خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معیشت 80 هزار کارگر در مخاطره قیمت‌گذاری دستوری فولاد

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: قیمت‌گذاری دستوری فولاد که حالا از شناسه‌های اصلی دخالت حداکثری دولت در اقتصاد ایران است، عرصه را بر تولیدکنندگان پایین‌دست تنگ کرده تا جایی که یکی از همین تولیدکنندگان مصطفی عبدالهی، مدیرعامل شرکت نورد گرم فلز، که فعال صنفی هم محسوب می‌شود درباره احتمال تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه‌های نورد هشدار می‌دهد.

در آخرین روز نمایشگاه ایران متافو، جلسه‌ای پرحرارت در غرفه انجمن نوردکاران فولادی ایران برگزار شد. در این جلسه چهره‌های شاخص پایین‌دست صنعت فولاد ایران به بحث درباره شرایط تولید مشغول بودند و تصمیماتی هم اتخاذ کردند. همین جلسه و مباحث رد و بدل شده، بهانه گفت‌گو با مصطفی عبدالهی، مدیرعامل شرکت نورد گرم فلز و عضو هیات مدیره انجمن صنفی انفا شد.

آقای عبدالهی درباره تاثیر تعداد زیاد تولیدکنندگان فولاد بر توان تولید کشور به خبرنگار انصاف نیوز گفت: زمانی در بحث تولید نورد مجوزهای بسیاری توسط متولی، یعنی وزارت صمت صادر شد. در آن مقطع، حاشیه سود در تولید نورد زیاد بود و درخواست‌های زیادی برای مجوز به وزارتخانه ارسال می‌شد و وزارت صمت هم بدون در نظر گرفتن مقیاس تولید، مجوزهای زیادی صادر کرد.

او ادامه داد: اکنون حدود 45 میلیون تن مجوز برای تولید نورد صادر و 30 میلیون تن ظرفیت نصب‌شده در کشور داریم اما تمام کارخانه‌های نورد، با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و این یعنی 70 درصد ظرفیت تولید بلااستفاده مانده و به اصطلاح پِرت شده است.

این تولیدکننده به تغییرات ذاتی بازار اشاره کرد و گفت: همین اتفاق در زمینه شمش القایی هم به نوعی دیگر رخ داده است یعنی هنگامی که مارجین در تولید شمش افزایش یافت، مجوزهای صادره برای تولید شمش القایی زیاد شد در حالی‌که زیرساخت‌های لازم آماده نشده بود. به همین ترتیب الان سود در تولید فولاد اسفنجی بالاست و بنابراین تعدادی از شرکت‌های خصولتی و دولتی در پی تولید فولاد اسفنجی هستند.

عضو هیات مدیره انجمن انفا ادامه داد: به نظر می‌رسد سال آینده 5 تا 6 میلیون تن دیگر به تولید فولاد اسفنجی در کشور افزوده می‌شود در حالی‌که میزان تقاضای داخلی در حدود 10 تا 12 میلیون تن در سال است. بنابراین باید شرایطی برای تولیدکنندگان فراهم شود که بتوانند مازاد تولید خود را صادر کنند.

عبدالهی در پاسخ به این پرسش خبرنگار انصاف نیوز که آیا هیچ نقشه راهی برای تولید فولاد در کشور وجود دارد یا نه، گفت: چنین کاری خارج از ظرفیت بخش خصوصی است و باید توسط دولت و وزارت صمت انجام شود. در دو سه سال گذشته گام‌هایی در این زمینه برداشته شده اما متاسفانه هنوز نقشه راه کاملی که همه زنجیره تولید، از استخراج سنگ آهن تا فروش مقاطع به عنوان محصول نهایی را در بر بگیرد، وجود ندارد و به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌های ملی بی‌کار مانده و به نوعی تلف شده است.

مدیرعامل شرکت گرم فلز بار دیگر به فعالیت زیرظرفیت کارخانه‌های تولید نورد در کشور اشاره کرد و گفت: وزارت صمت باید برنامه جامع تولید فولاد را تهیه کند تا سرمایه‌های ملی هدر نرود.

او مدل قیمت‌گذاری محصولات پایین دست فولاد را موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان خواند و ادامه داد: امروز اغلب تولیدکنندگان پایین‌دست فولاد، یعنی تولیدکنندگان انواع میلگرد و مقاطعی مانند نبشی و تیرآهن از زیان‌ده بودن فعالیت خود خبر می‌دهند.

عبدالهی در توضیح نحوه قیمت‌گذاری محصولات نهایی زنجیره تولید فولاد گفت: مدلی که وزارت صمت برای قیمت‌گذاری به بورس و بورس به تولیدکنندگان ابلاغ کرده چنین است که بسته به نوع تولید اجازه دارند 11 درصد یا 14 درصد بالاتر از قیمت شمش، محصول خود را به فروش برسانند در حالی‌که میانگین 4 درصدی هزینه‌های کرایه حمل را اصلا ندیده‌اند یا افزایش هزینه‌های سرباری، هزینه‌های انرژی و هزینه‌های نیروی انسانی در این فرمول دیده نشده است.

او اضافه کرد: روی کاغذ برای تولیدکننده پایین‌دست فولاد 10 درصد مارجین در نظر گرفته شده است اما در عمل و در بهترین حالت، سود ناشی از فعالیت برای صنایع پایین دست فولاد یکی دو درصد بیشتر نیست. تازه این برای کارخانه‌های بهره‌ور است. کارخانه‌هایی که ماشین‌آلات کهنه‌تر یا نیروی انسانی بیشتری دارند، حتما زیان می‌دهند اما هر چه تلاش کرده‌ایم که وزارت صمت و سازمان بورس را متوجه این وضعیت کنیم، کمتر نتیجه گرفته‌ایم.

او از فعالیت صنفی برای افزایش حاشیه سود شرکت‌های پایین‌دست فولاد خبر داد و گفت: حدود 80 هزار کارگر در حوزه فولاد در حال فعالیت هستند اما نحوه قیمت‌گذاری دستوری فولادی، امنیت شغلی این عده را به مخاطره انداخته است چون تولیدکننده تا مدتی می‌تواند زیان را تحمل کند یا با حاشیه سود حداقلی و یکی دو درصدی کار کند. بعد مجبور می‌شود نیروی کارش را تعدیل یا کل فعالیت خود را تعطیل کند. این یعنی به مخاطره افتادن معیشت 80 هزار کارگر فولاد در کشور.

این تولیدکننده و عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران، تجربه عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا را ناموفق خواند و گفت: آیا شنیده‌اید که در کشوری مثلا النگو و انگشتر را در بورس عرضه کنند یا نه، شمش طلا را در بورس عرضه می‌کنند. طبیعی است که محصول نهایی در بورس‌های کالایی عرضه نمی‌شود و اساسا فلسفه بورس‌های کالایی این است که مواد اولیه را در فضای رقابتی عرضه کنند تا کسی نتواند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرعامل گرم فلز افزود: ما محصول نهایی را به مصرف‌کننده عرضه می‌کنیم و خب می‌توانیم کالا بدهیم، چک چند ماهه دریافت کنیم، می‌توانیم تهاتر کنیم، می‌توانیم محصول بدهیم ساختمان بگیریم و… راه‌های مختلفی را می‌شناسیم که بازار را بچرخانیم و مدیریت کنیم. وقتی محصول نهایی را می‌برند در بورس، نتیجه‌اش این می‌شود که عده‌ای دلال، پس دست بورس فعال می‌شوند. آن‌ها می‌خرند و به مصرف‌کننده می‌فروشند.

او به این پرسش که چرا بورس کالا نتوانسته انتظارات را برآورده کند و وضعیتی شکل گرفته که نه تولیدکننده از آن رضایت دارد و نه مصرف‌کننده، پاسخ داد: چون این صنعت را مدیران دولتی اداره می‌کنند که نه با شرایط تولید آشنا هستند و نه با شرایط بازار.

عبدالهی اعتماد به بخش خصوصی را راه‌حل بحران‌های صنعت فولاد دانست و گفت: اگر دولت بازار را رها کند، حتما منفعت بیشتری هم نصیب مصرف‌کننده می‌شود و هم نصیب تولیدکننده. به خصوص در حال حاضر که تولید از مصرف پیشی گرفته است، پیشنهاد می‌کنم دولت اجازه دهد تولیدکنندگان فولاد خودشان بازار را مدیریت کنند. در این‌صورت حتما آن مخاطره تعطیلی واحدهای تولید و تعدیل نیروی کار شرکت‌های فولادی هم از بین می‌رود و تولیدکنندگان جان تازه‌ای می‌گیرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چه عجب بالاخره یکی از تولید کنندگان فولاد به قیمت گذاری دستوری اعتراض کرد
    من که کلی تعجب کردم کاش آقای ر… هم همین اندازه تعجب کنند

  2. سلام این یک دروغ بزرگ است هرجا منافع کارخانه ها دربین است کارگران را سپر بلا میکنن خودم در شرکت فولاد کار میکردم دیدم هربار برای گرفتن وام ها جدید بیشتر که بخشی از ان برای تصفیه وام قبلی پرداخت نشد میرفت تعداد زیادی کار گر را بیرون میکردن تا مسکلین را دسپاچه کنن انوقت که وام جدید میرسید میرفت برای برج سازی اقای کارخانه دار 1400 نفر شاهد این امر هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا