خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تفکیک و بازیافت زباله در کرمان درخور یک کلانشهر نیست»

هما حجازی در روزنامه کرمان امروز نوشت: «در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر زباله‌ها دفن نمی‌شوند و بخش عمده‌ای از آنها به چرخه بازیافت بازمی‌گردند. همچنین در بسیاری از استان‌های کشور نیز شاهد هستیم که این روند به خوبی و با راندمانی بالا انجام می‌شود، اما متاسفانه شهر کرمان در این زمینه بسیار ضعیف است و شهرداری کرمان بیشتر به جمع‌آوری و دفن زباله مشغول است. رفتاری که باید بیش از این مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد تا شاید به جای مشاهده کیسه‌های پاره شده به دست زباله دزدها در کوچه‌های کرمان شاهد کسب درآمد شهرداری کرمان از این زباله‌های ارزشمند باشیم که در جهت رفاه شهروندان خرج شود و…

تفکیک زباله در کشورهای پیشرفته جهان بیش از چهار دهه است که به صورت جدی پیگیری می‌شود، رفتاری که متاسفانه در ایران بیش از دو دهه نیست که مورد توجه قرار گرفته. البته در همین دو دهه اخیر که دولت و شهرداری ها به این مهم پی برده اند، متاسفانه شاهد راندمان ارزشمندی نبوده ایم. با این وجود در بسیاری از استان های کشور این امر مهم به خوبی و راندمان قابل توجهی پیگیری نمی‌شود. اما شوربختانه شهر کرمان در این عرصه بسیار ضعیف است و باید توجه ویژه مدیران شهری به آن جلب شود. شاید به دلایل مالی و یا حتی به علت ناکارآمدی‌های مدیریتی شاهد هستیم که این مهم به درستی انجام نمی شود و می توان با جرات گفت که در کرمان واحد بازیافت و پسماند زباله بیشتر به جمع آوری و دفن زباله می پردازد. اتفاقی که سالهاست در کشورهای پیشرفته منسوخ شده است. در کنار این روند، شاهد هستیم که چند سالی است پدیده زباله‌گردی و کیسه‌های پاره شده زباله در کرمان موجب نارضایتی مردم شده است. اتفاقی نامبارک که تنها به دلیل ضعف اقتصادی و البته بازهم ناکارآمدی مسئولان به وجود آمده است.

این روزها ما مردم کرمان شاهد هستیم که کیسه های پاره شده در کوچه های این شهر موجب ایجاد آلودگی و ضربه به زیبایی محله‌های شهر کرمان می شود. اتفاقی که متاسفانه به دلیل کثرت و قدمت آن تبدیل به یک عادت شده و دیگر بسیاری از ما کرمانیان به آن توجه ویژه‌ای نداریم.اینکه چرا شاهد این اتفاق هستیم به دلیل اهمیت و قیمتی است که طلای کثیف دارد، طلایی که متاسفانه در شهر کرمان به آن بی توجهی می شود. در همین زمان معاصر در کشورهای پیشرفته از این زباله ها کسب درآمد و به نفع مردم شهر خرج می شود. رخدادی که در بسیاری از کشورهای جهان دیگر امروز به یک امر بدیهی تبدیل شده است. اما شوربختانه هنوز شاهد هستیم که در کرمان، مسئولان کرمانی در خم اولین کوچه‌ی آن یعنی فرهنگ سازی برای تفکیک زباله در مبدا مانده‌اند!

مدیران شهر کرمان در پاسخ به رسانه ها همواره حرف از مافیای زباله به میان می آورند. این در حالی است که می توان این موضوع را با همکاری نهادهای قضایی و انتظامی به راحتی مرتفع ساخت. اینکه چرا شهرداران کرمان هیچگاه به این موضوع ورود نمی کنند جای سوال است که باید حتما در دوره جدید شورای شهر کرمان به آن رسیدگی شود. این روزها کارگاه‌های بازیافت غیرمجاز در حاشیه شهر کرمان هم در زمینه آلودگی مشکل ساز شده اند و هم مانعی برای فرهنگ سازی در زمینه اهمیت بازیافت شده اند. این درست است که مدیران ایرانی و البته بیش از همه مدیران کرمانی به طرح های زود بازده بیشتر علاقه دارند، اما این فرهنگ سازی طولانی مدت در نهایت در این شهر وسیع باید راه اندازی شود. این پذیرفته نیست که یک شهردار با خیال راحت بگوید که مجموعه عریض و طویل شهرداری که حمایت قوه قضاییه را نیز به همراه دارد از مافیای زباله شهر کرمان شکست خورده است. این مایه تاسف است که امیدواریم در آینده شاهد اصلاح آن باشیم. به امید فردایی بهتر!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا