خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از حیات حجاب‌بان‌ها در زیرِ زمین شهر

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: اگر در محل‌های شلوغ شهر از جمله مترو رفت‌وآمد داشته باشید زنانی چادری را می‌بینید که تذکر حجاب می‌دهند؛ به ندرت لباس فرم نیروی انتظامی دارند؛ نام حجاب‌بان یا آمر به معروف و یا یگان هدایت گرفته‌اند و حوالی‌شان پلیس یا چند مرد با ظاهری تقریبا شبیه به یکدیگر قدم می‌زنند و مراقب اطراف هستند. انصاف نیوز در این گزارش میدانی از تجربه‌ی مواجهه‌ی زنان با این ماموران گفته است.

ایستگاه‌هایی نظیر مترو میدان آزادی، منیریه، دروازه دولت، امام خمینی و… به حضور این ماموران معروف شده‌اند و مترو تئاتر شهر و انقلاب معروف‌تر.

وارد مترو تئاتر شهر که می‌شوید پایین پله برقی یک مرد ایستاده که تذکر می‌دهد و جلوتر از او هم یک دوربین که دو نفر کنارش ایستاده، مقابل مسافرین وجود دارد. در فاصله‌ی پله برقی تا گیت بیشتر از پنج نفر برای تذکر دادن با فاصله حضور دارند و انگار شما را مشایعت می‌کنند. پشت گیت‌ها حدودا 3 حجاب‌بان و در ورودی هر خط نیز یک خانم می‌بینید که اگر حجاب نداشته باشید به شما تذکر می‌دهند. تعدادی از این خانم‌ها مامور پلیس هستند و تعدادی نیروی داوطلب یا از گروه‌های خاص.

تعداد مردهایی که حوالی این خانم‌ها می‌ایستند اما قابل شمارش نیست چون لباس به خصوصی ندارند و بیشتر در مواقع ضرور ورود می‌کنند. تعدادی از این آقایان مربوط به نیروی انتظامی بدون لباس نیروی انتظامی هستند و تعدادی دیگر خود را از پلیس امنیت معرفی می‌کنند. اگر کارتان به اتاق پلیس در ایستگاه بیفتد اسم “ضابط خاص” هم در مورد آن‌ها به گوشتان خواهد خورد. این‌ها مراقب تصویربرداری آدم‌های عادی از ایستگاه نیز هستند. سر و کارتان اگر به این ماموران بیفتد اینطور نشان می‌دهند که تصمیم نهایی با آن‌هاست ولی پلیس رای نهایی را می‌دهد.

در گزارش روزنامه فرهیختگان که روز گذشته منتشر شد دوربین‌های کوچک دستی جایگزین دوربین روی سه‌پایه‌ی تئاترشهر شده ولی به گفته‌ی یکی از شهروندان عصر همین روز این دوربین‌ها مشاهده نشده‌اند.

عصر هر روز فضای متروی انقلاب هم دست کمی از شرایط تئاتر شهر ندارد و تعداد حجاب‌بان‌ها و ماموران اطرافشان حتی بیشتر از تعداد متروی تئاتر شهر است. بعضی‌ها گزارش عکس و فیلم گرفتن مستقیم حجاب‌بان‌ها چه در واگن‌ها و چه بیرون از واگن را داده‌اند؛ بعضی‌ها می‌گویند در صورت بی‌توجهی می‌توان از کنارشان گذشت و عده‌ای دیگر از برخورد و اجبار فیزیکی برای پوشش سر گفته‌اند.

در فاصله‌ی چند روزه‌ تا انتشار این مصاحبه‌ها تعداد این مامورها در این دو ایستگاه بیشتر و گزارش رفتارهای تند از سوی آنان بیشتر شده است.

از حساب توئیتری sedsadr

گزارشی میدانی انصاف نیوز مصاحبه‌هایی در ایستگاه‌های مختلف مترو از جمله مترو تئاتر شهر، طی چند روز و با زنان مختلف در مورد تجربه‌ی برخورد آن‌ها با حجاب‌بان‌های متروست. گزارش از 15 آبان، مترو میدان آزادی شروع و در 21 آبان، مترو شهدا پایان می‌یابد.

15 آبان

«حجاب‌بان غیررسمی از رسمی بدتر است»

راهروی غرفه‌های مترو میدان آزادی

آذین، 30ساله، فروشنده‌ی یکی از غرفه‌های نزدیک‌تر به گیت

آذین فوق‌دیپلم یک رشته هنری را داشت ولی به فروشندگی روی آورده بود و از این تغییر مسیر هم راضی بود. شال آزادی به سر داشت و قدری هم خواب‌آلود بود. با شنیدن موضوع گزارش حس خطر برای صاحب مغازه داشت: نمی‌خوام برای صاحبکارم دردسر بشه!

از او راجع به حضور حجاب‌بان‌ها در گیت مترو آزادی و برخوردشان پرسیدم: گاهی اوقات هستن امروز از شانس شما نیومدن هنوز. معمولا صبح‌ها میان. من برخورد بدی اینجا ندید‌ه‌ام ولی خب اینا دارن زور میگن! مگه امام حسین اینطوری دین رو به مردم داد؟!

در ادامه‌ی مصاحبه به یک برخورد دیگر که در بی‌آرتی دیده بود رسیدیم: بی‌آرتی دوراهی قپان یه برخورد بد دیدم. اصلا اول بحث از اینجا شروع شد: یه خانم مسن چادری بود؛ بعد دیگه شروع کرد که شما تن جوونای ما رو تو گور می‌لرزونید و این حرفا. هر دوشون هر چی از دهنشون اومد به هم گفتن. مگه ما مسلمون نیستیم؟! من شاید روسری‌ام بیافته؛ چادر نپوشم ولی روزه‌ام رو می‌گیرم. 

کم و کیف حضور این ماموران در محل کارش را پرسیدم: «یکی، دو نفر اینجا وایمیسن و تذکر میدن. اینکه پرسنل خودشون نباشن و این کارا رو انجام بدن خیلی بدتره.» منظور آذین آمرین به معروفی بود که بی نام و نشان و در همان محدوده‌های مشخص و رسمی نمی‌ایستند.

سوال پایانی این بود که حضور این نیروها چه حسی به او می‌دهد و حس امنیت دارد یا ناامنی؟! آذین معمولا مراقب افتادن شالش بود و در نتیجه در معرض این قسم تذکرات قرار نمی‌گرفت ولی با این حال می‌گفت: از اینکه بیان چیزی بهِم بگن می‌ترسم. حس ناامنی هم… آره دارم.

تفتیش گوشی به بهانه‌ی بی‌حجابی: ما باید بدونیم شما کی هستید!

سکوی مترو آزادی به سمت ایستگاه کلاهدوز

نیلوفر، دانشجو، 23ساله

نیلوفر مقنعه و مانتویی مشکی بر تن و آرایشی بسیار کمرنگی بر صورت داشت و منتظر قطار بود که شاید 11:30 به دانشگاه و کلاس برسد. او در واکنش به اولین سوال در مورد حجاب‌بان‌ها و حس امنیت در شهر می‌گوید: بعد ازینکه موضوع حجاب‌بان داغ شد دیگه ندیدمشون ولی حس ناامنی رو از حضورشون دارم. 

این دختر دانشجو در توضیحش نقبی به تجربه‌اش از سال گذشته نیز زد: پارسال بعد از شلوغی‌ها تعداد زیادی خانم چادری با روسری رنگی دوربین گوشی‌هاشون رو مقابلشون گرفته بودن و بین مردم راه می‌رفتن و فیلم می‌گرفتن.

نیلوفر از تجربه‌ای که دو، سه هفته پیش گروهی از دوستانش حوالی میدان ولیعصر داشتند نیز گفت: دوستام خوابگاهشون چهار راه ولیعصره. چون بی‌حجاب بودن گوشی‌هاشون رو گرفتن و گشتن! حتی اعتراض کردن که چه ربطی به حجاب داره؟! گفتن ما باید بدونیم شما کی هستید!

«پلیسا نبودن از پس زنه برمیومدم»

مترو انقلاب

عاطفه، دانشجوی هنر، 23ساله

عاطفه یک بارانی بلند بدون روسری و هر پوشش سر دیگری تن داشت. همین که وارد گفت‌و‌گو با او شدم از تجربه‌ی چند روز پیشَش در مترو امام خمینی گفت: مترو امام خمینی زنه بهِم گفت شال بذار؛ نذاشتم؛ بلند داد زد که راهِش ندید. پنج‌تا پلیس هم کنارش بودن. پلیس هم گفت بیا اینور خانم نمیتونی رد بشی. منم رفتم بیرون اسنپ گرفتم. خیلی عصبانی شدم. پلیسا نبودن که از پس زنه بَرمی‌اومدم.

از نقش پلیس در این برخورد ناراحت بود: آدم از این می‌سوزه که اگر اونجا کسی خفت می‌شد یه دونه ازین پلیسا کاری نمی‌کرد. این همه دزدی میشه؛ آدم دیگه امنیت نداره گوشی‌اش رو دربیاره بعد اینا جلوی من‌و برای ورود به مترو می‌گیرن!

عاطفه می‌گفت خانمی که به او ایراد گرفته چادری بوده و نشان دیگری از لباسش را ندیده است. او تاکید می‌کرد که در ایستگاه امام خمینی خیلی سخت‌گیری می‌کنند اما مترو میدان انقلاب چون تعداد دانشجویانش زیاد است نمی‌توانند خیلی «گیر» بدهند و حضور هم ندارند. او در مترو تئاترشهر هم تذکر کلامی گرفته بود ولی بی‌توجهی کرده و از گیت عبور کرده بود. 

عاطفه با حس رضایت می‌گفت: با اینکه روزم خراب شد ولی مهم نیست برام در مقابل بقیه که هزینه دادند این چیزی نبود.

او اصرارش را اینطور توضیح می‌داد: باید موند و بیشتر اینطوری گشت اما خب خطرات خودش‌ رو داره. عاطفه پیامک‌هایی هم که به دلیل کشف حجاب دریافت کرده بود به من نشان داد.

پیامک کشف حجاب

«اونقدری که برای منِ محجبه حس ناامنی هست برای بی‌حجاب‌ها نیست»

مترو تئاتر شهر

راضیه، دانشجو، 19 ساله

راضیه چادری بود و روسری یا پوشش جالب توجه دیگری هم نداشت. او به امر به معروف معتقد بود اما به نظرش چند ده شرطی که مقدمه‌ی آن است در روش حجاب‌بان‌ها و آمرین به معروف نادیده گرفته شده است: کلی شرط تو نهج‌البلاغه برای امر به معروف اومده. اول باید غیرمستقیم امر به معروف کنن مثلا با کادو دادن یا با رفتار و مهربانی‌شان.

از او راجع به شنیده‌هایش از اطرافیان کم‌حجاب و بی‌حجابش و حس امنیت آن‌ها در شهر پرسیدم؛ سوالم را دقیق پاسخ نداد و درد و دل کرد: اونقدری که من حس ناامنی دارم اونها (اطرافیان باحجاب و بی‌حجابش) ندارن! تو دانشگاه یا اصلا تو شهر بعضیا واقعا بد نگاه می‌کنن! حتی دور وایمیسَن! 

راضیه با استیصال خاصی همراه ناراحتی از این فاصله‌ای که بعضی‌ها از او می‌گیرند می‌گفت: به نظر شما چیکار باید کنم؟! من فقط دلم می‌خواد شیرینی‌ای که خودم تو این راه چشیدم بقیه هم درک کنن. روز تولد امام رضا، خودم کادو خریدم و رفتم تو خیابون که با بعضی خانما حرف بزنم خیلی بد برخورد کردن با من. 

راضیه از استیصالی می‌گفت که در اثر رفتار دولت و تصمیماتی نظیر گشت ارشاد و حجاب‌بان‌ها برای او و هم‌قشری‌هایش ایجاد شده است؛ درحالیکه قصد خیر و عمل به احکام دینی را دارد و روشش نیز متفاوت از حاکمیت است مردم حالت تدافعی عجیبی در برابر او دارند.

«می‌ترسم ولی زیاد نمی‌ترسم!»

نازگل، دانش‌آموز، 12ساله

مدرسه تعطیل شده بود و نازگل می‌خواست به خانه برود. لباس مدرسه به تن داشت و مقنعه‌اش افتاده بود. موهایش را هم به سبک خوانندگان کره‌ای کوتاه کرده بود. 

از او راجع به حجاب‌بان‌هایی که در مترو دیده است و مشخصات آن‌ها پرسیدم: آره، هستن. منم دیدم. هم اینجا (تئاتر شهر)، هم میدان فردوسی و هم بی‌آرتی سمت تجریش هستن. بعضی اوقات لباس نیروی انتظامی دارند و بعضی اوقات هم لباس عادی دارند. معمولا تذکر میدن ولی دیدم که فیلم هم می‌گیرن. 

نازگل می‌گفت از دیدن حجاب‌بان‌ها حس ترس و ناامنی دارد و در پاسخ به این سوال که چطور با وجود این احساسات باز هم حجاب سر نمی‌کند می‌گفت: می‌ترسم ولی زیاد نمی‌ترسم. برایم مهم نیست. گاهی اوقات هم وایمیسم بحث می‌کنم. حتی شنیده‌ام اگر بفهمَن نمی‌ذارَن دانش‌آموز بمونی.

نازگل با خنده به فلان کسان بد و بیراه گفت و در توضیح جملاتش اضافه کرد: عیب نداره. من خودم بابام پلیسه تو خونه هم به اینا بد و بیراه می‌گیم.

دختر دانش‌آموز به آرمیتا گراوند هم اشاره‌ای کرد و به روایتی جز روایت خبرگزاری دولت باور داشت. 

«من از صبح که بیدار می‌شوم حس ناامنی دارم!»

آرتا، دستیار دندانپزشکی، 31 ساله

آرتا که ظاهر بسیار متفاوتی از سایر زنان منتظر قطار داشت در مورد احساسش از تردد در شهر با وجود حضور حجاب‌بان‌ها می‌گفت: من از صبح که بیدار می‌شوم حس ناامنی دارم. منظورش این بود که احساسش اصلا به حضور یا عدم حضور حجاب‌بان‌ها بستگی ندارد. 

شرایط روحی و وابستگی‌اش به داروهای اعصاب و روان را حاصل شرایط بد جامعه می‌دانست: تو این مملکت انگار تو یه ماتریکس گیر افتادیم. به من که خیلی گیر بدَن مهاجرت می‌کنم.

آرتا با وجود شرایط سخت روحی‌ای که داشت سعی می‌کرد به اطرافیانش روحیه بدهد؛ گروه همکارانش را به من نشان می‌داد که چطور برای شاد کردن آن‌ها  تلاش می‌کند.

از او راجع به تجربه‌ی برخوردش با حجاب‌بان پرسیدم: به من زیاد گیر نمی‌دن چون معلوم نیست زنَم (به ظاهرش اشاره می‌کرد) ولی چند روز پیش تو همین ایستگاه تئاتر شهر یه خانم میان‌سالی رو دیدم که دوتا کیسه‌ی سنگین دستش بود. شالش افتاد بیچاره. جلوش رو گرفتن که سرِت کن. بنده خدا گفت بارم کثیف میشه. بحث خیلی کوچکی شد یهو هفت نفر دورش جمع شدن. آخرِش سر کرد.

«ما از کولر مترو ایراد گرفتیم؛ خانم فکر کرد با دولتیم!»

نسرین، دستفروش مترو، 34ساله

آرتا با قطار خلوت‌تر رفت؛ زنی دستفروش جای او نشست که اکستنشن موی گیره‌ای با رنگ‌های فانتزی می‌فروخت و نامش نسرین بود. نسرین می‌گفت پیش از تمام اتفاقات سال گذشته بارها او را به «وزرا» کشانده‌اند تنها به دلیل نوع جنسی که می‌فروشد یعنی موی مصنوعی!

نسرین برخورد یک آمر به معروف در واگن مترو با او و دوستش را نیز برایم تعریف کرد: یک ماه پیش با دوستم وایساده بودیم تو مترو؛ واگن خیلی گرم بود. داشتیم بین خودمون حرف می‌زدیم که خدا خیرشون ندِه با این وضع واگناشون و این حرفا… اصلا منظورمون مترو بود، یهو یه خانم چادری اومد تو حرف ما که شما فلان فلان‌شده‌ها بیخود می‌کنید اینطور حرف می‌زنید! هرچی ما می‌گفتیم خانم اصلا منظور ما مترو بوده قبول نمی‌کرد. دعوا که بالا گرفت مردم هم شروع کردن به شعار دادن. هیچی دیگه خانم برای ما پرونده هم درست کردن.

دوست نسرین که کنارش نشسته بود در تایید حرف دوستش اضافه کرد: آره پرونده تشویش اذهان عمومی یا علیه نظام یه همچین چیزایی. و با لحن پیروزمندانه‌ و اَدای خاص ابروهایش گفت که با آن خانم چه کردند!

«من حجاب‌بان ندیدم»

مترو دروازه شمیران

پوران، دستفروش، 35 ساله

ایستگاه خلوت بود که کنارَش نشستم. لباس می‌فروخت و از فروش بد شکایت داشت. کارگاه تولیدی‌اش چند چرخ خیاطی داشت که از زیان‌ده بودن هر روز و بیکاری آن‌ها نگران بود. جو ایستگاه هم موافق فروش نبود و ناامیدترش می‌کرد: کلا تو ایران زندگی نمی‌ارزه! 

پوران حقوق خبرنگاری را پرسید و در واکنش به مقدار می‌گفت: بیای مترو کار کنی که بهتره! یا حداقل برو خارج. خبرنگارها که راحت میتونن برَن. اذیتِتون هم می‌کنن؟!

در مورد حجاب‌بان که از او پرسیدم می‌گفت اصلا در ایستگاه‌هایی که آن‌ها حضور دارند رفت‌و‌آمد ندارد.

16 آبان

«جلوی اینا رعایت می‌کنم که حرف نشنوم»

مترو فردوسی

نازنین، 22ساله

ظاهر و سن نازنین هیچ همخوانی‌ای نداشتند و این شاید به دلیل آرایش و عمل‌های زیبایی اغراق شده‌اش بود. نازنین با روی باز مصاحبه را پذیرفت. او حجاب‌بان‌ها را در مترو دیده بود ولی فقط رفتار احترام‌آمیز آن‌ها با مردم را دیده بود و تاکید می‌کرد که جز این را فقط در فضای مجازی دیده است.

با توجه به سلیقه‌ی خاصش در پوشش و آرایش انتظار می‌رفت حجاب‌بان‌ها بارها به او تذکر داده باشند اما اینطور نبود: «خب جلوی این‌ها رعایت می‌کنم که حرفی نشنوم! بیرون معمولا شال سرمه.» دوستان نازنین هم مانند او علیرغم پوشش خاصی که داشتند حجاب سر را حفظ می‌کردند. نازنین با وجود اینکه تذکری نگرفته بود از حضور حجاب‌بان‌ها در شهر حس خوبی نداشت. از او پرسیدم که آیا به شکل آرایش او هم ایرادی گرفته‌اند که پاسخش منفی بود.

«ما که چادری بودیم هم به شکل امر به معروفش اعتراض کردیم»

مترو منیریه

رویا، دانشجو، 25ساله

رویا دختری چادری بود که از کرمان برای تحصیل به تهران آمده بود و ساکن خوابگاه بود. با مترو و اتوبوس در شهر رفت‌و‌آمد می‌کرد اما در «مترو» حجاب‌بان یا برخوردی بر سر حجاب ندیده بود. برخوردی که رویا دیده بود در بی‌آرتی اتفاق افتاده بود: من تو بی‌آرتی دعوا سر حجاب دیدم. خانمی که تذکر حجاب داد به قدری لحنش بد بود که ما که خودمان چادری بودیم هم بهش معترض شدیم. دعوا تا زمانی که ما پیاده شدیم همچنان ادامه داشت.

رویا در خیابان انقلاب هم خانم‌هایی که تذکر حجاب می‌دهند را دیده بود. او این روش‌ و صحنه‌ها را در ضدیت با هدف امر به معروف می‌دانست.

مناسبات جهان آنطور که بعضی‌ها می‌گویند نمی‌تواند باشد | جامعه عامدانه می‌خواهد چادری‌ها را نادیده بگیرد

زهرا، وکیل،27ساله

زهرا هم مانند دوستش، رویا، چادری بود. در صحنه‌ای که او دیده بود زن مسن آمر به معروف مورد فحاشی و حمله‌ی زنان داخل واگن مترو قرار گرفته بود. زهرا هم موافق شیوه‌ی حجاب‌بان نبود اما به امر به معروف و قانونی بودن حجاب باور داشت. حتی یکی از دوستانش به او پیشنهاد داده بود برای امر به معروف همراه با گروه خاصی به خیابان بیاید ولی هنوز مردد بود.

زهرا از جوی که برای کم عده نشان دادن زنان چادری به وجود آمده می‌گفت و نگاه متفاوتی داشت: خیلی از اینهایی که برای امر به معروف میان تو خیابون میخوان بگن که آقا ما هم هستیم و کم هم نیستیم. شرایط طوریه که انگار میخوان حضور مجبه‌ها رو نادیده بگیرن.

نظر او را راجع به زندگی باحجاب و بی‌حجاب در کنار هم و نظر بعضی از مردم برای جدایی دین از سیاست پرسیدم. پاسخ زهرا این بود که دین یک پدیده‌ی اجتماعی‌ست؛ هر پدیده‌ی اجتماعی به سیاست مربوط می‌شود و نمی‌توان دین را در چاردیواری خانه محصور کرد.

18 آبان

“حجاب‌بان‌ها باشن بهتره”

خیابان ولیعصر حوالی مترو تئاتر شهر

روژینا، فالگیر، 32ساله

همین که سلام دادم یکی از لوحین برنجی که در بساطش بود را کف دستم گذاشت. نرخ هم 50 تومان بود. روژینا نگاه خیره و حتی ترسناکی داشت اما بالاخره قبول کرد بدون گرفتن فالم سوالاتم را پاسخ بدهد.

هر روز از مترو تئاترشهر به محل کارش می‌آید و هر روز حجاب‌بان‌ها را می‌دید. روژینا هیچ رفتار بدی از حجاب‌بان‌ها ندیده بود و نظرش در مورد حضور حجاب‌بان‌ها یا آمرین به معروف این بود: آره به نظر من باشن بهتره چون زنا وقتی حجاب ندارن نگاه‌هایی که بهشون میشه متفاوته! خودم هم همیشه حجاب دارم به همین خاطر تا حالا با من برخوردی نشده.

«من غلط بکنم حجاب‌بان باشم»

مترو تئاتر شهر

رضوان، دانشجوی ارشد حقوق جزا، 24ساله

در شلوغی فضای بعد گیت‌ها به نظرم رسید که از کنار حجاب‌بان‌ها به سمت پله‌برقی آمده به همین خاطر از او پرسیدم که آیا حجاب‌بان است یا خیر با خنده پاسخ داد: من غلط بکنم. 

خنده‌ی ادامه‌دارش به سوالی که پرسیدم دلیل ادامه‌ی بحث شد. رضوان دختری چادری و گشاده‌رو بود. به باور رضوان امر شرعی نباید وارد قانون شود و باید با کار فرهنگی برای ترویج حجاب کار کرد طوریکه خود فرد اصلا متوجه نشود. رضوان تاکید می‌کرد که این رفتارها و این شیوه‌ اثر نخواهد کرد.

یکی از دلایل رضوان برای نظراتی که داشت این بود که طبق گفته‌ی یکی از اساتید دانشگاهی‌اش چه درصدی از زنان به حجاب باور ندارند.

پیامک اشتباهی گزارش کشف حجاب

21 آبان 

«من نمی‌ترسم»

مترو شهدا

کیانا، دستفروش و دانشجو، 22ساله

کیانا در دانشگاه مددکاری اجتماعی می‌خواند و در خیابان انقلاب هم دست‌سازه‌های هنری می‌فروخت. او در مورد حضور حجاب‌بان‌ها در مترو می‌گفت: به نظرم الآن فقط مترو تئاترشهر هستن ولی چهار، پنج ماه پیش در همین ایستگاه هم چند نفری می‌دیدم که قبل گیت وایمیسادن و تذکر می‌دادن. دروازه دولت هم تا چند ماه پیش می‌دیدم.

او که در خیابان انقلاب دستفروشی هم می‌کرد از حضور حجاب‌بان‌ها در ساعاتی خاص و شلوغ در خیابان انقلاب نیز گفت: معمولا ساعت 2 تا 4 چندتا خانم جلوی بساط من خیابون رو هِی میرن بالا میان پایین و تذکر میدن. چند نفر آقا هم همیشه اطرافشون هستن و مراقبشونن.

کیانا یک پیامک هم در گوشی‌اش به من نشان داد که ظاهرا یک نفر به اشتباه برای او فرستاده بود و گزارش کشف حجاب یک زن بود.

در مورد نفس حضور حجاب‌بان‌ها یا آمرین به معروف می‌گفت: ظاهرا در حد تذکره ولی تشر زدنِشون، اون نگاه از بالا به پایینِشون،… حس بدی داره. من ترسی ندارم ولی حس خیلی بدی داره. 

به او گفتم احتمالا بسیاری در جواب این جملاتش می‌گویند «خب قانونه!» کیانا پاسخش را با تلخندی داد: قانون وقتی معنی‌داره که فایده‌ای داشته باشه اینکه فقط باعث استرس و بحث و جدله!

حضور ماموران حجاب‌بان در شهر برای طیفی از زنان حس ناامنی ایجاد کرده است و این حتی برای زنان چادری نیز مصداق داشت به این ترتیب که اجبار حجاب به این شکل باعث ایجاد تصویر بدی از آنان میان زنان بی‌حجاب و یا کم‌حجاب در جامعه شده است که به تبع آن رفتارها و نگاه‌های بدی به آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. لعنت بر امثال شما بدبخت های غرب زده بیسواد ک عقده لخت شدن دارید و بی قانونی میکنید
    خاک برسر هرچی بیحجابه بیشعور

    126
    283
    1. خفه شید . احمقها …نافتون رو تو دانشگاهها و خوابگاهها نشون میدین و هر چند وقت یکبار میان جمعتون میکنن…تو یکی از استانها که خودم ساکنم ، از منبع موثق شنیدم.‌ بی حجابی و بی حیایی که خالی نیست ادامه داره

      80
      155
      1. والله صهیونیها در پشت پرده بیحجابی، شرابخواری، فحشا، اعتیاد، خشونت و هزاران شر دیگر هستند و بوده اند. ما وارثان شکوهمندترین تمدنها هستیم و این لودگیها در شان زنان ما نیست.

        59
        81
      2. توی این سال ها اینقدر فشار روانی آوردید روی مردم،، که مسلمونی از فلان جاشون زده بیرون،، و مرتد شده اند

        35
        21
      3. در اینکه چند سالی است که حجاب اجباری در ایران شکست خورده شکی نیست فقط کافیه روند پوشش جامعه را طی ۱۵ سال گذشته نگاه کنیم و آینده را هم میشود تت حدودی دید .
        ولی این داستان حجاب بان و بگیر و ببند هم فقط جهت بستن دهان گروه اندکی از تندرو های حامی طراحی شده.
        راجب اون عزیزی هم که میگه حجاب دستور قران و خداست باید گفت که خدا دستور های مهمتری هم داده که خیلی وقته تو ایران بخاطر مصلحت اندیشی فراموش شده مثل ربا مثل پارتی بازی و حق الناس مثل ریاکاری و کم فروشی و گران فروشی وفقر و…

        48
        17
        1. بله بنده هم با نظر شما موافقم
          خیلی چیز ها تو این دور و زمونه خراب شده
          ولی ایا باید به خاطر اینکه جلوی ریا و …. رو نمیگیرن ماهم لخت بشیم؟
          خدا قانون گذاشته تو قرآن چه کوچیک چه بزرگ چه دزدی چه بی حجابی
          بله اگه قرار باشه ماهم به خاطر اینا خودمون لخت کنیم پس دیگه هیچی….

          2
          1
    2. واقعا کسانیکه رای منفی میدند دوسدارن خواهر خودشون هم بیحجاب باشه یا اگر خانمه یعنی ارزشش به اینه که بقیه بهش نگاه شهوت آلود کنند . خلاصه زن بقول معروف زیبا آفریده شده ولی باید بدونه فقط واسه یکنفر باید خوشکل باشه (شوهر) نه واسه همه مردها.

      120
      187
      1. افرین همین حرفها را به خانواده اسد هم بزنید.
        زنان ایرانی غیر از افغانستان هنوز با حجاب ترین زن های دنیا هستند.

        70
        45
        1. افسادطلبا ، بدجوری دردتون اومده ها
          این حرکت مردمیه

          اگه گردن نظام بندازید ، دروغ ِآشکار گفتید
          اگه گردن مردم بندازید ، آبروتون رفته

          بی حجابی ، پَرررررر

          14
          32
      2. نگاه شما به زن اینه که زن یه وسیله یا عروسکه که یه مرد به نام شوهر برای خودش میخره و دیگران حق استفاده ندارند! نخیر زن یک انسانه که حق داره از سواد و کار و شخصیت خودش استفاده کنه و هر لباسی که جامعه قبول داره، بپوشه. جامعه ایران الان بی حجابی رو قبول داره

        74
        63
          1. مگه جنگله که هرکی هرچی خودش قبول داره
            نمیدونم یکی بیاد به اینا بگه که یه چیزی تو دنیا هست به نام
            زندگی اجتماعی و فضای عمومی

      3. واقعا جلال چرا باید با یه مو شما انقدر شهوتتون بزنه بالا؟ چرا با اینکه زنان افغان تو کیسه ابی هستن و فقط چشمشون گاهی معلومه، تجاوز و شهوت طالبان کم نشده؟

        10
        16
        1. خدا نسلتون رو کم کنه بی حجابهای ملعون که عین ویروس یکساله با مماشات …بزودی جمعتون می کنن

          4
          6
      4. زنی که قبل از ازدواج خوشگلی اش رو مخفی کنه کسی نمیاد بگیرتش به بیان دیگه اصلا شوهر گیرش نمیاد

        2
        14
    3. هرکسی با دید و افکار خودش ب مسائل نگاه می‌کند
      و هر خبرنگار تفسیر شخصی خودش رو از حرفهای مصاحبه شونده ب رسانه میده
      و هر رسانه اون چیزی ک خودش دوس داره رو از گزارش خبرنگاران استخراج و منتشر می‌کنند
      در نتیجه خیلی طبیعیه ک چنین گزارشی در انصاف نیوز ساخته و پرداخته بشه
      مثل اینکه بری پیش یه عده معتاد و از نارضایتیشون از برخورد پلیس و لذت نعشه شدن‌شون بنویسی ، اما نگی ک این لذت چ صدماتی ب جامعه و خانواده و حتی ب خودشون میزنه
      من قبول دارم ک برخی برخوردها سلیقه‌ایه، اما در حفظ شان زن و خانواده هیچ شکی نیست
      اگه این ماجرا ب همین منوال پیش بره ، ۵سال دیگه تاثیرش رو در افزایش طلاق ، افزایش کودکان بی‌سرپرست ، کاهش آمار ازدواج و کاهش نرخ تولد فرزند خواهیم دید

      44
      34
    4. سلام دوست عزیز؛ این خشم و نفرت غیرعادی شما و دوستانتان دلیل اصلی گریز جوانان از دین و رعایت مسائلی مثل حجاب است؛ تندروی های شما، کار کشور را به جایی رسانده که جوانان برای شنیده شدن صدایشان، حجاب برمیدارند؛ اگر شما واقعا دلسوز اسلام و کشور بودید، مثل حاج قاسم سلیمانی، این دختران را دختر خود میدانستید و به جای جریمه و حبس و تهدید و اجبار، با زبان خوش گفتگو میکردید؛ اما متاسفانه امثال شما با زبان گزنده و تحجر و توهین و تهمت و تحقیر، فقط سرمایه اجتماعی نظام را به باد دادید؛ اوضاع وقتی بهتر خواهد شد که امثال شما تنوع و تکثر را بپذیرند و به این جدال بی معنا و بی منطق با نسل جوان پایان دهند. در این صورت جوانان با حجاب و بی حجاب و مذهبی و غیر مذهبی با شوق در کنار نظام جمهوری اسلامی خواهند ماند و برای اعتلای این کشور که امانت شهدای بزرگی مثل حاج قاسم سلیمانی ست و خانه همه ماست چه باحجاب چه بی حجاب، آینده روشنی میسازیم….

      41
      30
      1. ای اونی که تو وسط متن گفت امام حسین مگه اینجوری دین رو به مردم داد باید بگم که امام حسینی که به ظاهر قبولش اری نه واقعا سرش و زنش و بچه ها شو داد برای این امر معروفی که این برادر و خواهر های حفظ حجاب زهرایی میکنن رو کرد حجاب اگر رفت حیا اگر رفت پاکی اگر رفت حلال زادگی اگر رفت دیگه به قول شما انسانیت و بقول ما اسلام تو گوش ها نمیره و فرمان روایی هوس ها شروع میشه و بی فرهنگی غرب رفاه رو به شما میده تا با میل رفاه طلبی بر شما قلبه کنه
        غلام حسین

        23
        16
    5. لعنت بر امثال تو که مملکت را برای همه کردید مثل زهر مار،ما چادری ها هم از این کار های شما در عذابیم

      25
      12
  2. موضوع حجاب اجباری موضوعی از پیش شکست خورده بود وهست..چون براساس قانون پشتوانه قانونی نداشت ولی قالیباف وچند نفر دیگه همین چند ماه پیش براش قانون درست کردن منتها چون خودشون هیچوقت قانونی عمل نمیکنند پس کسی هم به امرونهی این افراد توجهی نمیکند..

    155
    65
    1. خب چرا خواهرت رو با بقول خودت بی اجبار حجاب بیرون نمی فرستی علیرضای ملعون حامی بی حجابها!!؟؟

  3. چه مزخرفاتی…کدوم حجاب بان؟ما که ندیدم به کسی کاری داشته باشن،طرف مثل حیوانات خودشو ریخته بیرون تو خیابون میچرخه کسی باهاش کاری نداره،فضای محازی پر شده از حرفهای بیخود و زرد با چاشنی دروغ خجالت داره واقعا

    129
    194
    1. آونی که شما میگی از صادقیه به بالا هست. مکان های خاص و نسبتا مرفه تهران که تو چشم توریست ها و سفرای خارجی هست.
      برو پایین شهر ببین چه خبره.
      بعد درباره بند ناف و نیم تنه و شلوارک و دامن حرف نزنید. تا همین دو سال پیش دختر مانتویی تا زانو توسط گشت گرفته می شد.

      50
      9
      1. اینایی که میگن هم چین چیزی ندیدن یاد روزی افتادم که احمدی نژژاد تو سازمان ملل گفت کی گفته ماهواره تو ایران ممنوعه و جالبه چند ساعت قبلش پشقاب هارو تو خیابونمون ریخته بود جمع کرده بودن

        40
        6
    2. برو خدایی اگر هست شفات بده، دنیای تاریکی دارین، ای کاش برای دزدی ها و بدبختی مردم هم اینقدر گریبان چاک می کردی

      2
      4
  4. اها اونوقت به کیا تذکر میدن دقیقا
    اخه دم خروس وباور کنم یا ؟؟؟؟
    پس اینهمه زن ومرد با پوشش بسیار ناهنجار ..تاکید میکنم یکم نه خیلی ناهنجار از کجاهای شهر رد میشن
    یعنی پروازی از ازادی میرن انقلاب وبقیه جاها
    دست بردارین از تحریک مردم .بزارید بچه اامون در امنیت زندگی کنن.کاش اینایی میگید واقعا بود چشممون خراش برداشت از دیدن پوشش وحرکات زننده بعضیها

    81
    109
      1. هرموقع مسئولینی که توحجاب ورود کردن از علی ع الگو گرفتن اون موقع حرف شما قبوله

        46
        15
    1. اونی که تو میگی شمال و غرب تهرانه و دلیل عدم برخورد بخاطر اینه که تو دید توریست هاست و یا اون بیحجاب ها تو جاهای پولدار.
      برو جنوب شهر و شهرهای سنتی ببین چه خبره.

      32
      8
    2. بعدش امنیت چیه؟ زن بی حجاب چاقو می کشه؟ کور نیستیم میبینم 80 درصد یک روسری دور سرشون هست.
      اون نیم تنه پوشها عمدتا مال شمال تهران هستند و خیلی معدود.
      نیم تنه هم توسط یک عده وارد میشه. بروید به انها گیر بدهید که نیم تنه وارد می کنند و سود میلیاردی در می آورند.
      تو بقیه شهرها مخصوصا شهرهای سنتی همان مانتو و شال عادی هم مورد خشم یک عده هست.

      43
      20
    3. با تفسیر جنابتان معلوم شده که عده کسانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند خیلی زیاده ،که اینطور شما تعریف میکنی ،این یعنی حکومت از دهه شصت تا الان در مسائل دینی افتضاح عمل کرده ،جمهوریت هم داره با مشارکت کمتر مردم در انتخابات رنگ میبازه ،یعنی با این دست فرمون تا چندسال آینده اسلامی بودن و جمهوریت یه شیئ،

      8
      2
  5. الان مردم سواد دار شده اند و فضای مجازی هم در فهم و آگاهی مردم تاثیر بسیار گداشته و مردم دیگر نمی خواهند به اسم دین بر گرده شان سوار شویم … و حتی بسیاری از مردم مذهبی و ارکانها هم دختر و پسرشان به ظواهر تحمیلی اهمیت نمی دهند

    128
    52
    1. حزب الله سابق اگر مطالعه در حوزه حجاب داشته باشید اول حجاب دستور دیندارها نیست امر ودستور خدا است اگر قران خوان باشی به صراحت در سوره احزاب وسوره نوربه عینه خداوندنوع پوشش را برای زنان بیان کرده اند وطبق فرمایش اهل بیت وحتی غربی ها خودشان دارن پی می برن که در برهنگی وبی عفتی هیچ چیزی نیست ودنبال راه چاره می گردن بدانید که هر چه خدا برای بندگانش امر کرده انتهای خیر خواهی وسعادته

      83
      67
      1. کشور گل و بلبل است فقط یک خورده بی حجابی شکل میگرفت که خدا را شکر این همه نیرو مشغول به کار شده است

        22
        11
      2. توی سوره نور، مخاطب خداوند زنان و دختران پیامبر و مومنان هست. پس شامل همه نمیشه. چون مومن با مسلمان تفاوت داره و هر مسلمانی، مومن محسوب نمیشه. ضمن اینکه در اون سوره ها، حجاب به مخاطبانش توصیه شده نه اجبار. چرا که برای بی حجاب هیچ مجازات دنیوی لحاظ نشده.

        8
        9
        1. ببین تو اگه میخوای بری جهنم بقیه رو باخودت نکشون جانم! البته فک نکنم اعتقادی به ایات قرآن داشته باشی چون تهش فقط عذاب دنیوی رو گویا باور داری ولی آخرت رو باور نداری اما هستن هنوز مکشفه های ناآگاهی که اگه درست براشون جابندازیم بحث پوشش وحجاب رو قبول دارن،آیه ای که فرمودی فقط به زنان ودختران پیامبرگفته ببخشید ولی بیجا کردی نساء مومنین که بلافاصله بعدش اومده یعنی زنان مومن رو حذف کردی یاکور بودی ندیدی یا عامدانه بوده! بعدم من خودم عربی خوندم با قواعدش آشنایم آیه سی ویکم سوره نور قشنگ حد حجابو گفته و لامی که سرش اورده لام تاکیده یعنی باید!! پس حرف مفت باد هواس دست بالای دست هم بسیاره جانم

          11
          10
        2. بله مومن ومسلمان باهم فرق دارن اما از لحاظ اقرار وایمان قلبی فقط ولی دررعایت احکام الهی هیچ فرقی بینشون نیس جانم احکامم برای هردویکسانه!!آیه سی ویکم سوره نور حدپوشش رو کامل گفته و سرپیچی از حکم خدا هم عقاب دنیوی هم اخروی داره،دنیوی هم بی بروبرگرد طرف تو زندگی خودش خواهد دید اثرات این منکر الهی رو! پس الکی نسخه نپیچون برا مردم!!

          5
          2
  6. مرده شور این تیتر زدن و این خبرتون رو ببرن
    حجاب بان رو دیگه کدوم خری سر زبونهاتون انداخته
    بالاخره کسانی پزدا میشن که پوزه کثیب امثال شما رو بمالن به هم و نزارن گنده گویی کنید. بی شرف واقعی شمایید با این مدل انتشار اخبارتون و ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور به خاطر این قلم زدنهاتون باید حساب پس بدین

    70
    96
    1. تو بعضی مناطق تهران هستند و به شدت هم جدی هستند.
      درسته شمال تهران و غرب کمی ازاد تر شده ولی تعداد تصاویر و ویدیوهای برخوردهای امسال حتی از پارسال هم بیشتر شده.

      29
      4
    2. واقعا شماها کجا و سر چ سفره ای تربیت شدید؟؟ هنوز حرف زدن بلد نیستید هر ده تا فحش میدید یک کلمه حرف میزنید اونوقت میخاید جای بقیه مردم نظر بدید

  7. والا من مسیرم مترو هست ولی این حجاببان هایی که شما میگین رو تا حالا ندیدیم و باهاشون برخورد نداشتیم

    42
    73
    1. از ازدای برو سمت جنوب و شرق آنها را می بینی.
      شما احتمالا از نیاوران و شهرک غرب کامنت می دهی.

      26
      3
      1. انصاف نیوز دنبال چی هستی
        یه چند نفر ضد دین و ضدقانون نشستین توی دفترتون
        فکر می‌کنید با این گزارشات مزخرف میتونید مردم رو بی تفاوت و لائیک جلوه بدید همه جای دنیا قانون داره و قانون کشور ما بر گرفته از دین و اعتقاد مردمه و حجاب خواسته عموم جامعه است به خاطر چند نفر هوسران که قانون رو زیرپا نمیزارن
        آنقدر گزارشات اینجوری نده
        دوستان میان در سایت رو تخته می‌کنند برای خودت گفتم

        7
        10
  8. مملکت بی صاحب همینه یه عده به اسم دین آرامش مردم رو سلب کردن و هر کاری که دلشون میخواد انجام میدن و کسی هم جلودارشون نیست

    116
    64
    1. لعنت بر تو مرد حامی بی حجابی، یه عده اقلیت بی حجاب که امنیت روانی مردم و مردها و پسرها رو نشونه گرفتن چرا یکساله جمعشون نمی کنن طبق قانون!؟ دیگر از مرحله تذکر گذشته

      1
      4
  9. انصاف نیوز
    سلام چنانچه دغدغه جامعه‌ای مدنی و اسلامی دارید؛
    خب اگر گشت ارشاد ضعفهایی دارد،حجاب بان خوب نیست،آمر آن وناهیان هم احساس نا امنی ایجاد میکنند،
    باتوجه به اینکه ترویج بی حجابی وفحشا ومنکرات در جامعه بسیار زیادتر از قبل شده شما چه پیشنهادی برای اصلاح وضع موجود دارید؟

    50
    25
    1. همش دروغه . استیصال خانم چادری ؟ خانم چادری به چادرش افتخار میکنه وهیچ ترسی هم نداره مگر اینکه به زور چادر پوشیده باشه که میشه همون چادریهای بازو لاک قرمزو رژصورتی . در ضمن حجاب قانون مملکت هست باید اجرا بشه . یه مشت بچه پررو و نفهم باهاش مبارزه میکنند .شماهم با چرت و پرت هاتون تحریکشون میکنید .

      20
      28
    2. اجازه بدین مردم راحت باشن الکی،گیر ندین وای بع روزی،که دودستگی ایحاد شود جامعه البته تا حدودی،هم شده خیلی،از،کسانی،که دفاع از حجاب احباری،می،کنند نفوذی،هستن

      25
      18
      1. اتفاقا نفوذی تو هستی که قانون ۴۳ ساله نظام از بدو تاسیس رو یکساله قانون شکنی کردی ، حجاب الزامی قانون کشورته،‌ نکنه توهم زدی این یکسال چیزی عوض شده، نفوذی های چون تو که در صدد ترویج بی حجابی هستن باید از سطح خیابونها جمع بشن

  10. حجاب اجباری نه تنها جواب نمیدهد بلکه نتیجه عکس میدهد حتی من مذهبی با خانواده چادری از این جماعتی که با نام دین باعث لجبازی بیشتر جوانها و دین گریزی بیشتر میشود متنفرم . اللهم عجل لولیک الفرج

    87
    29
    1. خداوند راه درست و غلط را به انسان نشان داد و او را صاحب اختیار و اراده قرار داد تا با قدرت عقلی که به او داده بیاندیشد و راه رستگاری را برگیزیند ، حال آنکه راه رستگاری را در پیش گرفت به سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت میرسد ،و آن کس که به لذت های زودگذر دنیا دل بست و راه شقاوت را در پیش گرفت حسابش با کرام الکاتبین است.
      لذا ما فقط باید مردم را دعوت کنیم اجبار در قبولی دین نوعی تحمیل است که حتی پیامبران و امامان این راه را در پیش نگرفتند.
      ما فقط باید وظیفه شرعی خود را انجام دهیم ؛ آن که آگاه بود راه درست و آن که نا آگاه راه غلط را در پیش میگیرد .
      و قطعا روزی چوب خطا هایش را میخورد و در نهايت برای او جز پشیمانی نخواهد بود .

      18
      6
    2. لعنت بر سایبر مروج و حامی کشف حجاب که در پوشش مذهبی و یا چادری یا مایه گذاشتن از حاج قاسم بصورت سازماندهی شده کامنت می ذارن لعنت بر بی حجاب و حامیانش ، این پروسه یکسالتون جمع خواهد شد شک نکنید بزودی

      3
      2
    3. اون کسی که در پوشش مذهبی یا چادری یا دفاع از حاج قاسم ، ترویج بی حجابی و کشف حجاب می کنه و کامنت می ذاره والله نفوذیه

      4
      4
  11. میگم … هم برای مسئولان مملکت بگذارید که … و اختلاس بان که مملکت رو نچاپن . ممنون

    72
    14
  12. ای کسانیکه ادعای دین رو دارید ولی فحاشی می کنید، من بعنوان کسی که خانوادش همه چادری محکم هستن و خودمم نماز جماعت و جمعم ترک نمیشه و مطالعه در قرآن و احادیث دارم، به شما می گم این کارتون برخلاف دستورات اسلامه و گناه بزرگیه. این هنر نیست که جایی که کسی نمی دونه کی هستین از این حرفها بزنین. در اون دنیا جواب پس دادن داره. جلوگیری گناه دیگران چارش نهی از منکر با عمل خودتون یا برخورد آموزندس با زبان خوش و اگر نمی تونید نباید پا پیش بگذارید. هر روز برای خواندن قرآن و احادیث با ترجمشون چند دقیقه وقت بگذارید

    64
    12
  13. اگه حجاب واقعی نباشه. کم کم خواهر و دختر خود پسرایی همکه دوست دارند ناموس بقیه رو بی حجاب ببینند مجبور میشند نگاه مردهای نامحرم به ناموس خودشون رو تحمل کنند چون دیگه خواهر و دختر خودشون میگن ما هم میخوایم مثل بقیه بی حجاب باشیم تا مثلا امل نباشیم یا شایدهم زیباتر به چشم بیاییم

    22
    49
    1. مسئول این خبرگذاری مزخرف کیه که کاااملا به طرفداری از کسایی که بی حجابن مطلب منتشر میکنه!!!
      چرا نیومدین حرف با حجاب ها رو هم بشنوین که از حضور بی حجاب ها چقدر ناراحتن!
      البته تقصیر شما نیست،مشکل از دولتمردان بی عرضست که نتونستن این وضعیتو جمعش کنن

      12
      22
  14. فرض کنید از فردا همه خانمها حجاب کامل اسلامی رو رعایت کردن.آیا مشکلات دیگر کشور هم حل میشه؟آیا مشکل کمبود آب و ارزان فروشی انرژی و اختلاسهای گسترده و آلودگی زیست محیطی و نابودی باتلاقها و دریاچه ها و تحریمها و….. همش حل میشه؟چرا درآمد این کشور به جای اینکه صرف برطرف کردن مشکلات اساسی این کشور بشه،باید صرف مسایل غیر ضروری و تبلیغاتی که ربطی به زندگی مردم نداره بشه؟مردم چه با حجاب و چه بی حجاب دارن زندگیشون رو میکنن.این مردم نیستن که باید اصلاح بشن.این دیدگاه حاکمیت است که باید مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد.یادتان باشد که حتی خواست و اراده خدا هم با خواست و اراده مردم زاویه پیدا نمی کند.

    81
    25
    1. تحلیل شماکاملا غلط وغیرمنطقیه دلیل نمیشه چون کشور مشکل اقتصادی و… داریم اصل حکم خدارو زیر پابزاریم.فردا یکی ازهمین زنان بدحجاب بیاد شوهرتون یاپسرتون رو بگیره بازهم همچین نظری داری.خیلی از مشکلات اجتماعی وعاطفی وحتی روانی ناشی از بی عفتی وبی حیاییه

      5
      7
    1. لعنت بر آنهایی که خلاف خواسته مردم و خلاف معروف قانون گذاری میکنند تا جامعه دوقطبی و کشور فروپاشیده بشه. امر به معروف یعنی امر به چیزی که مورد قبول مردمه

      26
      13
    2. لعنت بر اقلیتی کوچک و افراطی که عقیده و نظرات خویش را بر یک ملت بزرگ تحمیل می‌کنند با نام دین و مذهب مردم آزاری میکنند و باعث دین گریزی جوانان شده و میشوند

      10
      8
  15. در هیچ‌کدام از دفعات مکرر و هر روزه ای که در مترو هستم، هیچ کسی را ندیدم که بابت حجاب و پوشش به کسی تذکر دهد. فقط یکبار یک پیرمرد موبلند که خودش هم تتو داشت، به دختر و پسری که همدیکر را خیلی گرم می‌بوسیدند تشر زد و تذکر داد که برخی از مسافرین به او توپیدند و گفتند: مگه خودت جوونیات نمیرفتی کافه… بعد از تنش اولیه بحثی جدل‌طور پیرامون حدود آزادی انسان در فضاهای عمومی شکل گرفت که بعد از رسیدن افراد به ایستگاه‌های مورد نظر پایان یافت و بعد از رفتن آنها جوانی نتیجه‌گیری‌اش از مباحثات انجام شده را به بنده گفت مبنی بر اینکه اگر کسی در مترو لخت هم شود به هیچ کس ربطی ندارد.

    16
    15
  16. سلام ،
    از روزی که وارد مدرسه در سال 1346شدم تا پایان دوره دبیرستان در مدارس مختلط در خواندم و بعد دیپلم که وارد دانشگاه شدم هم کلاس ها مختلط بود و یادم میاد که در تمام این دوران چه مدرسه ،چه دانشگاه قبل از شروع مدرسه و دانشگاه تعهدات کتبی در خصوص اگر با دختری که هم کلاس یا هم واحدیم بود بیرون از فضای آموزشی با هم دیده می‌شدیم میبایست از مدرسه یا دانشگاه می‌رفتیم و دلیلشان هم این بود اینجا فضای آموزشی هست و باید به قوانین داخلی مکان آموزشی احترام بگذاریم ،جالبه بدونید بنده در سال ۱۳۵۵ به انگلستان جهت ادامه تحصیل رفتم و در دانشگاه لندن از همه دانشجویان تعهد اخلاقی و انسانی را می‌گرفتند تا فضای دانشگاه سالم بماند و جالبتر اینکه در تعهدی که در دانشگاه لندن دادم نوع و پوشش لباس هایمان را هم باید رعایت میکردیم ،،، اینکه یک مرد یا یک زن پوشش را رعایت کنه مگه مشکلی داره نه اینکه توی خیابون با شوت مامان دوز رنگوارنگ آقایون رو دیدم راه میرن و همش اینور اونور نگاه میکنند که کسی بهشون چیزی بگه تا شروع کنند فحاشی کردن و چرند گفتن ،،،
    اینم یه درد بزرگیه و طرف خودش نمیدونه که با مراجعه به دکتر روانپزشک و این مشکل روانی رو بر طرف کنه ،،،،
    از نظر من این افراد چه زن چه مرد که دنبال چرندیات ودرگیری هستند و خودشون هم نمیدونند فقط راه حلش مراجعه به روانپزشکه ،
    پاینده و سر بلند باشید

    25
    22
  17. به نظرم تاوان بد آموزی این گزارش رو در روز قیامت بد جور خواهید داد شما که یک حکم الهی را میخواهید بد نشان بدهید شما بیشتر می دانید یا خدایی که خالق همه دنیاست

    22
    33
  18. بی حیایی و ولنگاری در ایران نتیجه نمی‌دهد بغیر از اینکه یک عده آبروی خانواده هایشان را به فنا دادند . جو گیر شدن مثل عمل بینی غیر لازم ، و فقط از باب زیبایی. تمام آغوشهای رایگان!! و کشف حجاب ها ، تف سربالا بود بر شرافت خانواده.

    4
    4
  19. اجبار نتیجه عکس می دهد… نه رضا قزاق تونست با اجبار مردم رو بی حجاب کنه و نه شما می تونین باحجاب کنین ریشه یابی کنین لج و لج بازی کار به جایی نمی رسه

    5
    3
  20. عزیزان هر عقیده ای یا هردینی دارین مهم نیست باید قانون اون کشوری که توش هستین رو رعایت کنین و وظیفتون هستش

    7
    7
  21. حکومت جمهوری اسلامی خیلی خوب است و نسبت به آن دوره عالی ست. فقط این زور گفتن در مورد حجابش خیلی بد است.دنیا نمی تونه به عقب برگرده.اینهم چند سال دیگر از بین می ره.با همین زور گفتن در مورد حجاب مهسا امینی یعنی یک دختر جوان بی هیچ گناهی کشته شد.چون چند روز بی خود برای چیزیی که در هیچ کجا گناه محسوب نمی شه و در موردش زور گفته نمی شه چون زن هم باید حق و حقوق مردها رو داشته باشه در …بود.اما مثل اینکه از این جنایت پند گرفت نشد!!!!!

    17
    9
    1. قبادی آرزوش رو به گور خواهی برد که تا زمانیکه نظام جمهوری اسلامی پابرجاست و پسوند اسلامی داره و حجاب قانون اساسیشه اصل ۶۳۵ بتونی رنگ بی حجابی و کشف حجاب رو ببینی این یکسال موقتی بود بزودی فتنه کشف حجاب از سطح خیابانها جمع خواهد شد

      3
      4
  22. امو تروخدا این مسخره بازیا تموم کنید بگذارید مردم راه خودشان را بروند بهشت زوری نمی خاهنند خداوند انسان را آفرید خودش براعمال انسان را آگاه است نه بنده خودش

    21
    9
  23. دقت کردین بعد بی حجابیا چقد ناامنی زیاد شده…پس لطفا حجاب داشته باشین برا این جمله نم آدم نمیدونه بخنده یا کریه کنه خب عزیز من شالت محکمتر سر کن نیفته

    7
    18
  24. آیا انصاف نیوز آرزوهای خود را به اسم گزارش پخش می کند؟
    در کشوری که صدای اذان مساجدش را کم و قطع می کنند که همسایه ها کمتر اذیت بشوند، آن وقت برای تذکر به کسانی که با ترویج غرب زدگی فساد را در جامعه رواج می دهند، این متن طولانی را به عنوان گزارش مطرح می کنید؟ آیا برخورد بازجویانه در کل متن، مشهود نیست ؟ انصاف بده کدام پلیدتر است! انصاف نیوز که از بدتر حکایت و حمایت می کند و یا تفکری که از فساد جلوگیری می کند و ممکن است جایی بد عمل کند؟
    آیا انصاف نیوز نمی خواهد به نوجوانان بیاموزد که راه فساد از راه آزادی و شجاعت و راه علم و آگاهی از راه بی حیایی جداست ؟
    انتقاد می کنی، راه حل بده . خراب کردن راحت است اما ساختن مشکل است.

    14
    13
    1. یعنی بنظر جنابعالی جریان افراطی حاکم بر کشور به نقطه نظرات و راه حل های ملت ایران هم توجه می‌کند ؟ اگر شما و آن اقلیت افراطی حاکم بر کشور نظرات ملت رو می خواستید که این همه جنگ و تنش و مشکلات در کشور نمی داشتیم ..!!!

      5
      7
      1. اقلیت توی مردنمای حامی کشف حجاب و اون اقلیت کشف حجابند ولی این یکسال مماشات بزودی تمام و فتنه کشف حجاب از سطح خیابانها طبق قانون نه با تذکر بلکه با بازداشت جمع خواهند شد از مرحله تذکر دیگر گذشته است و صبر خانواده های شهدا حدی دارد

        2
        4
  25. انصاف نیوز، میدونم و میدونی که طی این گزارش به اصطلاح میدانی با احدی مصاحبه نکردی و همش حرف خودته و داری حرف خودتو تو دهن ملت میزاری. مخاطب رو خر تصور نکن. دوما، من هر روز با مترو تردد میکنم و تاحالا تو هیچ ایستگاهی چیزی به نام حجاب بان به چشمم نخورده، هر روز هم وضعیت حجاب از روز قبل بدتر میشه. دیگه جایی نمونده که بیرون ننداخته باشن. سوما، الان شما داری تو این گزارش میگی که چرا زنان و دختران بی حجاب حس نا امنی دارن و با خیال راحت و بدون ترس و لرز بی حجاب نیستن؟ نمی دونی بدون “حجاب قااانونه” و هر قانون شکنی باید بترسه و بلرزه، از اختلاسگرش گرفته تا کسی که از چراغ قرمز رد میشه و …کسی که بی حجابه. انگار شما از آروم گرفتن اغتشاش ز.ز.آ که هدفش فقط تجزیه ایران به نام حجاب بود ناراحتی که داری باز مردمو شانتاژ میکنی؟؟؟؟

    5
    8
  26. سلام ، در قیامت ، خدا پرست و دنیا پرست ، بی حجاب و با حجاب ، بی دین و با دین ، دروغگو و راست گو ، غمگین و شاد ، دوست و دشمن ، خوب و بد همه در نظر خداوند یکی هستند و خداوند به راحتی آنها را با یک دستور از قبل تعیین شده همه ی خوب‌ها و همه ی بد ها را به طور ناخودآگاه از هم جدا خواهد کرد و هر کس که به آن عمل کند خوب و هر کس عمل نکند بد است و زندگی همه از آن روز به بعد معنا دار می‌شود و تازه میفهمید که هزاران سال ما داشتیم چه غلطی می کردیم ، خداوندا به اندازه ی بزرگی خودت به ما رحم کن ما کور و کر بودیم و همه ی ما بندگان شیطان لعین بودیم و توبه می کنید و به راه مستقیم میروید راهی پر از لطف و محبت و بخشش و خالص می شوید ، دیگر خود به خود همه در راه خدا قدم بر می دارند و خوبی ها جهان را در بر می‌گیرند و دنیا را پادشاه حق ( خداوند بی همتا) پادشاهی میکند و شیطان و شیاطین به زندان حق گرفتار می‌شوند آمین یا رب العالمین

    1
    1
  27. بنام دین هر چه امیال شخصی خودشون هست را به مردم تحمیل می کنند می گویند امنیت مردم در حجاب و روسری است اما وضعیت اقتصادی اسف بار مردم که به خاطر بی عرضه گی و بی سوادی مقامات است را نمی گویند که باعث شده روز روشن سرقت گوشی و کیف و … حتی توی همن مترو سرقت گوشی شده اما مامورین حاضر در مترو چکار کرده اند ….

    6
    5
  28. میدونی چیه جانم از نظر من قشر غربزده من جمله عزیزان انصاف نیوز همگی جزو مکتب املیسم هستن!حالا چرا ؟!
    چون راهی که صدسال پیش غرب رفته و تجربه کرده اینا تازه شرو کردنحالا اونا تازه دارن برمیگردن و میفهمن چ‌کلاه گشادی سرشون رفته و الحمدلله بعداز قضیه فلسطین یه آگاه سازی جهانی داره اتفاق میافته اما اینا،اخ که امان از تازه به دوران رسیدگی بعضیاولی الحمدلله که این قطار انقلاب داره مسیرخودشو ادامه میده حتی پرسرعتتر از همیشه و هیچکسم هیچ‌غلطی نمتونه بکنه!!تو هم برو دماغتو بکش بالا بی انصاف نیوز

    5
    8
  29. آیه قرآن واضح وآشکارا حجاب رو بیان کرده جانم!سواد نداری ادعا هم نکن!
    در ثانی اگه قراره جلوی دزد گوشی ها رو بگیرن جلوی دزد نوامیس مردم رو‌هم بگیرن حالا که بیحجابی قراره کسی چیزی نگه دزد گوشی رو‌هم کسی کاری بهش نداره
    درضمن هرمردی که از بیحجابی دفاع کنه فقط و فقط بخاطر لذت کامجویی خودش حرف زده پس آقایون هیس

    6
    8
  30. این بندگان خدا دارن کم کاری ارگان ها و سازمان‌های دیگه رو جبران میکنن خدا اجرشون بده.
    کاش منکران حجاب یکم به کارشون فکر میکردن که بی حجابی حق الناس هست و دفاع از این کار که شما کردید دیگه حق الناس خیلی بزرگ تری هست که نه تنها طرف حق رو نگرفتید بلکه با رسانه تون ضد حق حرف زدید. خدا هدایتتون بکنه آمین

    2
    3
  31. کسی که ادای غربی ها رو در میاره بی حجابی میکنه پس باید تو طرز برخورد هم همینطور باشه نه اینکه یه پسر مثلا بهش تیکه میندازه یه چک میخوابونه تو گوشش یا محلش نمیده یه مشت عقده ای

    2
    5
  32. من از نسل جوانم و دهه هشتادی ولی شما که خودتون رو دلسوز سرمایه ها اجتماعی میدونی باید بگم با همین ریا کاریتون که نه معلومه با امام حسینیت نه با شمر و هر سال سر مسعله حجاب سوار می شید تا رای بیاری و نماینده هاتونم با جیب پر تو شهرستان ها روانه کردید باید بگم یگه افساد طلبی تو جامعه رنگی ناره نگاه نگن چند تا جوون گول خورده رو از ما بترس که خیلی هستیم ولی ول تو کوچه خیابون نیستیم و سر درس و مشقمونیم اینو بدون حجاب قانون نمی خوا حجاب فطرتا برای بشر پذیرفتس کسی که باهاش مخالفه انسانیتش رو از دست داده ولی میتونه برگره فقط گذر زمان و تجربه های تلخ بی حجابی می خواد

    6
    1
  33. رعایت نکردن حجاب از سوی مردم یک نوع لجاجت و واکنش مردم به ناعدالتی‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادیه چراکه همواره سران و مقامات کشور و آقازاده های نورچشمی از هر نوع برخورد قانونی مستثنی بوده‌اند ، این نمی شود که هم به زندگی خصوصی مردم کار داشته باشید و ولیکن به مایحتاج زندگی خصوصی مردم نظیر خورد و خوراک و پوشاک و مسکن و درمان و غیره مردم ایران که هزینه بر هستند بی تفاوت باشید.
    خیلی خیلی جالب است که حضرات خار به اون کوچیکی را در چشم مردم می بینند ولیکن از نیزه به اون بزرگی که چشمشان را کور کرده خبر ندارند.
    از قدیم‌الایام گفتن که یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران.

    4
    7
  34. لااقل اسمش روعوض کنید نوشته های اینجا انصافی درش نیست .وضع نابسامان بی پوششی توجامعه بیدادمیکنه کسی هم کاری نداره به بدپوشش ها،پس این داستانهارو رواج ندید….
    احساس ناامنی رو زیر سایه کسانی داریم که چهارچوب اخلاق و قانون و خانواده روزیر پامیذارن…. ازخون شهداحیا کنید!
    انسان باشید

    2
    4
  35. مسئولان باید در سیاست کشور از تعریف مبتذلی که از دوران شاه معمول شده و سیاست را نمایشاتی جهت قانع کردن مردم برای منافع طبقه حاکم می داند دست بردارند و در سیاست زندگی بکنند و نه ایفای نفش یعنی انچه درست است زا بپذیرند و انجام بدهند و نه کشمکش بیهوده ای راه بیندازند

  36. لعنت بر سایبر مروج و حامی کشف حجاب که در پوشش مذهبی و یا چادری یا مایه گذاشتن از حاج قاسم بصورت سازماندهی شده کامنت می ذارن لعنت بر بی حجاب و حامیانش ، این پروسه یکسالتون جمع خواهد شد شک نکنید بزودی

    2
    4
  37. باز دوباره نردیک انتخابات شد و افساد طلبان سوار بر موج حجاب بب حجاب ای اونی که گفتی حجاب پشتوانه قانونی نداره حجاب یه امر فطری هست فطرتا توسط انسان پذیرفته است اونی که فطرتش و پاکی خودش رو از دست داده با حجاب مخالفه همه زنان پاکدامن میهن من خواستار حجابن و دعوای اجباری و عیراجباری بودن اون داستانیه که توسط افساد طلبا طرح شده تا باهاش دوباره رای جمع کنن نماینده هاشونم که تو شهر ها رواته شدتد با کلی پول و وعده وعید که مجلس رو بگیرن باید بدونید ما مشکل اصلی جامعه مون در کنار حفظ حجاب برای حفظ بنیان خانواده محور اصلی ماست و مسعله دوم اقتصاد که با توان جمعی و استقامت انچنان که در قران امده همانند شعب ابی طالب بر این موانع هم پیروز می شویم اینبار هم حواسمون هست کسانی وارد مجلش شوند که با تکیه به توان داخلی نه کد خدا برای کشور عزیزم ایران تلاش کنن ما مذهبی ها مردم رو فراری ندادیم بلکه دو رویی و نفاق کسانی نیست که خود را اصلاح گر می دانند و یا …وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿۱۱﴾انصاریان: چون به آنان گویند: در زمین فساد نکنید، می گویند: فقط ما اصلاح گریم!
    خرمشاهی: و چون به آنان گفته شود در [اين‏] سرزمين فساد نكنيد، گويند ما كه اهل اصلاح گریم

    1
    3
  38. آیه ۵۹ سوره احزاب است که مى خوانیم:

    اى پیغمبر! به همسران و دخترانت و بانوان مومن بگو: با روپوشها و روسرى ها و چادرها و جلبابها خود را بپوشانند. زیرا این کار (چادر پوشیدن) موجب مى شود که بهتر به عفت شناخته شوند، و مورد آزار و تعرض هوسرانان قرار نگیرند. (و اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند، زیرا) خدا همواره آمرزنده، و مهربان است.

    وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿۱۱﴾انصاریان: چون به آنان گویند: در زمین فساد نکنید، می گویند: فقط ما اصلاح گریم!
    خرمشاهی: و چون به آنان گفته شود در [اين‏] سرزمين فساد نكنيد، گويند ما كه اهل اصلاح گریم

    دوباره انتخاب شد افساد طلبا دنبال فساد بابا حجاب فطرتا توسط انسان پذیرفتس اونی فطرش رو از دست داده حجاب نمی خواد و دیگه اجباری غیر اجباری نداره کسانی دنبال این می رن که رفتار غیر از فطرت انسان رو توجیه کنن عده ای هم هر سال این بحث رو راه می اندازن برای حجاب بزارید فکر مردم اروم باشه کم جنگ روانی درست کنید

    3
    2
  39. دلیل نمیشه چون یکسری قوانین قران در کشور اجرا نمیشه ما هم به دشمن مفوذی کمک کنیم تا حجاب هم برداره اینکه دیگه دست ما مردمه اگه حجاب بره عفت و پاکدامنی بره و حلال زادگی بره و جامعه ای برا جوانانی که غیر شرعی متولد بشه این جامعه دیگه هدایت پذیر نیست و دگیه چیزی از حق طلبی نمیدونه ای وژدان های بی دار و ای فطرت های پاک اگر تا الان مردمی نجیب و انسان داریم بخاطر صلب پاکشونه و فهم شعورشون نذارید اخرین سنگر ما که فطرت پاکه و حلال زادگی از دست بره که دیگه کاری نمیشه کرد

    3
    4
  40. برو خدایی اگر هست شفات بده، دنیای تاریکی دارین، ای کاش برای دزدی ها و بدبختی مردم هم اینقدر گریبان چاک می کردی

    1
    3
  41. سلام. برای جلوگیری از پدیده پلید و نحس بی حجابی اول باید ی فکری به حال فضای مجازی ول ما بکنن که دربست در اختیار دشمنه و زامبی ساز! در کنارش از هر نوع برخورد قانونی با افرادی که به هر دلیل به قانون شرع و قانون اساسی دهن کجی می کنند،و کارشون رسما تجاوز به حقوق عامه است، حمایت می‌کنیم. امنیت روانی و اخلاقی باقی نگذاشتند برای هیچ کس! انتظار چه برخوردی دارند؟! خدا نگذره از هر مسئول بی غیرتی که تو این یکسال گذشته از شورش هرزه ها، لال شده، چشمش رو روی هر غلطی که کردند بسته و میتونسته کاری بکنه و نکرده!

  42. گفتن و شنیدن و فهمیدن و درک و عمل کردن به حرف حق سختیهایی دارد اما نباید از سختی اش ترسید…
    حدیث معراج پیامبر صلی الله علیه و آله را جمعی بخوانیم و بشنویم و سعی کنیم بفهمیم و درک کنیم …

    1
    2
  43. ولا من تو مترو بودم هوا سرد بود ک.لاه کردم سرم شال گردنم دور گردنم بود خدا شاهده ۱ تار موم پیدا نبود گردنم هم مشخص نبود مثل […..] باهام رفتار کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا