خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«زیر و بم بسته‌شدن طلافروشی‌های تبریز»

ب️ه دنبال نشر یک شایعه مالیاتی بین افکار عمومی، بازاریان راسته طلافروشان تبریز از ظهر یکشنبه کرکره مغازه‌های خود را پایین کشیدند.

تبریز بیدار نوشت: از ابتدای دی‎ ماه، گروه‌هایی از مشاغل از جمله طلافروشان ملزم به ثبت معاملات در سامانه مودیان مالیاتی شده اند. با این حال در فضای مجازی شایعاتی به سرعت پیچید، مبنی بر این که قرار است مالیات بر عایدی طلا به اجرا درآید.

در ادامه ️زرگران سه راه بهشتی تبریز نیز با بازاریان بازار تبریز همراهی کرده و اقدام به اعتصاب و بستن مغازه های خود کردند.

یکی از طلافروشان به تبریز بیدار می گوید: در بازار دهان به دهان چرخیده که قرار است ۲۵ درصد مالیات برای هر معامله از اصناف گرفته شود.

سازمان مالیاتی می گوید هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده و اخذ مالیات ٢۵ درصد از طلا کذب است و ثبت معاملات در سامانه مودیان مالیاتی در راستای شفافیت معاملات طلافروشان است.

در اطلاعیه این سازمان تاکید شده اصل طلا و جواهر و پلاتین بکار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و تنها اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید می باشد، مشمول ارزش افزوده است.

طلافروشان یکی از گروه‌هایی هستند که سازمان مالیاتی صدور صورت حساب الکترونیکی را به آن‌ها تکلیف کرده است، با این حال، انتشار این اطلاعیه، موجب شد تا یک شایعه مانند یک ویروس در بازار منتشر شود مبنی بر این که مردم باید طلا‌های خود را در سامانه مودیان ثبت کنند و هنگام فروش، دولت به اندازه ۲۵ درصد تفاوت نرخ خرید و فروش، از آن‌ها مالیات دریافت می‌کند. البته این شایعه چندان هم بی زمینه نبود. طرح مالیات بر عایدی سرمایه که کلیاتش در ۵ خرداد ۱۴۰۰ در مجلس به تصویب رسیده و هنوز نهایی نشده، محتوایی شبیه همین شایعه دارد. با این تفاوت که با شروطی که در آن آمده، تنها سوداگران حرفه‌ای و نه مردم عادی را هدف قرار می‌دهد.

«زیر و بم بسته‌شدن طلافروشی‌های تبریز»
«زیر و بم بسته‌شدن طلافروشی‌های تبریز»

ابهام در مالیات

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفتگو با تبریزبیدار می گوید: این موضوع در حیطه مالیاتی است و به سازمان صمت مربوط نمی شود.

محمدجعفر عظمایی با اشاره به برگزاری جلسات برای حل مشکلات، می افزاید: موضوع ابهام در دریافت مالیات بود که با اصناف صحبت کردیم و مساله حل شد و از فردا بازار طلافروشان دایر می شود.

CGT شامل چه کسانی می شود؟ / مردم عادی با دلال اشتباه گرفته نشود

روح الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز در مجلس نیز دیروز در جمع اصناف طلافروش بازار امیر تبریز حاضر شده و نسبت به این موضوع با آنها گفتگو کرد ولی گویا اصناف از توضیحات قانع نشده و امروز کرکره ها را پایین کشیدند.

او گفته است: طرح مالیات بر عواید سرمایه ای (CGT) هنوز در مجلس است و هنوز بیرون نیامده است، این طرح بازار و صنف را شامل نمی شود بلکه شامل کسانی است که وارد خرید و فروش و دلالی می شوند بدون اینکه کسب و کار آنها این باشد. یعنی صنف او طلافروش نیست اما داد و ستد می کند و برای اینکه با مردم عادی که طلا می خرد، اشتباه گرفته نشود، گفته شده کسانی که زود زود اقدام به خرید طلا کنند.

گفتنی است تجربه طلافروشان پیش تر در بستن واحدهای صنفی در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده ناموفق بود، ‌چرا که در نهایت آنها بودند که به قانون تمکین کردند، حال باید دید سرنوشت این اعتراض طلا فروشان چه خواهد شد؟ و در نهایت یک سوال مهم‌تر پیش می‌آید که آیا اعتراض صنوف مختلف به قانون مالیات که در نهایت از مشتری اخذ می شود فقط پرداخت مالیات است یا فرار از شفافیت؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا