خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعای فاینشنال تایمز: مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در عمان

سایت العربیه می‌گوید رسانه‌های آمریکایی از مذاکرات سری میان واشینگتن و تهران درباره حملات در دریای سرخ خبر دادند.

روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد که آمریکا و ایران مذاکرات غیرمستقیمی را درباره برنامه هسته‌ای ایران در ماه ژانویه گذشته انجام داده‌اند.

ایران اینترنشنال نیز در خبر مشابهی نوشت:

فایننشال‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی و ایرانی‌ گزارش داد که دو کشور مذاکرات محرمانه‌ای در عمان با یکدیگر داشته‌اند که طی آن واشینگتن سعی کرده تا تهران را متقاعد کند که از نفوذ خود بر حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات این گروه به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند.

فایننشال‌تایمز روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه گزارش داده که در مذاکرات غیرمستقیم میان هیات ایرانی و آمریکایی در عمان که در ماه میلادی ژانویه امسال [دیماه] برگزار شده، واشینگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران نگرانی‌هایی را مطرح کرده و خواستار اعمال نفوذ تهران بر حوثی‌ها برای توقف حملاتشان شده است.

فایننشال‌تایمز نوشته این نخستین مذاکرات میان این دو کشور در ۱۰ ماه اخیر است.

به گزارش این نشریه، برت مک گورک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه و آبرام پیلی، نماینده آمریکا در امور ایران، ریاست هیات آمریکایی را بر عهده داشتند؛ علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران هم نماینده ایران در این مذاکرات بوده است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های عمانی گفته‌اند که بین نمایندگان هیات‌های ایران و آمریکا تبادل پیام کرده‌اند و آن‌ها مستقیما مذاکره نداشته‌اند. باقری کنی در یک سال گذشته چندین سفر به عمان داشته و آخرین سفری که از او گزارش شده مربوط به ۲۱ اسفندماه بوده که در جریان آن با وزیر خارجه این کشور نیز دیدار کرد.

فایننشال‌تایمز در قسمتی دیگر از گزارش خود نوشته که دور دوم مذاکرات بین هیات‌های تهران و واشینگتن با حضور مک گورک برای ماه فوریه برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل درگیری او در زمینه تلاش‌های آمریکا برای میانجی‌گری بین اسرائیل و حماس برای توقف جنگ، به تعویق افتاده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا