خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد توصیه تاج‌زاده به مقاومت مردم بدون چشم‌انداز | علی اصغر شفیعیان

علی اصغر شفیعیان:

برادر عزیز آقای تاجزاده! در یادداشت خود از داخل زندان اوین به هیچ کدام از سوال‌های چهارگانه درباره‌ی تحریم انتخابات پاسخ نگفته‌اید ولی بر تحریم به عنوان «مقاومت مدنی» تاکید کرده‌اید.

نمی‌دانم وضعیت داخل زندان چطور است و امیدوارم هر چه زودتر این تصمیم غلط در زندانی کردن شما و منتقدین سیاسی پایان پذیرد و رو در رو صحبت کنیم اما این بیرون که حال اقتصاد خوب نیست. آیا با سیاست «به ابتذال کشاندن حاکمیت»، وضع اقتصاد بهبود پیدا می‌کند یا در بهترین حالت از نظر شما، باز هم انقلابی مانند ۵۷ می‌شود و روز از نو؟

اگر تمایل دارید فضای سیاسی همچنان بسته بماند و هی بگویید که دریغ از دیروز و ای مردم مقاومت و تحمل کنید، آیا این مردم هم تمایلی دارند که مانند شما در جنگ و جدل بمانند؟ زندگی، هم خواست و هم حق مردم است.

بله بن بست است؛ همه در بن بستیم اما فقط به ناتوانی اقلیت حاکم برمی‌گردد؟ ناتوانی شما یکی از دلایل بیانیه ۱۱۰ امضایی برای روزنه‌گشایی بود.

نوشته‌اید که آقای خامنه‌ای این طور و آن طور. نوشته‌اید که رهبر جلوی تغییر سیاست حجاب و رابطه با آمریکا را گرفته است؛ من مدافع همه‌ی سیاست‌های جاری نیستم ولی انصاف هم چیز خوبی‌ست. دوستان بزرگتر من و شما سردمدار مقابله‌ی سخت با آمریکا بودند و از دیوار سفارت آن کشور بالا رفتند و حجاب را هم آنها اجباری کردند. عملکردهایی در گذشته که شما هم در این سال‌ها از آن عملکردها انتقاد کرده‌اید. اما حالا در عمل، حجاب در خیابان‌ها تقریبا آزاد است و در بیست و چند سال گذشته ایران و آمریکا بارها در موضوع افغانستان، عراق و برجام با هم ارتباطات گسترده، بده بستان و توافق داشته‌اند.

یکی از پرسش‌هایم از شما این بود که رای ندادن چه دستآوردی دارد؟ تحریم انتخابات و به قول شما مقاومت مدنی، گوش ناشنوا را باز نمی‌کند! اگر تحریم‌های قبلی موثر بود پس چرا نتیجه بدتر شد؟ اشتباه محاسباتی داشته‌اید؛ دیگر تکرارش نکنید.

در این یادداشت اخیر تاکید دارید که یک فراکسیون اقلیت در مجلس آینده مفید نیست و نهایتا مثل مجلس دهم می‌شود که شما هم از حامیان آن لیست امید بودید. خب اشتباه شما تاکید بر ریاست عارف در آن مجلس بود و همین باعث دو تکه شدن میانه‌روها شد. مگر تفاوت روحانی و لاریجانی با خاتمی در برخی مسائل چقدر زیاد است؟ باید از اختلافات گذشته و قدیمی صرف‌نظر کرد؛ به گذشته‌ی خود بنگرید!

لااقل به خاطر این همه اصرار بر تحریم انتخابات آتی، مسئولیت ورود امثال رسایی و کوچک‌زاده را بپذیرید وگرنه اگر امکان تأثیرگذاری بر مردم را دارید که ندارید، از هواداران خود بخواهید با رای به میانه‌روها در تهران و دیگر مناطق، جلوی تندروها را بگیرند! قدرت اجتماعی خود را به رخ بکشید!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شما که حرف از چشم انداز می زنید لطفا یک مثال از مشکلات اساسی مملکت بیاورید که به دست مجلس و یا حتی دولت حل شدنی است. حالا فرض کنید نمایندگانی خارج از گروه حاکم بخواهند این مشکل رو حل کنند. چند بار در این چند دهه باید این رو امتحان کرد؟ خوشبختانه مشکل تقریبا واسه عامه مردم مشخص شده و راه حل هم داره اما گروه حاکم حاضر به فهم و پذیرشش نیست. مثال؟ حجاب ، اینترنت و همین “انتخابات”.

    راستی این وضعیت حجاب که شما ازش حرف می زنید دقیقا تمثیل ناتوانی حاکمیت از مسولیت پذیری و حل مشکلات.

    6
    1
  2. اگر تاجزاده بگه شرکت کتید چقدر میان شرکت کنند ؟؟؟؟؟جدیدا فهمیدم مردم موجوداتی با تصاد منافع زیادند از قصیه ازاد سازی قیمت خودرو و مخالفتم با ازاد سازی قیمت های دیگر .حالا نگفتید اگر اقای تاجزاده بگه شرکت کنند چقدر میان از نطر من ایشون فقط کشور را بهم میریزند اونها که دنبال انقلابند که هیچی اما کسی که میگه منطور من اصلاحه ….

    3
    2
  3. به اقای تاجزاده بگید به طرفدارنشون بگند بیاند رای اعتراصی بریزند رای اعتراضی هم نافرمانی مدنیه دیگه خوب پس بگتد بریزه ببینیم چقدرند همفکران اقای تاجزاده می تونند یک حرف خاص را هم روی برگه رای بنویسند ….

    1
    3
  4. در این مقاله اشاره شده به اقلیت حاکم جالب است
    هنوز اسرار بر اقلیت بودن هواخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران دارید …
    البته از قدیم گفتن کسی که خودش رو به خواب زده
    نمیشه بیدار کرد .
    ۹ دی ووومراسم حاج قاسم و حضور مردم وود همین بیست و دوم بهمن امسال و انشالله وعده ما پای صندوق رای
    و حضور بی نظیر مردم واقعی
    پاینده باد نظام جمهوری اسلامی ایران

    1
    7
  5. سلام.آقای شفیعیان لطفا جوانمرد باشید.به چه حقی به یک زندانی که همه میدانیم به ناحق در اسارت هست با این لحن طلبکارانه صحبت می کنید.لااقل جواب آقای تاج زاده را شما ندیدید آنقدر آدم برای جواب دادن به ایشان صف کشیدند کوشکی رایفی پور رسایی و…..یعنی اینقدر هم از دانش و بینش سیاسی برخوردار نیستید؟؟؟

  6. جناب شفیعیان شما با همین رویه مردم را از دست داده آید و متاسفانه امثال جناب تاج زاده هم که سال ها از اصلاح طلبان شریف و شناسنامه دار بوده اند چوب این رفتا شما را خورده اند و اگر خطایی هم داشته اند شجاعانه پذیرفته اند اگر صدای تاج زاده به عموم مردم می رسید قطعا بخش قابل توجهی حامی ایشان بودند، خواهشاً عوض مخالفت با ایشان صدای ایشان باشید که ایشان صدای اکثریت مردم هستند، خواهشاً بیش از این آبروی اصلاحات را جلوی مردم نبرید

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا