خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شورای عالی کار و دعای منفی کارگران!

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

ماجرای تعیین دستمزد کارگران از آن قصه‌های پر غصه‌ای است که در واپسین روزهای اسفند رقم می خورد و کام کارگر را در نوروز تلخ می کند. چنان تلخ که به تلخ گویی آنان هم می انجامد. تا جایی که شاهد “دعای منفی” در کلام شان می شویم. من اسمِ دقیق‌اش را به احترام این روزهای رمضانی و نوروزی نمی نویسم. معنای “دعای منفی” برای همه آشکار است!

قرار بود شورای عالی کار سه جانبه باشد اما متاسفانه این مثلث، دو ضلعی شده است! یک ضلع فربه و قدرتمند شامل کارفرمایان و دولت است و یک ضلع لاغر هم به نام کارگران. به اسم سه جانبه گرایی، دوجانبه گرایی می شود تا جایی که بی امضای نمایندگان بخش کارگری، مصوبه اعلام و ابلاغ می گردد.

دولتی ها به جیب خود و دریافتی های خود و حال خود نگاه می کنند و بر همان قیاس رفتار می کنند. می بینند ردیف اول فیش شان، مثلا 7 میلیون است اما دریافتی شان خیلی بیشتر از این رقم. کلی حاشیه دریافتی دارند. ساعت ها اضافه کاری می گیرند بی آن که کاری انجام شود. لابد می پندارند، کارگری هم همین است اما نمی دانند کارگر، دقیقا همانی را می گیرد که به عنوان حداقل مزد یا سایر سطوح مصوب می شود.

بعد جدول کسورات است که باز می شود. دولتی ها(کشوری ها و لشکری)، حتی بازنشستگان شان از کلی امتیاز استفاده می کنند که کارگر به خواب هم نمی بیند. دو بنده خدا که یکی بازنشسته تامین اجتماعی بود و یکی کشوری، وقتی فیش‌هاشان را مقایسه می کردند، در اولی از اصل حکم دو آیتم کسر می کرد اما دومی به مناسبت های مختلف، دریافتی مازاد بر حُکم داشت. این هم یعنی بازنشسته کارگری و کارمندی هم روزگارشان متفاوت است.

عملا همیشه وضع کارمندان از کارگران بهتر است حال آنکه میزان کار مفید کارگر خیلی بیشتر است. کارگر نمی تواند کار امروز را به فردا حواله دهد. صاحب کار دارد که مو را از ماست می کشد. کارگر رابطه ای با بیت المال ندارد. سفره اش بوی نفت نمی دهد.”نان از عمل خویش می خورد و منت از حاتم طایی هم نمی کشد.” اما هم در تعیین دستمزدش گرفتار دولتی هاست و هم وقتی بازنشسته شد، دولت که سرمایه انباشت شده از بیمه پردازی او را به اختیار گرفته، با یک ویرگول چند ماه او را اسیر اضطراب و استرس می کند.

یک آقایی بود که با عمامه مشکی در تبلیغات ریاست جمهوری می گفت باید حقوق کارگران عزیز ما باید حقوق شان متناسب با تورم، متناسب سازی شود. آیا می شه؟ پس مسئول اقتصادی کیه؟” تازه این بزرگوار از مسئله مهمی به نام “ترک فعل” هم سخن به میان آورد. مستند به همین سخنان دغدغه مندانه باید پرسید “پس چه شد؟” در این سه سال، حقوق ها چقدر -اسما- افزایش یافته است و چقدر نسبت به سه سال پیش سفره ها کوچکتر شده است؟ مردم این را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس می کنند. با شعار چیزی درست نمی شود. برنامه علمی و عملیاتی می خواهد.

بگذریم، کارگران باید سال آینده هم بیشتر از امسال کار کنند و کمتر مصرف کنند. تورم و گرانی حکمی چنین لازم الاتباع دارد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جان کلام را انصاف نیوز بیان کرده است تنها چیزی که برای ما مانده بگویم :
    لعنت خدا بر دروغگویان و مردم فریبان

    17
    1
  2. احسنت
    یک سوال دارم فقط چرا رییس جمهور و وزیر حقوقشون بیشتر از کارگر هست؟ مگه خادم ملت نیستن خادم حقوقش از ولی نعمتش بیشتره؟ حقوق خادم ها چرا تورم رو بالا نمیبره؟ وزیر خودش میتونه با حقوق کارگری هزینه سگی دم در خونش پارس میکنه رو تا یک ماه تامیین کنه؟

    15
    1
  3. سلام این دور از انصاف است من امسال آخرین باری است که رای میدهم رای دهم حقوقم را کم کنند و همه چیز را گران کنند و ؟؟؟؟
    به امید خداوند کارگران هر کسی که باعث کوچک شدن سفره کارگران میشود روی خوش نبینند انشاالله به امید خدا
    آقا رهبرم چرا رسیدگی نمیکنید چرا ظلم به این قشر کارگر را نمی‌بینید لطفا به این قشر هم نظر کنید دیگر زندگی برایمان سخت و سخت‌تر می‌شود با این دستمزد از هفت میلیون باید ۵ میلیون اجاره دهم پس ما پنج نفر چی بخوریم با مبلغ باقیمانده تا سر ماه

    14
  4. خداوند پدرتان را بیامرزد اگرچه میدانم اون های که مسئول تصمیم گیری هستن همه اینها را میداند ولی چقدر قشنگ از زبان کارگران حرف زدید

    10
  5. باسلام.
    من یک کارگر نانوایی هستم.متاهل هستم. مستاجر هستم. حقوقم کم است. نتونستم واسه خانوادم و خودم لباس و کفش و آجیل شب عید بخرم. خلاصه امسال پیش خانواده خیلی خجالت زده شدم. امسال هم مثل سالهای قبل کارفرما به من عیدی خیلی خیلی کم داد. 2میلیون تومان عیدی داد.من اعتراض کردم و کارفرما گفت میتونی بری گم بشی بیرون و دنبال کار دیگه بگردی که حقوق و عیدی زیاد بدن. اگه برم اداره کار شکایت کنم، کارفرمام میره به تمام نانواییها میگه این کارگر را سرکار راه ندید.چون میره اداره کار شکایت میکنه. پس مجبور میشم ساکت باشم و به همین حقوق کم قانع باشم..درصورتی که کارفرما نان روغنی میفروشه، نان سبوسی میفروشه، آرد آزاد میفروشه، کیسه خالی میفروشه، پلاستیک نان میفروشه، سبوس زیر پا میفروشه، دولت شب به شب سوبسیت بهش میده، ولی بازم میگه واسم نمیصرفه، ولی کارفرمام میگه این حقوق کم واسه کارگر نانوایی که همه فشار رو دوش من هست میصرفه. خدارو تو این ماه مبارک رمضان خوش میاد که من کارگر اینجوری کنار خانوادم خورد و کوچیک بشم. این درد همه کارگرهاست. به نظر من اگه دولت حقوق کارگرهارو خودش مستقیم به دست کارگر برسونه و عیدی شونم خود دولت بده خیلی بهتره، چون کارفرما هیچوقت این حقوق و عیدی اداره کارو به کارگر نمیدهد.مخصوصا ما کارگرهایی که داخل شهرهای کوچیک و بدون کار خانه هستیم. چون نظارتی داخلش نیست.
    اگه کسی نظر بهتر داره بگه. از دولت عزیز میخوام به مشکل کارگرهای زحمتکش حتما توجه کند و کمک کند. یا حق.

    16
  6. فقط در این سال نو یکصدا میگیم
    لعنت خدا بر کسی که باعث تبعیض حق خانواده ها و ظلم به خانواده کارگری میشه
    خدا به حق خون حسین از تقصیراتش نگذره حال به هر دلیلی باشع
    یک چیز برای همه در این اخرای سال مشخص شد و تصویر زشت زورگوئی و ریاکاری وزیر کار و نماینده کارفرمایان بود
    همه تو این صحنه ریاکاری یکطرفه از قبل تصمیمات به نفع خودبعنوان تورم بالامیره با افزایش ناچیز حقوق را واقف بودند
    قانونی که با خون شهدا و رشادت کارگران در جبهه حق علیه باطل تصویب شده بود حال به همه قوانین وزیر کار و کارفرما بر علیه حق خانواده کارگری لگد و پایمال نمودن.خدا نمیگذزه

  7. تشکر از انصاف که این صحبتهای زیبا ومنصفانه رو منتشر کرد ،هموطنان من کارگر نیستم،کارمند دولتم با ۲۱سال سابقه ومدرک تحصیلی کارشناسی ارشد ومتاهل با دو فرزند ومستاجر، به خداوندی خدا قسم کل حقوق من در سال ۱۴۰۲زیر۸میلیون تومان بود،من کارمند وزارت آموزش وپرورش هستم ودولت به ما میگه شما حداقل بگیر هستید وتعیین میزان حقوق سالیانه شما رو شورای حقوق ودستمزد تعیین میکنه ودولت هیچ دخالتی نداره!!!وهمه دیدیم که دولت چقدر هم دخالت نمیکنه در اعلام حداقل حقوق!حالا امسال هم به کلی کام همه ما کارمندان حداقل بگیر وشما کارگران مظلوم تلخ شد،میخوام بگم خدایا صدای ما رو بشنو وما بجز تو کسی رو نداریم ،خدایا دیگه بریدیم وتا کی بچه های ما نگاه به دست بچه های کسانی کنن که نا عادلانه حقوق های بالای ۲۵میلیون در ماه دریافت میکنن ،به خدا قسم یک ساله خانواده من رنگ هیچ نوع گوشتی رو ندیدن وبهشون میگفتم که در سال ۱۴۰۳ حقوق بابا خوب میشه وهمه دیدیم که دولت چه بلایی سرمون آورد ،میخوام بگم خدایا دیگه وقتشه به دادمون برسی

  8. اینجاست که رهبر معظم انقلاب باید به قضیه حقوق کارگران ورود کنند چون امام خمینی حامی کارگران بودند کارگران نیز امام را دوست داشتند و با یک اشاره ایشان جبهه های جنگ را پر می کردند و در راه امام ده ها هزار کارگر شهید و یا جانباز شدند الان هم تنها حامی کارگران رهبر معظم انقلاب هستند و من مطمئن هستم ایشان نمی گذارند حقوق کارگران پایمال شود

  9. با عرض پوزش من کارمند لاین مقاله اعتراض دارم .چرا باید برای کارگران حداقل دستمزد تعیین شود ولی برای کارمندان سقف دستمزد ،اگر بدنبال عدالت و رفع تبعیض هستید بخواهید برای کارگران و کارمندان و سایر صنوف نیز حداقل دستمزد تعیین شود . الان کارگر بیسواد افغانستانی هم بیشتر از حداقل دستمزد دریافت می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا