خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قلعه رودخان، دژ تاریخی گیلان در معرض تخریب»

قلعه رودخان به دلیل هرج و مرج داخل قلعه، رعایت نکردن الزامات میراثی، تخریب دیواره ها و بنا، حضور تعداد زیادی از مسافرین در لبه و سقف برج‌ها و باروها و… در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد.

گیل خبر نوشت: «قلعه رودخان گیلان، یکی از مهم‌ترین دژهای تاریخی و نظامی ایران است که در میان انبوه درختان جنگلی شهرستان فومن جای گرفته است. این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب کرده اما این روزها در سایه بی توجهی مسئولان و متولیان امر، روزهای بدی را سپری می‌کند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از هزینه 2.5 میلیاردی مرمت و بازسازی قلعه رودخان در سال جاری خبر می‌دهد اما اگر این روزها سری به این دژ مستحکم بزنید، از حجم خرابی و عدم رسیدگی به این بنای تاریخی حیرت زده می‌شوید.

در سال‌های گذشته، دو پایگاه پژوهشی و حفاظت به منظور مرمت، نگه داری، حفاظت و کنترل که در داخل قلعه مستقر هستند، حضور نسبتا فعال و موثری داشتند اما تقریبا در دو سال گذشته، نیروهای حفاظتی حضور بسیار کم رنگ و بی تاثیری داشته‌اند که نتیجه آن هرج و مرج داخل قلعه، عدم رعایت الزامات میراثی، تخریب دیواره ها و بنا، حضور تعداد زیادی از مسافرین در لبه و سقف برج‌ها و باروها و حضور شبانه برخی از مسافرین در داخل قلعه به دلیل عدم حضور شیفت یگان حفاظت و شائبه حفاری پیرامون قلعه شاید با هدف دستیابی به اشیای عتیقه به وجود آمده است.

از سویی دیگر شنیده می‌شود در حوزه پایگاه پژوهشی، تقریبا 15 نیرو در قالب شرکتی و قرارداد انجام کار معین از طریق این پایگاه به نام قلعه رودخان حقوق و مزایا دریافت می‌کنند اما در طول روز فقط یک تا دو نفر حضور مستمر دارند و وظایف اصلی این پایگاه که از جمله نظافت داخل و پیرامون قلعه، راهنمایی گردشگران، اطلاع رسانی های درست و فنی به مسافرین، مرمت و نگهداری، ساماندهی و مدیریت گردشگران، نظافت و هرس گیاهان در مسیر دسترسی داخل قلعه است، در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می‌برد و گویا از اساس این وظایف به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

به نظر می‌رسد عدم توجه و حضور میدانی مدیرکل و دیگر مدیران میراث فرهنگی گیلان در قلعه رودخان و عدم آگاهی دقیق و درست آنان نسبت به وضعیت نابه‌سامان این مجموعه، در به وجود آمدن وضعیت فعلی بی‌تاثیر نبوده است و قلعه رودخان را تنها به محلی برای ارائه آمار بالای گردشگری گیلان تبدیل کرده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. لطفا حتما شرح وظایف پرسنل زحمتکش وشریف پایگاه حفاظت میراث فرهنگی را پطالعه فرمائید .اساس نامه دارد .ضمنا از مبلغ ناچیز دریافتی آنان نیز وعدم امنیت شغلی این عزیزان مطلع هستید ؟بندگان خدا در حداقل دریافتی هستند .

    4
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا