خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترامپ و انتخابات ایران

علیرضا ایمانخانی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

ظاهرا بند ناف ترامپ بدجوری به سرنوشت مردم ایران گره خورده است.

کیست که فراموش کند که خروج ترامپ از برجام دلار سی هزار تومنی و گوشت دویست هزار تومان را برای مردم ایران  به ارمغان آورده است و پراید، برای بیشتر جامعه آرزوشده و بسیاری از اقلام از سفره ها پرکشید است (هر چند که همین ارقام هم همین امروز برای مردم ایران آرزوست)

با شنیدن خبر رد صلاحیت ترامپ توسط مرجع قضایی  در ایالت کلرادو، قند در دل خیلی ها آب شد و عزیزانی خیلی طلبکارانه همین  موضوع را دلیل وجود نظارت استصوابی در همه ممالک دانستند. ولی واقعا اصل داستان بسیار متفاوت بوده و حقیقت ماجرا چیزهای دیگری بود. اگر بخواهیم به صورت اجمالی این قیاس را  بررسی کنیم می‌توان در چند سطر گفت.

اولا ترامپ فقط در یک ایالت نه چندان مهم و با الکترال ناچیز کلرادو رد صلاحیت شده بود که آرای ان ایالت نیز غالبا از آن دموکراتها می باشد.(روغن ریخته نذر امام زاده شده بود ولی مهم بار روانی آن بود)

دوم. رفتار ترامپ در تشویق و تهییج طرفداران در حمله به ساختمان کنگره اگر در کشور ما رخ می‌داد نه تنها ایشان تا ابد از ساختار سیاسی طرد می شد بلکه حالا حالاها محصور می شد!

سوم. دیوان عالی امریکا حکم به ابطال نظر قضات کلرادو داده و نامزدی در انتخابات پیش رو را حق ترامپ دانسته است پس رد صلاحیتی که صورت نگرفت هیچ یک احراز صلاحیت کامل از او صورت گرفت و این به معنای تبلور زیبای قانون بود نه طغیان احساسات و هیجان.

حالا که انتخابات مجلس شورای اسلامی پایان یافته و نتایج آن اعلام شده راحت تر می توان تحلیلی کرد و راهبردهای آینده را متصور بود.

هیچ کشوری با معیارهای انتخاباتی استاندارد نظارت استصوابی ایران را ندارد و ساز و کار رای گیری در تمامی دموکراسی ها متفاوت بوده مگر در حکومت‌های توتالیتر و دیکتاتوری که قطعا ایران حداقل فاصله خود را با آنها چند هزار سال نوری می‌داند و امار بسیار پایین مشارکت کنندگان در رای گیری باید درس عبرت خوبی برای مسولان باشد. در انتخاباتی که نزدیک به دو میلیون آرای باطله دارد و در پایتخت آن  مشارکت کمی بیش از بیست درصد و کلانشهرها زیر سی درصد است زنگ خطری بزرگ برای آینده مردم سالاری ایران است.

آمار اشتباه مشارکت در انتخابات پارلمان در غرب به لطف دسترسی مردم به شبکه اطلاع رسانی فقط و فقط سلب اعتماد از مسولین است و اندکی عوام فریبی.

در نهایت صدای نحس چکمه های ترامپ به مانند طالبان قبل از سقوط کابل به گوش می رسد. همزمانی خبر تائید صلاحیت ترامپ و تحریم گسترده انتخابات ایران توسط بخش بزرگی از جامعه موید روزهای خوشی در آینده نیست. باور کنید مردم خیلی خیلی خسته تر از آنی هستند که شما گمان می کنید.

حتی گول مشارکت چهل درصدی را هم نخورید و این عدد را نشانه موافقان سیاستها ندانید. از این تعداد جمع ارای باطله که معمولا از ترس رای می دهند و ارایی که توسط خویشان یک نامزد و یک قومیت رای می دهند را کم کنید عدد مشارکت واقعی بسیار کمتر ار آن است که به آن تکیه کنید.

آنها که سعی دارند خطر آمدن ترامپ را کم اهمیت جلوه دهند باید گفت خیر این  خطر مطابق نظر سنجی های معتبر بسیار بالاست. و پیروزی او مساوی است با بستن مسیرهای صادرات نفت ایران و افزایش شدید قیمت ارز و پایان احتمالی جنگ روسیه و اوکراین و دور شدن روسها از ایران. پس خطر جدی در کمین است.

اگر بازهم به دلایل ایدئولوژیک و  علی رغم میلی باطنی مردم با امریکا قصد ادامه مبارزه را دارید پس حداقل هوای مردم داخل اعم از منتقد و مخالف و موافق به یک اندازه داشته باشید تا شاید به لطف اتحاد مردم بلای این شر کمتر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کشور آمریکا در سرنگونی خیلی از حکومت های مترقی
    در جهان نقش داشته است.
    حال می بینیم که آقای ترامپ بزرگترین تهدید
    برای دموکراسی خود آمریکا می باشد.
    و اتفاقا روی آوردن به هم چه شخصی نشان افول و زوال آمریکا ست.

    1
    3
    1. نه بابا اگر تایید صلاحیت شده یعنی تغییرات ایدولوزیکی در واشنگتن اتفاق افتاده که ترامپ دیگه اونقدر هم خرج از سیستم تعبیر نمیشه

  2. اتفاقا دلواپسان از بازگشت ترامپ استقبال می‌کنند کما اینکه دفعه قبلی هم کردند. او بود که برجام را برایشان لغو کرد و آنها را از دلواپسی نجات داد.
    انتقام سختش را هم با تایید صلاحیت رسایی که به سردار سلیمانی حمله کرده بود گرفتند!
    برادران روسوفیل برای بازگشت ترامپ روسوفیل لحظه شماری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا