خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات ۵ بار استعفای ظریف در سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰

وبسایت جماران در بخشی از مصاحبه با جواد ظریف بخشی از کتاب او با عنوان پایاب شکیبایی را بازنشر کرده است که در آن جزییات ۵ بار استعفای ظریف در سال‌ها ۹۲ تا ۱۴۰۰ آمده است. این بخش از کتاب را در ادامه می‌خوانید:

«نخستین بار که تا مرز کناره گیری پیش رفتم، در سفر نخست آقای رئیس جمهور به  نیویورک در سال 1392 بود. برخی مشاورین آقای رئیس جمهور بدون هماهنگی تلاش کرده بودند نشست وزرای خارجۀ پنج به اضافه یک و ایران را به نشست سران تبدیل کنند.

دومین بار طرحی پیرامون کمینۀ نیازهای هسته ای کشور بدون هماهنگی  با وزارت امور خارجه برای زمامداران کشور فرستاده شده بود، که گفتگوها را پیشاپیش محکوم به شکست میکرد. سومین نوبت به دنبال شکایت از بی توجهی سایر وزارتخانه ها به بایسته های بنیادین  سیاست خارجی و به ویژه در ارتباط با ناهماهنگی در پیوندهای با روسیه بود که انجام وظیفۀ  وزیر امور خارجه را برهم ریخته بود. ناگفته نماند که وزارت امور خارجه برای دفاع از  پیوندها با روسیه وارد شده بود.

نوبت دیگر، بر سر ِ سفر بشار اسد در اسفندماه 1397 بود.

کناره گیری بعدی مربوط به فعالیتهای دیپلماتیک ما برای شکست دادن تلاش آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های شورای امنیت  در برابر ایران در تابستان و پاییز 1399 بود.  آقای پوتین یک پیشنهاد مطرح کرده بود که به نظر وزارت امور خارجه می بایست با روش دیپلماتیک با آن برخورد میشد. در شورای عالی امنیت ملی و در دولت با لحنی تند مخالفت کردند، که توهین به وزارت و وزیر امور خارجه بود. پس از آن تقاضا کردم از حضور در هیأت دولت معاف شوم، که موافقت نشد.

پس از فاجعه اصابت موشک خودی به هواپیمای اوکراینی، یک سال نیز از شرکت در همۀ جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به دلیل عدم شفافیت آنها و صوری بودن حضور وزیر امور خارجه خودداری کردم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا