خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مراسم بیست و پنجمین سالگرد فروهرها

۲۵ سال و ۳ تکه از تاریخ

مراسم ۲۵ امین سالگرد قتل داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری در تهران برگزار شد.

به گزارش انصاف نیوز، باربد گلشیری، فرزند مرحوم هوشنگ گلشیری، عصر دیروز در توییتر خبر داد: «پرستو فروهر درختی را که پروانه اسکندری در خانه‌شان – که بعد قتلگاه‌ شد – کاشته بود به زن زندگی آزادی، ژن ژیان ئازادی، پاينده ایران، دادخواهیم این بیداد را، علیه فراموشی و یاد آر آراسته است. خانه‌ی آزادی به روی همراهان و دادخواهان گشوده است».

به نوشته‌ی او، شرکت کنندگان در یادبود سالگرد فروهرها، سرود ای ایران را به صورت دسته جمعی خواندند.

این دو فعال سیاسی شامگاه یکم آذر ماه ۱۳۷۷ در جریان موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای به قتل رسیدند. پس از آن، وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای، عوامل قتل‌ها را شماری از پرسنل «کج‌اندیش و خودسر» این وزارتخانه معرفی کرد. سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت هم تیمی خارج از وزارت اطلاعات را مسئول رسیدگی به پرونده کرد.

در متن اطلاعیه‌ی ۱۵ دیماه ۱۳۷۷ وزارت اطلاعات آمده بود:

«وقوع‌ قتل های‏‎ نفرت انگیز اخیر در تهران نشان از فتنه ای دامنگیر و تهدیدی برای امنیت ملی داشته است. وزارت اطلاعات بنابر وظیفه قانونی و به دنبال دستورات صریح مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری، کشف و ریشه کنی این پدیده شوم را در اولویت کاری خود قرار داد و با همکاری کمیته ویژه تحقیق رئیس جمهوری موفق گردید شبکه مزبور را شناسایی، دستگیر و تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار دهد و با کمال تاسف تعداد معدودی از همکاران مسئولیت ناشناس‏‎، ‏‎ کج‌اندیش‌‏‎ و خودسر این وزارت که بی شک آلت دست عوامل پنهان قرار گرفته و در جهت منافع بیگانگان دست به این اعمال جنایتکارانه زده اند در میان آن ها وجود دارند.

این اعمال جنایکارانه نه تنها خیانت به سربازان گمنام امام زمان(عج)محسوب می شود بلکه لطمه بزرگی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد آورده است.

وزارت اطلاعات ضمن محکوم کردن هر جنایت علیه انسان ها و هرگونه تهدید امنیت شهروندان و درک عمیق از ابعاد فراملی این فاجعه عزم قاطع خود را در ریشه کنی عوامل و محرکان خشونت سیاسی و تضمین امنیت اعلام داشته و به امت شریف ایران اطمینان می دهد همانگونه که در فراز و نشیب های انقلاب اسلامی حافظ امنیت و استقلال و حقوق شهروندان بوده است، این بار نیز با تمام توان و امکانات خود بقایای باندهای منحرف و قانون ستیز را مورد هجوم قرارداده و سایر سرنخ های داخلی و خارجی این پرونده پیچیده را برای دستیابی به دیگر عوامل این فتنه دنبال خواهد کرد».


سه روایت

در ادامه سه تکه از تاریخ زندگی فروهر‌ها را به روایت دیگران می‌خوانید.

تکه اول، ۶ فروردین ۱۳۴۲، از احمدآباد نوشته شده است:
«خانم محترم سرکار عِلیه پروانه فروهر
مرقومه محترمه عز وصول ارزانی بخشید و موجب نهایت امتنان گردید… نمیدانم از فرط افسردگی چگونه جواب عرض کنم، چونکه فداکاران حقیقی مملکت من‌جمله شخص قائم‌بالذات همسر محترم شما به جرم پاکی عقیده و دوستداریِ وطن در زندان بِسر میبرند… از خدا می خواهم آقایان و دوستان عزیز همه از اسارت درایند و در راه آزادی و استقلال ایران، گام های موثری بردارند ، تاخیر عرضِجواب بر بی‌اطلاعی از آدرس بوده، معذرت می‌طلبم ، صحت و سلامت محترم را خواهانم…
دکتر محمد مصدق»

پروانه اسکندری


تکه دوم،حدود ۴۰ سال بعد عزت‌الله سحابی در یکم آذر ۱۳۸۳، مصادف با ششمین سالگرد به قتل رسیدن داریوش فروهر و پروانه اسکندری به خبرنگار ایلنا گفته بود:
«داریوش فروهر یگانه معترضی بود که بر سر جدایی بحرین از ایران برای تمامیت ارضی کشور فریاد می‌زد، او در تمام سال‌های پس از کودتای ۲۸ مرداد در صحنه مبارزه فعال بود، در جريان انقلاب با تشكيل جبهه ملي در كنار حركت مردم قرار داشت , پس از آن هم در جريان كردستان, شجاعانه در برابر جريان‌‏هاي تجزيه طلب مقاومت کرد؛در تمامي 50 سال اخير همواره فروهر را سرباز ملت و قهرمان يافتم»

داریوش فروهر


تکه سوم، وقتی خاطرات هاشمی رفسنجانی منتشر می‌شود در شرح یکم آذر ۷۹ می‌نویسد:
«آقایان احمدی و تهرانی از وزارت اطلاعات آمدند.گفتند، ملاقات مدیران اطلاعات با رهبری، باعث دلسردی بیشتر آن‌ها شده است. برای محاکمه گروه اول بازجویان متهمان قتل های زنجیره‌ای، نتیجه معکوس گرفته‌اند… در مراسم سالگرد فروهر ها در تهران، تعدادی در خیابان ها شعار مرگ بر استبداد و دیکتاتور داده‌اند و عده‌ای بازداشت شده‌اند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا