خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفر کارت، نوآوری جدید در هدیه سازمانی

رپورتاژ آگهی

امروزه اکثر سازمان ها و شرکت های معتبر برای جلب رضایت کارکنان خود و ایجاد یک فضای پویا و سرزنده، به دنبال اهدای هدایای سازمانی و مناسبتی به این افراد هستند. اما چه نوع هدیه ای می تواند برای کارمندان رضایت بیشتری را به دنبال داشته باشد و موجب افزایش انگیزه و کارایی آنها شود؟ قطعا در نگاه اول پیشنهاد افزایش حقوق یا پاداش مالی مطرح خواهد شد. اما برای کارمندی که به دور از تحرک و فعالیت است و باید ساعت های طولانی را پشت میز سپری کند، یک سفر تفریحی می تواند بسیار مفرح باشد. برای چنین منظوری نیز شرکت ها به فکر اهدای سفرکارت به عنوان یک نوآوری جدید در  هستند. در این مقاله به معرفی سفر کارت می پردازیم و اینکه چرا شرکت ها به کارکنان خود سفرکارت می دهند؛ مزایا و معایب سفر کارت چیست و نحوه استفاده از آن به چه صورت است؟ آیا سفرکارت ها می‌تواند جای هدایای سازمانی کلیشه‌ای را بگیرند؟

سفرکارت چیست؟

سفرکارت نوعی کارت الکترونیکی و بانکی است که امکان استفاده از آن در پایانه های فروش ویژه یا POS وجود دارد. این پایانه های فروش باید در مراکز گردشگری عضو شبکه پذیرندگان این کارت باشند. به عبارتی، داشتن سفر کارت به معنی عضویت در بزرگ ترین شبکه تفریحی و گردشگری سراسر کشور است.

با در اختیار داشتن سفرکارت می توانید از امکانات مراکز اقامتی همچون هتل ها، مهمانسراها، هتل- آپارتمان ها و غیره، دفاتر خدمات مسافرتی و تورها، انواع رستوران های شهری و بین راهی، مراکز فرهنگی و هنری، ورزشگاه ها، فروشگاه های صنایع دستی و شرکت های حمل و نقل استفاده نمایید.

چرا شرکت ها به کارکنان خود سفر کارت می دهند؟

اغلب افراد به دلیل حقوقی که می‌گیرند، قادر نیستند از پس مخارج روزمره خود بر بیایند! چه برسد به اینکه هوس سفر رفتن نیز به سراغشان بیاید. در چنین جامعه‌ای که هزینه ها سر به فلک کشیده و افراد در انتهای ماه باید با قرض و بدهی ادامه ماه را سپری کنند، دریافت سفرکارت می‌تواند چند روزی آنها را از شر دغدغه های روزمره و افکار مربوط به قسط و وام و بدهی دور سازد. چراکه سفرکارت همانطور که از اسمش پیداست یک هدیه حاضر و آماده برای تفریح و سفر است و بهترین فرصت برای تجدید قوا! به همین دلیل سازمان ها در مناسبت های مختلف دادن سفر کارت به عنوان هدیه مناسبتی به کارکنان را در دستورکار خود قرار می‌دهند.

مزایا و معایب هدیه سازمانی سفرکارت

سفر کارت از جنبه های مختلفی می تواند به کسانی که آن را به عنوان هدیه دریافت می کنند و همچنین به زیرساخت ها و بخش های مختلف صنعت سود برساند. از مهم ترین مزایای هدیه سازمانی سفرکارت برای افراد می توان به امکان استفاده از یک بستر خدمات رسانی به روز، برخورداری از تخفیف‌های ویژه و طرح های تشویقی مختلف و افزایش امنیت در حفظ سرمایه وعدم نیاز به حمل پول اشاره کرد. این کارت برای بخش های مختلف صنعت نیز مزایایی همچون افزایش میزان اشتغال در بخش گردشگری، افزایش میزان فروش، کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش های گردشگری و حذف واسطه و دلالان را به دنبال دارد.

هم چنین، استفاده از سفرکارت مزایای ملی نیز به دنبال دارد. ازجمله این مزایای ملی می توان به افزایش سطح بهداشت روان در سطوح مختلف خانواده، جامعه و محیط کار، ارتقای کیفیت بخش گردشگری، اشتغال زایی، کاهش هزینه های نگهداری پول نقد و اسکناس، کاهش مشکلات شهری ازجمله ترددها و غیره اشاره کرد. از معایب سفرکارت نیز می توان به این نکته اشاره کرد که ممکن است افراد بخواهند به جای دریافت یک کارت هدیه که تنها هزینه های سفر آنان را پوشش می دهد، یک کارت هدیه با قابلیت چند منظوره دریافت نمایند.

آیا سفر کارت ها جایگزین مناسبی برای هدیه های سازمانی مرسوم هستند؟

پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد. زمان اهدای هدیه، بودجه ی هدیه، سلیقه ی کارکنان‌،‌ میانگین سن کارکنان و … ، همگی می‌توانند در ترازوی مقایسه ی هدایای سازمانی مرسوم و سفرکارت های سازمانی،‌ بر وزن هر کفه اضافه کند. نکته ی مهم دیگر این است که معمولا سفرکارت ها در زمان های خاصی (مثل ابتدای تابستان و یا قبل از عید نوروز) اهدا می‌شوند. اما مثلا اهدای سفرکارت برای شب یلدا پیشنهاد جالبی نیست!. اگر شما مسئول انتخاب و خرید هدایای سازمانی در سازمانی خود هستید، تمامی این نکات را باید قبل از تصمیم گیری در نظر داشته باشید. از سوی دیگر، شما با هر بودجه ای میتوانید یک هدیه سازمانی هرچند ارزان قیمت به کارکنان خود اهدا کنید. اما مثلا اهدای سفرکارت ۳۰۰ هزار تومانی در مخارج سفر اصلا خودش را نشان نمی‌دهد. و در نهایت! هدایای سازمانی اگر درست انتخاب شوند، تا مدت ها می‌توانند مورد استفاده کارکنان قرار گیرند و در حافظه ی آنان باقی بمانند. بطوری کلی همانطور که گفته شد، شما باید بر اساس پارامتر های مختلفی، سفرکارت یا اهدای هدیه سازمانی را برای مناسبت پیش رو انتخاب نمائید.

چه شرکت هایی سفرکارت ارائه می‌دهند؟

اگر به دنبال تهیه سفرکارت سازمانی برای کارکنان خود هستید اما نمی دانید از کجا و چگونه آنها را تهیه کنید، باید بگوییم که شرکت های علی بابا و فلای تودی دو نمونه از بهترین شرکت های ارائه دهنده سفرکارت هستند. این شرکت ها کارت های مذکور را برای مناسبت هایی همچون هدایای سازمانی، هدایای تبریک تولد و ازدواج، تبریک سال نو و شب یلدا، روز مادر و روز پدر و غیره برای تمامی شرکت ها و سازمان ها عرضه می کنند. 

سفرکارت ها در چه زمانی توسط شرکت ها هدیه داده می‌شوند؟

مناسبت های زیادی در کشور وجود دارد و بهانه خوبی برای شرکت ها و سازمان ها است تا با هدیه سفرکارت سازمانی موجب پایه ریزی سفر و تفریح برای کارکنان خود شوند. اما از آنجایی که یک سفر خوب حداقل چند روزی باید به طول بیانجامد تا موردقبول واقع شود، سازمان ها ترجیح می دهند که از این نوع هدیه برای تعطیلات طولانی مدت مانند عید نوروز استفاده نمایند. با این حال شما می توانید هر زمانی که خواستید از اعتبار این کارت استفاده کنید و در اواسط سال نیز هر زمان احتیاج به سفر پیدا کردید با خیال راحت به همراه این کارت به دل شهرها بزنید.

نحوه استفاده از سفر کارت

این کارت ها از محل بودجه های رفاهی تخصیص یافته به سازمان ها و شرکت ها شارژ می شوند، اما دارندگان سفرکارت می توانند نسبت به افزایش موجودی آن نیز از طریق شعبه‌های بانک های عامل اقدام نمایند تا از مزایای شبکه ملی سفرکارت بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که موجودی این کارت ها از طریق دستگاه های خودپرداز قابل دریافت نیست. این امر به خرج شدن و مصرف موجودی آن در راستای توسعه و بهبود مسیر گردشگری و تفریحی در کشور مربوط می شود.

برای استفاده از سفرکارت سازمانی، کافی است به مراکز گردشگری عضو شبکه پذیرندگان سفرکارت ملّی مراجعه کنید. در صورتی که این مراکز از ظرفیت خدمات کافی برخوردار باشند، مطابق جدول اعلان تخفیف ها به ارائه خدمات و محصولات به دارندگان این کارت و افرادی که تحت تکفل آنها هستند می پردازند. در این صورت، دیگر نیاز به پرداخت هزینه های سفر از جیب خود نیستید و کلیه هزینه ها از طریق پایانه ‌های فروش ویژه سفرکارت ملّی پرداخت خواهد شد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا