خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایسنا، آنچه گذشت!

سیدکاظم حسینی، مسئول روابط عمومی جهاد دانشگاهی در سال‌های اولیه‌ی تاسیس و فعالیت ایسنا، در یادداشتی با عنوان «ایسنا، آنچه گذشت!» که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است، نوشت:

ایسنا در آستانه ۲۵ سالگی قرار گرفته است. اولین خبرگزاری غیر دولتی ایران، در دانشگاهی‌ترین منطقه تهران، در خیابان انقلاب و نزدیک به قلب دانشگاه‌های ایران، دانشگاه تهران، متولد شد.

ایسنا فرزند جهاد دانشگاهی بود، در یک ساختمان قدیمی متولد شد که به ساختمان اصلی جهاد دانشگاهی متصل شده بود، مثل نوزاد، انگار به مادر چسبیده است تا در دامن آن پا بگیرد و شکوفا شود.

ایسنا، جرقه‌ای بود که شعله‌ور شد تا روشنی‌بخش فضای کشور گردد و افق‌هایی را روشن سازد که سال‌ها از دیده‌ها پنهان می‌ماندند.
ایسنا کانونی شد برای معرفی دانشگاه، جامعه فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی و… کشور.

با افتتاح ایسنا، آن ساختمان کوچک قدیمی به قلب تپنده‌ای تبدیل شد که در رگ‌هایش شور زندگی جریان داشت.

پس از ایسنا، بسیاری به دنبال راه‌اندازی رسانه‌ای چون آن دست و پا زدند اما ایسنا نشدند، برخی همان رسانه های وابسته به ارباب قدرت بودند که با قبای غیر دولتی به میدان آمدند تا بلندگویی برای آنها شوند اما چنین نشد.

افسوس در گذر زمان ایسنا هم، ایسنا نماند. ایسنایی که جوان پرخروشی به نام ابوالفضل فاتح راه اندازی کرده بود تا مرکزی برای رشد و پرورش نسل جدیدی از روزنامه‌نگاری در ایران شود با رفتن او و در طوفان رویدادهایی که در کشور گذشت به تدریج از مسیر اصلی خود منحرف شد.

ایسنا مولودی شده بود که دولت‌ها آن را در خدمت خود می‌خواستند حتی اگر به قیمت جدا کردن آن از مادر باشد و چنین کردند.

سال‌هاست که از جهاد دانشگاهی فقط نامی بر ایسنا مانده است و نه جهاد دانشگاهی، جهاد دانشگاهی است و نه ایسنا، ایسنا.

جهاد دانشگاهی را سال‌ها پیش عده‌ای جهادگرنما از مسیر منحرف کردند تا کم کم هدایت آن را اربابان قدرت با نیروهایشان در دست بگیرند.

امروز در راس ایسنا کسانی نشسته‌اند که با جهاد دانشگاهی و ایسنا بیگانه‌اند.

آنها حتی خبر ندارند ایسنا از ابتدا خبرگزاری دانشجویی بود و با جامعه دانشگاهی عجین. آنها امروز برای ایسنا سرویس اداره کل اخبار دانشگاه! را برپا می‌کنند و آن را در بوق می‌کنند، ای کاش حداقل تاریخ جایی را که به غلط در آن نشسته‌اند می‌دانستند.

ایسنا اکنون در آغاز ۲۵ سالگی است، نامش هم که مانده است هنوز جوشش و زندگی را به یاد می‌آورد.

خاطره جهاد دانشگاهی علی منتظری و ایسنای ابوالفضل فاتح در تاریخ علم و فرهنگ ایران باقی خواهد ماند و مدعیان و مصادره‌کنندگان که به جهاد دانشگاهی و ایسنا آمدند و رفتند از خاطره‌ها محو شده و خواهند شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا