خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۶ بهمن سال ۷۹ | دستگیری سردسته‌های شرکت هرمی توسط وزارت اطلاعات

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۶ بهمن سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 6 بهمن  1379    |   30  شوال 1421                     25 ژانويه 2001

برف تا امروز هم ادامه داشت. بيشتر وقت به مطالعه گذشت؛ مطالعه گزارش سيستم زنجيره‌اي [هرمی] «پنتاگونا»[1] كه مركز آن در ايتاليا است و دو سه ماهي است كه در ايران فعال شده و بسيار خطرناك است؛ هر فردي كه سه كارت آن را بفروشد، در رديف دريافت قرار مي‌گيرد. هر كارت 30 دلار و به طور تصاعدي اضافه مي‌شود و به رديف 30  كه برسد، بيش از دو ميليارد دلار نصيب مؤسسه در ايتاليا مي‌شود و همين مبلغ در داخل، گير واسطه‌ها و عوامل مي‌آيد و علاوه بر آن، تا نيمي از مردم، چيزي مي‌گيرند و نيم ديگر مي‌پردازند و چيزي نمي‌گيرند. اخيراً وزارت اطلاعات، آنها را شناسايي‌كرده و مي‌خواهد جلوي آنها را بگيرد، ولي معلوم نيست با پول‌هاي پرداخته‌شده، چه مي‌شود كرد. قبل از انقلاب، نظير چنين ترفندي در ايران، با پول ايراني رايج شد و جلوي آن گرفته شد. عده‌اي بدون هيچ سرمايه‌گذاري، مبلغ 116 هزار دلار، پول به حساب‌شان ريخته مي‌شود؛ تعجب مي‌كنم كه چگونه در كشور ايتاليا رسميت یافته است!

جنازه روحاني ايراني، مرحوم [محمد] حاجی‌سلطانی را كه در [شهر کراچی] پاكستان ترور شده، امروز به ايران آورده‌اند. سپاه خشن صحابه، اين جنايات را مرتكب مي‌شود. جبهه متحد اسلامي افغانستان، مدعي پيشرفت در راميان شده است.


[1] – شرکت ایتالیایی پنتاگونا، جزو اولین شرکت‌های هرمی مثل گلدکوئیست است که در کشورهای بسیاری فعالیت می‌کرد. آنها با وعده‌های خارق‌العاده درآمدزایی، افراد را در رشد سریع‌تر شبکه خود ترغیب می‌کردند. پنتاگونا در ایران، از سال 1377 از طریق نماینده خود، فروش اوراق را در شهر مشهد شروع کرد. فرد باید ابتدا یک برگ پنتاگونا با پرداخت مبلغ 30 دلار تهیه می‌کرد. سه کارت برگردانده می‌شد که نام فرد بر روی آنها قید شده بود. فرد باید این سه کارت را به مبلغ هرکدام 30 دلار به سه نفر می‌فروخت و غیر از 30 دلار خود، 60 دلار سود می‌کرد. آن افراد هم به نوبه خود باید کارت خریداری شده را تحویل می‌دادند و سه‌کارت می‌گرفتند. در نهایت با این کار، شرکت هرمی و عده معدودی، سود هنگفت می‌بردند و تعداد بسیار زیادی پول خود را از دست می‌دادند و متضرر می‌شدند. وزارت اطلاعات با دستگیری سردسته‌های این شرکت هرمی، با آنها برخورد کرد.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا