خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صندوق رای، قاضی صالح

علی‌رضا ایمانخانی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «صندوق رای، قاضی صالح» نوشت:

روز گذشته، مناظره‌ای را میان جناب اباذری از «سخنرانان ارزشی» و آقای شفیعیان مدیر وبسایت انصاف نیوز به صورت صوتی و با دقت کامل گوش دادم و واقعا سعی کردم تحت تاثیر احساسات و علایق سیاسی خود قرار نگرفته و صرفا به عنوان یک شنونده سره را از ناسره و واقع را از غیر واقع جدا کنم.

ولی واقعا غیر از محتوای گفتگو نکاتی به ذهنم رسید که دوست دارم به عنوان یک برادر دینی به جناب اباذری گوشزد کنم که ایشان در صورت صلاحدید برای مناظرات و گفتگوهای بعدی رعایت کرده تا شنونده صرفا در مورد محتوای موضوع قضاوت کند و در بدو امر رفتار ایشان باعث نشود که از همان ابتدا گمان کند که ایشان آداب گفتگو را نمی‌داند.

اولا جناب اباذری وقت‌های طرفین از سوی داور و یا همان مجری به اندازه کافی تقسیم شده است واین که شما عمدا در میان صحبت‌های طرف مقابل وارد شده و تعریض و تفسیر کلامی دارید زیبنده به قول شما یک معلم (تلویحا استاد) دانشگاه نیست.

دوم. اصرار شما بر اینکه هوشمندانه آخرین نفر باشید که صحبت می کنید در حقیقت هدف شما این است که مثلا ضربه آخر را زده باشید و برای طرف مقابل فرصت جبران نباشد و نتیجه اش این است که فضای مناظره علمی را به یک دعوای خیابانی تقلیل می دهید و این قطعا برای یک معلم و یا استاد دانشگاهی جالب نیست.

اما در مورد محتوای بحث که طرفین در مورد جمله انتزاعی قله و دیدن قله پیشرفت بحث و گفت‌وگو داشتند نکاتی به ذهن نگارنده رسیده که شاید در گرما گرم بحث به ذهن طرف دیگر مناطره نرسیده باشد و یا شرایط برای گفتن آن مناسب نبوده ولی سوالاتی است که برای بسیاری از مردم جامعه کماکان سوال اصلی است و ایشان با پاسخ دادن می‌تواند رفع ابهام کند.

الف.ایشان در قیاس شرایط پیشرفت، مرتبا ساختار فعلی را با رژیم پهلوی مقایسه می‌کنند که این چند ایراد اساسی دارد.

اولا. اگر مردم از شرایط آن زمان رضی بودند که با دادن 2800 شهید انقلاب نمی‌کردند پس قطعا نارضایتی عمیق بودن که که طی 15 سال با مبارزات گسترده خواهان و تلفات بسیار خواهان تغییر ساختار شدند.

دوم. بسیاری از پیشرفت‌های مد نظر ایشان محصول رشد جهانی و اختراعات است که در تمامی کشورها حاصل شده و بیشتر مدیون عنصر زمان است. رشد دسترسی به آب و برق و گاز و متوسط طول عمر و ریشه کنی فلج اطفال و… تمامی اینها در بیشتر کشورها حاصل شده و ربطی به نظامات حاکم ندارد چه بسا در صورت ادامه رژیم گذشته این آمار مناسب‌تر نیز می بود.

ب. ایشان یکی از مهمترین دلایل عدم رشد مناسب و دور شدن از قله را ساختار تحریم و مباحث مرتبط می‌داند. این موردی است که عقلای جامعه نیز بر آن اذعان دارند و دقیقا نقطه مغفول طرف مقابل شما در بحث همین نکته است. شفیعیان تلویحا تاکید دارد که دولت‌ها در ایجاد شرایط حادث شده چندان مقصر نیستند و این الگوی اشتباه در سیاست خارجی و غرب ستیزی کورکورانه است که باعث شده که شما از واردات تکنولوژی نسل‌های جدید تر محروم، صادرات ارزان و واردات گران باشد و تقلیل دادن مشکلات به دولت‌ها واقعا اشتباه محض است و در این حوزه بیشتر الگوی انتخابی اشتباه بوده است و قطعا جواب مناسب از آن گرفته نشده است ولی اصرار به ادامه این بلا را بر سر مردم درآورده است.

ج. ایشان مستمرا و به صورت تعمدی حوزه قیاس را به چند کشور عربی حوزه خلیج فارس تقلیل داده و جمعیت کم و درآمد نفتی بالای آنها را دلیل اصلی رشد عجیب اقتصادی آنها می‌داند و با تقسیم درآمد به جمعیت شهروندان اصیل نتیجه مناسب از قیاس اشتباه می‌گیرد. در صورتی که در این دو دهه کشورهایی مانند ویتنام با یکصد میلیون جمعیت، برزیل با دویست میلیون جمعیت، مکزیک با صد و بیست میلیون جمعیت و شیلی با سی میلیون جمعیت رشد بسیار مناسبی داشته اند و اتفاقا سر سپرده آمریکا هم نیستند. حتی چین که امروز برای بسیاری از دوستان مدینه فاضله است در مدت چند سال جمعیت زیر خط فقط خود را از 500 میلیون به زیر بیست میلیون رسانده است. حالا تشویق به افزایش جمعیت بماند!

د. ایشان دائما از واژه مردم و ملت استفاده می‌کند ولی در زمانی که شاخص ملاک مردم باید لحاظ گردد مردم را، مشارکت کنندگان در تشیع و مناسبت 9دی ماه می‌داند.

این قیاس، مقایسه‌ای بسیار اشتباه، زیرا اولا شرکت کنندگان در این گونه مراسم ها بر فرض عدد چند میلیونی همه جامعه 86 میلیونی ایرانی نیستند و هیچ خط‌کش و متری هم برای ارزیابی دقیق این جمعیت‌ها نیست. از طرفی اگر شما به اندازه همان عزیزان به منتقدان وضع موجود زمان مناسب و مکان کافی و از همه مهمتر امنیت اعطا کنید و جمعیت ده برابری ندیدند آن وقت فرمایش شما نزدیک به صواب است. در نهایت چیزی که برای بنده عجیب است ترس و کهیر دوستان ارزشی به صندوق آرا و همه پرسی است. آقای اباذری در جریان باشید صندوق رای امن ترین و مطمعن ترین راه تشخیص ذائقه جامعه است.

لطفا بر سر مردم برای همه پرسی سال 58 مرتب منت نگذارید زیرا بیش از هشتاد درصد جمعیت فعلی حاضر در ایران در آن همه پرسی حاضر نبودند و از سوی دیگر اینکه می گویید ما دموکراسی ممتاز داریم و هیچ کشوری مانند ما همه پرسی نداشته این از مطالعه کم شماست کافی است شما فقط در مورد آمریکای خبیث به زعم شما! کمی مطالعه کنید تا متوجه شوید حتی ایالت‌های آنها مانند آریزونا و تکزاس همه پرسی استقلال از ساختار فدرال و چند ایالت همه پرسی لغو و یا اجرای مجازات اعدام داشتند. سویس بماند که هر ماه و هر سال یک همه پرسی برای کوچکترین مسائل برگزار می‌کند. و لطفا در بیان مطالب به جای عجله قدری مطالعه کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا