خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هیتر بی تی اس: تناقض‌های زندگی دینی در ایران عامل طرفداری از بی تی اس است

نگار فیض آبادی، انصاف نیوز: احسان شاه‌قاسمی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران، گفت: علت طرفداری‌ افراد در ایران از بی تی اس این است که تناقض‌های زندگی دینی در ایران بیشتر از هر کشوری است و حاکمیت این موضوع را نمی‌پذیرد. وقتی پذیرشی وجود نداشته باشد، برنامه‌ریزی‌ و راه‌حل‌ها هم درست انتخاب نمی‌شوند.

انصاف نیوز: چند دقیقه پیش دخترخانمی که چادر سرش بود گفت که بی‌ تی اس گوش می‌کند و شما آن را یک تناقض دانستید، چرا؟

شاه قاسمی: حتما تناقض دارد. وقتی چادر سرتان می‌کنید یعنی طرفدار سبک زندگی خاصی هستید که با سبک زندگی لیبرالی که بی تی اس دارد فرق می‌کند.
بی تی اس یک گروه موسیقی است که باید بخش موسیقی را از آن تفکیک کنیم. هرکسی می‌تواند از نوعی موسیقی خوشش بیاید. اقتضای بعضی سنین است که از نوع خاصی موسیقی خوششان بیاید. پیاژه از مرحله‌ای به نام «نجات ـ منجی» نام می‌برد که نوجوان فکر می‌کند رسالتی دارد و باید جهان را نجات بدهد. نوجوانان هم این موسیقی را گوش می‌کنند. من می‌گویم موسیقی بی تی اس بی‌ارزش است اما از کجا معلوم؟ شاید آن چیزی که من گوش می‌کنم بی‌ارزش باشد! مسئله‌ی من موسیقی نیست. مسئله این است که بخش زیادی از زندگی آرمی‌ها در ایران صرف ستایش هفت خواننده‌ی بی تی اس می‌شود. هفت خواننده‌ای که خودشان می‌‌خواهند معلوم نباشد مرد هستند یا زن!

چیزی به نام sexual ambivalency یا تردید جنسی وجود دارد که فرد عمدا خودش کاری می‌کند که زن یا مرد بودنش معلوم نباشد. وقتی من همین موضوع را درباره‌ی این هفت خواننده مطرح می‌کنم، طرفدارانش عصبانی می‌شوند و شروع به فحش‌دادن و تهدید به قتل می‌کنند! درحالی‌که می‌گویند می‌‌خواهند جهان زیباتری را نشان بدهند. دختری که در مدارس دخترانه نخواهد بی تی اسی باشد، طرد می‌شود! این جهنمی است که خداروشکر نمی‌تواند تحقق پیدا کند. کره‌ جنوبی مقام چهارم خودکشی را در جهان دارد. بعد می‌گویند بی تی اس آمده جلوی خودکشی مردم را گرفته‌است! استدلال‌های احمقانه‌ای می‌آورند که نمی‌دانیم از کجا آمده‌است. در غفلت نهادهای فرهنگی، مسئولان مدارس، وزرای آموزش و پرورش، طرفدارانی هستند که رسما دارند بی تی اس را می‌پرستند و اگر اینطور نباشد، آرمی‌ها فرد را طرد می‌کنند!

انصاف نیوز: اگر فقط در حد طرفداری باشد و نه پرستیدن، چه اشکالی دارد؟
شاه قاسمی: آن هم کار احمقانه‌ای است اما بحث ترجیح شخصی است.
انصاف نیوز: شما این ترجیح شخصی را به رسمیت نمی‌شناسید؟
شاه قاسمی: به رسمیت نمی‌شناسم اما شاید موسیقی‌ای که من ترجیح می‌دهم بی‌ارزش باشد.
انصاف نیوز: اما شما حرف خودتان را نقض کردید.
شاه قاسمی: به نظر من موسیقی بی تی اس بی‌ارزش است. مسئله‌ی من این است که بی‌ تی اس چند میلیون کودک و نوجوان ایرانی را به بردگی گرفته‌است. شما وقتی آرمی می‌شوید، شبانه‌روز باید فعالیت کنید. سال ۱۴۰۰ سرچ بی تی اس از ایران در جهان اول شد.

انصاف نیوز: این موضوع به دلیل محدودیت‌هایی نیست که در تنوع موسیقی‌مان داریم؟ عصبانیت نوجوان‌ها می‌تواند به این دلیل باشد که علاقه‌شان به رسمیت شناخته نشده‌است؟

شاه قاسمی: خیر چنین چیزی نیست. در ایران موسیقی‌های متنوع نداریم اما نوجوان‌های ایرانی که به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند، به همه‌ی موسیقی‌های دنیا دسترسی دارند. بی تی اس که به آخرین تکنیک‌های تبلیغات و پروپاگاندا هستند یک طرف ایستاده‌اند و دختر ۱۰ساله‌ی ایرانی هم یک طرف دیگر! من سعی کردم اطلاع‌رسانی کنم. علتش این است تناقض‌های زندگی دینی در ایران بیشتر از هر کشوری است و حاکمیت این موضوع را نمی‌پذیرد. وقتی پذیرشی وجود نداشته باشد، برنامه‌ریزی‌ و راه‌حل‌ها هم درست انتخاب نمی‌شوند. مثلا یک روحانی را در مدارس می‌فرستند. دانش‌آموزی که مذهبی باشد به حرف‌های روحانی نیاز ندارد و دانش‌آموز غیرمذهبی هم با صحبت‌های روحانی بدتر می‌شود. ما نیازمند روش‌های هوشمندانه و صادقانه هستیم. به دلیل همین صداقت است که آرمی‌ها به من فحاشی می‌کنند.

انصاف نیوز: آرمی‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی‌های شما چه واکنش‌هایی داشتند؟

شاه قاسمی: همین که میزان سرچ‌ها به یک‌سوم رسیده‌است واکنش مثبتی است. واکنش منفی هم شامل فحاشی و تهدید به قتل و… است. خشم آرمی‌ها فقط به این دلیل است که می‌دانند این حرف‌هایی که می‌زنم روا است. بی تی اس از بچه‌های ما بردگی می‌‌خواهد. بچه‌های ایرانی رتبه‌ی اول سرچ‌ جهان را به خودشان اختصاص دادند اما بی‌ تی اس حتا یک جمله هم از شما ستایش نکرده‌است. بی تی اسی‌ها تابه‌حال یک‌بار هم با شما صحبت نکرده‌اند چون صحبت با یک ایرانی ممکن است روی محبوبیتشان تاثیر بگذارد. این خواننده‌ها را از افراد معمولی به ثروتمندان چند صدمیلیونی بدل کردید اما بی تی اس برای شما چه‌ کاری کرده است؟ نهایت این است که نه فقط برای شما برای کل مردم جهان با دستشان علامت قلب را نشان می‌دهند!
بچه‌هایی که برای بی تی اس کامنت می‌گذارند و تبلیغات می‌کنند و از اتاق‌هایشان بیرون نمی‌آیند.

انصاف نیوز: اگر خانواده فضای گرمی نداشته باشد، بی تی اس هم نباشد، گزینه‌ی دیگری پیدا می‌شود تا کودک یا نوجوان خودش را با آن سرگرم کند. نظر شما چیست؟

شاه قاسمی: حتما جایگزین می‌شود.

انصاف نیوز: بی تی اس از بین گزینه‌‌های مختلف سالم‌تر نیست؟

شاه قاسمی: خیر سالم‌تر نیست. اینکه بگوییم خانواده گرم باشد بچه‌‌ها سمت بی‌ تی اس نمی‌روند اصلا این‌طور نیست. خانواده هم می‌تواند بگوید اگر تو دختر خوبی بودی ما بیشتر دوستت داشتیم! وقتی گوشی را دست بچه‌ها می‌دهید، کارِ او تمام است. یا طرفدار بی تی اس می‌شود و بیلی آیلیش یا رائفی‌پور! رابطه‌ی بچه نباید با خانواده باشد. گوشی‌ها مفهوم اتاق خواب را تغییر داده‌اند. خطر در اتاق بچه‌‌ها است. بی تی اس از مجموعه‌ای استراتژی‌ها استفاده می‌کند. وقتی کسی وارد دینِ بی تی اس شود، مثل همه‌ی دین‌ها که خود و دیگری دارند (یعنی کافر/ مسلمان) یا مثلا داعش. بی تی اس هیچ فرقی با داعش ندارد. فقط این‌ها ظاهر شیکی دارند. داعش هم باعث می‌شود پیروانش اعمال غیراخلاقی انجام دهند.

انصاف نیوز: طرفداران به تبعیت از بی تی اس چه عمل غیراخلاقی خاصی انجام داده‌اند؟

شاه قاسمی: همان‌طور که داعش به کافران حمله می‌کند، آرمی‌ها هم به haterها حمله می‌کنند و انواع و اقسام اتهام‌هایی مثل مامور امنیتی، نایاک، نژادپرست و… را به بنده نسبت داده‌اند. آیا این اتهام‌ها غیراخلاقی نیستند؟ نمی‌توانیم بگوییم چون کودک هستند هیچ مسئولیتی ندارند.

انصاف نیوز: بچه‌‌ها حق دارند امروز از بی تی اس طرفداری کنند و زمان دیگری هم هوادار گروه دیگری از افراد مشهور باشند تا دوران نوجوانی‌شان سپری شود؟

شاه قاسمی: حتما حق دارند حرف بزنند. نمی‌گویم هرکسی که طرفدار بی تی اس است بمیرد، می‌گویم بنده حق اطلاع‌رسانی دارم. ما وقتی می‌بینیم نمره‌ی بچه‌مان به خاطر بی تی اس زیر ۱۰ شده است یادمان می‌افتد که مراقب بچه‌هایمان باشیم. پدر و مادرها نمی‌دانند که بچه‌شان در اتاق خواب مشغول کار بی‌مزد برای بی تی اس است.

مخاطب حاضر در نمایشگاه: بعضی‌ها می‌گویند بی تی اس ممکن است هم‌جنس‌گرایی را هم تبلیغ کنند. آیا چنین چیزی درست است؟ حالا که این آسیب وجود دارد و بچه‌ها با گوشی مشغول هستند، می‌شود موسیقی دیگری را جایگزین کنیم؟

شاه قاسمی: در گفتمان مدرن است که می‌گویند زن با مرد چه تفاوتی دارد؟ در زیست‌شناسی پرسیدن این سوال مسخره است. چون به لحاظ کروموزومی یا زن هستیم یا مرد. معلمی که حقوق کمی می‌گیرد چطور می‌تواند به این موارد فرهنگی اهمیت بدهد؟ مدیریت فرهنگی کشور باید به فکر این مسائل باشد. درباره‌ی جایگزین‌کردن هم می‌توانیم برخی جذابیت‌ها را تولید کنیم. مثلا نمی‌توانیم پورنوگرافی‌ای که دستِ غربی‌ها است را خودمان طور دیگری تولید کنیم. مثلا صداوسیما هم مدتی می‌‌خواست سلبریتی اسلامی درست کند که کار مبتذلی است. مثل روحانیون اینستاگرامی که سبک زندگی‌شان را به اشتراک می‌گذارند. روحانیت خواست اینستاگرام را روحانی کند اما خودش هم اینستاگرامی شد! این تصور نادرستی است که بخواهیم برای ایجاد جذابیت و تولید دوپامین با آنها رقابت کنیم.

انصاف نیوز: مگر غیر از این است که هواداران در حوزه‌های دیگر ورزشی، سیاست و… هم برای هواداری وقت می‌گذارند. بی تی اس هم یکی از همین موارد است.

شاه قاسمی: نه، همیشه اینطور نیست. مثلا طرفداران تتلو شبانه‌روز برای او وقت نمی‌گذارند. مسئله‌ی من بردگی است که یک آرمی وقتش را برای جذب‌کردن آرمی‌های دیگر می‌گذارد. بردگی یعنی اینکه شما کار کنید اما هیچ دستمزدی به شما نرسد. بچه‌‌هایی که بهترین زمان‌های عمرشان را می‌گذارند و وقتی به ۱۸سالگی می‌رسند تازه می‌فهمند بی تی اس گولشان زده‌است و خودشان هم تنبل کلاس هستند! بی‌ تی اس بچه‌ها را فریب داده‌است و با یک سرخوشی کاذب آنها را مشغول کرده‌است.»

این گفت‌وگو در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در غرفه‌ی انصاف نیوز با حضور مخاطب‌ها روز چهارشنبه، ۲ اسفند ۱۴۰۲ انجام شد.

قبلا مطلبی با عنوان رویارویی یک هیتر و چند آرمی در دفتر انصاف نیوز منتشر شده‌است که می‌توانید متن آن را از اینجا بخوانید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام بر استادعزیز
    شما قصد ندارید از توهین به بقیه دست بردارید؟مگه کار مسلمان اینکه بشینه به خارجی ها توهین کنه؟جوانان بی تی اس رو یا کیپاپ را دوست دارند به ما ربطی نداره همینکه مثل بقیه جوان ها دست به مواد مخ.در یاخود.کشی بزنند باید خداشکر کنید
    تأسف!

    5
    2
  2. کامنت های موجود در این موضوع دارای لجبازی و تفکر بچه سال می‌باشد (:
    برای توجیه نیز از کلمات ( به شما چه استفاده شد )
    که خود اثبات این لجبازی و بچه سالی بود

    تحلیل با شما بای
    ((((:

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا