خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستگیرشدگان چهارشنبه سوری تا آخر تعطیلات نوروز در بازداشت می‌مانند»

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان زنجان با بیان اینکه دستگیرشدگان در این ایام تا آخر تعطیلات نوروز در بازداشت خواهند بود، تاکید می‌کند: برابر ماده ۲۹ قانون هوای پاک، هرگونه اجسام، منابع ثابت و متحرک که باعث آلودگی صوتی شود جرم محسوب می‌شود.

لیلا محمدی در پایگاه خبری صدای زنجان نیوز نوشت: «با وجود هشدارهای مکرر پلیس، این روزها برخی از شهروندان حاضرند برای آتش‌بازی در چهارشنبه سوری، مشتری انواع مواد محترقه و منفجره شده و خرید چند صد هزار تومانی و حتی میلیونی داشته باشند.

هر سال اسفندماه که از راه می رسد، صدای ترقه، نارنجک و سیگارت سطح شهر را پر می‌کند و در چهارشنبه سوری به اوج خود می رسد، از سوی دیگر بازار خرید و فروش مواد آتش‌زا و محترقه هم داغ می‌شود.

اگرچه در سال‌های گذشته بارها لیست اقلام آتش‌بازی مجاز توسط وزارت دفاع منتشر شد اما تجربه نشان داده که جوانترها علاقه ای به استفاده از وسایل غیرمجاز و پرسرو صدا دارند و همچنان بازار خرید و فروش مواد محترقه خطرناک و غیر مجاز گرم‌تر از نوع مجاز و بی سرو صدای آن است.

مثلا چلچله، آبشار، کهکشان، موشک، فرفره، پروانه کوچک و بزرگ و غیره از جمله اقلام مجاز هستند و بقیه اقلام از جمله سیگارت، نارنجک و غیره از مواد محترقه غیر مجاز هستند که طرفداران بیشتری هم دارند و مشتریان برای خرید این مواد محترقه به بورس آن یعنی در مراکز اصلی شهر و خیابان‌های فرعی و حتی پستوهای شهر مراجعه می‌کنند.

البته فروش این مواد محدود به گوشه خیابان و دستفروش‌ها نمی‌شود و اگر شما سری به سایت‌های اینترنتی بزنید با حجم بالایی از مواد آتش بازی مواجه می‌شوید که برای فروش گذاشته شده‌اند البته ناگفته نماند که این وسایل محترقه در لیست وسایل مجاز قرار دارند.

بررسی‌های میدانی صدای زنجان از بازار گرم مواد محترقه حاکی از تفاوت در قیمت اقلام از سوی عرضه‌کنندگان است. متوسط قیمت اقلام محترقه بسته به برند و محل و نحوه عرضه نیز متفاوت است هم‌اکنون قیمت بلوطی (اصل) ۲۰ عددی اورجینال ۲۱۵ هزار تومان، دینامیتی ۲۰ عددی ۲۵۵ هزار تومان، ترقه سیگارت ( گرگی) ۵۰ هزار تومان، سیگارت گرگی ۵۹۵ هزار تومان، ترقه کپسولی ۲۰ عددی ۳۲۰ هزار تومان، بمب کاغذگل ۴۰ سانت ۶ عددی، ۱۶۰ هزار تومان، فشفشه دستی بلند؛ ۳۸ هزار تومان، ورجه بسته ۴۰ عددی برند ناری ۲ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان، آبشار ۴۰ گرم کارتن ۱۴ عددی برند ناری ۸۱۴ هزار تومان، آبشار سروکارتن ۴۰ عددی برند نارگستر ۴ میلیون و ۴۴۶ هزار تومان، هفت ترقه ۵۰ عددی؛ ۱۳۰ هزار تومان، آبشار دوقلو ۲۰ هزار تومان، موشک سوتی ناری سپهر ۵ عددی؛ ۴۰ هزار تومان، ترقه شکلاتی بسته ۷ عددی مدل STFW۲۱۸ ؛ ۳۵ هزار تومان، چلچله شهاب ۱۰ شوت کارتن تک عددی برند نارگستر ، ۲۴۰ هزار تومان، کهکشان تک شوت ۲ اینچ میکس ناری سپهر ۵ عددی؛ ۴۴۸ هزار تومان، فشفشه سیمی ۱۰ عددی؛ ۲۳ هزار تومان است.

حالا و در شرایطی که گردش مالی بازار مواد محترقه بسیار بالاست، از طرفی اغلب مواد آتش بازی هم به هم صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند بنابراین منابع مالی زیادی از کشور خارج می شود و چهارشنبه سوری در سال های گذشته با خسارت مالی و جانی فراوانی همراه بوده است، باید بر بازار خرید و فروش این مواد نظارت بیشتری شود تا هم از خروج منابع مالی از کشور جلوگیری شود و هم از حجم آسیب های مالی و جانی کاسته شود.

کشف بیش از یک تن انواع مواد محترقه در زنجان

بنا به اظهارات سرهنگ حمیدرضا قدیمی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان زنجان؛ تا به امروز بیش از یک تن انواع مواد محترقه و همچنین بیش از یک هزار و ۱۰۰ عدد انواع مواد منفجره در استان کشف و ضبط شد.

قدیمی در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه در این خصوص پنج خودرو نیز توقیف شد و پنج نفر نیز در این رابطه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند، یادآور می‌شود: همه ساله در آستانه سال نو مراسم چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود و به دنبال آن اقدامات هیجانی برخی افراد، حوادثی را در مناطق مختلف شاهد هستیم. پلیس در این رابطه به منظور پیشگیری از حوادث مختلف طرح های ترافیکی، امنیتی و انتظامی را در دستور کار قرار داده و قبل از ورود به چهارشنبه آخر سال با شماری از قاچاقچیان مواد محترقه و منفجره برخورد کرده است.

دستگیرشدگان چهارشنبه سوری تا آخر تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ در بازداشت خواهند بود

او با تاکید بر نقش موثر خانواده‌ها در مصونیت فرزندان از هرگونه آسیب، تصریح می‌کند: این اقدامات بیش از هرچیز نیازمند تدبیر و دور اندیشی خانواده‌هاست تا یک لحظه شادی و غفلت موجب یک عمر پشیمانی نشود.

قدیمی با بیان اینکه اجازه ندهیم رفتارهای خشن و مخاطره‌آمیز جای بازی‌ها و سرگرمی‌های پرنشاط و سالم را پر کند، خاطرنشان می‌کند:‌ بهار، فصل امید، نشاط و سلامتی است و نباید با فرصت دهی به سودجویی تاجران و سوداگران، ایمنی و سلامت فرزندان و آحاد جامعه به خطر بیفتد. پلیس با افرادی که شب چهارشنبه آخر سال اقدام به هرگونه سلب آسایش، امنیت و آرامش مردم کنند، برخورد قانونی خواهد کرد که در این رابطه هماهنگی های لازم نیز با دستگاه قضایی انجام شده است.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان زنجان با بیان اینکه دستگیرشدگان در این ایام تا آخر تعطیلات نوروز در بازداشت خواهند بود، تاکید می‌کند: برابر ماده ۲۹ قانون هوای پاک، هرگونه اجسام، منابع ثابت و متحرک که باعث آلودگی صوتی شود جرم محسوب می‌شود و پلیس با افرادی که با آتش بازی و ایجاد ترافیک مصنوعی یا به انحای مختلف موجب سلب آسایش مردم شوند، برخورد خواهد کرد.

۲ مصدوم مربوط به حوادث آخر سال در زنجان به صورت سرپایی درمان شدند

با وجود هشدار‌های پلیس نسبت به پرهیز از ترقه‌بازی در چهارشنبه‌سوری، از ابتدای اسفند سال‌جاری تاکنون، ۲ مصدوم ۱۵ و ۳ ساله در زنجان به صورت سرپایی درمان و ترخیص شده‌اند.

چهارشنبه‌سوری پارسال زنجانی‌ها با قطع عضو ۳ نفر و مصدومیت ۱۸۱ نفر پایان یافت و خانواده‌های زیادی را که برای استقبال از بهار، عید دیدنی و مسافرت‌های نوروزی آماده شده بودند، اندوهگین کرد. حالا در آستانه چهارشنبه‌سوری هستیم و تا چند روز دیگر بسیاری زنجانی‌ها این مراسم آئینی را جشن می‌گیرند؛ مراسمی که چنانچه فراتر از روشن کردن یک آتش ساده و همراه با استفاده از مواد محترقه و آتش‌زای خطرناک باشد، بی‌تردید می‌تواند به قیمت جان یا صدمات جبران‌ناپذیر تمام شود. داریوش تقی لو، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص آخرین آمار مربوط به حوادث پایان سال ۱۴۰۲ گفته که از یکم تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ دو مصدوم ۱۵ و ۳ ساله به بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان منتقل شدند که مورد نخست دچار سوختگی درجه ۲ انگشتان دست شده بود و بیمار دوم نیز دچار خراشیدگی دست شده بود که هر دو مصدوم به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان نیز ترخیص شدند.

بنا به اظهارات «تقی لو»، از یکم تا ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱، اسامی ۱۸۱ مصدوم ناشی از حوادث پایان سال به ثبت رسید که ۱۶۲ آن‌ها مورد (۳۱نفر خانم و ۱۳۱نفر آقا ) در چهارشنبه‌سوری دچار مصدومیت شدند. در چهارشنبه سوری ۱۴۰۱، هیچ فوتی گزارش نشد اما تعداد نفرات قطع عضو‌شده ۳ نفر در کل استان بوده‌اند. پایگاه‌های اورژانس۱۱۵ و مراکز بهداشتی و درمانی استان آماده ارائه خدمت به هم استانی‌ها در چهارشنبه آخر سال هستند.

به عنوان بیمارستان‌های مرکزی حوادث تروما تعیین شدند

برای ارائه خدمت بهتر، مطلوب‌تر و در کم‌ترین زمان ممکن برای سانحه‌دیدگان چهارشنبه آخر سال بیمارستان‌های آیت الله موسوی و حضرت ولیعصر (عج) زنجان به عنوان بیمارستان‌های مرکزی حوادث تروما ، برای پذیرش و درمان افراد سانحه دیده در این روز تعیین شده است و تمام اقدامات صفر تا صد با استقرار پزشک متخصص و آنکال و همچنین اتاق عمل فعال، جراحی و تمام خدمات چشم، سوختگی و ارتوپد و موارد و مراجعات ضروری انجام می‌شود.

گفتنی است؛ امسال علاوه بر بیمارستان ولیعصر زنجان خدمات مربوط به حوادث چشم در بیمارستان آیت الله موسوی الغدیر و امدادی ابهر نیز ارائه می‌شود.

مطابق دستورالعمل‌های ابلاغ شده از جانب اورژانس کشور بر امر آموزش تشکیل کمیته‌های علمی، هماهنگی با آموزش و پرورش برای ارسال یک رابط آموزش به مدارس به صورت حضوری یا در بستر شاد و تولید محتوای آموزشی تأکید شده است.

استقرار نیروهای آتش‌نشانی زنجان در ۵۰ نقطه

به گفته مجید امیرفضلی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان؛ در چهارشنبه‌سوری امسال ۱۲۵ نیروی آتش نشانی در ۳۵ نقطه مخاطره‌آمیز شهر زنجان مستقر می‌شوند، بعلاوه اینکه در ۱۵ نقطه خارج از شهر نیز نیروهای امدادی در ایستگاه‌های آتش نشانی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی، خطوط لوله، راشاکاسپین در آماده باش کامل قرار دارند. پیگیری‌های لازم برای حفاظت از اموال عمومی صورت گرفته و نیروهای حراستی و حفاظتی ارگان‌های دولتی و مراکز مهم نظیر مدارس و بیمارستان‌ها، پارک‌ها و فضای سبز نیز در چهارشنبه سوری امسال آماده خدمت هستند. رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه تا کنون (یکشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲) هیچ گزارشی مبنی بر خسارت به جان و مال مردم گزارش نشده است، خطاب به افرادی که به هشدارها توجهی نکرده و موجب سلب آرامش مردم می‌شوند؛ تاکید می‌کند که در راستای عمل به قانون، در مواجهه با متخلفان با آن‌ها تعارف و مدارایی نخواهد شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا