خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازتاب مصاحبه بهزاد نبوی در رسانه‌های اصولگرا و سانسور آن در «امتداد»!

مصاحبه‌ی اخیر انصاف نیوز با بهزاد نبوی درباره‌ی انتخابات 1402 و انتقادات او از عملکرد اصلاح‌طلبان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اصولگرا داشت؛ از سوی دیگر بخشی از این انتقادات در کانال تلگرامی «امتداد»، متعلق به حزب اتحاد ملت سانسور شده است.

صبح نو: اعتراف به شکست از مردم

روزنامه‌ی صبح نو، رسانه‌ی نزدیک به محمدباقر قالیباف در متنی با عنوان «اعتراف به شکست از مردم» نوشت:

«بهزاد نبوی، رئیس پیشین جبهه اصلاحات مدتی قبل در گفت‌وگویی، موضع خود درباره شورای میانه‌روها و نحوه مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات مجلس دوازدهم را بیان کرد.

او تصریح دارد تا زمانی که بدنه اجتماعی اصلاحات با صندوق‌ها قهر کرده است، امکان توفیق این ائتلاف وجود ندارد. او درعین‌حال به ذکر فکتی درباره مناسبات سیاسی در مجلس دهم پرداخت که نشان می‌داد اصلاح‌طلبان برخلاف تبلیغات، در این مجلس در اقلیت بودند و امکان کسب ریاست را نداشتند.

نبوی با اشاره تلویحی به اصلاح‌طلبان رادیکال نظیر سعید حجاریان که اصلاح‌طلبان نزدیک به اردوگاه راست‌ میانه را با عناوین تحقیرآمیز نظیر «بدلی»، «عاریتی» و «دست‌آموز» خطاب می‌کند، از این نوع نگاه، به‌عنوان یکی از موانع شکل‌گیری شورای میانه‌روها یاد کرد. نبوی در این‌باره گفت: «در میان اصلاح‌طلبان هم تأکید بر الفاظ مثل «اصلاح‌طلب عاریتی» و «اصلاح‌طلب ناب» و امثال آن نشانگر موضع منفی آنها نسبت به آن پیشنهاد است؛ اما کماکان من همان ایده را دارم.»

دروغ اصلاح‌طلبان آشکار شد

نبوی تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در اثر رد صلاحیت‌ها، آن‌چنان دچار فقر نامزد بودند که نامزدهای خود در تهران را با آگهی اینترنتی پیدا کردند و در فهرست قرار دادند (اتفاقا از بهترین نمایندگان آن مجلس هم شدند)، فعالانه شرکت کردند؛ اما در مجلس یازدهم که انواع نامزدها را داشتند، پای صندوق رأی نرفتند.»

برخلاف ادعای نبوی، نحوه بستن لیست امید در اسفند سال 94 نه محصول آگهی اینترنتی، بلکه محصول ائتلاف میان دو جریان اصلاحات و راست میانه؛ یعنی نیروهای نزدیک به علی لاریجانی و حسن روحانی بود که سرانجام در داخل مجلس دهم، راه انشقاق را در پیش گرفتند. در این لیست، چهره تازه‌ای که از طریق یک روند آزاد و دموکراتیک انتخاب شده باشد، وجود نداشت و تمام نفرات این لیست، بر اساس سهمیه دو جریان اصلاحات و راست میانه بودند.

باختیم، چون رأی نداشتیم

اما شاید مهم‌ترین و معنادارترین بخش اظهارات نبوی، این بخش است: «در مجلس یازدهم که انواع نامزدها را داشتند، پای صندوق رأی نرفتند.» این اظهارنظر نبوی نشان می‌دهد که برخلاف ادعای همیشگی اصلاح‌طلبان، نیروهای متصل به اصلاحات در اسفند 98 با رد صلاحیت‌های گسترده مواجه نشدند و برعکس در انتخابات مجلس یازدهم، دست ایشان به لحاظ داشتن نامزدهای حائز صلاحیت، کاملا باز بوده است؛ اما چون مردم به آنها اقبالی نشان ندادند، شکست خوردند»


روزنامه‌ی جوان: اصلاح‌طلبان نامزد داشتند، اما پای صندوق نرفتند!

روزنامه‌ی اصولگرای جوان در متنی با عنوان «اصلاح‌طلبان نامزد داشتند، اما پای صندوق نرفتند!» نوشت:

«بهزاد نبوی که در نتیجه اختلافات اصلاح‌طلبان مدتی را کم‌پیدا بود، مصاحبه‌ای با سایت انصاف‌نیوز کرده که از خلال آن، نکات جالب توجهی در خصوص رفتار سیاسی اصلاح‌طلبان به دست می‌آید.

از جمله آنکه محمدرضا عارف پیشنهاد بهزاد نبوی را برای تشکیل فراکسیون مشترک با طیف علی لاریجانی در مجلس دهم رد می‌کند، چون اعتقاد داشته که فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) خود به تنهایی، اکثریت مطلق را در دست دارد و نیازی به ائتلاف با فراکسیون رهروان ولایت (لاریجانی) نیست. نبوی هم البته دلیلش برای تشکیل این اتحاد را محدود کردن اعضای جبهه پایداری عنوان می‌کند تا «نتوانند در مجلس نقش ایفا کنند.»

نبوی می‌گوید: «آقای دکتر عارف این پیشنهاد را نپذیرفت، چون تصور او این بود که در مجلس دهم فراکسیون امید اکثریت مطلق را در اختیار خود دارد و نیازی به آن ائتلاف نیست. موضوع را با آقای خاتمی هم مطرح کردم، ایشان هم نظر مثبتی اعلام نکرد. کاملاً ناامید شدم.»

او سپس به وضعیت کمی و کیفی نامزد‌های اصلاح‌طلبان در دو انتخابات مجالس دهم و یازدهم می‌پردازد و می‌گوید: «اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در اثر رد صلاحیت‌ها، آنچنان دچار فقر کاندیدا بودند که کاندیدا‌های خود در تهران را با آگهی اینترنتی پیدا کردند و در فهرست قرار دادند (اتفاقاً از بهترین نمایندگان آن مجلس هم شدند)، فعالانه شرکت کردند، اما در مجلس یازدهم که انواع کاندیدا‌ها را داشتند پای صندوق رأی نرفتند.»

اذعان او به کاندیدا داشتن اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم (سال ۹۸) در حالی است که اصلاح‌طلبان شکست در آن انتخابات را به دلیل نداشتن کاندیدا و ناشی از رد صلاحیت گسترده از سوی شورای نگهبان عنوان می‌کردند»


وبسایت اصولگرای مشرق نیوز در دو گزارش به مصاحبه‌ی بهزاد نبوی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

تعظیم بهزاد نبوی در مقابل طرح تحریمی سعید حجاریان

تردیدی که کار دست بهزاد نبوی می‌دهد!

«بهزاد نبوی، از رجال ستادی جریان چپ که بعنوان یک چهره ضد تحریم انتخابات شناخته می شود اخیرا در اظهاراتی که کانال تلگرامی امتداد (ارگان حزب اتحاد ملت) آنها را منتشر کرد، گفته است:

“در شرایط فعلی من هیچ اثری از حضور مردم در انتخابات نمی بینم. مردم تا زمانی که مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند به دنبال سیاست نمی روند. اگر آن مشکلات کاهش پیدا کند اقبالی به مسائل سیاسی نشان خواهند داد. “

*باید منتظر ماند و دید که این اظهار نظر بهزاد نبوی که با مواضع قبلی او در تناقض است؛ چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. به این معنی که آیا همچنان با یک بهزاد ضد تحریم مواجه خواهیم بود یا اینکه آقای نبوی قصد دارد به تنظیمات سابق خود برگردد و به یک معارض سیاسی علیه نظام اسلامی تبدیل شود!؟

در عین حال انتظار بود آقای نبوی بداند که حضور در انتخابات منطقا منوط و مشروط به هیچ چیز جز اجرای قانون نیست و او به جای این سخنان باید به مردم می گفت که وقتی با مشکلاتی مثل گرانی مواجه هستید؛ راه کاهش و رفع این مشکلات صرفا در صندوق رأی است و با همین صندوق است که می توان کسان جدیدی را بر سر کار آورد که به کارآمدی آنها مطمئن بود. همچنان که قبلی ها نیز از صندوق رأی و با انتخاب مردم به عرصه آمدند.

اما تأسف آنجاست که شنوای چنین نکات صحیحی از بهزاد نبوی نبودیم و این به معنی زنگ خطر برای مواضع جدید بهزاد نبوی است.

گفتنیست، تئوری مشارکت مشروط که به معنای حرکت به سمت تحریم انتخابات است را نخستین بار، سعید حجاریان بود که مطرح کرد»

بهزاد نبوی: اصلاح‌طلبان نامزد داشتند اما پای صندوق نرفتند!

«بهزاد نبوی رئیس سابق جبهه اصلاحات پس از مدت سکوت با وب‌سایت انصاف نیوز گفتگو کرده و در لابه‌لای برخی سطور آن نقطه‌ نظرات جالب توجهی درباره مدل رفتاری اصلاح‌طلبان را بیان کرده است.

بهزاد نبوی گفته است که از زمان تشکیل مجلس دهم به دنبال ایده‌ی شورای میانه‌روها بوده اما برخی اصلاح‌طلبان با آن مخالفت کرده‌اند.

در روزهای اخیر انتقادا اصلاح‌طلبان سنتی نسبت به اصلاح طلبان ساختاری افزایش یافته است، این جریان خطاب به این طیف که موضوع عدم شرکت در انتخابات را مطرح می کنند، این را پرسش را مطرح می سازند که اصلاح‌طلبان ساختاری باید راه حل ارائه کنند که اگر در انتخابات شرکت نکنیم پس چه بکنیم؟ بنا بر تاکیداین جریان قدیمی در جبهه اصلاحات، تحریم درست است که یک راه حل است اما باید اثرگذار باشد، هیچ کنش سیاسی که اثر نداشته باشد یا رقیب منافع آن را تصاحب کند خوب نیست!»


سانسور مصاحبه‌ی بهزاد نبوی در امتداد

«امتداد»، کانال تلگرامی متعلق به حزب اتحاد ملت نیز بخش‌هایی از اظهارات بهزاد نبوی در انتقاد به عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم را سانسور کرد.

آقای نبوی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفته بود: «اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در اثر رد صلاحیت‌ها، آنچنان دچار فقر کاندیدا بودند که کاندیداهای خود در تهران را با آگهی اینترنتی پیدا کردند و در فهرست قرار دادند (اتفاقا از بهترین نمایندگان آن مجلس هم شدند)، فعالانه شرکت کردند، اما در مجلس یازدهم که انواع کاندیداها را داشتند پای صندوق رای نرفتند»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا