خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۶ آذر سال ۷۹ | ضرورت تلاش همه‌جانبه برای سازندگی كشور

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۶ آذر سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 26 آذر 1379   |19 رمضان 1421               16 دسامبر 2000

در جلسه امروز مجمع [تشخیص‌مصلحت‌نظام]، بحث برسرسياست‌هاي‌ كلي مشاركت و در مورد توسعه الگوهاي مشاركت و معيارها بود. عصر دو مصاحبه با شبكه سحر[1] و شبكه پنج سیما[2]، دربارة انتفاضه فلسطين‌كردم. افطار، انجمن فارع‌التحصيلان خارج از کشور، میهمانم بودند و گزارشي دادند با 400 عضو و من هم درباره ضرورت تلاش همه جانبه براي سازندگي كشور صحبت‌كردم.[3]

موضوع استعفاي آقاي [عطاءالله] مهاجراني، انعكاس وسيعي در رسانه‌هاي خارجي و داخلي دارد و بيشتر آن را معلول فشار رهبري مي‌دانند و اهانت‌هایي به صورت غيرمستقيم به رهبري مي‌شود؛ جناح راست استقبال كرده است.


[1] – آقای هاشمی در مصاحبه شبکه بین‌المللی سحر در خصوص انتفاضه گفت: «فلسطين در اين نيم قرن اخير از اين صحنه‌ها، حوادث و جريان‌ها- با مقدارى تفاوت- زياد داشته است. اين بار اين ويژگى را در صحنه جهانى و درون فلسطين مى‌بينيم كه اميد بيشترى به تداوم و نتيجه بخش شدن انتفاضه مسجدالاقصى است. وضع دنيا يك مقدار با سال‌هاى قبل متفاوت است. توجه به حقوق انسان‌ها، مردم و انعكاس اخبار، توضيحات مسايلى كه هر جا مى‌گذرد، به سرعت به همه دنيا منتقل مى‌شود و روى افكار عمومى تاثير مى‌گذارد. لذا با گذشته فرق دارد. مسایل ديگرى درÃ Äفلسطين است كه اين بار بعد از آزمايش انواع راهكارها، مردم از درون جوشيدند و اين حركت را آغاز كردند. عامل قابل توجهى را خارج از فلسطين نمى‌بينيم كه روى آنها تأثير گذاشته باشد. البته حوادث لبنان و پيروزى مقاومت اسلامى لبنان موثر بود، اما نه به اين معنى كه از آنجا كسى دستور بدهد. آن هم يكى از درس‌هايى بود كه فلسطينى‌ها در اين مسير گرفتند. فكر مى‌كنم، انتفاضه تداوم بسيار موثرى در اين زمان خواهد داشت و متوقف‌كردن انتفاضه آسان نيست. در كنار آن، وضع دنيا هم يك مقدار در انعكاس اين اخبار و عكس‌العمل‌ها متفاوت است. دنياى عرب و دنياى اسلام در اين زمان، تحرك مناسب‌ترى نشان دادند.» رجوع‌‌ کنید←كتاب «هاشمي ‌رفسنجاني، مصاحبه‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

[2] – مصاحبه با شبکه پنج سیما، در ارتباط با سیره نظری و عملی حضرت امام علی (ع) و نیز اهمیت همگرایی و وحدت مسلمین بود. در بخشی از این مصاحبه آمده است «ما منافع جهان اسلام، تاريخ اسلام و آينده اسلام را يك اصل غيرقابل‌گذشت تلقى مى‌كنيم. اين اصل براى ما كافى است كه خيلى از اختلافات را نديده بگيريم؛ البته منهاى اسلام، چيزهاى ديگرى هست. مثلاً اگر ما در بحث، تجارت و مسايل فنى و علمى و استفاده از ظرفيت‌هاى همديگر براى تكامل اقتصادى و شرايط اجتماعى كشور را حساب كنيم، مسلمان هم نباشيم، متوجه مى‌شويم مصالح جهان سوم در اين مسايل است. تقريباً همه‌ ما يك شكل مشترك داريم و آن اين است كه در حال غارت هستيم و تحت فشار خواسته‌هاى استكبار قرار مى‌گيريم. اگر اينها را با هم نگاه كنيم، خيلى بديهى است كه همكارى كنيم.» رجوع‌‌ کنید←كتاب «هاشمي ‌رفسنجاني، مصاحبه‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

[3] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شما جمع ارزشمندى هستيد؛ تعدادى از انسان‌هاى متدين، تحصيلكرده، دنياديده و كارآزموده در مجموعه‌اى همكارى مى‌كنيد. اگر واقعاً وقت بگذاريد و برنامه‌ها را جدى بگيريد، بايد در امور كشور و اوضاع مردم تأثيرگذار باشيد. اميدوارم اين‌گونه شود. شما تازه اجازه رسمى فعاليت گرفتيد و شروع كار شما است. حتماً اين برنامه را جزو كارهاى مهم زندگى قرار بدهيد. طبعاً هر يك از شما كه هر جا كار مى‌كنيد، مشغول خدمت به مردم و كشور هستيد. اين يك خدمت اضافى است‌كه به فكر افتاديد. احساس مسئوليت جمعى است. انتظار از شما بالاست و قاعدتاً بايد ثمراتى عالى از تلاش‌هاى تشكيلاتى شما بيرون بيايد. از نظر من وقتى كه چنين جمعيتى را مى‌بينم، اولين توقعى كه دارم، چنين جمعيتى بايد در بالابردن سطح زندگى و معاش كشور و مردم مؤثر باشد و بتوانيد كمك كنيد كه كشورمان در مسير درست سازندگى، توسعه و نقد منابع انسانى و طبيعى خودش قرار بگيرد.» رجوع‌‌ کنید←كتاب «هاشمي ‌رفسنجاني، سخنرانی‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا