خرید تور تابستان

محمدعلی سبحانی: روسیه از مواضعش درباره‌ی جزایر سه‌گانه عقب‌نشینی نکرده است

محمدعلی سبحانی، مدیرکل خاوریانه‌ی وزارت خارجه در دولت سیدمحمد خاتمی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه روسیه پس از اعتراض ایران به مواضع این کشور درباره‌ی جزایر سه‌گانه گفت: آنچه لاوروف گفته مفهوم عقب نشینی ندارد و از نظر حقوقی دفاع از آن اقدام است.

آقای سبحانی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: در آنچه لاوروف گفته ظرافتی وجود دارد که با وجود ظاهر مثبت آن پاسخی تند به ایران محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه گفته بود: «ما در مذاکرات تنظیم بیانیه‌ی پایانی نشست مراکش به صراحت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی را مورد توجه قرار دادیم»

سبحانی که سال‌ها سفیر ایران در لبنان، سوریه و قطر بوده می‌گوید که مفهوم حقوقی این بخش از بیانیه که به آن توجهی نمی‌شود این است که آنچه درباره‌ی جزایر سه‌گانه گفته‌اند مربوط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی ایران نیست و لاوروف با این حرف در حال دفاع از از آن بیانیه است.

او در ادامه با بیان اینکه «در مسئله‌ی حق حاکمیت نباید با کسی شوخی داشته باشیم»، گفت: آقایانی که امروز به روسیه اعتراض می‌کنند باید زمانی اعتراض می‌کردند که این کشور را متحد استراتژیک ایران خواندند و درباره‌ی اوکراین مواضعی اتخاذ کردند که ضررهای بسیار بزرگی را با خود به همراه داشت.

سبحانی با تاکید بر اهمیت ایجاد موازنه در سیاست خارجی گفت: ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم با روسیه روابط استراتژیک داشته باشیم. امیدوارم با این اتفاقات آنهایی که از روابط استراتژیک با روسیه صحبت می‌کردند درس بگیرند.

این دیپلمات در ادامه افزود: لازم است که با همه‌ی کشورهای دنیا تا جایی که منافع ملی ایران را تامین کند رابطه‌ای متوازن داشته باشیم تا کسی نتواند ما را در بلوک‌های تاریخی قدرت قرار دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا