خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطر قلب ماهیت ایسنا

ابوالفضل فاتح، موسس ایسنا، در یادداشتی که سال گذشته به مناسبت کنار گذاشتن حمید فروتن از مدیریت سرویس عکس ایسنا نوشته بود و حالا همزمان با اعلام خبر بازنشستگی او منتشر می‌شود، از خطر قلب ماهیت ایسنا گفته بود.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل یادداشت فاتح در پی می‌آید:

بسمه تعالی
برادر گرانقدرم جناب آقای حمید فروتن
با سلام و تقدیم ادب و احترام

به یاد می‌آورم که در روزهای نخستین ایسنا، چگونه به همراه برادرم آقای فرج آبادی هسته‌ی اصلی تاسیس سرویس عکس را شکل دادید.

ایسنای آن روز که باید با دست خالی، مراحل تاسیس و هویت یابی خود را طی می‌کرد، به عنوان یک پدیده‌ی رسانه‌ای – دانشجویی بدون پیشینه نه تنها در ایران که در جهان و در کشوری که تنها یک خبرگزاری آن هم دولتی را تجربه کرده بود، نیازمند انسان‌های شریف، خلاق و فداکار و البته صاحب اراده و اندیشه و هوشیار و توانمندی بود که آگاهی بخشی و خدمت به مردم را بر هر عافیت و منفعتی ترجیح دهند و شما یکی از آن نسل طلایی بودید.

یکی از آن انسان‌های درخشانی که فروتنی و حرفه‌ای‌گری را به هم آمیخته و در پای هدفی متعالی نثار نمودند و نتیجه آن شد که خبرگزاری جدیدی پا گرفت که نقطه‌ی عطف بود و شد. خبرگزاری که از دل سنت‌ها و رویه‌ها و رویکردهایی سر برآورد که درون‌زا بود و با هر سازمان رسانه‌ای حکومتی و دولتی و حزبی تفاوت بنیادین داشت.

بنا نبود که ایرنای دیگری یا خبرگزاری دیگری را تکرار کنیم، لذا این خبرگزاری در فرآیند تاسیس خود از هیچ خبرگزاری دیگر در ساختار خود گرته برداری نکرد و از هیچ خبرگزاری دیگر نیز نیروی انسانی نگرفت و اما برای تمام رسانه‌های کشور، خبرنگار و دبیر و سردبیر و عکاس و مدیر پرورش داد. آن هم نیروهایی که توان حرفه‌ای و سلامت نفس و صداقت و صراحت و شهامت و خلاقیتشان زبانزد بود و هست.

این روزها به آدم‌های آن نسل سالم و پاک طینت که می‌نگریم و موفقیت‌هایشان را در ایسنا و جای جای نظام رسانه‌ای و ارتباطی و فرهنگی کشور می‌بینیم، درمی‌یابیم که چرا ایسنا، ایسنا شد و چرا ایسنا هویتی جدید آفرید و نقطه‌ی آغاز خبرگزاری‌ها و بلکه دورانی جدید در نظام رسانه‌ای کشور شد.

برای حفظ همین هویت بود که ایسنا با همه دشواری‌ها، یکایک خبرنگاران شریفش را خود پرورش داد و دبیران عزیز و سردبیران گرانقدرش از همان جمع برآمدند و با اصرار فراوان بنا شد مدیر عامل ایسنا در هر دوره از درون مجموعه و به انتخاب اعضای ایسنا صورت پذیرد.

اما متاسفانه مدیران آتی به این تعهد عمل نکردند و با ساده اندیشی دست دخالت خود و دولت و حکومت را در ایسنا هر روز درازتر و درازتر کردند و چه بسیار به دیدگاه‌هایی که رسانه‌ای «معرفت بنیاد» را بنگاه تجارت یا اعمال قدرت این و آن دیدند، مجال داده شد و در نتیجه آسیب‌های اساسی به استقلال رسانه‌ای ایسنا وارد شد و خدا می‌داند اگر شخصیت محکم و تعهد قوی و دلسوزی مثال زدنی یکایک پرورش یافتگان ایسنا به آگاهی بخشی سالم و صادقانه نبود با چه پدیده‌ای مواجه می‌شدیم.

به سهم خود و به یاد آن روزهای ایمان، نوآوری و درخشش، بازوی شما برادر نازنینم را از این راه دور می‌بوسم و امید دارم در مسیر زندگی شخصی و حرفه‌ای خود بیش از پیش موفق باشید. ای کاش قدر سرمایه‌هایی چون شما دانسته شود و آنان که می‌آیند بدانند این افتخارات از دل خون دلها و خون جگرهای فراوانی حاصل شده است که امثال شما به جان خریده‌اید.

ای کاش همه بدانیم صیانت از سرمایه‌های معنوی و مادی کشور یک تکلیف ملی و میهنی و مذهبی است و ایسنا از درخشانترین سرمایه‌های معنوی و پدیده‌های نوین نظام رسانه‌ای کشور در بیست سال اخیر است و پیش از هر تغییر و تصمیمی باید به این مهم اندیشید و دانست که همچنان که ایسنا در بدو تاسیس خود پیوسته از درون خود برای ارتقاء می‌جوشید و خلق می‌کرد، امروز نیز هرگونه ارتقاء باید تصمیمی درونزا و متناسب با فرهنگ و طبیعت «خود بنیاد» باشد و الا ممکن است خدایی ناکرده به قلب ماهیت ایسنا بیانجامد.

بگذاریم پیده های مثبت این سرزمین راه خود را بروند. چنان که اگر می‌گذاشتند آزادی مسیر خود را برود و ریشه بداوند و کشور از نقد آزاد و گردش مردم سالار نخبگان برخوردار و صاحب رسانه‌های مستقلِ توانمندِ نافذ باشد، چه بسا شاهد این طوفان توزیع ویروسی رانت در عرصه‌های قدرت به ویژه سیاسی و اقتصادی و حتی مناصب علمی و فسادهای سربه فلک کشیده‌ی خانه خراب کن نبودیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
به خدا می سپارمتان
ابوالفضل فاتح
شنبه پنجم شهریور 1401

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا