خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمدعلی مهتدی: مهمترین کار مقابله با نفوذی‌های اسرائیل در ایران است

محمد توکلی، انصاف نیوز: یک تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با بیان اینکه «اولویت کشور می‌باید مقابله با نفوذی‌های اسرائیل در ایران باشد» بر این عقیده است که «به دلیل اینکه اسرائیل از درون در حال فروپاشی است، تکرار شعار «اسرائیل باید از بین برود» به مصلحت جمهوری اسلامی ایران نیست».

محمدعلی مهتدی در بخش دوم گفت‌وگو با انصاف نیوز به موضوعاتی همچون مسئله‌ی فلسطین، آینده‌ی اسرائیل، نفوذ اسرائیل در ایران و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رژیم اسرائیل پرداخته است که در پی می‌آید:

انصاف نیوز – به نظر می‌آید که به دلایل گوناگونی در ایران، چه در سطح رسانه‌ها و چه حتی در بین مسئولان شناخت دقیقی نسبت به اسرائیل وجود ندارد. درون اسرائیل چه خبر است؟

محمدعلی مهتدی: اسرائیل از زمان غصب فلسطین و تاسیس آن تا به امروز دوره‌های مختلفی را سپری کرده است؛ و در حال حاضر در دوره‌ای است که به سمت اضمحلال رفته و عاری از قدرت می‌شود.

اسرائیل بر مبنای یک ایدئولوژی شکل گرفت

اسرائیل در آغاز بر مبنای یک ایدئولوژی با عنوان ایدئولوژی صهیونیسم شکل گرفت. هر کسی که بر مبنای این ایدئولوژی وارد آن می‌شد تصور می‌کرد که به «سرزمین مقدس» وارد شده است. این اعتقاد تا سال‌ها و در زمان بن گوریون و پس از او تا اسحاق رابین ادامه پیدا کرد.

به یک معنا اسرائیل در این مقطع زمانی در اوج قدرت خود بود اما آن نسل اول کم‌کم از بین رفتند که آخرین فرد آنها هم شیمون پرز بود.

در حال حاضر ایدئولوژی صهیونیسم به شدت افول کرده است و دیگر کمتر کسی را می‌توان یافت که به آن پایبند باشد و اهمیتی برایش قائل شود.

اثر افول ایدئولوژیک در ارتش اسرائیل هویدا شده‌است

انصاف نیوز – وضعیت نظامی اسرائیل چگونه است؟

مهتدی: اثر این افول ایدئولوژیک در ارتش نیز هویدا شده است. ارتشی که در گذشته نیروهای آن فکر می‌کردند قرار است برای خدا بجنگند و کشته شوند در حال حاضر اصلا چنین نگاهی ندارند. در حال حاضر ارتش اسرائیل چنین انگیزه‌هایی را برای جنگیدن ندارد.

برای نمونه، در جنگ سی‌وسه روزه که در آن مقطع زمانی من هم در لبنان بودم زمانی که اسرائیل تیپ گولانی را وارد صحنه کرد نیروهای آن که از بهترین تکاوران اسرائیل هستند گریه می‌کردند و می‌گفتند اشباح در حال کشتن ما هستند. نیروهای حزب‌الله صدای آنها را که چنین حرفی می‌‌زدند را ضبط کرده‌اند. با این وضعیت این ارتش قادر نیست بجنگد.

شکاف‌های اجتماعی در داخل اسرائیل یک مشکل جدی است

انصاف نیوز – در حوزه‌ی سیاسی و اجتماعی چطور؟ آیا اعتراضات اخیر در اسرائیل به همین مسئله‌ی «افول ایدئولوژیک» بازمی‌گردد؟

مهتدی: با از بین رفتن سیاستمداران نسل اول اسرائیل درگیری‌های داخلی در این رژیم نیز شکل دیگری پیدا کرده است و مسائلی همچون اختلافات جدی و ریشه‌دار دیندارها و سکولارها به مسائل قبلی اضافه شده است. امروزه شکاف‌های اجتماعی در داخل اسرائیل یک مشکل جدی است که کمتر به آن توجه می‌شود.

اینکه هیچ حزبی نمی تواند در انتخابات اکثریت را به دست بیاورد و تفرّق بر ساختار سیاسی اسرائیل حاکم است یکی از نمودهای همین شکاف‌ها و درگیری‌های داخلی است.

اسرائیل از درون و بدون فشاری از بیرون به پایان می‌رسد

بر همین اساس یکی از نظراتی که مطرح می‌شود این است که لازم نیست کسی اسرائیل را تهدید کند و اگر به صورت منطقی و علمی به وضعیت آنها نگاه کنیم اسرائیل از درون و بدون فشاری از بیرون به پایان می‌رسد.

انصاف نیوز – امکانی برای تغییر این شرایط در اسرائیل نمی‌بینید؟

مهتدی: امکان اینکه اسرائیل دوباره بتواند قدرت سابق را به دست بیاورد وجود ندارد. در امریکا که همواره مهم‌ترین پشتیبان اسرائیل در شورای امنیت و هر جای دیگر بوده است محافلی پیدا شده‌اند که معتقدند دیگر اسرائیل برای آمریکا «بال» نیست و «وبال» است.

اسرائیل بدون نیاز به جنگ‌های سنتی از بین خواهد رفت

بنا بر این تحلیل، اسرائیل بدون نیاز به جنگ‌های سنتی از بین خواهد رفت. آمریکا در مقطعی اسرائیل را به عنوان مخزن اسلحه و پایگاه بزرگ نظامی در منطقه محسوب می‌کرد اما اکنون و با کاسته شدن از جنگ‌های نظامی کلاسیک اهمیت اسرائیل از این جهت هم برای آمریکایی‌ها کمتر شده است.

انصاف نیوز – نگاه اروپا به اسرائیل چگونه است؟

مهتدی: اروپایی‌ها از اسرائیل و به خصوص از شخص نتانیاهو به شدت ناراحت هستند؛ البته درباره‌ی وضعیت داخلی اسرائیل علاوه شکاف‌های اجتماعی و سیاسی و همینطور تغییر نگاه اروپا و برخی محافل در آمریکا به این رژیم مسائل دیگری هم وجود دارد که باید به آن توجه داشت.

تاثیری که شبکه‌های اجتماعی بر جوان ایرانی دارد روی جوان اسرائیلی هم دارد

انصاف نیوز – منظورتان چه نوع مسائلی است؟

مهتدی: از آن جمله مسئله‌ی جهانی‌سازی است که روی همه‌ی منطقه و همینطور اسرائیل تاثیر داشته‌است. همین تاثیری که شبکه‌های اجتماعی بر جوان ایرانی و عرب دارد روی جوان یهودی اسرائیل هم خواهد داشت. او به دنبال این است که دست «گرل فرند» خود را بگیرد و به «دنسینگ» برود نه اینکه بخواهد در حمایت از صهیونیسم بجنگد.

بر همین اساس است که جارد کوشنر در دولت ترامپ موضوع «دین آبراهام» را مطرح می‌کرد تا بتواند همه را ذیل آن جمع کند.

انصاف نیوز – هدف اصلی توافق ابراهیم چه بود و در حال حاضر در چه وضعیتی است؟

مهتدی: مسئله‌ی اصلی آن طرح بر این اساس بود که اسرائیل را وارد منطقه خاورمیانه کند. ایده‌ی خاورمیانه جدید برای مقابله با این مسئله بود که با توجه هویت اسلامی و عربی این منطقه اسرائیل پذیرفته نمی‌شد زیرا اسرائیل نه عرب است نه مسلمان.

در ایده‌ی خاورمیانه‌ی جدید به دنبال جعل هویت خاورمیانه‌ای بودند که که اسرائیل هم بتواند به عنوان «کشوری خاورمیانه‌ای» در کنار بقیه‌ی کشورهای منطقه باشد.

آنچه از توافق آبراهام می‌بینیم نوک کوه یخ است

اما این طرح در نهایت شکست خورد و پس از آن در دولت ترامپ آمریکایی‌ها «توافق آبراهام» را مطرح کردند. آنچه درباره‌ی این توافق ما می‌بینیم نوک کوه یخ است و اصل آن زیر آب است.

بر اساس این طرح آنها می خواهند که رابطه‌ی کشورهای عربی و اسرائیل را ترمیم کنند تا اسرائیل در آینده بتواند از بازار کشورهای عربی استفاده کند و در نهایت مسئله‌ی فلسطین را از این طریق از نگاه خود حل کنند.

این طرح همچنان ادامه دارد و عربستان هم زیر فشار است تا بعد از اینکه امارات، بحرین، قطر، عمان، سودان، مغرب و … رابطه با اسرائیل را علنی کردند آنها نیز در همین مسیر قرار بگیرند.

تکرار «اسرائیل باید از بین برود» به صلاح نیست

انصاف نیوز – چه ارزیابی از سیاست جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با اسرائیل دارید؟

مهتدی: به دلیل آنکه اسرائیل از درون در حال فروپاشی است تکرار این شعار که «اسرائیل باید از بین برود» به صلاح جمهوری اسلامی ایران نیست. چون این شعار باعث می‌شود تا نتانیاهو بتواند از حربه‌ی مظلوم‌نمایی استفاده کند. او با این شعار می‌تواند به دیگران بگوید که ایران می‌خواهد ما را نابود کند.

مسئله‌ی دوم در ارتباط با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با اسرائیل به مسئله‌ی نفوذ بازمی‌گردد. دلایلی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در داخل کشور ما به شکل گسترده‌ای نفوذ پیدا کرده‌اند و این نفوذ را هم در حوزه‌های مختلف می‌بینیم.

سرقت اسناد هسته‌ای نشانه‌ی نفوذ گسترده‌ی صهیونیست‌هاست

برای نمونه ما شاهد سرقت اسناد هسته‌ای بودیم که به آن شکل اسناد را توانستند از کشور خارج کنند و به دست نتانیاهو برسانند. این کار ساده‌ای نیست. اینکه چنین کاری انجام می‌شود به آن معناست که صهیونیست‌ها با نفوذ گسترده‌ای که در داخل پیدا کرده‌اند توانسته‌اند این اقدام را به سرانجام برسانند.

یا در موضوع شهادت دکتر فخری‌زاده [از فعالان صنعت هسته‌ای و معاون وزیر دفاع دولت حسن روحانی] با آن روشی که ترور صورت گرفت نشان می‌دهد که دشمن در داخل نفوذ کرده است. همچنین ترور شهید طهرانی‌مقدم، مغز متفکر موشکی ما، و خیلی اتفاقات دیگر مصادیق این نفوذ است.

مهمترین کار پاکسازی کشور از نفوذ گسترده‌ی صهیونیست‌هاست

به همین دلیل در حال حاضر مهمترین کار مقابله با نفوذ در داخل و پاکسازی کشور از نفوذ گسترده‌ی صهیونیست‌ها است. رسیدگی به داخل و مقابله با این نفوذ بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد.

ما نیازی به درگیری با اسرائیل نداریم

انصاف نیوز – خطر وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران تا چه حد جدی است؟

مهتدی: ما نیازی به درگیری با اسرائیل نداریم اما اگر این رژیم چنین درگیری با ایران ایجاد کند مقاومت در جنوب لبنان می‌تواند این رژیم را نابود می‌کند. در صورتی که درگیری میان ایران و اسرائیل شروع شود نیروهای مقاومت می‌توانند وارد اسرائیل شوند و از طرف دیگر موشک‌های مقاومت نیز سراسر اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

از جمله تهدیدات جدی برای اسرائیل آن است که مختصات تاسیسات هسته‌ای اسرائیل در اختیار حماس، جهاد اسلامی و حزب الله لبنان است و در چنین جنگی امکان نابودی آن تاسیسات وجود دارد.

آنها قدرت استفاده از سلاح هسته‌ای را ندارند زیرا تشعشعات آن دامن‌گیر خودشان خواهد شد. باید در تحلیل شرایط فلسطین و اسرائیل این حقایق را در نظر گرفت و بر مبنای آن وارد عمل شد.

حزب الله بسیار عاقلانه و علمی عمل می‌کند

انصاف نیوز – حزب الله لبنان در چه وضعیتی است؟

حزب الله لبنان بسیار عاقلانه و علمی عمل می‌کند و بر همین اساس است که اسرائیل نمی‌تواند اقدامی جدی را علیه آنها به سرانجام برساند. حزب الله دیگر مثل سابق نیست و بازدارندگی نیرومندی ایجاد کرده است.

جایی که گاه و بی‌گاه اسرائیل به آن حمله می‌کند اطراف فرودگاه دمشق و حلب است که طبیعتا مقاومت و دولت سوریه باید به آن پاسخ دهند و بازدارندگی که در جاهای دیگر است در آنجا هم ایجاد کنند.

اسرائیل نباید این اجازه را پیدا کند که چنین اقداماتی را در سوریه انجام دهد. در این باره ظاهرا روسیه به دلیل روابط خوبی که با اسرائیل دارد مانع از واکنش سوریه می‌شده؛ این مسئله رو به حل شدن می‌رود تا درآنجا هم بازدارندگی ایجاد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. محمد توکلی: در حال حاضر مهمترین کار مقابله با نفوذ در داخل و پاکسازی کشور از نفوذ گسترده‌ی صهیونیست‌ها است. رسیدگی به داخل و مقابله با این نفوذ بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد..
    نباید نفوذیها را تنها در بخشهای نظامی و امنیت جستچو کرد بلکه این نفوذ بطور وسیع در رسانها وجود دارد مثلا همین آقای شفیعان و سایت انصاف نیوز یکی از مصادیق این نفوذ است که در روزهای گذشته بعنوان شعبه داخلی در نشر اخبار مربوط به جنگ اخیر همچون رسانه های غربی عبری بطور نا محسوس عمل می کرد و می کند .اگر یک کار امنیتی غیر محسوس در این رابطه در سطح رسانه ها انجام شود شاید دستورات روزانه را در وسایل ارتباطی آنها یافت

    5
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا