خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای تاجزاده! استدلال بیاور رای ندهم | علی اصغر شفیعیان

علی اصغر شفیعیان: آقای تاجزاده در یادداشت‌هایی که هر چند روز از داخل زندان اوین منتشر می‌کند مواضعی در حد تکفیر کسانی می‌نویسد که بخواهند در انتخابات پیش روی رای بدهند و یا کاندیدا داشته باشند.

عجیب است. خود آقا مصطفی عمری انتخابات برگزار کرده و یا شرکت در انتخابات را با وجود شورای نگهبان و همه‌ی شرایط موجود توجیه می‌کرده است ولی حالا که بازنشست شده تکفیر می‌کند. این اصلا اخلاقی نیست.

ضمن این که هیچ منطقی هم در استدلال‌های او پیدا نمی‌کنم؛ مثلا چرا به هیچ کدام از این سوال‌ها پاسخ نمی‌دهد:

  • رای ندادن چه فایده‌ای دارد و دستآورد رای ندادن‌های قبلی چه بوده است؟
  • با رای ندادن در چه مدتی چه نتیجه‌ای می‌گیریم و چه تضمینی برای آن می‌دهید؟
  • آیا می‌پذیرید که رای ندادن شما در واقع خالی کردن زمین برای راهیابی راحت‌تر تندروهاست؟
  • آیا مسئولیت تبعات منفی رای ندادن مثل افزایش محدودیت داخلی و فشار و تحریم اقتصادی خارجی را می‌پذیرید؟

تاجزاده در یادداشت آخر بدون هیچ استدلالی نوشته است: «ما نباید به کودتای انتخاباتی ۱۴۰۲ رسمیت بخشیم و از یاد نبریم که در شرایط کنونی، رساترین رای اعتراضی، رای ندادن است».

خب مگر سال ۱۳۷۶ و سال ۱۳۹۲ رای به خاتمی و روحانی به‌نوعی رای اعتراضی نبود؟ آیا آنها صدایش بیشتر شنیده شد یا رای اعتراضی در قالب تحریم انتخابات در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ که به ریاست قالیباف و رئیسی منجر شد؟

در سال ۹۲ هم کسانی مخالف رای دادن بودند و می‌گفتند که «چه انتخاباتی؟ رئیس جمهور ما در حصر است». ولی واقعیت روی زمین چیز دیگری بود و نمی‌شد زندگی را با خیال چرخاند. همانها سال ۹۶ رای دادند.

این که ایشان در یادداشت‌های قبلی به صراحت گفته است «با معرفی نامزد ظلم‌شویی نکنیم و از کودتای انتخاباتی قبح‌زدایی نکنیم»، معنایی غیر از تکفیر کسانی ندارد که از روی دلسوزی از آبروی خود گذشته‌اند تا بلکه چند میانه‌رو به نفع بهبود شرایط زندگی حداقلی به مجلس آینده بروند.

آقا سید مصطفی! لطفا اینقدر راحت و با ادبیات انقلابی دهه‌ی شصت حکم نکن. من به این سیاست شما کافرم!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در این سالها که با وجود نظارت استصوابی در انتخابات شرکت کرده ایم که امیدی و کور سویی از روشنایی در افق دیده میشد ولی نحوه انتخابات 98 و مخصوصا 1400 آن امید و کور سو را از بین برده است و هیچ چشم اندازی برای آینده بهتر دیده نمیشود و حاکمیت خودش را درگیر نشان دادن افق روشن نمیکند و بلکه بدتر از سالهای پیش نظارت استصوابی را عمل میکند. شما بفرمایید که چرا باید در این انتخاباتی که تبدیل به انتصابات شده باید شرکت کرد

    30
    7
    1. رای 24میلیونی روحانی چه دستاوردی داشت؟رای مجلس دهم و لیست امید چه دستاوردی داشت؟وقتی با رای دادن چیزی به دست نیاوردم با رای ندادن هم مشروعیت به انتصابات حاکمیت نمی دهیم هم صدای اعتراض را بلند کردیم هم برای اکثریت معترض آلترناتیوی مانند آزاده دربند مصطفی تاج زاده ،عبدالله مومنی، حسین رزاقی،سعید مدنی و… نگه داشته ایم.

      21
      5
  2. مایه خوشحالیه که مهدی نصیری، صادق زیباکلام، مصطفی تاجزاده و… به این نتیجه رسیدند که اصلاحات واقعا جواب نمی ده برای یه ایدئولوژی توتالیتر. آقای شفیعیان شما لطف کنید یک بار کتاب هانا آرنت رو مطالعه کنید تا متوجه بشید که اصلاح در حکومت های ایدئولوژیک به هیچ نتیجه ای نمی رسه تنها راهی رو هموار میکنه برای فروپاشی حکومت ایدئولوژیک که استارتش رو آقای خاتمی زد. کلا 30 نفر غیر اصولگرا تایید صلاحیت شدن. خیلی از به اصلاح خودی ها هم همینطور. وسط بازی جواب نمیده و نخواهد داد.
    ببین دیگه چقدر وضعیت بده که اصلاح طلب ها و اصولگراها میگن آقا ما اشتباه کردیم کاشکی پهلوی بود هنوز حداقل اقتصاد وضعش عالی بود. کسی انگشت تو زندگی مردم عادی نمی کرد.
    کل کسانی که قبل انقلاب کشته شدن به تحقیق عمادالدین باقی …
    واقعا هرکی که بخواد دیگه در این مرحله رای بده دستش تا آرنج به خون مردم بی گناه آلوده است.
    آقای شفیعیان از خواب بیدار شو. تشکر می کنم از آقای تاجزاده که قبل از اینکه بگیرنش گفت انتخابات آزاد چه کسی میخواد به رضا پهلوی رای بده یا آیت الله خامنه ای و هنوز هم صراحت گفتارش رو حفظ کرده.
    اصلا طبق حرف شما این چه حکومتیه که سال 76 و 92 که بزرگترین پیروزی در این شکست بزرگ برای مردم بوده بشه رای اعتراضی؟
    آقای روحانی که شنبه اومد گفت من صبح جمعه فهمیدم درصورتی که تو جلسه شورای عالی امنیت بوده وقتی اومد گفت همه چیز رو به بورس بسپارید آبروتون رو برد.
    یه مشت اصلاح طلب … رو تایید صلاحیت کردن بعد اصلیا رو نه بریم رای بدیم که چی؟ اسکلیم؟ اصلا گیریم همه رو تایید صلاحیت میکردن دیگه فک میکنی کسی رای میده نه ….

    18
    5
  3. اقای شفیعیان شما دلیل بیاور چرا رای ندهیم
    من که تا کنون رای ندادم ولی رای مردم چه اثری داشته؟ مردم رای میدهند ولی نمایندشان مطیع … و سخنگوی … دریافت حقوقهای نجومی و رانت و دزدی و در کنارش درخواست … واسه اعدام معترضین و حجاب له کردن همانهایی که به انها رای دادن
    حالا بازهم منتظرید تا مثل … توی صف بیاستند و دوباره به یک عده … رای بدهند و روز از نو روزی از نو
    شما که نانتان در رای مردمه بروید خودتان به خودتان رای بدهید
    انتخاب خاتمی و روحانی هم سوپاپ اطمینان حکووت بود تا وقت تلف کنند و وقت بخرند و جا پا سفت کنند

    14
    4
  4. عرض سلام و خسته نباشید
    آقای شفیعیان درست میگن با رای ندادن هیچ چیزی حل نمیشه واقعا بیاییم این سوال رو بپرسیم اگر رای دادن ما هیچ فرقی نمیکنه پس چرا اینقدر شبکه هایی مثل اینترنشنال و … و خلاصه همه دشمنان نظام میگن رای ندید. اگر به قول شما انتصابی هست و تعیین میکنند پس رای دادن یا ندادن ما به شما چه ربطی داره و چرا میسوزند پس قطعا رای ما تاثیر داره و گزنه این قدر هزینه بابت منصرف کردن ما از انتخابات نمی‌کردند ضمنا چطور دورهایی که کاندید های مورد نظر آقای تاج زاده تشریف دارند انتخابات بد نیست اما وقتی آن افرادی که باب میلشان نیست میگن که نه انتخابات کشکه

    6
    24
    1. تاج زاده و دیگر افراد حق دارند که نماینده داشته باشند اگر افراد مورد نظرشان نباشد رای نخواهند داد شما که ادعا میکند مردم شما را قبول دارند چه اشکالی دارد که همه جناحها حتی مخالفین خود کاندیدا داشته باشند و همه مردم بتوانند به نامزد مورد نظر خود رای دهند این مسخره بازی های شما فقط ترس از مردم هست و با وجود کاندیداهای نمایشی انتخابات هیچ تاثیری بر مردم ندارد مردم حق دارند که در این انتخابات اگر نماینده مورد دلخواه خود را نیابند رای ندهند انقلاب کردیم که حاکمیت برای ما دیکته نکند آزادی انتخاب داشته باشیم حال که چنین موقعیتی فراهم نیست شرکت در انتخابات خریت محض است البته آنهائی که کاندیدای مورد نظر خود را دارند با اشتیاق شرکت کنند ولی حواسشان باشد که توقع وضعیت بهتر نداشته باشند

      9
      3
  5. وقتی به صورت صریح اعلام شد عموم مردم در تشخیص درست مسائل صلاحیت ندارند،سالهاست فسادهای سیستمی کشور را درنوردیده است و هیچ نهادی مسئولیت پذیری نداریم.
    همه مشکلات به گردن دشمن است .و نه بی سوادی ،ناکارآمدی وبی لیاقتی مسئولین !
    به چه کسی و برای چه رای بدهیم مگر از این همه حمایت چه نتیجه ای گرفته ایم؟
    مجلس را می‌بینی مصیبت ،دولت را می‌بینی فاجعه
    ربطی به گذشته و حال ندارد،همه دنبال منافع خود.دروغ ،ریا، تزویر و نفاق بیداد می‌کند.
    امیدی نیست ای دریغ از ایران ای دریغ از وطن

    21
    3
  6. رای و مجلس دست آورد انقلاب مشروطه هست البته اینکه با این شرایط ما باید کاری انجام دهیم یا نه ! نمیدانم؟! اینکه دو دستی این دست اورد رو تقدیم کسانی کنیم از خداشون هست که رای و مجلس و انتخابات از بین برود یا نه شرکت کنیم و بعد سر خورده از عدم نتیجه شویم ؟! یادمان باشد این وضعیت فقط در این حکومت اتفاق نیافتد. در دوره پهلوی هم وضع همین شکل شده بود و هر روز خالص تر میشد؟! اینکه مردم چه عکس العملی در برابر خالص سازی زمان پهلوی انجام دادن هم میتونه مهم باشه ؟ ! امروز ما چه کنیم رای دهیم بنوعی تایید وضع بد موجود است رای ندهیم داریم با دست خود نهال نو رسته انتخابات در این مملکت رو بعد از یک قرن نابود میکنیم؟ ! ” نازک آرای تن ساق گلی، که به جانش کشتم و به جان دادمش آب ای دریغا به برم میشکنند…”

    4
    10
  7. آقای شفیعیان خوب شما دلیل بیاورید که امثال شماها که دستمالچی و پاچه خوار هستید انتخابات خاتمی.روحانی و…چه گلی به سر مردم و کشور زده…جز بدبختی و …

    7
    4
  8. انصافا، سایت انصاف نیوز و آقای شفیعیان از اولین گروههایی هستند که از سال گذشته به دنبال یک انتخابات سالم و حضور همه اقشار هستند.

  9. ۱- من برای رای دادن در یک جمهوری که در پس رفراندوم و همه پرسی قانون اساسی شکل گرفته به دنبال استدلال نمیگردم چون ما چنین خواستیم و رای مردم را میزان قرار دادیم. در پاسخ به پرسش اول باید اضافه کنم که برای امثال من سنگینی اجرای وظایف شهروندی در پس چنین هدف و چشم اندازی انگیزه کافی مشارکت را در من ایجاد میکند. من در انتخابات پیش رو نمیتوانم مشارکت داشته باشم چون اصلا نماینده ای ندارم, فقط همین.
    ۲- من از این که نمیتوانم در انتخابات شرکت کنم دلسرد و نا امیدم اما در این مورد لزوما مخالف مشارکت آن بخش از هم میهنانم که میخواهند فعالانه مشارکت داشته باشند نیستم. تبلیغات انتخاباتی صدا و سیما با شور و حرارت و شعار و سرود و روایات و روحیات جهادی در جریان است ولی من اطمینان دارم که آنها حتی نمایندگان شهر خود را نمیشناسند و یا شاید تا به حال حتی با آنها آشنا هم نشده اند اما راضی هستند و همان بخش جامعه را هم نمایندگی میکنند و در انتخابات مجلس موقعیت خود را در حاکمیت تقویت خواهند کرد. بار مسولیتی بر دوش من منزجر از خود فریبی که شاهد خروج کشور از مسیر درست است نیست. من آینده امید بخشی را در ادامه این مسیر برای کشور نمیبینم و حکومت پاسخگوی آینده است, هر کاری که امروز میکنند فردای خود و دیگران را میسازند.
    ۳- من به غیر از تند روها گرایش دیگری را در این انتخابات نمیبینم. نظام سیطره آنها را در مجلس و ارگان های اجرایی کشور تسهیل و تامین و تضمین کرد. از سوی دیگر نیروی قابل تامل و توجهی که در غالب اقلیتی مستقل نقشی سازنده و کارساز ایفا کند هم به مانند مجلس فعلی وجود ندارد.
    ۴- بیشترین تحریم های اقتصادی را ما در دوران آقایان احمدی نژاد و روحانی تجربه کردیم که درجه و وسعت مشارکت مردم بسیار فراتر از دو انتخابات قبلی و تهدیدات خارجی هم بسیار فراتر از امروز بود اما از اشتیاق به رای دادن به صورتی که امروز شاهد آن هستیم کاسته نشده بود. سوال خوبیست و من فکر میکنم اگر تهدیدی هم از این زاویه امنیت ملی کشور را نشانه گرفته باشد باید توجه هر چه بیشتر تصمیم سازان و مجریان برگزاری انتخابات را به آن جلب کنیم.

    3
    1
  10. من اصلا نمیدونم نماینده شهرم کی بوده و چکار کرده برای شهرم چون چهارسال پیش که بهش رای دادم از سر لج بازی و دو قومیتی کردن افراد بود که مردم رفتند و رای دادن و از وقتی ایشون نماینده مجلس شدن هیچ خبری دیگه از ایشون نشد که نشد حالا با این حساب برای چی باید امسال رای بدم؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا