کشور‌خودبرگردند
    بهترین‌مکان‌روسیه‌است‌اینک‌روسیه
    تابعیت‌به‌مردانی‌میدهد‌که‌بادختران
    مجرد‌بی‌شوهر‌روس‌ازدواج‌کنند‌‌‌برای
    اینک‌ذهنیت‌تهدید‌نباشد‌باید‌تعادلی
    بین‌پذیرش‌پناهنده‌باشد‌‌مثلا‌تعدادی
    سیاه‌پوستان‌مهاجر‌تعدادی‌از‌اورپا
    تعدادی‌هم‌ازجاهای‌دیگر‌یک‌میلیون
    افغان‌درتهران‌ویک‌میلبون‌درمشهد
    اشتباه‌بزرگ‌است

    45
    7
    1. با سلام من بعنوان یک پناهنده افغانستانی ساکن ایران میگویم که عبدالحمید نورزایی از قبیله نورزایی پشتون هست. و خوده این شخص حامی طالبان هست کما اینکه در متن سخنان اش می بینید که چقدر حامی طالبان هست.

      24
      1
  2. سلام.افغانها ایران بزرگ را مادر میدانند و ارادت دارند .از نظر فرهنگ و اشتراکات تاریخی و جغرافیایی دارای یک ریشه مشترکند.احساس غریبگی نمی کنند.این ظرفیت بزرگیست و مشکل با افغان هراسی درست نمیشود.بلکه قانون و چارچوبی براساس نگرانی مردم برای افغانها وضع شود.بسیاری از افغانها با وضع قوانین و مالیاتهایی راضی هستند.افغان هراسی ضرورتی ندارد.

    2
    43
  3. ده درصد کشور تحریم شده و بحران زده ی ما شده اتباع افغانستانی اونوقت این آقای نویسنده ی پشتون تبار حامی طالبان با اتهاماتی نخ نما شده از جمله تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی و افغان هراسی ومنتسب کردن اصحاب رسانه به اینترنشنال و بی بی سی خواهان برخورد قضایی با اصحاب رسانه ای هست که وظیفه ی اصلیشان بازتاب مشکلات و معضلاتی اجتماعی و اقتصادی و امنیتی کشور و دغدغه ی مردم ایران نسبت به پذیرش بی ضابطه ی مهاجران میلیونی و فاقد اسناد هویتی هستند.

    36
    4
  4. مسأله کاملا روشن و مشخص هست.پذیرش بی ضابطه ی حدود هشت الی ده میلیون(بیشتر از جمعیت خیلی از کشورهای دنیا) مهاجر فاقد هویت(که حتی بسیاری از آنها به اجبارتوسط طالبان کوچ داده شده اند و فاقد سرزمین هستند) توسط کشوری که خودش تحت تحریم اقتصادیست و زیر ساخت های اقتصادی و بهداشتی و حمل و نقل و آموزشی آن حتی توان ارائه ی خدمات استاندارد به اتباع خودش را ندارد؛بالاخره یک جایی و یک زمانی منجر به بحران میشه و این بحران‌ها در رسانه های جمعی انعکاس داده میشه ونمیشه با اتهام افغان هراسی و ادعاهای به دور از منطق صورت مسأله را پاک کرد.

    41
    2
  5. جناب آقای نورزایی درجایی از یادداشت خودشان مدعی یک عملیات رسانه ای دقیق و هماهنگ با هدف بدبین کردن اذهان عمومی مردم افغانستان نسبت به هیات حاکمه آن یعنی طالبان هستند و نگرانی خودشان را از این بابت ابراز داشته اند .این هم از همان ادعاهای عجیب و البته خنده دارهست.چه کسیست که نداند طالبان با اینهمه جنایت وخشونت جایی برای هیچ خوش بینی باقی نگذاشته و عملکرد این گروه متحجر آنقدر آشکاره که نیازی به عملیات پیچیده و هماهنگ رسانه ای نیست.

    29
    4
  6. افغانستان هم در اصل همون جز خاک ایران هستش مردمش هم همون ایرانی اند خواهشأ ایرانو به هم.نزنید و باید بازهم ایران و افغانستان باهم ادغام شوند ترجیحأ فقط افغانستان مٹل اسلامش، زبانش ،فرهنگش ، حجابش ، نژادش و….. که همین افغانی ها زمان جنگ ایران با عراق به دفاع از ایران فقط 5000تا شهید داده اند چونکه در اصل ایرانند

    5
    49
    1. عبدالحمید نورزایی از قبیله نورزایی ولایت هلمند افغانستان خودش از جایی می آید که طالبان از آنجا ریشه گرفته.
      اینها که اینقدر طالبان را دوست دارند چرا بر نمی گردند بروند پیش طالبان؟ بعنوان یک افغانستانی پناهنده در ایران از دست اینها آرامش نداریم. از دست این حامیان طالبان. دولت ایران حامیان خطرناک طالبان را فورا اخراج کنند.

      26
      3
      1. دولت بی کفایت ما باید همتون رو اخراج کنه حالمون ازتون بهم میخوره برید … کشور خودتون

        27
        7
  7. اصلا همین که یک افغانی در ایران جرات کرده به یک ایرانی انتقاد کند یعنی خطر برای ایران افاغنه خیلی گستاخ شده اند

    36
    5
    1. در فرانسه یک مهاجر گناهکار الجزایری بدست یک پلیس زن کشته شد با اینکه مجرم هم بود ولی مردم فرانسه علیه پلیس تظاهرات کردند و کار پلیس را محکوم کردند. نگاه کنید دولت و مردم فرانسه به انسانیت رسیده اند اما در ایران و کشورهای جهان سوم به مهاجر آباد کننده افعانستانی به چشم انسانی نگاه نمی کند. در اروپا بعد از ۷، ۸ یا ۱۰ سال، یک مهاجر حق شهروندی و تابعیت می گیرد ولی در ایران بعد از ۴۵، ۴۰ ،۳۰ و ۲۰ سال هنوز به عنوان یک تازه وارد مزاحم نگاه می شود. روشن است که ما کشورهای جهان سوم، هنوز از جامعه ی مدنی، انسانیت و فکر بلند دور هستیم.

      9
      41
      1. اتفاقا بحرانی که امروز فرانسه گرفتارآن شده؛تاوان و نتیجه ی سیاستهای اشتباه وضدملی هست که در گذشته توسط افرادی که به گفته ی شما صاحبان فکربلندبودند؛گرفته شده.کسانی که امروز در خیابانها با پلیس درگیر میشوند ؛یا مهاجرند ویا ازنسل همان مهاجران.امروز بافت جمعیت فرانسه به عنوان یک کشور اروپایی مسیحی و دارای فرهنگ غربی به سود آفریقاییها وعرب تبارها ودرکل مسلمان تغییر کرده .ودرآینده باید به عنوان یک کشور مسلمان شناخته بشه که همین مسأله باعث مشکلات بیشتر فرانسه در اروپا خواهدشد.

        31
        3
      2. شما فعلا در کشورتان به همدیگرپذیری بین هم برسید تا برای دیگران روضه بخوانید
        همینطور به قول شما تبعیض است میلیونها نفر در ایران هستید وای به حال تحقق آرزوهای شما

        28
        2
  8. مهاجرین افغانستان از اقوام مختلف و دو مذهب شیعه و سنی هستند. شیعیان در ایران بسیار قانون مدارند و نه تنها مخل امنیت نسیتند بلکه برای دفاع از ایران و امنیت ایرانیها هزاران شهید تقدیم کرده اند. باید تفکیک صورت بگیرد. در ثانی آمارهای اغراق آمیز ارایه شده توسط به اصطلاح خبرنگار در انصاف نیوز بدون مدرک و سند معتبر کار بسیار زشت و ناپسندی است. از یک رسانه منصف و معتبر انتظار نمی رود.
    شما از ایرانیهایی که با مهاجرین ارتباط داشته بپرسید تصدیق خواهند کرد که مهاجرین مردمی غیرتمند، کارگر و زحمتکش و امانتدار اند.
    خداوند به همه سعه صدر و درک متقابل عنایت کند.

    9
    25
  9. طنز ماجرا اینجاست که طالبان و حامیانش ازجمله همین آقای نورزایی که خودشان عامل وریشه ی بدبختی ملت افغانستان هستند و درحال حاضر بنا به اسناد متقن و غیر قابل انکار مشغول کوچ اجباری شیعیان و مردم تاجیک تبار وفارس زبان شمال افغانستان و جایگزینی آنها با پشتونهای پاکستانی جنوب «خط دیورند» با هدف وزیرستان سازی شمال افغانستان هستند؛حالا شده اند مدافع حقوق این مردم مظلوم و بیچاره وپناهنده به ایران.

    24
    3
  10. به طالبان جون مهربونت بگو حق آبه هیرمند رو بده و بدروغ نگه آب نیست چون تصاویر ماهواره ای نشون میده سد پر هست.

    22
    2
  11. سوال اینجاست چرا ترکمن ها و ازبک ها و تاجیک ها به کشورهای ترکمنستان ازبکستان تاجیکستان و حتی قرقیزستان و قزاقستان که زبان نزدیکی با اینا دارن و ثروتمند و کم جمعیت هم هستن نمیرن

    25
    1
    1. چون این کشورهایی که نام بردید برخلاف ما ایرانیها برای مرزهای کشورشون حرمت قائلند و اجازه نمیدن هرکسی هر وقت خواست سرش رو پایین بندازه و بدون اجازه وارد کشورشون بشه.اگه مهاجرین جرآت دارن یک قدم اونور مرز این کشورها که هم مذهب و هم زبون و هم نژادشون هم هستند بذارن.بپرسید ترکیه و کشورهای حوضه ی خلیج فارس چه رفتاری با ورود غیرقانونی به کشورشان میکنند.

      25
      1
  12. “مرحله بعدی این عملیات رسانه‌ای قطعاً یک اتفاق ناگوار و یا جنایتی است که نسبت خواهند داد به اتباع افغانستان ” آره خوب شما که اصلا جنایت نمی کنید باید نسبت داد بهتون.

    16
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا