خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرهنگستان زبان ترکی!؟

✍ به گزارش امتداد، منوچهر جوکار/عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در شهر کتاب نوشت:

🔹بی‌هیچ گمان و گزافه‌ای، آذربایجان در گستره تاریخی و فرهنگی و انسانی‌اش و با مردمانِ فرهنگ‌مدار و ادیبان و شاعران و هنرمندان و علما و دانشمندان و سردارانِ بزرگش، از تأثیرگذارترین بخشهای ایرانِ بزرگ در طول تاریخِ حیاتِ این سرزمین بوده و هست؛ همان‌طور که سهمِ هر یک از دیگر مناطقِ این سرزمین دیرسال: گیلان، مازندران، خراستان، سیستان‌و‌بلوچستان، خوزستان، کُردستان، لرستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان، بختیاری، سمنان و… در استحکام و اعتلای ایرانِ عزیز محفوظ و محترم و مغتنم است و هر یک پاره‌ تن و قوام‌بخشِ این کشور بوده‌اند و هستند.

🔹این نکته را پیشاپیش یادآوری کردم تا بیماردلانِ ایران‌گریز (اگر نگوییم ایران‌ستیز) بدانند همه‌ اقوام و نقطه‌نقطه‌ این سرزمین و خُرده‌فرهنگ‌ها (Subculture) و زبانها و گویشهایِ درونِ این سرزمین برای هر کس که دل در گروِ ایران داشته و دارد و با صدای بلند، خود را ایرانی اعلام می‌کند، عزیز و محترم و ارجمند است.

🔹در خبری آمده که هیأت امنای [بنیاد] فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در شهر تبریز برای تشکیل «فرهنگستان زبان تُرکی با محوریّتِ ایرانی – اسلامی» رایزنی کرده‌اند. طبق اطّلاع، مدیرانِ کل محترمِ فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی و [آذربایجان] غربی، اردبیل و زنجان هم در این جلسه حضور داشته‌اند! چشممان روشن! در حضورِ این حضراتِ مسئول، دارند بی‌سر و صدا ایران را تقسیمِ قومی و زبانی می‌کنند! کسی نیست از این عزیزان بپرسد: مگر در هر کشور چند زبانِ ملّی وجود دارد که به تعداد آنها فرهنگستان یا آکادمی هم تأسیس شود؟

🔹ایران از دورانِ کهن مجموعه‌ای از اقوامِ مختلف بوده که در گذرِ زمان با انتخابِ یک زبان به‌عنوان زبانِ مشترکِ رسمی و ملّی، ذیلِ نام کشوری واحد و یکپارچه، موجودیّت یافته و ادامه‌ حیات می‌دهد. حال اگر یکی از این اقوام یا بخشی از این سرزمین به‌دنبال ایجاد فرهنگستانِ مستقل برای زبانِ خود باشد، آیا دیگر بخشها و اقوام نیز چنین حقّی برای خود محفوظ نمی‌دانند؟ و اگر چنین شود و مثلاً ما شاهد ایجادِ فرهنگستانِ کُردی، طبری، بلوچی، لری و… باشیم، دیگر کشوری به نام ایران با زبانِ مشخصِ ملّی -زبانِ فارسی (= زبانِ مشترک و گرامیِ همه‌ اقوام ایرانی)- با هویت تاریخی معلوم وجود خواهد داشت؟؟؟

🔹دوستانی که برای «فرهنگستانِ زبانِ تُرکی» تشکیل جلسه داده‌اند، احتمالاً برای راضی کردن مدیران و مسئولانِ بالادستی، عبارتِ «با محوریّتِ ایرانی – اسلامی» را هم بدان پیوست کرده‌اند تا از اعتراضِ احتمالی جلوگیری و خیالِ دینداران را نیز از اقدامِ خود آسوده کرده‌باشند! شوربختانه دیده‌ایم برخی ایران‌ستیزان و هویّت‌طلبان، هر جا خواسته‌اند «ایران» را نادیده بگیرند، کار خود را با قیدِ «اسلامی» مطرح کرده و به پیش برده‌اند! گویی میانِ این دو گزاره‌ عزیز، اختلاف و جدایی هست! یا برای دفاع از یکی، باید دیگری را فدا کرد و نادیده گرفت!

🔹اصلاً «فرهنگستانِ زبانِ تُرکی با محوریّتِ ایرانی – اسلامی» یعنی چه؟ تُرکیِ ایرانی؟ تُرکیِ اسلامی؟ یعنی چه واقعاً؟ حقیقتاً اگر نیّتِ بدی در کار نباشد، در خوشبینانه‌ترین حالت، آیا چنین کاری جز انشقاق و شکاف در وحدتِ ملّی ایرانیان، نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت؟ مگر زبانِ فارسی متعلّق به قومی خاص یا بخشِ خاصّی از ایران است که سایر اقوام و بخشها نیز به‌دنبالِ طرح قوم و زبانِ خود و ایجاد «فرهنگستان» باشند؟ آیا بزرگان و نام‌آورانی همچون استاد دکتر محمدعلی موحد که خود آذربایجانی و از مفاخر فرهنگی و ادبی ایرانِ معاصر است، استاد دکتر ژاله آموزگار، استاد دکتر حسن احمدی گیوی، استاد دکتر سجاد آیدنلو، استاد دکتر باقر صدری‌نیا و دهها نام ارجمندِ دیگرِ برآمده از خطّه‌ آذربایجان در حوزه‌ زبان و ادبیات فارسی، چنین تصمیمی را لازم می‌دانند و آن را تأیید می‌کنند؟

🔹عجالتاً منتظرِ هشدار و پیگیری فرهنگستانِ زبان و ادب فارسی به‌عنوان دستگاه علمی و رسمی و متولّی دفاع و صیانت از زبانِ فارسی هستیم و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (برای پرسشِ مسئولانه از مدیرانِ خود در این موضوع) و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری (به عنوانِ یکی از متولّیانِ پاسداشتِ زبانِ رسمی کشور در کارهای علمی و پژوهشی) می‌خواهیم پیگیری‌های لازم و برخوردهای مقتضی را در این موضوع انجام دهند و تا بیش از این شاهدِ کارهایی که موجبِ تضعیفِ زبانِ فارسی و تخریبِ هویّتِ ملّی ایرانیان می‌شود، نباشیم.

فرهنگستان زبان ترکی؟ | جواد رنجبردرخشیلر

فرهنگستان زبان تُرکی؟! | تقسیم بی‌سر و صدای قومی و زبانی ایران

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا