خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جیسون رضائیان کیست و پرونده‌اش به کجا رسید؟

«جیسون رضائیان کیست و در ایران چه می‌کرد؟»، همزمان با پخش چندباره‌ی سریال گاندو این دو پرسش از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.

جیسون رضائیان در مارس 1976 به دنیا آمد. او که خبرنگاری ایرانی – آمریکایی است به عنوان مدیر دفتر تهران روزنامه‌ی واشینگتن پست فعالیت می‌کرد. دادگاهی در ایران در خرداد 94 رضائیان را به جاسوسی و فعالیت تبلغی علیه نظام محکوم کرد اما در دی 94 او در چارچوب مبادله‌ی زندانیان ایران و آمریکا آزاد شد.

جیسون رضائیان کیست و پرونده‌اش به کجا رسید؟

به نوشته‌ی مشرق، حجت‌الاسلام طائب، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه درباره‌ی تبادل جیسون رضائیان گفت: در ماجرای تبادل جیسون، آمریکایی‌ها ۱۶ زندانی‌ ما را آزاد و چند بانک را از تحریم خارج کردند و در مقابل ما چهار زندانی آنها را آزاد کردیم، در ماجرای جیسون سیاست خارجی با سیاست امنیتی تلفیق شد و مبادله خوبی هم انجام شد، چون علی‌رغم تهدیدات آمریکا برای لغو مذاکرات تا زمان مبادله جیسون، ما باز هم کوتاه نیامدیم و مذاکرات از سر گفته شد.

ایرناپلاس در گزارشی به نحوه‌ی برگزاری دادگاه جیسون رضائیان پرداخته که بر اساس آن، «۲۰ اردیبهشت ۹۴ دادستان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پرونده خبرنگار واشنگتن‌پست به کجا رسید، می‌گوید: کیفرخواست صادر شد و این پرونده در اختیار شعبه ۱۵ دادگاه عمومی انقلاب قرار گرفت تا محاکمه شود که باید بگویم این متهم چهار اتهام دارد.

محمود رضویان، مسئول دفتر سخنگوی وقت قوه قضاییه در اردیبهشت سال ۹۴ می‌گوید: پنجم خردادماه روز برگزاری جلسه دادگاه جیسون رضائیان و دو متهم همراه در شعبه ۱۵ دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی است. او اتهامات خبرنگار واشنگتن‌پست را جاسوسی به نفع دولت آمریکا و فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان می‌کند»

در ادامه‌ی این گزارش می‌خوانیم: «یک روز قبل از برگزاری اولین جلسه دادگاه، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در هفتادونهمین نشست خبری خود می‌گوید: با توجه به اینکه پرونده هنوز رسیدگی و رأی قطعی صادر نشده، از بیان محتوای آن معذور هستم، اما از نظر شکلی، دادگاه با حضور وکلا و مترجم برگزار می‌شود و بر اساس قوانین و مقررات متهم، نماینده دادستان و وکلا در دادگاه حضور می‌یابند.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که دستگاه قضایی به درخواست روزنامه واشنگتن‌پست مبنی بر حضور یک دبیر ارشد در دادگاه جیسون رضائیان چه پاسخی داده و اینکه آیا این دادگاه به‌صورت علنی برگزار می‌شود یا غیرعلنی، اعلام می‌کند: علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه بستگی به قاضی رسیدگی کننده دارد و من یا هر کس دیگری غیر از قاضی حق اظهارنظر در این خصوص را ندارد. ضمن اینکه این روزنامه برای خودش درخواست کرده، چرا که دستگاه قضایی مستقل است و بر اساس قوانین و مقررات عمل می‌کند.

جلسه دوم رسیدگی به پرونده رضائیان در ۱۸ خرداد و جلسه سوم هم در تیرماه برگزار می‌شود. رئیس وقت دادگستری تهران دلیل فاصله زیاد بین جلسه دوم تا سوم را خالی نبودن فضای دادگاه انقلاب برای رسیدگی به این پرونده اعلام کرده بود. هر سه جلسه غیرعلنی به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار می‌شود»

ایرنا می‌نویسد: «در روز برگزاری جلسه دوم دادگاه رضائیان، جزییات جلسه غیرعلنی این دادگاه از سوی خبرگزاری مهر منتشر می‌شود. در همان روز، اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره این اقدام خبرگزاری مهر اعلام می‌کند: این اقدام خلاف قانون است. بر اساس قانون فعلی که اجازه نمی‌دهد حتی اگر دادگاه علنی باشد، جزییات منتشر شود، دادگاه غیرعلنی دیگر بحث جدایی دارد.

وی ادامه داد: لذا تحت تعقیب قرار گرفتند و الان این موضوع در حال بررسی است که این اطلاعات را آنها از کجا به دست آوردند و چرا منتشر کردند.

اژه‌ای در شهریور همان سال در هشتاد و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده جیسون رضائیان می‌گوید: حکم، صادر شده، اما اینکه ابلاغ شده یا نه، خبر ندارم. وی در خصوص اطلاع داشتن وکیل متهم از جزییات حکم توضیح می‌دهد: اگر به‌صورت رسمی ابلاغ نشده باشد، وکیل اطلاع داشته باشد که این منافاتی ندارد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا