خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آیا به امام خامنه‌ای وحی می‌شود؟»

عبدالرضا داوری، فعال رسانه‌ای و مشاور سابق احمدی‌نژاد، در متنی با عنوان «آیا به امام خامنه‌ای وحی می‌شود؟» در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت:

«هرچند سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره جاری شدن سخن خداوند از زبان ایشان را باید در چارچوب “توحید افعالی” تحلیل کرد، با این حال باید دانست که طبق آیه 51 سوره شوری، وحی در انحصار انبیا نیست.

وحي نوعي الهام و در دل انداختن است، ابوسعيد در مجلسي سخن مي گفت يكي از حاضران از او پرسيد كه اين كلام در كدام هفت سُبع قرآن آمده است بوسعيد جواب داد سُبع هشتم، و ادامه داد هفت سبع آن است كه فرمود: “يا ايها الرسول بَلغ ما اُنزلَ اليك” و سبع هشتم آن كه فرمود” فأوحي الي عبده ما اوحي”.

در واقع عرفا نه تنها اعتقاد به انقطاع وحي نداشته اند، بلكه بر استمرار رابطه ي مستقيم بين خداوند و بندگانش تأكيد داشته اند. وحي به مادر موسي هم از آن جمله است كه در قرآن آمده است. متكلمين جديد هم مي گويند وحي از جنس كلام و كلمه نيست چرا كه خداوند به زبان بشر سخن نمي گويد.

در گذشته تصور سنتي از وحی اين بود كه وحي كلام خداوند است كه به واسطه جبرئيل به پيامبر مي رسيده است و پس از ارتحال پيامبر به كلي منقطع گرديده است. شايد اولين بار عرفا و اهل تصوف در اين مقوله تشكيك كرده باشند.

در همین رابطه مولوي مي گويد: انسان كه تاج كَرَّّمْنا، بر سر دارد و رو به سوي عالم بالا دارد كمتر از زنبورعسل نيست و وقتی خدا بواسطه وحي به زنبور، خانه او را پر از عسل مي كند. نوع بشر هم به طريق اولي مي تواند با برخورداري از وحی الهي، پيامبرصفت گردد.

گيرم اين وحـيِ نـبـيِ گنجور نـيـست / هـم كـم از وحـي دل زنــبـور نـيست
چونكه اوحی الرّب الي النمل آمده است / خـانـه وحـي‌اش پر از حلوا شده است
هـركه را ديــدي زِ كـوثـر، ســرخ رو / او مـحـمـد خـوسـت، بـا او گـير خـو

بنا به نظر امام خمینی و اغلب عرفا، کیفیت نزول وحي به هر انسان، به میزان طهارت قلبی اوست که در سلوک معنوی سیر الی اللّه می‌کند.

بنابراین، بیان تجربه مشابه وحي یا وحیانی از سوی امام خامنه‌ای، در انطباق کامل با آیات قرآن و سلوک همه اولیاء و عرفا از ابن عربی تا امام خمینی است»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب عبدالرضا داوري بزرگوار با توضيحاتي كه ارائه داده ايد مي پذيريم كه خداوند متعال هيچگاه بندگان مخلصش را بي راهنما نمي گذارد مثلا گاهي به انها الهام مي گردد . اما اين امر چگونه اثبات مي شود و ايا الهام به يكي براي ديگران تكليف ايجاد مي كند؟ هان اي ازيز به هوش باش عز اين ادعا چه نتيجه يا تلقين بدست مي ايد ؟ اي انصاف نيوز انچه بايد گفته شد ديگر خود دانيد …

    25
    5
    1. تو دبیرستان کتاب دینی که می‌خواندیم یکی از تفاوتهای امام و پیامبر وحی بود
      به پیامبر وحی میشد ولی امام نه
      اکنون چه شده است

      45
      5
      1. در قرآن گفته شده حتی به مادر حضرت موسی هم وحی شده و در ادعیه معتبر داریم مثل جامعه کبیره که در وصف ائمه لفظ مهبط الوحی یعنی جایگاه نزول وحی استفاده شده یا اینکه حضرت زهرا به کرات با جبرئیل امین گفت و گو داشته اند
        گویا شما درس های دینی تون رو خوب پاس نکردید آقای احمد آقا

        3
        10
      2. در کتاب های دینی خوانده ای ؟ در مطالعات آزاد خود چه خوانده ای ؟ آیا دین و اعتقادات شما فقط به کتب درسی بسته شده ؟ !!

  2. دست بردارید از این کارها ،اگر وحی منحصر به انبیا نیست و خداوند بر زبان هرکسی می خواهد جاری می کند.پس خاتم الانبیا بودن چه معنا دارد.؟وحی به پیامبر از جنس کلام بشری نیست .خداوند از زبان جبرئیل بر قلب پیامبر جاری می کرد یعنی وحی مع اواسطه‌ بر پیامبر نازل می شد.چگونه است که بدون واسطه خداوند وحی بر دیگران نازل می کند ولی بر پیامبرش با واسطه جبرئیل امین .؟

    10
    2
  3. به نظر من مقام معظم رهبری نظرشون وحی نبوده است که شما اینگونه مقاله نوشته اید و به هرکسی اجازه ادعای وحی داده اید مسلما احتمال الهام الهی برای هرشخصی وجود دارد ولی قابل اثبات نیست و در هیچ محکمه ای از طرف دیگران قابل قبول نخواهد بود
    منظور ایشان این بوده است که صحبت هایشان بدون برنامه ریزی قبلی بوده است و فی البداهه صحبت کردند و از ته دل بوده است صحبتهایشان

    14
    27
  4. البته انسان ممکن الخطا است نه جایز الخطا . شاید منظور خاصی نداشته اند. ایشان ادعای خدا بودن یا معصومیت و پیامبری کرده است مگر ؟

    3
    2
  5. به خوبی توضیح دادید و بیان کردید که با پایان رسالت انبیاء ارتباط خدا با بندگانش قطع نمیشه ، بلکه افراد صالح و پاکی هم پیدا می شوند که برخی حقایق رو مستقیم از جانب خدا برای دیگران بیان کنند . امیدوارم این توضیحات و روشنگری ها بتونه بر این جو منفی که پیرامون صحبتهای رهبری شکل گرفته پایان بده و حقیقت موضوع رو برای همه روشن کنه .

    2
    3
  6. سلام، نظرات دوستان دو دسته است: کسانی که فدوی مقام معظم رهبری هستند میگردند لابلای آیات و روایات مستمسکی پیدا کنند برای دفاع از فرمایشات معظم له — کسانی که اینگونه نیستند آیات و روایاتی می آورند در تشکیک موضوع
    ظاهرا فقط حب و بغض است، کسی دنبال حقیقت نیست…
    امیر مومنان (ع) فرمودند حق را بشناسید آنگاه اشخاص را با آن بسنجید… ما کاملا برعکس شدیم!
    حب الشئ یعمی و یصم.

    1
    1
  7. سلام طبق آیات قرآن خداوند هرکسی بخواد از طریق روح و ملایک هدایت میکنه . و از طریق الهامات به قلب بندگان پیام القا میکنه و ابلیس و شیطان هم این قدرت دارند که به قلب انسان القا کنند برای گناه و وسوس و پیام های گمراه کننده .إِنَّ اَلَّذِينَ اِتَّقَوْا إِذٰا مَسَّهُمْ طٰائِفٌ مِنَ اَلشَّيْطٰانِ تَذَكَّرُوا فَإِذٰا هُمْ مُبْصِرُونَ
    چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند.اعراف آیه دویست و یک .وَ لِيَعْلَمَ اَلَّذِينَ أُوتُوا اَلْعِلْمَ أَنَّهُ اَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ اَللّٰهَ لَهٰادِ اَلَّذِينَ آمَنُوا إِلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ
    و نیز [برای آن که] آگاهان بدانند [وحى کدام است، و القائات شیطان کدام. و بدانند] که [طرح و آرزوى پیامبران] حقّى است از طرف پروردگار تو، پس به آن ایمان بیاورند و دل‌هایشان در برابر آن فروتن گردد. و قطعاً خدا کسانى را که ایمان آورده‌اند، به راهی راست هدایت مى‌کند.
    الحج(آيه: 54)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا