خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جوابیه اسنپ دکتر درباره فروش داروهای غیرمجاز

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: روابط عمومی پلتفرم اسنپ‌ دکتر در واکنش به گزارش مردمی درج‌شده در انصاف نیوز درباره فروش آنلاین داروی نیازمند نسخه پزشک، بدون ارائه نسخه از سوی کاربر، توضیحاتی را ارائه داده است. متن جوابیه اسنپ دکتر را از نظر می‌گذرانید: 

«اسنپ ‎دکتر، به عنوان یک پلتفرم واسط، کاربران را به داروخانه‌ها متصل می‌کند و نسخه‌ها و سفارش‌ها را برای تامین در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهد. پس از ارسال نسخه یا سفارش داروهای OTC (داروهای بدون نیاز به نسخه) به داروخانه‌، فرآیند پذیرش و تایید نسخه توسط مسئول فنی داروخانه انجام می‌شود. در واقع، در خرید آنلاین دارو، همانند خرید حضوری، این مسئول فنی داروخانه است که وظیفه تایید نسخه یا سفارش دارو را بر عهده دارد و دارو فقط در صورت تایید و با مهر مسئول فنی داروخانه امکان ارسال پیدا می‌کند. بنابراین اسنپ‌دکتر اکیدا هیچ‌ نقشی در خرید، فروش، تایید و رد نسخه‌های دارویی و سفارش‌ها ندارد.

اسنپ‌دکتر، بنابر مسئولیت پلتفرمی خود، به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی، محدودیت‌های فنی مختلفی را در اپلیکیشن خود ایجاد کرده‌ است تا در برابر ثبت داروهای غیرمجاز بازدارندگی ایجاد کند. با وجود اینکه بر اساس قانون، این مسئول داروخانه است که وظیفه تایید یا رد دارو را بر عهده دارد، اما اسنپ‌دکتر همچنان در نظر دارد محدودیت‌های بازدارنده‌ی خود را برای بروز هرگونه تخلف افزایش دهد.

برخلاف فروش حضوری دارو، در فروش آنلاین دارو تمامی اطلاعات و فرآیندهای سفارش دارو ثبت می‌شود و به این ترتیب اگر داروخانه‌ای تخلفی انجام دهد امکان پیگیری و برخورد با آن وجود دارد. همچنین، در صورت محرز شدن تخلف کاربر در ثبت داروی غیرمجاز، حساب سفارش‌دهنده از سوی اسنپ‌دکتر مسدود می‌شود.

لازم به توضیح است که اسنپ‌دکتر تنها با داروخانه‌های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری دارد و داروخانه‌ها هنگام انعقاد قرارداد متعهد به رعایت قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه تاسیس، ارائه خدمات و اداره داروخانه‌ها مصوب ۱۴۰۰ و همچنین قوانین سازمانی اسنپ‌دکتر می‌شوند. بر اساس این تعهد داروخانه موظف است از فروش داروهایی که نیاز به نسخه پزشک دارند، بدون ارائه نسخه معتبر پزشک به بیمار خودداری کند. در صورتی که چنین تخلفی رخ دهد، داروخانه‌ متخلف از پلتفرم اسنپ‌دکتر حذف و یا شامل دیگر موارد تنبیهی خواهد شد.»


توضیح سرویس اقتصادی انصاف نیوز: کارشناسان روابط عمومی اسنپ دکتر به محتوای گزارش دقت لازم را نداشته‌اند. نکته این است که وقتی نام داروی نیازمند نسخه در نوار جستجوی دارو درج می‌شود، نرم‌افزار اسنپ دکتر اعلام می‌کند این دارو نیازمند نسخه است. بنابراین خود مانع ادامه عملیات می‌شود و اساسا درخواست دارو برای داروخانه‌ای ارسال نمی‌شود که مسئول فنی آن را تایید یا رد کند. اما هنگامی که نام همان دارو با غلط املایی درج می‌شود، نرم‌افزار آن را تایید می‌کند و باقی مراحل طی می‌شود. در تجربه خبرنگار انصاف نیوز، بار اول استامینوفن کدئین درج شد که مورد پذیرش قرار نگرفت و بار دوم استامینوفن گدئین که تایید و ارسال شد.

بنابراین جوابیه اسنپ دکتر در بهترین حالت انداختن توپ در زمین داروخانه‌هاست بدون توجه به اشکالات نرم‌افزار.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا