خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از متن و حاشیه‌ی سفر سه روزه‌ی رئیسی به آمریکا

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از سفر سه روزه‌ی رئیسی به آمریکا را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 27 شهریور

رئیسی تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد

«دکتر سید ابراهیم رئیسی بامداد امروز دوشنبه، به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با بدرقه رسمی دکتر محمد مخبر معاون اول و حجت‌الاسلام قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در صدر هیئت عالیرتبه سیاسی عازم مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک شد.

رئیس جمهور در جریان این سفر، ضمن شرکت و سخنرانی در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی، دیدارهایی نیز با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در این نشست خواهد داشت.

دکتر رئیسی همچنین در نشست‌هایی با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در آمریکا به تشریح مواضع کشورمان و نیز پاسخ به سوالات آنان خواهد پرداخت»

زبان گویای مردم خواهم بود 

«دکتر سید ابراهیم رئیسی بامداد دوشنبه پیش از عزیمت به نیویورک، به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تعامل با کشورهای جهان، سازمان‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی را یکی از ارکان سیاست جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ایران به‌عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، همواره از این سازمان انتظار داشته و دارد که نقش تعیین کننده‌ای در توسعه، امنیت، صلح و عدالت در جهان ایفا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این انتظار همه کشورهای عضو از سازمان ملل متحد است، افزود: تصمیمات سازمان ملل باید به دور از هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی و بدون تاثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ شکل بگیرد تا آنچه که اقتضای حق و عدالت در جهان است، شکل بگیرد.

دکتر رئیسی علت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: سازمان ملل و مجمع عمومی جایگاه مناسبی برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران است؛ دیدگاهی که در آن جهان مطلوب جهانی عاری از فقر، عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و عاری از بی‌عدالتی و تبعیض است که در آن کرامت انسان مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت‌های فراوان موجود در جهان در جهت جلوگیری از آفات و بلاهای طبیعی و مصائب ناشی از سیاست‌های سلطه‌طلبانه به کار گرفته می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند با قدرت امپراطوری رسانه‌ای خود مانع شنیده شدن سخن و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در جهان شود، تصریح کرد:‌ بنده به‌عنوان نماینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، زبان گویای مردم خواهم بود تا حقایق را از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای دولت‌ها و ملت‌ها تبیین کنم.

دکتر رئیسی دیدار با سران کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را برنامه دیگر سفر خود به نیویورک در راستای گسترش روابط دوجانبه کشورمان عنوان و خاطرنشان کرد: در جریان این سفر در حدی که زمان اجازه دهد، با روسای کشورها و سازمان‌های بین‌المللی دیدار خواهیم داشت. همچنین نشستی با اصحاب رسانه‌های بین‌المللی برگزار و ضمن پاسخ به سوالات ایشان، مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل مختلف تبیین خواهد شد.

رئیس جمهور نشست با سیاستمداران آمریکایی و نیز دیدار با ایرانیان مقیم را از دیگر برنامه‌های سفر خود برشمرد و گفت: در دیدار با ایرانیان مقیم تلاش خواهیم کرد ضمن آگاهی از نظرات و مشکلات ایشان، به تقویت ارتباط آنها با ایران اسلامی کمک کنیم. امیدوارم این سفر در زمینه انجام ماموریتی که ملت ایران بر عهده بنده گذاشته و نیز تبیین و عمل به دیدگاه‌های گره‌گشای مقام معظم رهبری اثربخش باشد»

 رئیسی وارد نیویورک شد

«به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد؛دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح دوشنبه به وقت محلی، به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در مجمع عمومی نیز دیدار و گفتگو می‌کند و دیدارهای جانبی دیگری نیز خواهد داشت»

طرح مسائلی نظیر حجاب، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای بهانه‌هایی برای ضربه زدن به ایران است

«دکتر سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در نخستین بخش از برنامه‌های سفر خود، با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های آمریکایی به صورت صریح و رو در رو گفتگو کرد.

در این نشست مدیران ارشد ان‌بی‌سی، وال استریت ژورنال، واشنگتن پست، نیوزویک، پولوتیکو، رویترز و ان‌بی‌سی سوالاتی در زمینه تبادل زندانیان، رویکرد جدید دولت ایران در توسعه سیاست همسایگی، مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونسیتی و ادعای فروش سلاح به روسیه از سوی ایران در جنگ اوکراین مطرح کردند و رئیس جمهور نیز به سوالات آنان پاسخ گفت.

دکتر رئیسی در ابتدای این نشست از رسانه‌های حاضر خواست، اقتضای کار حرفه‌ای رسانه‌ای را در شناخت و بیان حقایق جامعه ایرانی رعایت کنند.

رئیس جمهور درباره موضوع آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران و همچنین تبادل زندانیان، با بیان اینکه این اموال بلوکه شده متعلق به مردم ما بوده و در جهت رفع نیاز آنان نیز استفاده خواهد شد، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را اقدامی بشر دوستانه توصیف کرد و گفت: قطعا هر گامی در جهت عمل به تعهدات برداشته شود، برای ما اعتماد ساز خواهد بود.

دکتر رئیسی درباره مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، نقض مکرر تعهدات از جانب آمریکایی‌ها را موجب ایجاد فضای بی‌اعتمادی در مذاکرات عنوان کرد و با اشاره به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم انحراف فعالیت صلح آمیز هسته ایران در 15 گزارش فصلی این آژانس، تصریح کرد: در جریان توافق هسته‌ای تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود و آمریکا و کشورهای اروپایی نقض عهد کرده و به تعهدات خود عمل نکردند.

رئیس جمهور ادامه داد: حال این آمریکایی‌ها هستند که باید از دولت خود بپرسند که چرا با وجود اجرای تعهدات از سوی ایران و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای، همچنان سیاست فشار و تحریم علیه ایران ادامه دارد؟

دکتر رئیسی در ادامه توسعه و ارتقای روابط با کشورهای همسایه را از جمله سیاست‌های محوری دولت خود دانست و تاکید کرد: آنچه موجب بروز برخی اختلالات در روابط کشورهای منطقه شده، دخالت بیگانگان از جمله آمریکا بوده است.

رئیس جمهور گفت: حضور آمریکایی‌ها در منطقه به هیچ وجه امنیت‌ساز نخواهد بود، همانگونه که عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی از سوی رژیم صهیونیستی برای این رژیم ایجاد امنیت نخواهد کرد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها به‌دنبال حل واقعی مسئله فلسطین هستند، پس از 70 سال اشغالگری، کودک‌کشی و ویرانگری رژیم صهیونسیتی به دمکراسی روی بیاورند و حق تعیین سرنوشت را به ملت فلسطین واگذار کنند، افزود: مراجعه به آرای عمومی ملت فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی ساکن فلسطین برای تعیین سرنوشت این کشور که اولین بار از سوی رهبری فرزانه انقلاب اسلامی مطرح شد، حتما به اشغالگری و ظلم به مردم فلسطین پایان خواهد داد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اغتشاشات پاییز سال گذشته در ایران نیز اشاره کرد و گفت: آنچه شما باید بدانید آن است که آمریکا و برخی کشورهای غربی با سوء محاسبه تصور کردند اگر بخشی از اغتشاشات در ایران را مدیریت کنند، به اهداف خود خواهند رسید، غافل از اینکه ملت ایران با اغتشاشگران و برهم‌زنندگان نظم و امنیت کشور همراهی نکردند و این توطئه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با شکست مواجه شد و یک پیروزی دیگر به نام ملت ایران به ثبت رسید.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات آمریکایی، تصریح کرد: پیشنهاد من به شما مدیران رسانه‌های آمریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چرا که ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فایق آید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه عفو و تخفیف مجازات برخی جوانان فریب‌خورده در جریان اغتشاشات سال گذشته را اقدامی کم‌نظیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: عدم توجه مردم به فراخوان تجمعات از سوی معاندین در روز 25 شهریور شکست دیگری برای توطئه‌گران علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران بود.

دکتر رئیسی طرح مسائلی نظیر حجاب، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و غرب را صرفا بهانه‌هایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل عنوان کرد و گفت: در سال گذشته میلادی بیش از هزار نفر از مردم آمریکا توسط نیروهای پلیس این کشور کشته شده‌اند و در همین روزهای اخیر خانم بارداری صرفا به خاطر ظن سرقت توسط پلیس آمریکا کشته شد، چرا رسانه‌های آمریکایی در برابر این جنایات سکوت می‌کنند؟

رئیس جمهور افزود: چرا سال‌ها تعرض به حقوق رنگین‌پوستان، منع دختران محجبه از تحصیل در فرانسه، وجود صدها کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های رژیم صهیونیستی و 20 سال قتل و کشتار و ویرانگری آمریکا در افغانستان تحت عنوان حقوق بشر از سوی رسانه‌های آمریکایی مورد سوال واقع نمی‌شود؟

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به اتهام زنی‌های مکرر به جمهوری اسلامی ایران درباره فروش سلاح به روسیه در جنگ اوکراین، با بیان اینکه به‌رغم اعلام آمادگی ایران برای پذیرش اسناد متقن در این زمینه تا کنون هیچ سندی از سوی اوکراینی‌ها ارائه نشده است، تصریح کرد: روابط ایران با روسیه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و دفاعی از سال‌ها پیش از جنگ اوکراین آغاز شده و هرگونه تعامل و تبادلی میان دو کشور در زمینه دفاعی نیز مربوط به قبل از جنگ اوکراین است.

رئیس جمهور با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای وساطت میان اوکراین و روسیه و پایان دادن به این جنگ اظهار داشت: آمریکایی‌ها هم به جای دمیدن بر آتش این جنگ برای فروش سلاح بیشتر، در مسیر پایان یافتن آن تلاش کنند.

دکتر رئیسی در پایان حقیقت‌جویی و بیان حقایق را از ملزومات کار حرفه‌ای رسانه‌ها بر شمرد و گفت: در جریان اغتشاشات سال گذشته ایران، ظرف 48 هفته بیش از 136 هزار دروغ در رسانه‌ها علیه ایران تولید شد که با هیچ معیاری قابل توجیه نیست»

دوران تحمیل نظرات بر ملت‌ها پایان یافته است

«دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های نخستین روز سفر خود به نیویورک، در دیدار آقای «زوران میلانوویچ» رئیس جمهور کرواسی که در مقر سازمان ملل برگزار شد، بر تمایل جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با این کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور با استقبال از اعلام موضع رئیس جمهور کرواسی مبنی بر در پیش گرفتن سیاست مستقل تصریح کرد: با وجود تلاش برخی کشورهای غربی که به‌دنبال تحمیل منافع و ارزش‌های خود به سایر کشورهای جهان هستند، جمهوری اسلامی ایران توانسته است تحریم‌ها و فشارها را به فرصت تبدیل کرده و به پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه حوزه فناوری دست پیدا کند.

دکتر رئیسی دوران تحمیل نظرات و خواست‌ها بر ملت‌ها را پایان یافته دانست و با تاکید بر مقابله با چنین جریانی گفت: چرا آمریکا و اروپایی‌ که خودشان صاحب زرادخانه‌های هسته‌ای هستند، جلوی بهره‌مندی سایر کشورها از فناوری هسته‌ای را می‌گیرند. جمهوری اسلامی ایران توانسته است با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای در حوزه کشاورزی، صنعت و پزشکی داشته باشد و در همین راستا ما سال گذشته توانستیم با رادیو داروها یک‌میلیون بیمار را مداوا کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همه کشورهایی که بنای همکاری با ایران را داشته باشند، همکاری کند و از این همکاری نیز استقبال خواهد کرد، افزود: درباره فلسطین هم معتقدیم مراجعه به رای مردم ساکن فلسطین و فلسطینیان تنها راه‌حل این بحران است.

«زوران میلانوویچ» رئیس جمهور کرواسی نیز در این دیدار با تاکید بر علاقمندی کشورش به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: ظرفیت‌های مناسبی میان ایران و کرواسی برای گسترش تعاملات در عرصه‌های مختلف وجود دارد.

میلانوویچ اتخاذ سیاست خارجی مستقل را زمینه رسیدن به جهان ایده‌آل دانست و ضمن اعلام مخالفت با هرگونه تلاشی برای تحمیل ارزش‌ها و فرهنگ‌ها به سایر کشورها، اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای را محکوم کرد»

سه‌شنبه 28 شهریور

دیدار با رئیس جمهور قزاقستان

«دکتر سید ابراهیم رئیسی در دیدار آقای «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان که در مقر سازمان ملل متحد انجام شد، با اشاره به دیدارها و توافقات خوب روسای جمهور دو کشور در سال گذشته، بر تلاش برای تسریع اجرای کامل توافقات به‌ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

رئیس جمهور همسایگی دو کشور از طریق دریای خزر و عضویت در سازمان شانگهای را بستر مناسبی برای توسعه روابط دو کشور دانست و گفت: افزایش تبادل کالا بین ایران و قزاقستان چه از طریق دریا و چه از طریق راه‌آهن به نفع دو ملت و کشورهای منطقه است و باید گام‌های موثرتری برای تسریع در تحقق این هدف برداشته شود.

«قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در دو کشور،  ایران را شریکی راهبردی و دوستی صمیمی برای قزاقستان دانست و با استقبال از افزایش تبادل کالا بین دو کشور، به ظرفیت‌های بسیار مناسب ترانزیتی ایران اشاره و علاقمندی کشورش را برای تسریع در اجرایی شدن توافقات دو کشور اعلام کرد»

دیدار با رئیس جمهور الجزایر

«دکتر سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در ادامه برنامه‌های این سفر با آقای «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب ایران و الجزایر بر تلاش مسئولان دو کشور برای ارتقای سطح روابط به‌ویژه در زمینه تعاملات تجاری و اقتصادی تاکید کرد و گفت: ارتقای روابط ایران و الجزایر به‌دلیل بروز شرایط خاص بیماری کرونا متوقف شده بود که باید با همت مسئولان دو کشور دوباره این روابط احیا و ارتقا یابد.

دکتر رئیسی فعال شدن کمیسیون‌های مشترک دو کشور را در گسترش همکاری‌ها بین ایران و الجزایر موثر دانست و ضمن تقدیر از مواضع رئیس جمهور الجزایر در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی و همچنین مواضع الجزایر در اتحادیه آفریقا در جلوگیری از نفوذ صهیونیست‌ها، ابراز امیدواری کرد که گسترش همکاری میان دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری موجب افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین نیز بشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما برای گسترش روابط با کشورهای همسایه هیچ مشکلی نداریم، دخالت کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا را عامل اخلال در روابط کشورهای منطقه دانست.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر نیز در این دیدار با اشاره با تاریخچه روابط خوب دو کشور، بر تلاش جدی برای احیا و ارتقای روابط میان ایران و الجزایر تاکید کرد.

عبدالمجید تبون با بیان اینکه با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران آشنا هستم، مشارکت با ایران در این زمینه‌ها را خواستار شد و گفت: ما می‌دانیم تحریم‌ها ایران را به کشوری قدرتمند تبدیل کرده است و آمادگی داریم روابط‌مان را با ایران گسترش دهیم.

رئیس جمهور الجزایر با تاکید بر حمایت کشورش از حقوق مردم فلسطین در ایجاد کشور مستقل فلسطینی، تقویت روابط کشورهای منطقه و اسلامی را موجب افزایش قدرت این کشورها در مقابله با زورگویی‌ها دانست.

عبدالمجید تبون با بیان اینکه کشورهای غربی به دنبال سوءاستفاده از کشورهای منطقه هستند، بر ضرورت مقابله با نفوذ و دخالت کشورهای غربی تاکید کرد و قوی شدن را یکی از بهترین راه‌ها برای تحقق این هدف دانست»

دیدار با رئیس جمهور قرقیزستان

«دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز دوشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، در دیدار آقای «صادیر جاپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان که در هتل محل اقامت وی انجام شد، سیاست ایران را توسعه روابط با کشور دوست و برادر قرقیزستان دانست و تاکید کرد: متاسفانه با وجود خواست دولت‌های ایران و قرقیزستان، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور هنوز متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور گسترش نیافته است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت اقدام سریع برای رفع موانع توسعه مناسبات دو کشور، تاخیر در تشکیل کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان را از جمله این موانع دانست و فعال شدن سریع این کمیسیون را خواستار شد.

دکتر رئیسی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های علمی قابل توجه جوانان ایرانی با وجود تحریم‌های ظالمانه، به رئیس جمهور قرقیزستان پیشنهاد داد برای سفر به تهران وقت بیشتری بگذارد تا بتواند از پارک‌های علمی و فناوری ایران بازدید و از دستاوردهای جوانان ایران اطلاع پیدا کند.

رئیس جمهور افزود: ایران آمادگی دارد این دستاوردها را با کشور دوست قرقیزستان به اشتراک بگذارد.

«صادیر جاپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز در این دیدار با تبریک عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای، این عضویت و افزایش همکاری‌های ناشی از آن را به نفع دو ملت و منطقه دانست.

رئیس جمهور قرقیزستان با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط دارند از عدم گسترش روابط اقتصادی و تجاری تهران و بیشکک ابراز تأسف کرد و گفت: با تکمیل کریدور چین-آسیای میانه-ایران و همچنین توسعه بسترهای ارتباط ریلی کشورهای آسیای میانه با مناطقی مثل بندرعباس در ایران، می‌توان مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور را گسترش داد.

جاپاروف همچنین با استقبال از پیشنهاد دکتر رئیسی در موضوع تبادل توانمندی‌های علمی ایران، افزایش همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی را نیز خواستار شد»

تغییر رفتار زورگویانه موجب جلب اعتماد ایران خواهد بود

«دکتر سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، عصر روز دوشنبه به وقت محلی با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

دکتر رئیسی در این دیدار در پاسخ به سؤالی درباره توافق هسته‌ای و چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا با برشمردن سابقه نقض پیمان دولت آمریکا در قضیه برجام با وجود اجرای کامل تعهدات از طرف جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: با تغییر دولت در آمریکا و اعلام آمادگی دولت جدید برای بازگشت به تعهدات خود، جمهوری اسلامی ایران نیز برای توافق خوب اعلام آمادگی و مذاکرات را به صورت جدی دنبال کرد، اما پس از مدتی مشخص شد طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند نیستند.

رئیس جمهور با اشاره به اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در قضیه اغتشاشات گفت: دولت آمریکا بر اثر مشورت‌های غلط برخی عناصر مزدور به ظاهر ایرانی و همچنین برآوردهای غلط سرویس‌های جاسوسی، با ترک مذاکرات، دل به نتیجه‌بخشی اغتشاشات بست در حالی که جمهوری اسلامی ایران امروز درخت تناوری است که این تکانه‌ها اثری بر پایداری آن ندارد.

دکتر رئیسی پیروزی ملت ایران در مقابل جنگ ترکیبی را ادامه پیروزی‌های ملی در مقابل انواع دشمنی‌های گذشته مانند پیروزی در دفاع مقدس و همچنین غلبه بر تحریم‌های ظالمانه دانست و افزود: بدخواهان ملت ایران به دنبال تکرار مدل سوریه در ایران بودند، اما اشتباه کردند چون هنوز ملت ایران و انقلاب اسلامی را نشناخته‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به ابراز تمایل مجدد آمریکا برای از سرگیری مذاکرات پس از شکست پروژه اغتشاشات، خاطرنشان کرد: مذاکراتی به‌واسطه برخی کشورها انجام شد که تبادل اخیر زندانیان نیز یکی از آثار آن بود.

دکتر رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره جنایت ترامپ در ترور شهید سلیمانی، آن سردار شجاع را فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه و ترور او را ترور مبارزه با تروریسم خواند و افزود: شهید سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش بود و اگر او جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت؛ داعشی که البته در آمریکا به صراحت گفته شد که دست‌ساز آمریکا است.

رئیس جمهور ترور شهید سلیمانی را مصداق تروریسم دولتی دانست و بر محاکمه عاملان این جنایت هولناک تأکید کرد.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از این نشست، امنیت آبراه‌های بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس و دست‌اندازی به کشتی‌ها و توقیف آنها موجب ناامنی منطقه است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره آثار پیوستن ایران به بریکس، با برشمردن نقش برجسته کشورهای عضو در اقتصاد و تولید ناخالص در جهان، گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و موقعیت برجسته ایران در منطقه، پیوستن ایران به این گروه باعث قدرتمندتر شدن آن می‌شود.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در خصوص تحریم‌ها، بایدن در ابتدای کار خود گفت که روش ترامپ در خارج شدن از برجام را قبول ندارد که با این سخن توقع می‌رفت آمریکا به تعهدات خود پایبندی نشان دهد، ولی با گذشت زمان، تاکنون در عمل اقدام متفاوتی مشاهده نکرده‌ایم. انتظار این است که اگر دولت آمریکا در حرف می‌گوید به تعهدات پایبند است، در عمل هم پایبندی خود را نشان دهد.

دکتر رئیسی، تصریح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دلیل روشنی بر ظالمانه بودن تحریم‌ها علیه ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران قبل از هر قانون و مقررات و نظارتی، به حکم فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هرگونه تولید و کاربرد سلاح هسته‌ای را ممنوع می‌داند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت زنان در ایران، با برشمردن موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی و همچنین حضور مؤثر و نقش‌آفرین آنان در بخش‌های سیاسی، مدیریتی و اجتماعی، سوءاستفاده غرب از حوادث سال گذشته را پوششی فریبکارانه برای دفاع از زن خواند و گفت: در حادثه سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده، اما آیا رسانه‌های غربی و آمریکایی حاضر شدند این واقعیت را بازتاب دهند؟

دکتر رئیسی با بیان اینکه بیشترین میزان زندانی زن در دنیا متعلق به آمریکا است، افزود: اخیراً در آمریکا یک خانم جوان و باردار به ظنّ سرقت از یک فروشگاه به دست پلیس آمریکا کشته شد که این یکی از 1200 نمونه‌ای است که در سال میلادی گذشته به دست پلیس آمریکا به قتل رسیده، اما چرا رسانه‌های آمریکایی به دنبال ریشه‌یابی و روشنگری درباره جزئیات اینگونه قتل‌ها نمی‌روند؟

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره جنگ اوکراین تصریح کرد: ما با جنگ مخالفیم و برای میانجی‌گری به منظور پایان دادن به آن نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما مالیات مردم آمریکا خرج جنگ‌افروزی و پر کردن جیب کارخانجات اسلحه‌سازی از محل فروش اسلحه در این زمینه می‌شود.

دکتر رئیسی ادعای در اختیار قرار دادن سلاح از طرف ایران به روسیه را عاری از حقیقت دانست و افزود: توصیه ما به دولت آمریکا دست برداشتن از جنگ و تحریم ملت‌ها است؛ یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد آمریکا در 250 سال اخیر، فقط 20 سال را در جنگ نبوده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است چرا که از منطق روشن و استواری برای رویکردها و اقدامات خود برخوردار است، گفت: منابع آزاد شده ایران در کره جنوبی، حق ایران بود و آمریکا باید جواب دهد که چرا به صورت ظالمانه جلوی احقاق حق ملت ما را گرفته بود.

دکتر رئیسی تصریح کرد: آمریکا باید تاکنون فهمیده باشد که استفاده از زبان زور چه در قالب تحریم چه به صورت تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست، البته قضاوت ما بر اساس اقدامات خواهد بود و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد ما شود، تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود که آمریکا تاکنون در این زمینه موفق نبوده است»

آمادگی برای افزایش همکاری‌ها با سازمان شیعیان آمریکا

«جمعی از اعضای هیئت امنای جامعه شیعیان آمریکا با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهوری اسلامی ایران، با دکتر رئیسی دیدار و گفتگو کردند.

دکتر سید ابراهیم رئیسی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نمایندگان جامعه شیعیان آمریکا، گزارش فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان برای گسترش فرهنگ اهل بیت علیهم السلام را قابل تقدیر دانست و بر ضرورت انسجام اعضای سازمان شیعیان آمریکا در جهت توسعه این فرهنگ تاکید کرد.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به آیات نورانی کلام الله مجید مبنی بر برتری نیروهای کیفی بر نیروهای کمی تصریح کرد: در طول تاریخ مردان و زنان اثرگذار با کثرت جمعیت اثرگذاری نکرده‌اند، بلکه با اراده قوی، حق‌طلبی و روحیه جهادی توانسته‌اند اسلام را پیش ببرند.

رئیس جمهور ارتباط با مریدان مکتب اهل بیت (ع)، چه در داخل و چه در خارج از آمریکا از سوی این سازمان را در افزایش کارآمدی آن بسیار موثر دانست و ضمن اعلام آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌ها با سازمان شیعیان آمریکا، به‌ویژه در حوزه‌های اجتماعی، پزشکی، بهداشتی و فرهنگی از هئیت امنای آن خواست با برنامه‌ریزی دقیق، هم همبستگی و انسجام در میان جامعه مسلمان آمریکا را رقم بزنند و هم با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب ایران، سطح کیفی اقدامات و خدمات خود را ارتقا دهند»

دیدار رئیسی و دبیرکل سازمان ملل

«دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به نیویورک، با آقای «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش‌های دبیرکل و دبیرخانه سازمان ملل، توجه به خواست ملت‌ها در اجرای عدالت، رفع تبعیض و فقر و همچنین امنیت پایدار را از جمله ماموریت‌ها و وظایف اصلی سازمان ملل برشمرد.

دکتر رئیسی جلوگیری از زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی را از جمله انتظارات مردم از این سازمان دانست و با بیان اینکه جنگ‌افروزی طبیعت قدرت‌های بزرگ و نظام سلطه است، اقدامات سازمان ملل برای جلوگیری از این رویه‌های خطرناک و مخل صلح و ثبات جهانی را ضروری خواند.

رئیس جمهور با اشاره به نگرانی کشورها در قبال آینده سیاسی و اجتماعی افغانستان، یمن و سوریه و همچنین تجزیه‌طلبی در آفریقا در سایه زیاده‌خواهی و قدرت‌طلبی نظام سلطه، نقش مهم سازمان ملل در جلوگیری از ظلم به مردم این کشورها را یادآور شد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه بنای جمهوری اسلامی ایران همکاری با سازمان ملل است، بر آمادگی ایران در مشارکت برای گسترش صلح و امنیت در جهان و جلوگیری از ظلم به ملت‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست اخبار مربوط به ایران را مستقیما و از مسیر درست و صحیح پیگیری و دریافت کند چرا که رسانه‌های تحت تاثیر نظام سلطه تصویر درستی از ایران ارائه نمی‌دهند.

دکتر رئیسی عدالت جنسیتی و توجه به حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران را در دنیا کم نظیر خواند و حضور چشمگیر زنان و دختران ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی را از مصادیق آن برشمرد.

«آنتونیو گوترش» نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقمندی به توسعه همکاری‌ها بین سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران، از ایجاد تحولات مثبت در مناسبات ایران و عربستان به عنوان دو کشور اثرگذار بر ثبات منطقه استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین ضمن تقدیر از نقش سازنده ایران در قبال تحولات یمن، بر حمایت این نهاد بین‌المللی از ابتکارات ایران برای پایان بخشیدن به بحران یمن تاکید کرد»

چرا توهین به قرآن را به آزادی بیان تقلیل داده‌اند

«دکتر سید ابراهیم رئیسی در نخستین برنامه از دومین روز سفر خود به نیویورک با جمعی از رهبران ادیان الهی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با تاکید بر اهمیت توجه به نقاط مشترک ادیان الهی، خداپرستی، دعوت به اجرای عدالت در جامعه بشری و ظلم‌ستیزی را ماموریت اصلی انبیا به عنوان هادیان بشر و نقطه اشتراک همه ادیان الهی برشمرد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه هیچ معتقدی به ادیان الهی نمی‌تواند ظالم باشد، ظلم به مظلومین فلسطینی از سوی رژیم صهیونسیتی را بی‌ارتباط با دین یهودیت دانست و گفت: یهودیان دارای عقاید و کتاب آسمانی هستند و هیچ مجوزی برای ظلم‌کردن صادر نمی‌کنند.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش رهبران دینی در گسترش عدالت و مقابله با ظلم و تبعیض، افزود: ما همیشه از گفتگوی بین ادیان الهی استقبال کرده‌ایم و معتقدیم گفتگوی ادیان در روشنگری نقاط مشترک و بهره‌گیری از آنها در جهت زندگی بهتر کمک شایانی خواهد کرد.

دکتر رئیسی احترام به ادیان الهی و کتب آسمانی را از ضرورت‌ها دانست و با تاکید بر اینکه اهانت به قرآن کریم بی‌احترامی به همه ادیان بلکه توهین به جامعه بشریت است، اظهار داشت: سوال اینجاست که چرا برخی حکومت‌های غربی توهین به قرآن را به آزادی بیان تقلیل داده و از توهین‌کنندگان حمایت می‌کنند؟

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رشد چشمگیر توجه به دین و معنویت در جهان به‌ویژه در میان جوانان غربی به‌رغم تلاش گسترده‌ای که برای دین‌زدایی انجام می‌شود، سیاست، منهای معنویت را عامل بسیاری از گرفتاری‌های امروز جوامع بشری دانست و تصریح کرد: ریشه جنگ‌های اول و دوم جهانی، کشورگشایی‌ها و تجزیه‌طلبی‌ها در دنیای امروز را می‌توان در دوری سیاست از معنویت جستجو کرد.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع رهبران ادیان الهی راه‌حل مسئله فلسطین و پایان یافتن بیش از 70 سال ظلم، اشغالگری، کشتار و ویرانی علیه مردم مظلوم فلسطین را مراجعه به آرای عمومی همه فلسطینیان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی دانست و گفت: ابتکار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در برگزاری همه‌پرسی میان فلسطینیان برای تعیین سرنوشت و انتخاب نوع حکومت که در سازمان ملل نیز به ثبت رسیده، راهی عادلانه برای حل بحران فلسطین است»

دیدار رئیسی با نخست وزیر پاکستان

«دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به نیویورک، در دیدار آقای «انوار الحق کاکر» نخست وزیر پاکستان، که در هتل محل اقامت هیئت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، سطح روابط دو کشور را با توجه ظرفیت‌های موجود ناکافی دانست و بر ضرورت تلاش مسئولان ایرانی و پاکستانی برای تسریع در رفع موانع موجود در مسیر گسترش روابط دو کشور با بهره‌گیری از طرح‌ها و روش‌های مبتکرانه تاکید کرد.

رئیس جمهور در این دیدار همچنین با بیان اینکه تغییرات بین‌المللی هیچ تاثیری بر روابط خوب ایران و پاکستان نمی‌گذارد، از مرز مشترک میان دو کشور به‌عنوان فرصت یاد کرد و گفت: از نگاه ایران مرز با کشور همسایه پاکستانی فرصتی برای گسترش تبادلات تجاری و توسعه مناطق مرزی است.

«انوار الحق کاکر» نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز تأسف از حجم پایین روابط تجاری دو کشور به‌رغم وجود ظرفیت‌های عظیم در ایران و پاکستان، از عزم کشورش برای ارتقای سطح همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران از طریق گسترش مبادلات تجاری و ایجاد راه‌های مواصلاتی جدید خبر داد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی پاکستان، بر ضرورت حفظ امنیت مرزهای دو کشور تاکید کرد و گفت: مردم ایران باید از همسایگی با پاکستان احساس امنیت و آسودگی داشته باشند.

دو طرف در این دیدار همچنین راه‌های افزایش همکاری درباره انتقال انرژی در منطقه را بررسی کردند»

چهارشنبه 29 شهریور

نیازمند جنبش جهانی تعهد به خانواده هستیم

«دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی، در دومین روز سفر خود به نیویورک، در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قدرت جمهوری اسلامی ایران را قدرتی امنیت‌ساز دانست که با حذف گزینه‌های جنگ، اشغالگری و تجزیه کشورها از روی میز قدرت‌های سلطه‌گر، افق‌های جدیدی را برای منطقه گشوده است و اظهار داشت: منطقه غرب آسیا بخاطر تجربه طولانی استعمار و تجاوزات نظامی مکرر، فرصت‌های زیادی را برای توسعه و پیشرفت از دست داده است. اینک که با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای، دکترین مقاومت، امواج اشغالگری و تروریسم را با موفقیت به عقب رانده، فرصت و عصر جدیدی برای منطقه رقم خورده است.

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب‌العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

فَبَشِّر عِبادِ الذینَ یستَمِعونَ القول فَیتبعونَ أحسَنَهُ

(قرآن کریم – سوره زمر – آیه 17 و 18)

آقای رئیس؛

انتخاب جنابعالی را به ریاست هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تبریک می‌گویم.

از سال قبل که من از این تریبون با شما سخن گفتم، جهان دستخوش تحولات مهم تلخ و شیرینی بوده است.

قریب به هشت دهه پس از تأسیس سازمان ملل، اجلاس جدید مجمع عمومی در حالی آغاز می‌شود که جهان، تحولات بی‌سابقه و تاریخ‌سازی را تجربه می‌کند.

در این میان آنچه تضمین کننده آینده‌ای روشن برای جامعه بشری است، توجه به ارزش‌های والایی است که انسان را به سمت کمال و کرامت سوق می‌دهد؛ و چه چیزی بهتر از کلام پروردگار می‌تواند انسانیت و ارزش‌های تعالی‌بخش انسانی را تعریف کند.

حضار گرامی؛ خانم‌ها و آقایان؛

قرآن کلام خداوند و کتابی است که انسان را به عقلانیت، معنویت، عدالت، اخلاق و حق‌باوری دعوت می‌کند. سه رکن اساسی در قرآن، توحید، عدالت و کرامت انسانی است که تامین کننده سعادت بشر است. مگر قرآن چه فرموده که کینه‌های مستکبرین و ارباب قدرت و ثروت را برانگیخته است؟

قرآن می‌فرماید «ای بشر؛ ستم و تفرقه را نپذیر». با این رهنمود می‎توان جهانی از کرامت و عظمت ساخت. قرآن از وحدت بشر می‌گوید و اینکه همه ساکنان زمین، همچون خواهر و برادرند و از یک پدر و مادر؛ قرآن انسان را نماینده خداوند و زن و مرد را با وجود تفاوت‌های طبیعی، مکمل یکدیگر و مساوی در محضر خداوند می‌داند؛ قرآن از حریم خانواده دفاع می‌کند و کودک را امانت خدا می‌داند.

وفای به عهد و پیمان، راستگویی و امانت‌داری، صداقت در مراودات و معاملات، خدمت به محرومان و مبارزه با فقر و فحشا و بی‌عدالتی … آری اینهاست محتوای قرآن شریف.

آیا این نخستین بار است که کلمات خداوند را می‌سوزانند و گمان می‌کنند، صدای ملکوت را برای همیشه قطع می‌کنند؟ آیا نمرود و فرعون و قارون بر ابراهیم و موسی و عیسی پیروز شدند؟

اسلام‌ستیزی و آپارتاید فرهنگی شایسته پیشرفت‌های انسان معاصر نیست

قرآن، توهین به عقاید و باورها را منع کرده و احترام به ابراهیم و موسی و عیسی را احترام به محمد (ص) می‌داند.

وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (قرآن کریم سوره آل عمران- آیه 84)

این مفاهیم وحدت بخش و تعالیم متعالی، الهام‌بخش، انسا‌ن‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن‌ساز انبیا برای جوامع بشری، ابدی‌اند و هرگز نمی‌سوزند. آتش توهین و تحریف، هرگز حریف «حقیقت» نخواهد شد.

آقای رئیس؛

اسلام‌ستیزی و آپارتاید فرهنگی‌، در صورت‌های مختلف خود از جمله سوزاندن کتاب مقدس قرآن تا منع حجاب در مدارس و ده‌ها تبعیض شرم‌آور دیگر، شایسته پیشرفت‌های انسان معاصر نیست.

پشت پرده این نفرت‌پراکنی‌ها، طراحی بزرگتری وجود دارد و تقلیل آن به مقوله آزادی‌ بیان، گمراه‌کننده است.

سازمان ملل نیز با طراحی سازوکاری، احترام به ادیان الهی را تضمین نماید

غرب که اینک با بحران هویتی و کارکردی مواجه شده است، جهان را جنگل و خود را باغی زیبا می‌بیند. برخی جریان‌های شوم ولی قدرتمند، راه‌حل را در بحران‌سازی و دشمن‌تراشی می‌بینند. این آپارتاید فرهنگی، جامعه مسلمانان و بخصوص مهاجران را هدف گرفته است؛ مهاجرانی که خود قربانیان سیاست‌های استعمار هستند.

ما نیز همچون همه مؤمنان و آزادی‌خواهان بر این باوریم که احترام به ادیان الهی باید جزو دستور کارهای بین‌المللی قرار گیرد و سازمان ملل نیز با طراحی سازوکاری، احترام به ادیان الهی را تضمین نماید.

در کنار جنگ علیه اسلام، شاهد جنگ علیه خانواده نیز هستیم. خانواده اصیل‌ترین، دیرپاترین، بنیادی‌ترین و فطری‌ترین نهاد بشری است که امروز در معرض تهدید قرار گرفته است.

امروز جنایت علیه بشریت، فقط اشغال سرزمین‌ها و کشتار بی‌گناهان و استعمار ملت‌ها نیست، بلکه هجوم به پناهگاه فطری و طبیعی بشر یعنی خانواده نیز جنایت علیه بشریت است. حفاظت از حریم خانواده و ازدواج که از وصلت یک زن و یک مرد شکل می‌گیرد، یک واقعیت جهانی است که باید به دستور کار مشترک جهانی تبدیل شود. آموزش، توسعه و تعالی انسانی جز در چارچوب ارزش‌های خانوادگی به کمال نمی‌رسد.

امروز نیازمند جنبش جهانی تعهد به خانواده هستیم

روایت‌های ساختگی از زوجیت و جنسیت، در حقیقت تلاش برای حذف مفاهیم متعالی نظیر مادر، پدر و خانواده طبیعی است؛ اقداماتی که می‌توان آن را مصادیق جنایت علیه بشریت و موجب انقطاع نسل بشر دانست. مقابله با چنین رویکردهایی وظیفه انسانی ماست. ما امروز نیازمند جنبش جهانی تعهد به خانواده هستیم تا همه اعضای خانواده زندگی گرم در کنار یکدیگر را تجربه کنند.

ما از همه رهبران جهان و رهبران ادیان الهی می‌خواهیم به وظیفه تاریخی خود در حمایت از جایگاه اصیل مفهوم خانواده و مقابله با روایت‌های ساختگی عمل نمایند. ما از سازمان ملل انتظار داریم که احترام به جایگاه والا و اصیل خانواده را در صدر دستور کار خود قرار دهد.

خانم‌ها و آقایان؛

ما در یک دوره سرنوشت‌ساز تاریخی قرار گرفته‌ایم. جهان در حال تغییر و گذار به نظم بین‌المللی نوظهور است و این مسیر غیرقابل بازگشت است.

پروژه آمریکایی کردن جهان شکست خورده است

معادله سلطه غربی برای جهان، دیگر جواب نمی‌دهد. نظم کهنه لیبرال که در خدمت منافع سلطه‌گران و سرمایه‌داران سیری‌ناپذیر بود کنار زده شده و در یک کلام، پروژه آمریکایی کردن جهان شکست خورده است.

ملت ایران به مدد انقلاب اسلامی بیشترین روشنگری را در برانداختن نقاب از چهره سلطه‌گران داشته است

ملت ایران افتخار دارد که به مدد انقلاب شکوهمند اسلامی خود، بیشترین روشنگری را در برانداختن نقاب از چهره سلطه‌گران شرق و غرب انجام داده و با همراهی دیگر ملت‌های غرب آسیا، نقش تعیین‌کننده‌ای در ناکامی نظام سلطه داشته است.

اینک که مقاومت و بیداری ملت‌های جهان از همیشه بیشتر شده و قدرت‌های نوظهور سر بر آورده‌اند، امید است که نظمی جدید و عادلانه بر جهان حاکم شود.

آنچه برای نظم بین‌المللی جدید کلیدی است کنار گذاشتن سلطه جهانی و جایگزینی آن با نظم‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای است.

جمهوری اسلامی ایران از حداکثر همگرایی اقتصادی و سیاسی درون و میان‌منطقه‌ای حمایت می‌کند و علاقمند است تا براساس عدالت، با همه جهان، تعامل داشته باشد.

با این حال، اینک که کشورهای مستقل جهان در مسیر همکاری و همگرایی بیشتر قدم برمی‌دارند، شاهد تلاش برخی قدرت‌ها برای شعله‌ور کردن آتش درگیری در مناطق مختلف هستیم. آنها با داشتن ذهنیت جنگ سرد، به دنبال بلوک‌بندی مجدد جهان هستند. این حرکت، ارتجاعی و به ضرر امنیت و رفاه ملت‌هاست.

ایران قاطعانه باور دارد نباید اجازه داد شرق و غرب جدیدی شکل بگیرد

جمهوری اسلامی ایران قاطعانه بر این باور است که نباید اجازه داد شرق و غرب جدیدی شکل بگیرد.

ناامن کردن کریدورهای تجاری، تنزل درجه کشورها از متحد به وابسته، ممانعت از رشد اقتصادی کشورهای مستقل، و ایجاد جنگ‌های نیابتی در آسیا و اروپا بخشی از همین زنجیره شوم است.

ملت‌های غرب آسیا می‌دانند دموکراسی اسم رمزی برای کودتا، اشغالگری و جنگ است

طنز ماجرا آن است که این اقدامات را به اسم دفاع از دموکراسی مطرح می‌کنند؛ اما همه جهان از جمله ملت‌های ما در غرب آسیا معنای واقعی دموکراسی غربی را لمس کرده‌اند و می‌دانند که صرفاً اسم رمزی است برای کودتا، اشغالگری و جنگ.

تکلیف دنیا با پروژه و مکتب لیبرال دموکراسی مشخص است چرا که می‌دانند چیزی نیست جز یک دستکش مخملی که زیر آن دستی چدنی قرار دارد. اینک مکتبی که می‌خواست الگوی جهان باشد به درس عبرت تبدیل و به پایان راه خود نزدیک شده است.

خانم‌ها و آقایان؛

درست در زمانی که برخی قدرت‌ها، جهان را به سوی جنگ‌های بیشتر پیش می‌برند، جمهوری اسلامی ایران سیاست «همسایگی و همگرایی» را مطرح کرده است.

همسایه مستقل و قدرتمند را برای منطقه فرصت می‌دانیم

سیاست همسایگی، سیاستی خیرخواهانه برای منطقه است و بر این اساس، همکاری‌های گسترده اقتصادی و تقویت پیوندهای زیرساختی در صدر دستور کار منطقه‌ای قرار می‌گیرد. جمهوری اسلامی هر دستی را که برای دوستی دراز شود، به گرمی می‌فشارد. همسایه مستقل و قدرتمند برای منطقه فرصت است.

اینک که منطقه ما از دو دهه تنش و بحران تحمیلی عبور کرده و مقاومت ملت‌های آزاده در ایران و عراق و یمن و لبنان و سوریه و فلسطین و افغانستان، به ثمر نشسته است، چشم‌انداز فراروی منطقه را صرفاً می‌توان با تعمیق اعتماد سیاسی متقابل، همکاری‌های اقتصادی گسترده و امنیت درون‌زا تضمین کرد.

بر این اساس، ایران، فصل نوینی از روابط سودمند با کشورهای همسایه، همسو و هم‌اندیش را رقم زده، با عضویت در ساز و کارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، ظرفیت‌های خود را برای شکل‌دهی به نظمی عادلانه به اشتراک گذاشته و با اولویت دادن به تکمیل راه‌گذرهای تجاری از جمله راه‌گذر شمال-جنوب که پیونددهنده جهان شمال با جهان جنوب است، منافع پایدار اقتصادی را برای همه ملت‌های منطقه تضمین می‌کند.

همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به منظور کاهش و مدیریت آثار مخرب تغییر اقلیم، ظرفیت‌های بی‌نظیر طبیعی و فنی خود را در حوزه تولید و انتقال انرژی‌های پاک با دیگر کشورها به اشتراک گذارد.

به دنبال تضمین امنیت پایدار از طریق همکاری‌های درون منطقه‌ای و ممانعت از مداخله خارجی هستیم

در سطح امنیتی، سیاست همسایگی به دنبال تضمین امنیت پایدار از طریق همکاری‌های درون منطقه‌ای و ممانعت از مداخله خارجی است. از قفقاز تا خلیج فارس، هرگونه حضور بیگانه، نه تنها بخشی از راه‌حل نیست بلکه خود مشکل است. ما امنیت همسایگان را امنیت خود و هرگونه ناامنی برای آنها را ناامنی برای خود می‌دانیم.

ما با جدیت و حسن نیت، ابتکاراتی را در منطقه رقم زدیم. با این حال، پیوند سیاست و امنیت، نیازمند تحکیم است و تنها زمانی پایدار می‌شود که با همکاری‌های اقتصادی معنادار، ترکیب شود.

دکترین مقاومت با هدایت امام خامنه‌ای امواج اشغالگری و تروریسم را عقب رانده و عصر جدیدی برای منطقه رقم زده است

منطقه غرب آسیا بخاطر تجربه طولانی استعمار و تجاوزات نظامی مکرر، فرصت‌های زیادی را برای توسعه و پیشرفت از دست داده است. اینک که با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای، دکترین مقاومت، امواج اشغالگری و تروریسم را با موفقیت به عقب رانده، فرصت و عصر جدیدی برای منطقه رقم خورده است.

قدرت ایران با حذف گزینه‌های جنگ و اشغالگری از روی میز قدرت‌ها، افق‌های جدیدی را برای منطقه گشوده است

قدرت جمهوری اسلامی قدرتی امنیت‌ساز است و با حذف گزینه‌های جنگ، اشغالگری و تجزیه‌ی کشورها از روی میز قدرت‌های سلطه‌گر، افق‌های جدیدی را برای منطقه گشوده است. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اولویت منطقه، وحدت اسلامی و توسعه جمعی است. بدون تردید، پایدارسازی امنیت منوط به توسعه جمعی است و این تنها راه سعادت غرب آسیا است.

سرزمین ایران فرصت‌های بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری دارد و اولویت دادن جمهوری اسلامی به همکاری‌های اقتصادی، فرصتی برای کشورهای منطقه و جهان محسوب می‌شود.

جناب آقای رئیس؛

سال گذشته، سال پیروزی ملت ایران بود. برخی از کشورهای غربی و سرویس‌های اطلاعاتی آنها در سال گذشته دچار اشتباه محاسباتی شدند و یکبار دیگر قدرت ملت ایران را دست کم گرفتند.

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، دشمنان ملت ایران با «بحران‌سازی‌های پیاپی»، انواع جنگ و تحریم و فشار حداکثری را بر مردم ما تحمیل کردند. 45 سال است که این سیاست‌ها شکست خورده و ملت ایران به «پیروزی‌های پیاپی» دست یافته است. اکنون آنها با جمهوری اسلامی‌ای مواجه هستند که به پشتوانه پیوند عمیق با ملت خود، هم مقاومت کرده و هم پیشرفت.

آیا آمریکا به عنوان بزرگترین زندان مادران جهان می‌تواند صادقانه نگران حقوق زنان باشد؟

در سال گذشته نیز ملت ایران آماج بزرگترین حمله رسانه‌ای و جنگ روانی تاریخ قرار گرفت. آیا آمریکا که خود، بزرگترین زندان مادران در جهان است می‌تواند صادقانه نگران حقوق زنان باشد؟

تصاویر مخابره شده از ایران در سال گذشته محصول سرکوب اطلاعات معتبر و اشاعه اطلاعات نامعتبر بود

در این مدت، تصویری که از ایران به جهان مخابره می‌شد، محصول سرکوب اطلاعات معتبر و اشاعه اطلاعات نامعتبر بود.

با وجود تولید و انتشار ده‌ها هزار خبر و گزارش دروغ درباره ایران، واقعیت‌های مهمی از ایران در سراسر جهان سانسور می شود:

آیا شما تاکنون چیزی درباره بمباران شیمیایی مردم ایران شنیده‌اید؟ آن سلاح‌های شیمیایی را برخی از اروپایی‌ها به صدام داده بودند.
آیا تصویر مصدومان شیمیایی را که هنوز زنده‌اند، ولی حدود 35 سال است که در بیمارستان بستری هستند و درد می‌کشند، دیده‌اید؟
آیا تصویر کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای که بخاطر تحریم دارو توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی، درد می‌کشند، از قاب رسانه‌های اصلی به دنیا مخابره شده است؟
آیا تصاویر جلوه‌های صبر و مقاومت و ایثار و شهادت در مردم مقاوم ایران اسلامی را دیده‌اید؟
آیا از حرکت بی‌بدیل و 22 میلیونی مردم کشورهای مختلف در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در عراق چیزی شنیده‌اید؟
امنیت امروز اقلیم کردستان مدیون مجاهدت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده مبارزه با تروریسم است وگرنه بسیاری از مناطق جهان در آتش داعش می‌سوخت. اما آیا چیزی از این رشادت‌ها در رسانه‌ها و هالیوود به شما نشان داده یا خواهند داد؟
تشییع جنازه 25 میلیونی فرمانده مبارزه با تروریسم سردار حاج قاسم سلیمانی سانسور شد. اندوه و خشم و حس انتقام 85 میلیونی ملت ایران و امت اسلامی سانسور شد.

ترور شهید سلیمانی جایزه به داعشی بود که ساخته دست خود آمریکایی‌ها بود

ترور شهید قاسم سلیمانی جایزه به داعشی بود که به گفته مقامات سابق آمریکا ساخته دست خودشان بود. به همین خاطر، بجای آنکه از آن فرمانده شجاع، تقدیر کنند او را ترور کردند.

اما جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ابزارها و ظرفیت‌ها برای اجرای عدالت و محاکمه عاملین و مباشرین این تروریسم دولتی تا حصول نتیجه قطعی از پای نخواهد نشست؛ خون مظلوم پایمال نخواهد شد و دامان ظالم را خواهد گرفت.

رؤسای محترم دولت‌ها و هیئت‌ها

اشغالگری، تروریسم و افراط‌گرایی از جمله مهمترین تهدیدهای جدی در غرب آسیا هستند که بر هم زننده هر نظم مبتنی بر منافع ملت‌های منطقه است.

تبعیض در مبارزه با تروریسم به معنای چراغ سبز به تروریست‌ها است

ریشه‌کنی تروریسم در گرو مبارزه فراگیر و هدفمند با ریشه‌ها و جلوه‌های آن و مجازات بدون تبعیض تروریست‌ها در سراسر جهان است.

استفاده برخی دولت‌های غربی از تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی، مبارزه کشورهای منطقه علیه تروریسم را خنثی می‌کند.

مدیریت و بهره‌برداری برخی از سرویس‌های امنیتی غربی از بستر گروه‌های افراطی و به ویژه جابجایی هدفمند نیروهای جنگجوی خارجی در حوزه‌های مختلف جغرافیایی نیز به این نگرانی‌ها دامن می‌زند.

برخی از کشورهای اروپایی باید پاسخ دهند که چرا در عین ادعای مبارزه با تروریسم، به پناهگاه امن گروه تروریستی‌ای تبدیل شده‌اند که تاکنون بیش از 17 هزار نفر از شهروندان ایرانی را در کوچه و خیابان ترور کرده است؟ تبعیض در مبارزه با تروریسم به معنای چراغ سبز به تروریست‌ها است.

ملت‌های منطقه، ایران را شریکی مطمئن برای امنیت و رژیم صهیونیستی را عامل اصلی ناامنی و ترویج خشونت در منطقه می‌دانند

ایران که خود بزرگترین قربانی تروریسم است پیش‌قراول مبارزه با تروریسم در منطقه می‌باشد.

ملت‌های منطقه، ایران را شریکی مطمئن برای امنیت خود و رژیم اشغال‌گر قدس را عامل اصلی ناامنی، بی‌ثباتی و ترویج خشونت در منطقه می‌دانند.

آیا وقت آن نرسیده که به 75 سال اشغال سرزمین فلسطین و ظلم به آن ملت مظلوم و کشتار زنان و کودکان پایان داده شود و حقوق ملت فلسطین به رسمیت شناخته شود؟

تداوم اشغال فلسطین و بخش­هایی از خاک لبنان و سوریه توسط رژیم صهیونیستی و محروم ساختن ملت مظلوم فلسطین از حقوق مسلم و ذاتی خود، بویژه در تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی بیت­‌المقدس منجر به تشدید جنایات این رژیم و گسترش دامنه تجاوز و تهدید به سایر کشورهای منطقه شده است.

تنها حکومت مبتنی بر آپارتاید در جهان نمی‌تواند شریک صلح باشد

تنها حکومت مبتنی بر آپارتاید و تبعیض نژادی باقی‌مانده در جهان که بر مبنای جنگ، اشغال، تروریسم و نقض حقوق ملت‌ها پایه‌گذاری شده و بر همین مبنا و روش ادامه حیات می‌دهد، نمی‌تواند شریک صلح باشد.

وضعیت امروز افغانستان نمودی دیگر از آثار مداخله غرب در منطقه است که به کشتار بیش از 170 هزار تن از زنان و مردان و کودکان انجامید. در افغانستان، ایران بر دولت فراگیر و ضرورت رعایت حقوق همه طوایف، قومیت‌ها و مذاهب این کشور تأکید دارد. در عین حال اقدام عاجل بین‌المللی برای رسیدگی به بحران فوری پناهجویان خارج شده از این کشور بخصوص در ایران ضروری است.

رد طرح‌های آتش‌بس در جنگ اوکراین گواه برنامه آمریکا برای تضعیف اروپا است

در قضیه جنگ اوکراین و روسیه نیز مایلم بار دیگر بر موضع جمهوری اسلامی ایران در ردّ جنگ به عنوان راه‌حلی برای هرگونه مخاصمه تاکید کنم. ما جنگ در اروپا را به نفع هیچ طرف اروپایی نمی‌دانیم. رد کردن هر طرح آتش‌بس در جنگ اوکراین از سوی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آمریکا برای تضعیف اروپا برنامه بلندمدت دارد.

ما از هر ابتکاری برای پایان جنگ و آغاز روند سیاسی حمایت و آمادگی خود را برای نقش آفرینی سازنده در این عرصه اعلام می‌کنیم.

آقای رئیس؛

خروج آمریکا از برجام، نقض اصل مسلّم وفای به عهد بود. دولت آمریکا همچنان با نقض صریح مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت، از عمل به تعهدات خود ذیل برجام اجتناب می‌کند.

آمریکا تنها مجرم اتمی جهان

با این رفتار، آمریکا عملاً و برخلاف تمام ادعاهایش، قانون‌گریزی و زورگویی را به جای همکاری تجویز کرده است. آمریکا باید با اعتمادسازی اثبات کند که دارای حسن نیت است و اراده واقعی برای عمل به تعهدات خود و نهایی کردن مسیر را دارد. اروپایی‌ها نیز که در پی سال‌ها عدم پایبندی به تعهدات خود از جمله در لغو تحریم‌ها، اکنون برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کنند، باید درک کنند که با سرعت گرفتن در مسیر پرهزینه تقابل، بازنده خواهند شد.

سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد. گزارش‌های رسمی مراجع ذیربط بین‌المللی و حتی جوامع اطلاعاتی غربی نیز بارها بر صحت این ادعا تاکید کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران همانند دو دهه گذشته به هیچ عنوان از حقوق مسلم ملت خود برای بهره‌مندی صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.

تنها مجرم اتمی جهان، نه تنها به تعهدات خود ذیل ان.پی.تی مبنی بر خلع سلاح اتمی عمل نمی‌کند، بلکه با اعمال تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی، اصول مسلم حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد را نقض و حقوق ملت‌ها را پایمال می‌کند.

اما این تحریم‌ها بر عزم قاطع ملت ما در مسیر پیشرفت کشور، بی‌تأثیر بوده است. وقت آن رسیده که آمریکا به بحران تصمیم گیری خود پایان دهد و مسیر صحیح را انتخاب کند.

خانم‌ها و آقایان؛

بشر در حال ورود به مدار جدیدی است. قدرت‌های کهنه، در حال افول‌اند. آنها «گذشته» هستند و ما «آینده‌»ایم. تکرار می‌کنم که آنها «گذشته» هستند و ما «آینده‌»ایم.

بشریت با رشد آگاهی و نابودی جهل، رستگار می‌شود

نگاه ما به آینده امیدوارانه است. جهان در انتظار منجی است که ادیان الهی آن را وعده داده‌اند. این منجی وجود و حضور دارد. مؤمنانه‌باور داریم که بر مبنای مشیت و اراده الهی، همانطور که پیامبران الهی وعده داده‌اند، عدالت، جهانی خواهد شد و حکومت بندگان صالح پروردگار در سراسر زمین، حکم‌فرما و بشریت با رشد آگاهی و نابودی جهل، رستگار می‌شود. جهان در انتظار روزی است که حرمان به فرجام رسد.

از توجه شما سپاسگزارم»

دیدار رئیسی با رئیس‌جمهور تاجیکستان

«دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به نیویورک، با آقای «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در مقر سازمان ملل برگزار شد، روسای جمهور دو کشور ضمن مرور آخرین وضعیت تفاهمات همکاری دوجانبه، بر ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین افزایش تعاملات ایران و تاجیکستان در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کردند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور تاجیکستان ضمن ابراز نگرانی از حضور و فعالیت تروریست‌ها در افغانستان، بر ضرورت برگزاری جلسات مشترک وزاری خارجه کشورهای همسایه برای افزایش هماهنگی در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در افغانستان تاکید کرد.

دکتر رئیسی و امامعلی رحمان همچنین در این دیدار عدم دخالت بیگانگان در مسائل کشورهای منطقه را در ایجاد امنیت پایدار لازم و ضروری دانستند.

روسای جمهور ایران و تاجیکستان بر بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون مشترک اقتصادی در جهت افزایش سطح تعاملات تجاری و اقتصادی و اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور نیز تاکید کردند»

رابطه ایرانیان خارج از کشور با وطن‌ نباید قطع شود

«دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی، در پایان برنامه‌های دومین روز سفر به نیویورک، در نشست با ایرانیان مقیم آمریکا، یکی از مهمترین نیازهای ایرانیان خارج از کشور را اطلاع و آگاهی یافتن آنها از پیشرفت‌های کشور دانست و با اشاره به برخی دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، پزشکی، صنعتی، دفاعی و امنیتی افزود: امروز برخلاف خواست دشمن که در جنگ اراده‌ها به‌دنبال متوقف ساختن حرکت رو به رشد کشور است، اراده ما پیشرفت کشور به‌رغم همه فشارها و تحریم‌هاست که تا به امروز در این مسیر موفق بوده‌ایم و به لطف خدای متعال پس از این هم موفق خواهیم شد.

دکتر رئیسی مسئله ایرانیان خارج از کشور را از جمله مسائل محوری و مورد تاکید دولت از ابتدای آغاز به‌کار عنوان کرد و گفت: نباید به بهانه شغل یا تحصیل رابطه ایرانیان خارج از کشور با وطن‌ و هویتشان قطع شود، چرا که این هویت ایرانی اسلامی است که به شخصیت ما معنا می‌بخشد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش ایرانیان مقیم خارج در توسعه ایران، بر فراهم بودن زمینه برای مشارکت و سرمایه‌گذاری آنان در داخل کشور تاکید کرد و از وزارت امور خارجه خواست با همکاری دفتر نمایندگی ایران و شورای‌عالی امور ایرانیان مقیم خارج از کشور موانع سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی این قشر از ایرانیان در داخل کشور را رفع کنند.

دکتر رئیسی ضمن اعلام آمادگی دولت برای فراهم نمودن زمینه بازگشت فارغ‌التحصیلان خارج از ایران و بهرمندی کشور از توانمندی آنها تصریح کرد: همچنان که ایرانیان داخل کشور از حقوقی برخوردارند، شما ایرانیان خارج از کشور نیز از همین حقوق برخوردارید و البته در مقابل این حق تکلیفی هم وجود دارد که مسئولیت‌پذیری در قبال کشور از جمله آن است.

رئیس جمهور در ادامه اقتدار و توانمندی امروز جمهوری اسلامی ایران را مرهون خون شهدا، تلاش و مجاهدت نخبگان و متخصصان و حضور مردم در صحنه دانست و گفت: این اقتدار و توانمندی نه با وابستگی به قدرت‌های بزرگ بلکه با اتکا به ظرفیت‌های داخل کشور به‌دست آمده است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه امروز توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران موجب حذف گزینه نظامی دشمنان در مقابله با کشور شده است، به شکست آمریکایی‌ها و غربی‌ها در منزوی ساختن ایران اشاره کرد و گفت: جامعه جهانی برای ما نه چند کشور معدود بلکه بیش از 200 کشور جهان است و امروز هر کس بخواهد با جمهوری اسلامی ایران تعامل و رابطه داشته باشد، دست او را به گرمی می فشاریم و هر کس بخواهد در مقابل کشور و ملت ما بایستد در مقابل او خواهیم ایستاد.

رئیس جمهور در این نشست همچنین نسبت به رفع مشکل خدمت سربازی آن دسته از جوانان فارغ‌التحصیل که تمایل به بازگشت به کشور دارند، قول مساعد داد»

سطح همکاری‌های ایران و سریلانکا ناکافی است

«دکتر سید ابراهیم رئیسی در سومین روز از سفر به نیویورک، صبح امروز چهارشنبه به وقت محلی، در دیدار آقای «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا که در هتل محل اقامت هیئت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، تعاملات و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف را خوب اما ناکافی ارزیابی کرد و با اشاره به فراهم شدن بستر برای تقویت و ارتقای مناسبات تجاری فیمابین، بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سریلانکا تاکید کرد.

رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا افزود: قطعا مهارت و کارایی بسیار بالای مهندسان ایرانی منشأ کارها و اقدامات بزرگ و ماندگاری در سریلانکا خواهد شد.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به نقش موثر سریلانکا در شبه قاره هند، توسعه و تعمیم روابط دو کشور به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد و بر حفظ استقلال کشورهای منطقه و ممانعت از نفوذ و جولان قدرت‌های سلطه‌گر تاکید کرد.

«رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا نیز در این دیدار عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس را تبریک گفت و ضمن اعلام پایبندی و تعهد دولتش نسبت به بهبود مناسبات دو کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی، فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا را از جمله راهکارهای تقویت و ارتقای سطح این روابط عنوان کرد»

برنامه جامع همکاری‌های ایران و ژاپن تدوین شود

«دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سومین روز سفر خود به نیویورک، در دیدار آقای «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن، با اشاره به سوابق خوب روابط دو کشور، بر تلاش برای ارتقای همکاری‌ها تاکید و پیشنهاد کرد که مسئولان مربوط در اولین اقدام، برنامه‌ای جامع تهیه کنند که چشم‌انداز همکاری‌های دو کشور در سال‌های آینده را ترسیم و مشخص کرده باشد.

دکتر رئیسی با اعلام آمادگی برای مشارکت در رفع مسائل مربوط به بد عهدی‌های آمریکا و اروپا در عمل به تعهدات توافق هسته‌ای، به متعهد بودن ایران به انجام تعهداتش اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران منتظر اقدام عملی آمریکا در عمل به تعهداتش در توافق هسته‌ای است.

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن هم در این دیدار از تمایل کشورش برای گسترش مناسبات با ایران و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک برای تقویت ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای خبر داد.

نخست وزیر ژاپن با بیان اینکه ایران را کشوری دارای ظرفیت‌های بالا می‌داند، توسعه روابط دوجانبه میان تهران و توکیو را برای ثبات منطقه مهم دانست.

فومیو کیشیدا همچنین با استقبال از موضع ایران درباره پایان جنگ اوکراین، ایفای نقش ایران در حل و رفع مشکلات و موضوعات منطقه و خلیج فارس را مهم و سازنده توصیف کرد»

دیدار رئیسی و نخست وزیر عراق

«دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سومین روز سفر خود به نیویورک، در دیدار آقای «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، ضمن تشکر مجدد از میزبانی دولت و ملت عراق از زائران اربعین الحسینی، آغاز عملیات راه‌آهن بصره-شلمچه را اقدامی قابل تقدیر در جهت کمک به تسهیل و تسریع تردد مردم دو کشور دانست.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت عراق در مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق، ابراز امیدواری کرد این اقدامات تا خلع سلاح کامل این گروه‌ها ادامه یابد.

دکتر رئیسی با ویژه توصیف کردن روابط دو ملت و دو دولت ایران و عراق، بر گسترش هر چه بیشتر این روابط تاکید و پیشنهاد کرد با تدبیر مسئولان دو طرف ساز و کارهای جدیدی اندیشیده شود تا با نوآوری و ایجاد ابتکارات، این روابط به‌ویژه در حوزه روابط اقتصادی و تجاری رونق بیشتری بگیرد.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز در این دیدار تفاهم و هماهنگی خوب وزارتخانه‌های کشور ایران و عراق را در برگزاری باشکوه مراسم اربعین امسال موثر دانست و با اشاره به مذاکرات و پیگیری‌های مقامات دو کشور برای به نتیجه رساندن طرح‌های مشترک اقتصادی مهم، بر پیگیری و تلاش بیشتر برای استفاده از دیگر ظرفیت‌های موجود در دو کشور تاکید کرد.

السودانی در زمینه امنیت مرزهای دو کشور نیز تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد از مرزها و سرزمین عراق برای تعرض به ایران استفاده شود.

تجارت بدون دلار و با استفاده از ارزهای ملی، سرمایه‌گذاری در میادین مشترک و متنوع کردن بستر مبادلات مالی دو کشور، از دیگر موضوعات مورد مذاکره رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق در این دیدار بود»

دیدار با رئیس فیفا

«دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سومین روز سفر خود به نیویورک، در دیدار آقای «جیانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) که در هتل محل اقامت رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، فوتبال را ورزشی پر جاذبه و مورد علاقه بسیاری از مردم به‌ویژه جوانان و یکی از زمینه‌های مهم برای ایجاد نشاط در جامعه عنوان کرد و گفت: لازم است سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران رشته ورزشی فوتبال در کنار توجه به ارتقای توانایی فنی و تاکتیکی بازیکنان، ارتقای اخلاق حرفه‌ای در ورزشکاران و میادین مسابقات را نیز مورد توجه ویژه قرار دهند.

رئیس جمهور همچنین ورزش به‌ویژه رشته فوتبال را یکی از بسترهای مناسب برای نزدیکی بیشتر و توسعه روابط کشورها دانست و از رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال خواست مراقب اعمال نفوذ سیاسیون در این ورزش پرطرفدار و هدایت آن به سمت اهداف و اغراض سیاسی باشد.

«جیانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفتگو با رئیس جمهور کشورمان، از اهتمام و تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ورزش به‌ویژه فوتبال در اقصی نقاط ایران و همچنین تعامل و همکاری بسیار خوب و سازنده با فدراسیون جهانی فوتبال تقدیر و تشکر کرد.

اینفانتینو در این دیدار همچنین بر آمادگی فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای حمایت از فوتبال ایران، معرفی ظرفیت‌ها و استعدادهای فوتبالی ایران و آشنایی دادن ملت‌ها با فرهنگ ایرانی تاکید کرد و به دکتر رئیسی پیشنهاد برگزاری یک مسابقه فوتبال میان تیم ستارگان جهان با ستارگان ایران، به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک را داد که با موافقت رئیس جمهور همراه بود.

رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال همچنین در این دیدار یک توپ فوتبال به دکتر رئیسی اهدا کرد»

پنج‌شنبه 30 شهریور

دیدار با نخست وزیر مالزی

«دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سومین روز سفر به نیویورک، در دیدار آقای «انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی که در هتل محل اقامت هیئت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، پیشرفت‌های بسیار خوب ایران و مالزی در زمینه‌های پزشکی علمی، فناوری و صنعتی را بستری مناسب برای توسعه تعاملات و افزایش سطح همکاری‌های میان دو کشور دانست.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی برای بررسی راه‌های افزایش همکاری و همچنین رفع موانع موجود، تدوین برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت فیمابین را بستری لازم و اقدامی موثر در ارتقای همه جانبه روابط دو کشور مسلمان دانست.

دکتر رئیسی همچنین موضوع فرهنگ را از جمله ظرفیت‌های بسیار مهم برای گسترش روابط دو کشور عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است در کنار توسعه روابط اقتصادی و تجاری، روابط فرهنگی خود با مالزی را نیز گسترش دهد.

«انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقمندی کشورش برای توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های چشمگیر ایران در حوزه‌های پزشکی، دارویی، علم و فناوری و نظامی را شایسته تقدیر دانست.

نخست وزیر مالزی در ادامه گسترش و تعمیم همکاری‌های دوجانبه به همکاری در قالب ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: عمیقأ باور داریم هیچ مداخله خارجی نباید مانع همکاری دو کشور مسلمان ایران و مالزی باشد»

بازگشت به تهران

«دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه به وقت محلی، پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدار با تعدادی از رهبران ادیان ابراهیمی، نشست با اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا، نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، برگزاری نشست مطبوعاتی و دیدار با ایرانیان مقیم این کشور دقایقی قبل نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

رئیس جمهور در این سفر همچنین با روسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، سریلانکا و الجزایر و نخست وزیران ژاپن، مالزی، عراق و پاکستان و دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا