خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رمزگشایی از شایعه جایگزینی میشل اوباما با بایدن

عبدالرضا فرجی راد در روزنامه جهان صنعت نوشت: جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در حالی به عنوان گزینه اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مطرح است که اکنون برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دموکرات‌ها قصد دارند، میشل اوباما همسر باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین آمریکا را به جای بایدن برای انتخابات معرفی کنند.

این موضوع در حالی رقم خورده که در ایالات متحده تصور نمی‌شد، دونالد ترامپ بتواند در برخی ایالت‌ها موفقیت‌های قبلی خود را تکرار کند. در واقع او توانسته در دو ایالتی که رقابت‌های درون‌حزبی جمهوریخواهان در آنها برگزار شده، پیروز شود و از همه مهمتر دو نفر از کاندیداها مانند ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا که پیش از این به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های جمهوریخواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ مطرح می‌شد نیز به نفع ترامپ از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کرده‌اند.
به همین دلیل کارشناسان معتقدند رقیب اصلی او یعنی نیکی هیلی نیز بعید است که بتواند چالشی جدی برای ترامپ در انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان ایجاد کند.
علاوه بر این دموکرات‌ها فکر می‌کردند که کیفرخواست‌های متعدد و چهار پرونده قضایی علیه ترامپ شرایطی را ایجاد می‌کند که وی در نهایت قادر نخواهد شد در فرآیند انتخابات شرکت کند، اما علیرغم پیش‌بینی آنها و همزمان با پرونده‌های متعدد ترامپ در دادگاه، شاهد بودیم که او توانسته از این مساله به نفع خود استفاده کند.
کما‌اینکه طبق قانون اساسی آمریکا حتی اگر شخصی محکوم باشد، در زندان نیز می‌تواند به شرط عدم خیانت به کشور در انتخابات کاندیدا شود. در چنین شرایطی است که شاهد هستیم مطابق با نظرسنجی‌ها، اقبال به ترامپ روز‌به‌روز در حال افزایش است که همین مساله به شدت موجب نگرانی دموکرات‌ها شده است.
هم باراک اوباما چندی قبل در خصوص وضعیت بایدن برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ابراز نگرانی کرده و هم عملکرد رییس‌جمهوری آمریکا به خصوص در جنگ غزه و مسائل خاورمیانه باعث شده نارضایتی‌ها علیه او در داخل کشور شکل بگیرد؛ امری که بیشترین نمود آن را در میان مسلمانان و دموکرات‌ها شاهد هستیم و پیش‌بینی می‌شود ترامپ از چنین موضوعی بتواند به نفع خود بیشترین بهره‌برداری را انجام دهد.
با آغاز گردهمایی‌های انتخاباتی، ترامپ که وضعیت سنی و جسمی بهتری نسبت به بایدن دارد از شانس بیشتری برخوردار است، چراکه جو بایدن به لحاظ توانایی جسمی این کشش را ندارد که به همه ایالت‌ها سر بزند و سخنرانی کند و به احتمال قوی هم در این سخنرانی‌ها گاف‌هایی می‌دهد یا ممکن است زمین بخورد.
در همین رابطه از هم‌اکنون این زمزمه میان برخی دموکرات‌ها مطرح شده که فرد دیگری را به عنوان جانشین بایدن در انتخابات معرفی کند؛ البته این موضوع هر چند در حد شایعه است، اما وقتی یک خبرنگار با‌سابقه آمریکایی به چنین گمانه‌زنی‌هایی دامن می‌زد، به طور قطع مسائل و مواردی وجود دارد که بتوان چنین شایعاتی را جدی گرفت.
اگر جو بایدن راضی به این عمل شود سوالی که مطرح می‌شود این است که چه شخصی جانشین او خواهد شد؟ اکنون دموکرات‌ها اجماع بیشتری بر روی میشل اوباما دارند که به نظر در داخل آمریکا محبوبیت‌هایی دارد و محبوبیتش از معاون فعلی جو بایدن، یعنی کامالا هریس بیشتر است، لذا به صورت طبیعی رای بیشتری را برای دموکرات‌ها جذب خواهد کرد، اما اگر جو بایدن متقاعد به کناره‌گیری نشود، ممکن است میشل اوباما این بار به جای کامالا هریس به عنوان معاون رییس‌جمهوری مطرح شود، چراکه از یکسو محبوبیت بیشتری نسبت به کامالا هریس دارد و از سوی دیگر می‌تواند نسبت به جلب آرای سیاه‌پوستان، لاتین‌تباران و به طور کلی مهاجران آمریکایی موفق‌تر عمل کند.
علاوه بر این معرفی میشل اوباما به عنوان معاون جو بایدن این حسن را برای دموکرات‌ها دارد که در صورت پیروزی او در دور دوم و با توجه به کهولت سنی که دارد، در صورتی که اتفاقی برای بایدن رخ دهد، میشل اوباما می‌تواند از منظر دموکرات‌های آمریکا، گزینه خوبی برای جایگزینی با کامالا هریس و حتی شخص رییس‌جمهوری باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا