خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۵ دی سال ۷۹ | عدم هماهنگی مسئولان و تفاوت‌ نظرها با نظرات رهبری

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۵ دی سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 5 دي  1379    | 28 رمضان 1421                       25 دسامبر 2000

دكتر [عبدالله] جاسبي، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. گفت كُردهاي بارزاني عراق، خواسته‌اند كه شعبه‌اي از دانشگاه آزاد اسلامي را در شهر اربيل تأسيس‌كنيم. گفتم آيا شرايط مناسب را دارند؟ در مورد احتمال مطرح‌شدنش براي انتخابات رياست‌جمهوري صحبت كرد. آقاي [حسین] صادقي، [مدیرکل خلیج‌فارس وزارت‌خارجه]، سفير قبلي‌مان در امارات آمد. در مورد ضرورت ايجاد همدلی بين جناح‌ها و تلاش براي رفع مشكلات كشور، مطالبي داشت.

آقاي كمال خرازي، وزير امور خارجه آمد و از مشكلاتش در انجام مسئوليت وزارت خارجه گفت؛ عدم هماهنگي مسئولان و تفاوت‌ نظرها با نظرات رهبري را مشكل اساسي گفت. براي نمونه در مورد عراق و افغانستان كه سياست متناقض وجود دارد؛ از يك طرف با اصل حاكميت طالبان و صدام مخالف‌اند و از جهت ديگر براي كم‌كردن مزاحمت آنها، [باید] مماشات‌كنند. مشكل با پاكستان، به خاطر مسایل افغانستان، جدي‌تر شده است و مشكل با كشورهاي آسياي ميانه و به‌خصوص كشورهاي ساحل بحرخزر، به‌خاطر تشديد مشكلات حقوقي خزر، چشم‌انداز حل در آينده نزديك ندارد. با كشورهاي جنوب خليج فارس هم به خاطر جزاير [سه‌گانه ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک] و نيز حضور نيروهاي بيگانه به دعوت آنها، مشكل داريم.

وضع‌مان با تركيه هم خوب نيست وكشورهاي اروپايي هم با وضع جديد آقاي خاتمي، [رییس‌جمهور] كه حرف‌هاي گذشته‌اش را پس‌گرفته و عجز او براي پيگيري اهداف‌اش مشخص شده، به دولت كمي بي‌اعتماد شده‌اند؛ به‌خصوص فرانسه كه روابط‌مان به سوي تيرگي مي‌رود و انگليس و آلمان، در مسير تيره‌تر‌شدن روابط‌اند؛ به خاطر محاكمه شركت‌كنندگان در كنفرانس برلين و محاكمه يهوديان ايران و با آمريكا هم كه وضع‌مان به همان نحوه سابق مانده و مسأله فلسطين را هم به پاي ما مي‌نويسند. روي‌هم‌رفته بُريده است و اميدي به موفقيت در عرصه‌هاي جهاني ندارد.

افطار، میهمان آقاي [علی] آقامحمدي، [عضو مجمع تشخیص مصلحت و معاون سیاسی سازمان صدا و سیما] بوديم. جمعي از دوم‌خردادي‌ها بودند. آقاي هادي غفاري كه اخيراً به زيارت عتبات عراق رفته است، از اوضاع بسيار بد اقتصادي و سياسي عراق گفت و اينكه هر دينار عراقي، با پنج ريال ايران معامله مي‌شود.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا