خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مالک شریعتی نیاسر: دیپلماسی قوی نقطه قوت دولت سیزدهم است

علی نیلی، انصاف نیوز: مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با حضور در غرفه انصاف نیوز در نمایشگاه رسانه‌های ایران، ارزیابی‌اش از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی را بیان کرد.

او که پیش‌تر از دولت روحانی به دلیل ضعیف کردن حاکمیت ریال انتقاد کرده بود، در پاسخ به سوالی درباره میزان موفقیت دولت رئیسی در بازگرداندن اعتبار به ریال گفت: پرسش شما را با استفاده از بیانیه‌ی اقتصاددان‌های حامی دولت آقای روحانی جواب می‌دهم. یک بیانیه، موسوم به بیانیه ۱۶۰ اقتصاددان، در سال ۹۶ منتشر شد که هدفش ترغیب مردم به انتخاب مجدد آقای روحانی در دور دوم بود. از طرف دیگر خواستند بگویند مردم! اگر مشکلاتی هست مربوط به دولت قبل است.

دبیر جبهه تحول‌خواهان ادامه داد: بیانیه‌ی دیگری هم در سال ۱۴۰۰ منتشر شد و اقتصاددان‌ها در آن پیش‌بینی کردند که تا پایان سال ۱۴۰۱، تورم سه رقمی خواهد شد و نرخ ارز به نزدیک ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد. امروز می‌بینیم که تورم در سال ۱۴۰۰، ۵۹ درصد بوده و الان در حدود ۴۰ درصد نوسان دارد. نرخ ارز هم حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان نوسان داشته و بیشتر نشده‌است.

مالک شریعتی مدعی شد: شاخص فقر مطلق در کشور در هشت سال آقای روحانی از ۲۱ درصد به ۳۰ درصد رسید و الآن روی همان ۳۰درصد باقی مانده‌است.

او که کاندیدای دوره دوازدهم مجلس از حوزه انتخابیه تهران است، ریل‌ گذاری‌های مجلس را سبب موفقیت دولت در مهار تورم خواند و افزود: دولت سیزدهم با اجرای بعضی سیاست‌هایی که مجلس یازدهم داشت، ترمز شتابنده‌ی تورم و نقدینگی در کشور را کشید. انضباط مالی در دولت بهتر شده‌است گرچه مطلوب ما نیست و انتظار بهتری داشتیم.

شریعتی گفت: شرایط بهتر از آغاز کار دولت شده‌است اما قانع نیستیم و می‌شود از دولت مطالبه بیشتری کرد. بنابراین از مجلس آینده انتظار داریم روی این موضوعات تمرکز کند.

عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس به تصویب قانون دوام با هدف تجمیع سامانه‌های کشور در ۱۶ ابرسامانه اشاره کرد و ادامه داد: مجلس و دولت تلاش می‌کنند زیرساخت خدمات‌رسانی به اقتصاد کشور را تقویت کنند. علاوه بر این قانون جهش تولید دانش‌بنیان را تصویب کرده‌ایم که از جهت فراوانی خدمات و امتیازاتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده‌است، برخی نگران شده‌اند که نکند کسانی از این خدمات سوءاستفاده کنند!

مالک شریعتی به ناترازی‌های انرژی هم اشاره کرد و ادامه داد: در دهه‌ی ۹۰ طبق آمار، در حوزه‌ی نیروگاه‌سازی و پالایشگاه‌سازی اقدام موثری انجام ندادیم و بخشی از ناترازی‌ها ناشی از همین موضوع است. اواخر دولت آقای روحانی با خاموشی‌های گسترده مواجه بودیم که در مجلس یازدهم با ابزارهای نظارتی، قانون را اصلاح کردیم و مانع‌زدایی از توسعه‌ی صنعت برق را دنبال کردیم و مشکلات این حوزه حل شد. گرچه هنوز در معرض خطر هستیم. متاسفانه دولت قبل یک دهه مسائل زیرساختی را جدی نگرفت.

خبرنگار انصاف نیوز با طرح یک انتقاد از مالک شریعتی پرسید: به نظر می‌رسد همان کسانی از دولت قبل انتقاد می‌کنند که به هر وسیله ممکن نگذاشتند آن دولت برنامه‌هایش را اجرا کند. اگر دولتی برنامه‌اش این بوده که با کاهش تحریم‌ها گشایش اقتصادی ایجاد کند، جریانی در داخل اجازه نداد که این اتفاق بیفتد. دولت قبلی مدعی است که از فاصله‌ی امضا تا اجرای برجام در سه ماه و ۱۰ روز ده‌ها اتفاق بین‌المللی با ریشه داخلی رخ داده است که مانع به نتیجه رسیدن برجام  شد. به نظر شما این درست است که دولتی شعاری بدهد اما لوازم اجرای شعارش را از او بگیریم و بعد انتقاد کنیم که نتوانستی؟

او در پاسخ گفت: البته چون مناظره‌ی سیاسی نمی‌کنم، ترجیح می‌دهم به گزارش‌های وزارت خارجه که خود آقای ظریف امضا کردند، رجوع کنم. من آن اسناد را با دقت خوانده‌ام و به شما هم پیشنهاد می‌کنم اصلا متن این اسناد را منتشر کنید. همین گزارش‌هایی که وزارت خارجه آقای ظریف منتشر کرد نشان می‌دهد بدعهدی را آن‌طرف شروع کرد. در گزارش‌ها کاملا مشهود است که ابتدا خوشبینانه نگاه می‌کنند اما کم‌کم دچار تردید می‌شوند و می‌گویند هنوز بانک‌ها و شرکت‌های تراز اول غربی نیامده‌اند. بدعهدی در برجام را طرف غربی شروع کرد. با همه موانعی که می‌گویید، دولت کاری که می‌خواست را انجام داد و آن سند را بالاخره امضا کرد اما تضمامین لازم برای بهره‌بردای اقتصادی کشور را نگرفته بودند.

مالک شریعتی همچنین گفت: فارغ از برجام و اف‌ای‌تی‌اف که باید حل‌وفصل شوند، در حال‌ حاضر دارد کار انجام می‌شود و باید آن را دید و قدر دانست؛ باید در کنار نقد، نکات مثبت را هم ببینیم. نقطه قوت این دولت در حوزه‌ی سیاست خارجی بیش از انتظار است. گسترش ارتباط با همسایگان، حل‌وفصل پرونده‌ی عربستان و امثال این موضوعات در دولت فعلی اتفاق افتاده‌است. با همراهی دستگاه‌های مختلف، مردم و مجلس و زیرساخت مهمی که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در این زمینه در اختیار دولت قرار داد، دولت کارهای بسیار موثر و مفیدی در حوزه دیپلماسی انجام داد.

او در پایان گفت: دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی فراتر از انتظار عمل کرد و در واقع دیپلماسی قوی، نقطه قوت این دولت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا