خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فروش پژو پارس برای ایران‌خودرو 50 میلیون تومان زیان دارد، برای دلال 500 میلیون سود!

ارزیابی دبیر انجمن خودروسازان از قیمت خودرو در 403

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: قیمت خودرو در 403 متعادل می‌شود اما مشروط؛ احمد نعمت‌بخش از نام‌های آشنا در صنعت خودرو، با چند دهه تجربه‌اندوزی در بخش دولتی و بخش خصوصی شروط تعادل قیمت خودرو در 403 را تشریح کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان درباره شرایط تولید خودرو در سال جدید به انصاف نیوز گفت: برنامه ما خودروسازان برای سال 403 افزایش تولید است اما برای افزایش تولید، باید قولی که وزارت صمت داده، اجرایی و بساط قیمت‌های دستوری برچیده شود.

نعمت‌بخش ادامه داد: شرط اول افزایش تولید داخل، خارج‌شدن ایران‌خودرو و سایپا از زیان است. در این‌صورت هم تولید افزایش می‌یابد و هم کیفیت تولید قطعا بهبود پیدا می‌کند. طبیعی است تا وقتی شما در تولید خودرو زیان می‌دهید، امکان ندارد بتوانید روی کیفیت و جلب رضایت مصرف‌کننده متمرکز شوید. اصلا منبعی برای سرمایه‌گذاری در اختیارتان نیست.

او توقف قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو را شرط لازم برای تحقق اهداف وزارت صمت و خودروسازان برای افزایش تولید خواند و درباره واردات خودرو نیز گفت: واردات کاملا تابع شرایط ارزی کشور است و با توجه به این‌که تحول خاصی در زمینه درآمدهای ارزی کشور رخ نداده، انتظار نداریم که سال 403 شاهد واردات فراوان و گسترده خودروی خارجی باشیم. در سالی که گذشت حتی برای تولید داخل هم دچار محدودیت‌های ارزی بودیم و بنابراین همان‌طور که عرض کردم، واردات گسترده نخواهد بود.

اجبار به خرید قطعه از داخل منطق ندارد

دبیر انجمن خودروسازان، رویکرد عباس علی‌آبادی و وزارت صمت تحت مدیریت او را حمایت از تولید داخل دانست و ادامه داد: در حرف گفته می‌شود که از تولید داخل حمایت می‌کنند اما در عمل، تصمیماتی گرفته می‌شود که به سود صنعت نیست. برای مثال من منتقد اجبار خودروساز به تهیه قطعه از داخل هستم. ما باید بتوانیم با قیمت رقابتی از قطعه‌ساز کالا بگیریم. باید بتوانیم بر اساس قیمت و کیفیت، قطعه‌ساز را انتخاب کنیم، چه داخلی و چه خارجی.

نعمت‌بخش افزود: به طور کلی معتقدم دولت نباید در کار بنگاه‌ها دخالت کند و باید اجازه بدهد دو بنگاه با هم مذاکره کنند و بر اساس منافع خود به توافقی برسند که رضایت طرفین در آن حاصل است. وزارتخانه دوباره بحث عدم ساخت را راه انداخته و واردات قطعه را منوط به نداشتن مشابه داخلی کرده است. در حالی‌که چنین کاری به صلاح کشور و صنعت نیست.

او به تجربه شخصی‌اش در وزارت صمت اشاره کرد و به خبرنگار انصاف نیوز گفت: از افتخاراتم این است که شروط عدم ساخت و کالای مشابه را به کلی لغو کردیم و به نظام تعرفه‌ای رسیدیم که در همه‌جای دنیا شناخته شده است و کارایی بهتری دارد.

نعمت‌بخش اعمال تعرفه را یکی از راه‌های حمایت از تولید داخل دانست و افزود: دقت کنید که الان تعرفه واردات قطعه 32 درصد است. وقتی بنگاهی که حاضر می‌شود این میزان تعرفه را بپردازد و قطعه‌ای را که چنین گران برایش تمام‌شده وارد کند، حتما صرفه و صلاحی در واردات آن قطعه خاص دیده است. در این شرایط چرا باید با شرط عدم ساخت در داخل، مانع واردات او شویم؟

دبیر انجمن خودروسازان با طرح این پرسش که چرا خودروساز ملزم به خرید قطعه گران یا بی‌کیفیت از قطعه‌ساز داخلی است، گفت: وقتی کیفیت خودرو مشکل پیدا می‌کند، مردم به خودروساز اعتراض می‌کنند، نه قطعه‌ساز. فحش کیفیت را خودروساز می‌خورد و بنابراین نباید مجبورش کنیم از قطعه‌ساز داخلی با هر کیفیتی کالا تامین کند.

نعمت‌بخش به تشریح تلاش‌های خود برای افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو پرداخت و گفت: ما تعرفه را 5 درصد و 10 درصد و 20 درصد به 32 درصد رساندیم اما نه در شرایط خرید اجباری از قطعه‌ساز داخلی. همین الان برای برخی از انواع کامیون، خودروساز می‌گوید فیلترهای داخلی کیفیت لازم را ندارد و به موتور آسیب می‌رساند اما چون در داخل تولید می‌شود اجازه ندارد فیلتر مناسب و با کیفیت وارد کند. خب، خودروساز هم نمی‌تواند خودروی تولیدی‌اش را گارانتی کند. در نهایت این مصرف‌کننده و مردم هستند که زیان می‌بینند.

کدام حمایت؟

خبرنگار انصاف نیوز در حال طرح این پرسش بود که مردم می‌گویند از خودروساز داخلی حمایت شده است اما… آقای نعمت‌بخش پرسید کدام حمایت؟ او ادامه داد: وقتی به خودروساز گفته می‌شود برو در ونزوئلا خط تولید بزن ولی خودروساز نمی‌تواند مطالباتش را از آن کشور وصول کند، حمایت معنا ندارد. وقتی برخی نمایندگان مجلس خودروساز را مجبور کرده‌اند در منطقه او یک سایت تولیدی ایجاد کند، برای این‌که تولید در آن سایت آن شهرستان شکل بگیرد، بدنه را از ایران خودرو می‌برند به سایت شهرستان، مونتاژ می‌کنند و باز برمی‌گردانند به سایت اصلی. یعنی برای شکل گرفتن تولید در شهرستان، هزینه‌های چند برابری و مضاعف حمل‌ونقل به خودروساز تحمیل می‌شود. شما از کدام حمایت صحبت می‌کنید؟

منت نگذارید، ارز نبوده!

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: دائم گفته می‌شود واردات را ممنوع کرده‌اند تا از خودروساز داخلی حمایت کنند. نه، به قول دوست عزیزم آقای میرخانی رشتی، خانه ماندن بی‌بی از بی‌چادری بوده! ارز نبوده که خودروی خارجی وارد کنند. الان که واردات ماشین دست دوم و کارکرده هم آزاد شده است. هر خودروی ساخت داخل حداکثر 2 هزار دلار ارزبری دارد، خودروی وارداتی 20 هزار دلار. چند سال پیش را یادمان نرفته که چقدر مشکل ارزی داشتیم. مملکت ارز نداشته که واردات نکرده‌اند. من اعتقاد دارم که 10 تا 15 درصد در هر بازاری باید در اختیار کالای خارجی باشد تا رقابت ایجاد شود. من مخالف واردات خودروی کارکرده بودم اما معتقدم باید خودروی نو وارد شود تا رقابت ایجاد شود.

نعمت‌بخش گفت: این تصور اشتباهی است که خودروساز داخلی حمایت دولتی تام و تمام دارد. حمایت وقتی است که خودروساز ایرانی بتواند مثلا بیشتر از سایر صنایع وام بگیرد؛ اگر به فلان صنعت ایکس ریال وام می‌دهند به صنعت خودرو دو ایکس ریال وام بدهند در حالی‌که چنین چیزی سراغ نداریم. حمایت وقتی است که اگر دلار 50 تومان شده خودروساز 42 تومان بگیرد نه این‌که گران‌ترین دلار بازار را به او بدهند.

هنر تقویت دلال‌ها!

او در ارزیابی سمت‌وسوی بازار و قیمت خودرو در 403 گفت: تصمیم‌گیری برای این بازار کار بسیار سختی است و شهامت می‌خواهد. من نه در دولت روحانی چنین شهامتی را دیدم و نه در دولت رئیسی. ببینید؛ این پژو پارس را که قرار است در خرداد یا تیر ماه سال آینده تولید شود، زیر 300 میلیون تومان می‌فروشیم اما با قیمت‌های امروز هر کس این ماشین را بخرد، بین 400 تا 500 میلیون تومان سود می‌کند! ما بارها گفته‌ایم که این خودرو دست مصرف‌کننده نمی‌رسد. ما به ایران‌خودرو گفته‌ایم پژو پارس تولید کن و روی هر دستگاه 50 تا 60 میلیون تومان ضرر کن، آن‌وقت دلال‌ها 500 میلیون تومان روی هر ماشین سود کنند! این چه تدبیری است؟ این چه هنری است که ما دلال‌ها را تقویت کنیم و تولید را ذلیل.

قیمت خودرو در 403 بستگی دارد به…

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: وزارت صمت این شهامت را ندارد که اجازه دهد ایران‌خودرو پژو پارس را در حاشیه بازار بفروشد. اگر 750 میلیون تومان قیمت بازارش است، مثلا بدهد 740 میلیون تومان. اگر این شهامت را داشته باشند و اجازه بدهند خودروساز محصولش را در حاشیه بازار بفروشد، به شما قول می‌دهم بازار در همین سال پیش رو آرام شود. ظرف سه ماه خودرو تک‌نرخی می‌شود و این رانت و فساد هم از بین می‌رود. در یک کلام من باور دارم که قیمت خودرو در 403 متعادل می‌شود اما به شرطی که بساط قیمت‌گذاری دستوری را جمع کنند.

نعمت‌بخش گفت: 70 تا 80 درصد از تقاضاهای بازار به دلیل همین اختلاف بین قیمت دستور و قیمت بازار است. خیلی‌ها می‌خواهند بروند در این لاتاری و برنده شوند. ما بارها گفته‌ایم که بهترین روش، فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار است. این روش را در دهه 1370 تجربه هم کرده‌ایم و دیده‌ایم که مفید و کارآمد بوده است.

او ادامه داد: اگر شهامت این کار را ندارند، خودروساز به عرضه در بورس کالا هم رضایت داده اما این کار را هم نمی‌کنند و به بدترین روش، یعنی همین فروش به قیمت دستوری و به زیان خودروساز ادامه می‌دهند.

دبیر انجمن خودروسازان در پایان گفت: روشی که وزیر صمت قول داده‌اند به آن عمل کنند، یعنی قیمت‌گذاری بر اساس قیمت تمام‌شده هم می‌تواند بار مشکلات خودروسازان داخلی را کم کند. ما امیدواریم این وعده‌ها تحقق یابد تا بازار خودرو متعادل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. يعني اينقدر شعور نداريد كه عرضه خودرو مستقيم به مصرف كننده باش تا هم فروشنده و هم خريدار سود كنه!؟

    16
    1
  2. برای دلال سود داره؟ اون شخصی که برای نیازش داره ماشیم میخره باید فرقی داشته باشه با اون دلال به قول شما اگه شما واقعا دلال رو میشناسی تاییدش نکنید الان چرا به همه توهین میکنید جناب آقا یا هر کسی هستی ما برای نیاز ماشین میخوایم دلال نیستیم

    23
    3
    1. به قران محمد من باهزارتا بدبختی پول این ماشین جمع کردام خدا لعنتت کنه این همه داستان سرهم کردی که گرونش کنی بازکن اون دهنت بگو که مردم بدبخت اینقدر منتظر نمونن یابگو نمیدیم یابگو بدیم اینقدر قیمت چرا بازندگی مردم بازی میکنین شمارا به شب قدر قسم میدام بس کنین تکلیف مارو روشن کنین

      21
      2
      1. دلالان ماشین رو جمعش کنید اجازه ندید نمایشگاهداران خودرو فعالیت بکنند اگر وجدان دارید سالانه ۵ میلیارد سودمیکنند از خرید وفروش خودرو جمعش کنید این وضع آشفته بازار خودرو را خون مردم رو میمکند

    1. بازاری که خودتون درست کردید دلال بازی خواسته خودتون هست حالا انکار می کنید دستتون را پیش گرفتید پس نیفتید شما 44 ساله دارید ضرر میدید نمیدونم چرا ورشکسته نمیشه ایران خودرو بره دنبال کارش که مردم مجبور نباشند ماشین اشغال سوار بشن با چند برابر قیمت فکر میکنم کمتر کسی باشه که سیاستهای کلی را ندونه و خیلی مسائله دیگه….

      13
      1
  3. پیرمرد،یه روزمیمیری ومردم تو،ونجف منش ومیرخانی رشتی ونعمت زاده وسایراین پیرمردهاکه سالهارانت میخورن وملتوبدبخت کردن،رالعنت میکن،آخه چرااینقدرازفرغون داخلی این دوشرکت جنایتکارحمایت میکنید،چی براتون داره میدونیدچندسالتونه وپاتون لب گوره،وبااین فرغونهاهزاران جوون رابه قبستون فرستادیداسفند۹۶دلار۵تومان پارس۳۲تومان بوددلارشد۵۰یعنی ۱۰برابرشدالان پارس شد۸۰۰تاکجامیخواهیدبرید

    16
    1. قیمت خودرو داخلی در کنار واردات خودرو را آزاد کنید خودرو ساز داخلی با هر قیمتی که ضرر نمیکنه ماشین بفروشه مردم هم بتونن هر خودرویی دوست دارن وارد کنن .
      وقتی بازار انحصاری برای خودرو ساز ایجاد کردید این خودروساز هیچ وقت نمیزاره آرامش به بازار بیاد چون سودش در این آشفتگیه

      18
  4. باسلام قیمت خودرو باید با نرخ ارز و تورم مطابقت داشته و به قیمت بازار آزاد باشه تا بساط بلیط بخت آزمایی و دلال پروری در این کشور جمع شود و در عوض یارانه به افراد کم درآمد اضافه شود تا به عدالت نزدیکتر شویم.شاید این پیام به گوش مسئولین برسد.

    6
    9
  5. اولا خجالت بکشید ببینید با این پول نجومی که دارین از مردم میگیرین ماشین آشغال که هیچ ضمانتی برای طرف نیست یه حلب دست مردم میدین مردمو میکشین از خودتون خجالت بکشید اسم دلال با مصرف کننده نمیتونین تشخیص بدین چرا همه را قاطی میکنین بعد اسم سال میزارین جهش تولید با مشارکت مردم کدوم مردم مردمی که دارین له میکنین که آرزوی سوار شدن یه حلب هستن خجالت بکشین جمع کنید این بساطو ایران خودرو عوضی با سایپا

    16
    1
  6. ایرانخودرو بلده که بره دستمال بگیره دستش برق بندازه و تند تند ابن خودروهای رده خارج رو به قیمت روز خودرو های خارجی بندازه به ملت .همش پر مصرف .همه تاریخ گذشته

    11
  7. اول. ماشاالله به خودرو داخلی سوار
    (مکان)
    دوم .مونتاژ پس مونده های خارجی با تعویض قیافه جلو عقب دیگه جیه که تجربه داشته باشه
    سوم.دلال خود شبکه فاسد مونتاژ کار(نه خودرو ساز) و حامی شریکشون خود دولت و مجلس هستند
    چهارم.خون تمام مردم بیگناه رو که مجبور به خرید این آشغالها میکنید گردنتون هست وانشاالله به زودی تقاصش رو پس می‌دین.

    10
  8. والا تا وقتی که خودرو آزاد نشود از خارج وارد نشود ،قیمت ها همین طوری می‌ره بالاتر ،این طور هم که بوش میاد واردات نیست معلومه که این سال راحت تمام خودرو ها ۵۰۰میلیون همشون می‌ره رو قیمت ها شک نکنید ،فقط زودتر بخرید اگر خواستار خودرو هستید

    3
    7
  9. شمایی که اینقدر بی عرضه وفاسد هستید که فرق بین مصرف کننده ودلال را نمی دانید ،برید گاو بچرانید نه این که ریاست کنید،بعد بیاید بین بازار وزارتخانه رقابت کنید،خدا لعنت کنه شما فاسدان رو که به کند کشیدید ایران باستان را

  10. سلام
    همین انسانهای رانت خوار هستند مانند نعمت زاده ها به ایران خودرو دستور می دهند که عرضه نداشته باشد تا ماشین در بازار گرون بشود و بعد بگویند که بازار گرون شده و دلالان سود می کنند و خودشان مخفیانه دلال هستند و مصرف کننده که یکساله در نوبت بوده را دلال خطاب کنند . خدا ریشه چنین رانت خوران را بسوزاند.

    15
  11. باید بساط قیمت گذاری دستوری جمع بشه و خودرو به قیمت نزدیک به بازار به دست مردم برسه
    اون موقع هرکی خواست بره نمایندگی کارت بکشه و خودرو مورد نظرش و تحویل بگیره…
    در این صورت هم تقاضا کمتر میشه هم فراوانی بیشتره میشه و درنتیجه قیمت تو بازار میاد پایین و دست دلال ها کوتاه میشود…

    4
    12
  12. اون موقع که ما پژو پارس ثبت نام کردیم قیمتش 160 بود قیمتش دو برابر کردید بعد زبونتو نم درازه ما شدیم دلال تعهد دادین زمستون تحویل میدید ندادید الان شعر میگی م رد ک

  13. چرا چ ر ت میگی ما دلالیم یا شما نوبت تحویل پژو پارس زمستون بود الان بهاریم هنوز تحویل ندادین تعهد کردین باید به قیمت پارسال تحویل بدید

    9
    2
  14. وزارت صمت و ایرانخودرو نمیتونه با این حرفا به ما خیانت کنه تعهد دادن زمستون پژو پارسو تحویل بدن ندادن بعد با این حرفا میخان مردمو گول بزنن اون موقع که ما ثبت نام کردیم پژو 160 تومن بود ن 300 الان زبونتو نم درازه باید تحویل بدین

    7
    2
  15. باسلام.به نظر این آقا از روی شکم سیری داره حرف میزنه باید خودش رو بزاره جای یه کارمند و کارگری که چند ساله داره پس انداز میکنه که یه ماشین بگیره و نمیتونه چرا چون ایران خودرو و سایپاو کلی از این دبر های انجمن خودرو ساز سیر مونی ندارن و هرروز خودرو رو گرون و گرون تر میکنن با حقوق 12ملیونی یه کارمند چقدر باید سگ دو بزنه تا بتونه ارزون ترین ماشین که سایناست رو بگیره اول یکم فکر کنید بعدایده آزاد سازی قیمت روبدید خدا لعنت کنه کسی که بفکر از خودش ضعیف تر نیست آقای نعمت بخش برو دلال رو شناسایی کن و بهش ماشین رو باقیمت بالا بده نه اینکه مصرف کننده واقعی رو بدبخت کنی

  16. باسلام.به نظر این آقا از روی شکم سیری داره حرف میزنه باید خودش رو بزاره جای یه کارمند و کارگری که چند ساله داره پس انداز میکنه که یه ماشین بگیره و نمیتونه چرا چون ایران خودرو و سایپاو کلی از این دبیر های انجمن خودرو ساز سیر مونی ندارن و هرروز خودرو رو گرون و گرون تر میکنن با حقوق 12ملیونی یه کارمند چقدر باید سگ دو بزنه تا بتونه ارزون ترین ماشین که سایناست رو بگیره اول یکم فکر کنید بعدایده آزاد سازی قیمت روبدید خدا لعنت کنه کسی که بفکر از خودش ضعیف تر نیست آقای نعمت بخش برو دلال رو شناسایی کن و بهش ماشین رو باقیمت بالا بده نه اینکه مصرف کننده واقعی رو بدبخت کنی

  17. این آقا یکی از اعضای مافیای خودرو است
    اولا خودروسازی زیان ندارد
    دوماً اگر سودده نبود اینقدر دولتها و نمایندگان مجلس از آن تمام قد دفاع و حمایت نمی‌کنند و به طبل خودروسازان نمی رقصیدند
    سوما اینهمه مافیا به این صنعت کثیف شده چسبیدن پس حتما سود داره
    چهارما اگر واقعا زیان ده است اعلام ورشکستگی کرده و تعطیل کنند
    پنجما اونقدر توی این چهل سال سود کردن که با این زیان فرضی در میشه
    ششم گزارشی از هزینه های ساخت و تولید و حقوق مدیران وجود نداره

    6
    1
  18. اقای نمیدونم کی که میگی ما دلالیم به پیر به پیغمبر ما یه ساله حتی موتور زیر پام گوشی داداشم کامپیوتر خواهرمو فروختم واسه جور کردن پول این ماشین
    ولی به شرفم اگه بخواید ماشینای مارو گرون کنید یا تحویل ندین میریزیم داخل خیابونا جلوی مجلس و وزارت صمت دیگه چیزی واسه از دست دادن نداریم هرکاری هم تونستین بخوای بکنید بکنین یه کلااام ما ماشینامون می خواییم خلاصصص

    4
    1
  19. خودروهای که دپو کردید عرضه کنید واردات خودرو را آزاد کنید ببینید بازهم دلال همین مقدار سود می‌برد
    شما که توانایی رقابت که هیچ توان عرضه نسبت به تقاضا را ندارید بهانه‌های بنی اسرائیلی چرا می‌گیرید

    5
    1
  20. وقتی پول چاپ میکنید و ارزش پول ایران را هر سال ضعیف تر میکنید وقتی بازار خودرو انحصاری میشود همین اش است همین کاسه مکافات این کارهارا باید ملت بدهند

  21. برید ببینیدتودیوار چه اوضاعیه ماشینهای اسقاطی و از رده خارج پژوپارس رو آگهی کرده ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان هرچی دلاله جمع شده تو دیوار به طور کاذب قیمتهارو همین طوری الله بختگی می‌برند بالا واصلا هیچ امیدی به بهبودوضعیت این آشفته بازار خودرو نیست چنین هم بد نیست هرچی در بازار خودرودلالان قیمتهارو بالا ببرند افرادی چون شماها قیمت خروجی کارخانه هارو بالا می‌برید چندان هم بدنیست برای شما قیمت‌ها در کف خیابان‌های ایران تو بازار شهرماشینها توسط دلالان قیمت گذاری بشه واقعا که نه تخصص دارید ونه مدیریت حالیتون است من بیچاره باید چند سال کارکنم تا ماشین موردعلاقه خودم رو بخرم آنهم حاصل دسترنج سالیانه خودم رو دو دستی تقدیم آقایان نامحترم دلال کنم وسودکلان آن به جیب دلال برود اگر راست می‌گوید ازهمین حالا برای ثبت نام خودرو ببینید کی چی داره وچی نداره وبرای خودرو ثبت نام کنند تابتوانیم امثال من هم صاحب خودروشویم اگرگوش شنوایی است

    3
    1
  22. سواد اقتصادی علمی است که هم تجربه و هم دانش بالایی می خواهد که متاسفانه مدیران خودرو ساز ما و قطعه سازان دولتی این سواد را ندارند،ده ها کارخانه در سودان و آذربایجان و ….. نقاط مختلف جهان سوم راه اندازی کرده اند و هیچکدام سود آور نبوده،حتی در برخی کشور ها بدون آنکه ببینند آن شهر از فلان کشور برق سه فاز ندارد و کلی سرمایه گذاری بی نتیجه،چون مدیران فرمایشی و بی سوادن،آقای خیامی و امثالهم فکر و ذات اقتصادی داشتن،ذوق اقتصادی داشتن.

  23. قیمت دستوری باید برداشته شود لیکن بعد از برداشتن تعرفه بر خودروهای خارجی و دادن حق انتخاب به مردم در انتخاب خودروهای از رده خارج شده چند دهه قبل و سرهم شده در داخل با قیمت نجومی .بله وقتی این آقای خبره (!!!!!) خود قائل است که خودرو ساز باید انتخاب کند که قطعه را از داخل تهیه کند یا خارج چطور مصرف کننده حق انتخاب نباید داشته باشد؟؟؟؟
    این به اصطلاح خودرو سازان که خودشان سوار خودروهای تولیدی خودشان نمی شوند و متهمان اصلی گرانی خودرو و دلال بازی هستند چطور من ایرانی باور کنم بیشتر تولیدات آنها توسط نفرات خودشان با قیمت بالاتر در بازار فروخته نمی شود؟
    این آقایان اگر قیمت خودرو 10 برابر قیمت فعلی هم باشد باز در ضرر هستند ولی چرا میانگین حقوق در این شرکتهای زیان ده اینقدر بالا است و آیا پاداش هم همه ساله دریافت می کنند
    در پایان می گویند شخصی عصایش را بر زمین زد و گفت اینجا وسط زمین است گفتند چطور گقت شک دارید بروید متر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا