خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شورای میانه‌روها از نگاه بهزاد نبوی، محمدرضا تاجیک و احمد زیدآبادی

در ماه‌های اخیر انصاف نیوز گفت‌وگوهای تفصیلی با بهزاد نبوی، محمدرضا تاجیک و احمد زیدآبادی داشته است. یکی از سوالات مشترک در این سه گفت‌وگو درباره‌ی فعالیت میانه‌روها و ایده‌ی شورای میانه‌روها بود. پاسخ این سه چهره‌ی سیاسی به این پرسش را می‌توانید در ادامه بخوانید:

نبوی: اگر انتخابات در غیاب اکثریت مردم برگزار شود، کار برای میانه‌روها بسیار دشوار خواهد بود

شورای میانه‌روها از نگاه بهزاد نبوی، محمدرضا تاجیک و احمد زیدآبادی

بهزاد نبوی، از چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب میانه‌رو و رئیس پیشین جبهه اصلاحات ایران با بیان اینکه ایده‌ی شورای میانه‌روها را از آغاز به کار مجلس دهم داشته است، گفت: کماکان من همان ایده را دارم. آن زمان که من این پیشنهاد را مطرح کردم با توجه به شرایط جامعه و امکاناتی که وجود داشت این ائتلاف می‌توانست نتیجه‌ی خوبی بدهد ولی الان خیلی امیدی ندارم.

آقای نبوی درباره‌ی نگاه مردم به فعالیت میانه‌روها و انتخابات گفت: اگر انتخابات نسبتا آزاد و رقابتی شبیه انتخابات مجلس ششم، در غیاب اکثریت مردم برگزار شود، کار برای اصلاح‌طلبان و سایر میانه‌روها، بسیار دشوار خواهد بود. من امیدم به این است که اگر برجام احیا شود و وضعیت اقتصادی کمی تکان بخورد ممکن است مردم به مسائل سیاسی گرایش پیدا کنند. 

او درباره‌ی دیدگاه آقایان خاتمی، روحانی، لاریجانی، ناطق و سیدحسن خمینی درباره‌ی ایده‌ی شورای میانه‌روها می‌گوید: برای جا انداختن این ایده خیلی لازم نیست تلاش کنید و این آقایان هم چنین ایده‌ای را قبول دارند اما بخش‌هایی از حاکمیت از تشکیل چنین شورایی خشنود نیستند و دوست دارند که همه‌ی آنهایی که به نوعی با آنها زاویه دارند منفرد و تنها و بی ارتباط با هم باشند. و هر اقدامی را که سبب تجمیع قدرت در بین کسانی باشد که حتی زاویه‌ای کوچک هم ممکن است با آنها داشته باشند برنمی‌تابند.

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با بهزاد نبوی را می‌توانید در این لینک بخوانید.


تاجیک: گروه‌های میانه‌رو یک تامل انتقادی جدی نسبت به خود داشته باشند

شورای میانه‌روها از نگاه بهزاد نبوی، محمدرضا تاجیک و احمد زیدآبادی

محمدرضا تاجیک، نظریه‌پرداز و استاد دانشگاه درباره‌ی فعالیت میانه‌روها در جامعه می‌گوید: جریاناتی که با هر اسمی حالت میانه‌رو داشتند اگر نتوانند یک نوع تحول جدی حال و احوالی داشته باشند نمی‌توانند در شرایط کنونی و آینده‌ی ما به مثابه‌ی یک آلترناتیو نقش‌آفرینی داشته باشند و دیگر نمی‌توانند به مثابه‌ی یک گروه آوانگارد حرکت کنند.

آقای تاجیک با بیان اینکه «احتیاج داریم که طرحی نویی در انداخته شود و گفتمانی نویی شکل بگیرد»، گفت: اگر ما می‌خواهیم این گروه‌های میانه‌رو در آینده هم نقش‌آفرینی داشته باشند باید یک تامل انتقادی جدی، یک نقد جدی، یک محاسبه‌ی نفس جدی نسبت به خودشان داشته باشند و ببینند که در طول این دوران به لحاظ گفتمانی چقدر توانستند با نسل جدید و تحولات آن رابطه برقرار کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «گفتمان رادیکال را تجویز نمی‌کنم»، گفت: اما همان گفتمان مدنی هم با این مشربی که گروه‌هایی مرسوم در جامعه به نمایش گذاشتند دیگر خریداری ندارد. این کالاها دیری است که در پشت ویترین‌های سوپرمارکت‌های گفتمانی که عبور می‌کنید همه گرد گرفته و قدیمی است و هیچ کالای مفهومی فرهنگی و گفتمانی برای نسل جدید پشت ویترین وجود ندارد.

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با محمدرضا تاجیک را می‌توانید در این لینک بخوانید.


زیدآبادی: امکان تشکیل شورای میانه‌روها خواه ناخواه پیش خواهد آمد

شورای میانه‌روها از نگاه بهزاد نبوی، محمدرضا تاجیک و احمد زیدآبادی

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی درباره‌ی ایده‌ی شورای میانه‌روها گفت: شکل‌گیری این شورا و هر نهاد دیگری هیچ وقت بد نیست و هر چه تعداد اینها بیشتر باشد کار را راحت‌تر می‌کند. این هم یک نهاد سیاسی است که می‌خواهد شکل بگیرد. بنابراین اصل انجامش چیز بدی نیست امکانش هم خواه ناخواه پیش خواهد آمد مگر اینکه نیروهای تندرو سیستم چنان غلبه کنند که بخواهند فضا را به سمت یک فروپاشی کامل سیستمی پیش ببرد.

آقای زیدآبادی درباره‌ی واکنش‌ها به مطرح شدن شورای میانه‌روها می‌گوید: الان هر اتفاقی که در ایران در جهت ابتکار و تحول تازه‌ای باشد رسانه‌های بیرون و اپوزیسیون بیرون همه‌ی اینها را فریب جدید برای بازداشتن مردم از «انقلاب» معرفی می‌کنند و شروع به تخریب می‌کنند.

این روزنامه‌نگار درباره‌ی نحوه‌ی مواجهه‌ی احتمالی مسئولان کشور با فعالیت میانه‌روها گفت: سیستم مجبور است که مجموعه‌ای از تغییر رفتارها را انجام بدهد و در جهت این تغییر رفتارها خودش هم می‌تواند نوعی چراغ سبز نشان دهد که چنین شورایی هم شکل بگیرد زیرا برای طی کردن آن مراحلی که می‌خواهد تحول و تغییر و اصلاحی ایجاد کند به چنین چیزی نیاز هم دارد.

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با احمد زیدآبادی را می‌توانید در این لینک بخوانید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا