خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اتاق ایران به جبهه پایداری رسید؟!

/انتقادها به حکم سلاح‌ورزی برای شاه‌ویسی/

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: صدور حکم دبیرکلی برای ساسان شاه‌ویسی توسط رئیس اتاق بازرگانی ایران، واکنش بسیار منفی فعالان اقتصادی را در پی داشته و این پرسش را پدید آورده است که آیا سلاح‌ورزی برای ماندن در ریاست اتاق، حاضر شده معامله کند و یک اقتصاددان نزدیک به جبهه پایداری را به دبیرکلی پارلمان بخش خصوصی برگزیند؟

بعد از ظهر روز یک‌شنبه، 29 مرداد 402، رسانه‌ها خبر دادند حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با صدور حکمی، ساسان شاه‌ویسی را به عنوان دبیرکل اتاق ایران برگزیده است. ساعتی پس از انتشار این خبر، شبکه‌های اجتماعی و از جمله شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) پر شد از گزاره‌های انتقادی درباره سلاح‌ورزی و انتخاب جدیدش. قطعه فیلم‌هایی از اظهار نظرهای شاذ و تند آقای شاه‌ویسی هم این انتقادات را کامل می‌کرد.

انتقاد از این تصمیم به شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس نیز کشیده شد و شامگاه یک‌شنبه، در یکی از شلوغ‌ترین اتاق‌های آن بحث به حواشی انتخابات اتاق بازرگانی کشیده شد.

سیدحمید حسینی از جمله کسانی بود که درباره قضایای اتاق بازرگانی توضیح داد. او گفت: در چند ماه اخیر 4 دسته با آقای سلاح‌ورزی مخالفت می‌کردند؛ یک‌دسته از منظر سیاسی با او مخالف بودند و به استناد توئیت‌هایش در حوادث سال گذشته او را شایسته این سمت نمی‌دانستند. دسته دیگر، عدالت‌خواهان بودند که به اسناد تحقیق و تفحص مجلس از اتاق‌های بازرگانی دست یافته بودند و روی فساد و مسائل مالی متمرکز بودند. دسته دیگر فعالان اقتصادی بودند و هستند که می‌گفتند و می‌گویند در اتاق شبکه منافع شکل گرفته و انتخابات برخلاف تصریحات قانونی برگزار شده و ایشان نمی‌توانسته در این جایگاه بنشیند. دسته چهارم هم فعالان اقتصادی خرم آباد بوده‌اند که می‌گویند ایشان فضای کار در آن اتاق را چنان تنگ کرده که مجبور شده اند به اتاق سایر شهرستان‌ها مراجعه کنند.

حسینی گفت: عده‌ای از دوستان ما با این تصور که یک جریان سیاسی امنیتی خاص بر ضد سلاح‌ورزی فعالیت می‌کنند و باید آنان را ناکام گذاشت، معتقد بودند که باید از ایشان حمایت کرد. خیلی‌ها تصور می‌کردند که او موضع اصلاح‌طلبی دارد و باید حمایت شود اما با حکمی که امروز صادر کرد، این عده را هم ناامید و سرخورده کرد.

این فعال اقتصادی با اذعان به این‌که یک جریان امنیتی نمی‌خواهد سلاح‌ورزی در اتاق بماند، این استدلال را که منتقدان سلاح‌ورزی او را به سمت معامله با جریان‌های امنیتی و سیاسی‌های تندرو رانده‌اند، رد کرد و ادامه داد: ضعف‌های ایشان از سویی و علاقه‌اش به ماندن در ریاست اتاق بازرگانی سبب شده دست به معامله بزند.

حسینی به شرکتش در چند مناظره با ساسان شاه‌ویسی اشاره کرد و گفت: ایشان با برجام مخالف است، امضای اف‌ای‌تی‌اف را مساوی با انحلال سپاه می‌داند، گسترش روابط خارجی را لازم نمی‌داند، درباره خصوصی‌سازی نظرات خاصی دارد و… یعنی کاملا برخلاف خواست و نظر قاطبه فعالان بخش خصوصی موضع می‌گیرد. چنین آدمی را آقای سلاح‌ورزی به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی انتخاب کرده است.

عضو پیشین هیات نمایندگان اتاق بازرگانی دبیرکل جدید اتاق را عضو جبهه پایداری، شبیه به زاکانی و بلندگوی نظر جریانات امنیتی و سیاسی تندرو در حوزه اقتصاد خواند و مدعی شد ماموریت شاه‌ویسی، به هم ریختن اتاق بازرگانی است. به نظر می‌رسد اتاق در چند ماه آینده وارد حواشی متعددی خواهد شد.

سیدحمید حسینی بار دیگر این انتقاد را که تعدادی از فعالان اقتصادی مخالف سلاح‌ورزی با تندترین جریان‌های امنیتی هم‌سو شده‌اند تا او را بزنند، رد کرد و گفت: ما در این کشور یک جریان امنیتی نداریم و حالا که ایشان به بخشی باج داده است، دیگرانی هم به او فشار خواهند آورد.

کانال ارتباطی مطمئن با دولت

هاتف خرمشاهی عضو اتاق بازرگانی و از هواداران حسین سلاح‌ورزی درباره سخنان سیدحمید حسینی گفت: رای 260 عددی سلاح‌ورزی در مقابل 90 رای رقیب یک معنای روشن دارد و آن هم این است که بخش خصوصی فعالیت‌های سلاح‌ورزی را در 4 سال گذشته مثبت ارزیابی کرده که به او رای داده است.

خرمشاهی با انتقاد از حسینی و دیگر مخالفان سلاح‌ورزی، که پای یک جریان امنیتی را به دعوای صنفی کشانده‌اند، اضافه کرد: در این وضعیت اقتصادی، با رقبای منطقه‌ای، شرایط عراق و افغانستان، وضعیت تورم، همه این‌ها را در شهریور مضطرب تهران کنار گذاشته‌اید و همه را معطل کرده‌اید که چرا ژائله رای نیاورده است؟

این عضو اتاق بازرگانی با بیان این‌که تا کنون ساسان شاه‌ویسی را ندیده است، گفت: دبیرکل تنها سمت اجرایی دارد و هیچ نقشی در سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی‌های اتاق ندارد و نخواهد داشت.

او ادامه داد: آمدن آقای شاه‌ویسی را از این جهت که به نهادهای امنیتی اثبات می‌کند اتاق یک نهاد سیاسی و محل فعالیت معاندین نظام نیست، مفید می‌دانم.

خرمشاهی گفت: منتقدین شافعی در دوره قبل و سلاح‌ورزی در دوره فعلی می‌گفتند اتاق رئیس محور است اما حالا که دبیرکلی آمده است که بر خلاف میل‌شان است، می‌گویند دبیر کلی آمده که صبغه راهبردی و تعامل با نهاد امنیتی دارد. حتی اگر فرض بگیریم که این حرف درست باشد، می‌گویند نه، همه اجرائیات اتاق رفت سمت نهادهای امنیتی. اگر دل‌سوز کشورید بگذارید این تیم کار کند، کمیسیون‌ها شکل بگیرد، اتاق‌های مشترک روی هواست و… اجازه بدهید اتاقی بماند تا بعد نقدش کنیم.

او به این نقد که طرز فکر دبیرکل تازه انتخاب‌شده اتاق بازرگانی به طرز فکر دولت و مجلسی نزدیک است که در حوزه اقتصادی ناکارآمدی خود را به اثبات رسانده‌اند، پاسخ داد: دبیر کل اتاق باید رابط بین اتاق بازرگانی و نهادهای حاکمیتی باشد و تعامل بین این نهادها و اتاق را برقرار کند.

خرمشاهی در پایان گفت: مطلقا قبول ندارم که شاه‌ویسی به سلاح‌ورزی تحمیل شده است. اگر سلاح‌ورزی اهل پذیرش تحمیل بود، خیلی زودتر مسائلش حل می‌شد. شما انتخاب ساسان شاه‌ویسی را از این منظر ببینید که هیات رئیسه اتاق برای پیاده کردن برنامه و راهبردهایش به یک کانال مطمئن ارتباطی با دولت نیاز داشته است.

نگاهی به سوابق و مواضع آقای دبیرکل

ساسان شاه‌ویسی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. او از نظریه‌پردازان اقتصاد مقاومتی و از مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون‌های جهانی از جمله اف‌ای‌تی‌اف محسوب می‌شود. شبکه اعزام سخنران و استاد عمار نیز نام او را به عنوان یکی از همراهان خود ثبت کرده است.

از آقای شاه‌ویسی مصاحبه‌هایی در خبرگزاری دانشجو (وابسته به بسیج دانشجویی)، خبرگزاری فارس، 90 اقتصادی، روزنامه رسالت، روزنامه فرهیختگان و سایر رسانه‌های اصولگرا منتشر شده است.

او که ریاست «موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی» را هم بر عهده دارد، در تیر ماه 1400 گفته بود: «به نظر می‌رسد با مالیه عمومی در کنار مدیریت متوازن اقتصادی که بخش بزرگی از جزییات آن در برنامه‌های اعلامی تیم آقای رئیسی مشخص شده، خواهیم توانست بین یک تا چهار سال آینده بخش بزرگی از ناکارآمدی‌ها، خلأها و چالش‌هایی که چه در حوزه بانکی، چه در حوزه تولید ملی و نهایتاً دامنه معیشت اقتصاد خانوار به وجود آمده را  برطرف کنیم.»

شاه‌ویسی در مصاحبه دیگری، تیم اقتصادی کابینه سیزدهم را یک تیم صاحب سبک و متخصص خوانده بود و از سیاست‌های سیدرضا فاطمی‌امین (وزیر معزول صمت) تجلیل کرده بود.

این اقتصاددان همچنین در مناظره‌ای با مهدی پازوکی، اقتصاددان هوادار برجام، گفته بود: اگر به FATF بپیوندیم تازه به ما می‌گویند خودت پذیرفتی که اطلاعات تراکنش‌های بانکی‌ات را به ما بدهی و باید این کار را انجام دهی، همان‌طور که با کوبا و پاکستان هم این کار را کردند. اگر به FATF پیوستیم باید براساس تعریف آن‌ها از تروریسم، بانک‌های خودمان را از همکاری با نهادهایی مثل سپاه معاف کنیم.»

دبیرکل جدید اتاق ایران، اظهار نظرهای زیادی از این جنس دارند که در اینترنت قابل دست‌یابی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. موفق باشید حرفی ندارم ما همون موقع سر مسائل فساد گفتیم این آقا نباشه حالا دیگه تازه این فکر کنم شروع خالص سازی ما می گیم شما باور نکنید خوب حالا خود دانید این طیف برای جریان اصولگرا هم سرسوزنی ارزش قائل نیست کل کشور بر فناست

  2. با طرز تفکری که از آقای شاه ویسی ارائه شد باید منتظر حمایت اتاق بازرگانی از سیاست های دولت سیزدهم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا