خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایتی از تذکر یک فرمانده ارشد سپاه به زاکانی

سردار عزلتی مقدم، معاون اسبق اداره‌ی سیاسی سپاه روایتی ناگفته را از دیدار علیرضا زاکانی با رئیس وقت ستاد مشترک این نهاد نظامی در سال 77 بیان کرد که در آن دیدار، این فرمانده‌ی ارشد به علیرضا زاکانی درباره‌ی رفتارش در بسیج دانشجویی تذکر می‌دهد.

آقای عزلتی مقدم در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی تفاوت‌های سال‌های ابتدایی تشکیل بسیج با سال‌های اخیر گفت: پس از پیروزی انقلاب تصمیمی بر تاسیس نهادی مشابه گارد ملی که در کشورهای دیگر هم وجود دارد اتخاذ شد. نهادی که در آن نیروهای داوطلب برای کمک در حوادث غیرمترقبه متشکل و گردهم جمع شوند. طرح اولیه‌ی مسئولان سپاه نیز که در فکر تشکیل بسیج بودند چنین چیزی بود.

او در ادامه گفت: این فکر و طرح اولیه به تدریج اجرایی شد و بسیج در دوران جنگ در جبهه‌ها حضور داشت اما به تدریج و در سال‌های بعد هم متاسفانه در جاهایی حضور پیدا کرده که در ماموریت اولیه‌ی این نهاد تعریف نشده بود‌. بسیج در حال حاضر در وضعیتی است که از نیروهای آن برای موضوعات مختلف که ارتباطی به ماموریت و هدف اولیه‌ی تشکیل بسیج بود استفاده می‌کنند.

این فرمانده ارشد سابق سپاه در توضیحی بیشتر پیرامون این دیدگاه خود گفت: قرار بر این بود که بسیج یک پایگاه اجتماعی برای گسترش اندیشه و ارزش‌های انقلاب اسلامی مانند عدالت‌طلبی، خدمت بی مزد و منت به مردم، تبعیت و نشر احکام شرع و قرآن باشد. این چیزی بود که همه از بسیج انتظار داشتیم. قرار بود در جای جای کشور ما که مردم حضور دارند، از بازار تا کارخانه و کارگاه تا مسجد بسیجی الگویی در کسب و کار و تلاش و عبادت برای مردم باشد تا همه ببینند که شایسته است در رفتار و گفتار اینطور بود اما اکنون از این هدف فاصله گرفته‌ایم.

سردار عزلتی مقدم با اشاره‌ به روزهای انقلاب گفت: در نهایت این مردم بودند که وارد صحنه شدند و انقلاب به پیروزی رسید اما برای همراه ماندن مردم می‌باید بسیج الگویی برای عدالت‌خواهی و حق‌طلبی باقی می‌ماند‌.

او درباره‌ی اینکه بسیجیان واقعی چه کسانی هست، گفت: برای نمونه عرض میکنم، در بسیج شرکت صنایع هوایی ایران یک بسیجی نمونه حضور داشت. آدمی وقتی او را می‌دید به یاد قیامت می‌افتاد. در کاری که به او محول شده بود بالاترین بازدهی را داشت و به هیچ بهانه‌ای اهل ریا و استفاده از عناوین نبود. صمیمیت او با همه‌ی همکاران زبانزد بود و این ویژگی خیلی مهمی است. بسیج باید طوری باشد که مردم بسیجی را دوست داشته باشد.

آقای عزلتی مقدم در ادامه گفت: زمانی که در قسمتی از کارخانه آتش سوزی رخ داده بود این فرد بدون خودنمایی در صحنه حضور پیدا کرد و مانند یک نیروی آتش‌نشان فداکارانه به دل آتش زد و آن را به کمک دیگران خاموش کرد. او صادقانه کار می‌کرد. کم حرف، کم غذا و کم ادعا بود. این بسیجی با همه‌ی گرایش‌های سیاسی در شرکت رفیق بود و به آنها انگی نمی‌زد و توهین نمی‌کرد.

این فرمانده پیشین سپاه در نتیجه‌گیری این بخش از گفته‌های خود گفت: این نمونه را با وضعیت این سال‌ها مقایسه کنید و ببینید الان وضعیت چطور است. ما الگویی که امروزه برای بسیج داریم کیست؟ آقای زاکانی الگوی بسیج امروز است. باید پرسید که چرا و چطور به اینجا رسیدیم؟

سردار عزلتی مقدم گفت: در تطورات و تحولاتی که صورت گرفته بسیج منقلب شده و از آنچه قرار بود باشد فاصله گرفت. بسیج بعد از جنگ پایگاه تبلیغی برای آیت الله مصباح یزدی شد. جاده صاف کن این کار هم جریانی بود که در گرایشات راست سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی حضور داشت. افرادی که در سپاه جزو فرماندهان عالی شده بودند. شاگردان آقای مصباح یزدی به تدریج در سپاه حضور پیدا ‌کردند و در برنامه‌های آموزش بسیجیان در ماموریت‌هایی که برای آنها تعریف می کردند دیدگاه‌های او را تبلیغ و ترویج می‌کردند.

معاون اسبق اداره‌ی سیاسی سپاه گفت: بسیج که باید سازماندهی ملی در الویت آن باشد عمدتا با نگاه جناحی سازماندهی شد. آقای زاکانی در سال 77 به ستاد مشترک سپاه آمده بود. او آن زمان فرمانده بسیج دانشگاه علوم پزشکی بود با گروه شورای بسیج برای صحبت با سردار علایی، رئیس ستاد مشترک وقت سپاه آمده بودند. او گزارشی داد و گفت که من موفق شدم همه حزب اللهی را عضو بسیج کنم.

عزلتی مقدم درباره‌ی واکنش به این گزارش زاکانی گفت: در پاسخ گفته شد که این کار موفقیت نیست. بسیج باید مثل حج باشد که هر گرایشی در آن حضور دارد. بی حجاب، با حجاب، اصلاح‌طلب، اصولگرا و… بسیج یک جریان ملی و برای کشور است. این که موفقیتی نیست فقط حزب اللهی‌ها را جمع کردی. این همین تفکری است که می گوید مملکت مال حزب اللهی‌هاست. وقتی موفق هستید که بتوانید همه‌ی گرایشات و فرهنگ‌ها را جذب کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینجانب خودم در سپاه پاسداران خدمت کردم با چشم خودم دیدم کسی که خیلی قبل تر از من آمده بود خدمت سربازی بدلیل داشتن کارت بسیج کسر خدمت می گرفت زود تر کارت پایان خدمت می گرفت می رفت

    3
    2
  2. با سلام اگر بسیج نبود شلوار تو درمی آوردند تو سردار هستی یا جاده صاف کنی دشمن تو با یک فردی اختلاف داری حمله ور شدی به بسیج به آیت‌الله مصباح تو که از منظری بالاتر نیستی بسیج و عملکردش مورد تایید حضرت آقا فرمانده کل قوه هست اش تو چکاره هستی اگر بسیج نبود اغتشاشات ۱۴۰۱ مشخص بود اش جه میشود بخاطر همین هم هست دشمنان و عوامل داخلی ایشان بوسیله از آدم های احمق هم چون تو استفاده می‌کنند تا تفکر بسیج و بسیجی و امنیت را بزند تا به اهدافشان برسند و هدفشان همان براندازی نظام و انقلاب هست تو احمق حالت نیست و ضمن سردار نباش هرچه باش در مقابل بسیج و بسیجی که همان تفکر حضرت امام و شهدا عزیز هست اگر بیستید در مقابل شما دنیای و تفکر شماها تا آخرین قطره خونمان خواهیم ایستاد.. ایشان به بسیج حمله کرده بنده هم جواب اش دادم منتشر کنید

    4
    7
      1. آقا پسر من خشونت طلب هستم یا شما اغتشاشگران وطن فروش بی وطن و ضدانقلاب بازهم حرف ام را تکرار می کنم اگر بسیج نبود زمان دفاع مقدس صدام حسین شلوار درمی آورد در حال حاضر هم شما ها جای صدام نشستن فرق اش فقط این است صدام حسین دشمن بیرونی بود شما ها داخلی خشونت طلبان اون بی شرفها بودند که پوست سر بسیجی و ماموران انتظامی و نظامی را کنده بودن و بچه شیرخواره با مادرش آتش زده بودن اسم خودت و همفکرانتان می گذارد برای من بسی یا بازهم بگم

  3. پس زاکانی خیلی وقت پیش،قدم شهردار شدنش رو برداشته بود!!!چه اخلاصی در این نیروهای ارزشی موج میزنه!!!

    5
    6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا