خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سانسور صحبت‌های مهم علی‌آبادی در رسانه‌های دولت!

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران به آسیب‌شناسی صنعت ایران پرداخت.

وزیر صمت در سخنرانی خود نسبت به برخی روش‌ها در قیمت‌گذاری دستوری، افتتاح غیرکارشناسی کارخانه‌ها و احیا غیر اصولی مجموعه‌های از رده خارج واکنش نشان داد. اما این گفته‌ها به مذاق رسانه‌های حامی دولت خوش نیامد و آن را انعکاس نداد.

وزیر صمت به آفت قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و اصرار دولت‌ها بر قیمت‌گذاری را مقصر این وضعیت دانست. وی در همین رابطه گفت: بسیاری از بنگاه‌ها در حالیکه ظرفیت بالایی دارند، اما در بین صد شرکت برتر ایران نیستند، چون ما آنها را مجبور به قیمت‌گذاری می‌کنیم. آنها را وادار می‌کنیم محصول خود را پایین‌تر از قیمت تمام شده بفروشند. قیمت‌گذاری دستوری موجب شده شرکت نتوانند خود را بازسازی کنند و سیستم در حال فرسوده شدن است.

وی در همین رابطه با اشاره به برخی چانه‌زنی‌ها برای واردات برخی خطوط تولید خودروسازی‌ها گفت: عمر موتورهای درون‌سوز به سرآمده است و اگر کشوری به رایگان هم پیشنهاد داد نباید بپذیریم؛ چرا این کشورها چند سال پیش راه اندازی این خطوط در ایران را نمی‌پذیرفتند؟

وزیر صمت با انتقاد از نبود برنامه کارشناسی توسعه و احیا کارخانه‌ها در کشور گفت: من مخالف احیا بسیاری از کارخانه‌ها هستم چرا که دیگر تکنولوژی این مجموعه‌ها از رده خارج شده و دیگر بازدهی ندارد، بنابراین نباید بر احیاء آنها اصرار داشته باشیم چرا که عمر فناوری آنها به سر آمده است.

وی با اشاره به آسیب تخصیص ارز دو نرخی به صنعت کشور گفت: صنعتی که می‌تواند با یک بنگاه‌ نیازهای خود را رفع کند، بیش از 37 بنگاه فعال دارد که انگیزه این بنگاه‌های متعدد دریافت ارز دولتی است.

علی آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌شناسی رتبه‌بندی شرکت‌ها پرداخت و گفت: باید دید این ارزیابی‌ها چقدر مبتنی بر فناوری هستند. وزیر صمت در ادامه این بحث با اشاره به تعدد شرکت‌های معدنی و وابسته به نفت در میان ده شرکت برتر گفت: شرکت‌هایی که به دلیل دسترسی به رانت منابع طبیعی فروش خوبی دارد نمی‌تواند برای صنعت و اقتصاد آورده مفیدی داشته باشد.

وی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و توجه آنها به الزامات اجتماعی و محیط زیستی را مهم دانست و گفت: شاهد هستیم یک مجموعه صنعتی در منطقه‌ای تمام سرمایه‌های طبیعی منطقه را می‌بلعد اما هیچ بهبودی در وضعیت اقتصادی منطقه ایجاد نمی‌شود. وزیر صمت در همین رابطه با ابراز تاسف از این وضعیت گفت: در یک منطقه تصمیم به تاسیس کارخانه فولاد گرفته‌اند اما به دلیل عدم رعایت الزامات باید جمع شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا