خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مروری بر دیالوگ‌های ماندگار و مهم سریال «امام علی (ع)» | مالک : از اسلام فقط قل‌قل کلمات عربی‌اش را از بر کرده‌اید

فیلم نیوز نوشت: سریال «امام علی (ع)» به کارگردانی داوود میرباقری، سال 1375 روی آنتن رفت و با اینکه بعدها آثار تاریخی مذهبی بسیاری ساخته شد، هنوز هم در نظر خیلی از مخاطبان، بهترین سریال تاریخی تلویزیون است. یکی از مهمترین دلایل موفقیت سریال، دیالوگ‌های ملموس و قدرتمندی بود که بین بازیگران جریان داشت. دیالوگ‌های پرمعنا و بعضا کنایه‌آمیزی که در هر دوره‌ای تازه به نظر می‌رسند و رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرند. حتی همین حالا هم وقتی برمی‌گردیم و دوباره آنها را از نظر می‌گذرانیم حس می‌کنیم با توجه به شرایط فعلی زمانه بیان شده‌اند. به بهانه شهادت امام علی (ع) مروری داریم بر دیالوگ‌های ماندگاری که داود میرباقری برای این سریال خلق کرده است.

ز، بخشی از دیالوگ‌های سریال «امام علی (ع)» از «تاریخ بیهقی» گرفته شده و خیلی‌ها معتقدند علت اصلی جذابیت آن به همین مسئله برمی‌گردد. علاوه بر تاریخ بیهقی، در نگارش فیلمنامه و دیالوگ‌های این سریال از «نهج‌البلاغه» هم استفاده شده است. البته بارها گفته شده که زنده‌یاد حسین پناهی هم در نگارش دیالوگ‌های این سریال نقش مهمی داشته است.

سریال امام علی(ع) به کارگردانی داود میرباقری یکی از کارهای شاخص تلویزیون است.
یک عکس زیر خاکی از پشت صحنه سریال امام علی (ع) با حضور داود میرباقری و محمد رضا شریفی‌نیا.

عمروعاص: «ابا یزید! در این جنگ نه روی توان قشونت حساب کن، نه روی خدعه‌های من، فقط دعا کن، دعا کن که در سپاه علی مردمان جاهل فراوان باشند، آمین!»

***

معاویه: «قوی تر از ذوالفقار علی سراغ داری؟»

عمرو بن عاص: «آری، جهل مردم.»

سریال امام علی(ع) به کارگردانی داود میرباقری یکی از کارهای شاخص تلویزیون است.
یکی از ده‌ها دیالوگ جذاب سریال امام علی (ع) بین مالک و اشغث بعد از جنگ صفین رد و بدل می‌شود.

مالک اشتر خطاب به اشعث: « طبیعت گربه است که به صاحبش وفا نکند. تو به تعداد نمازهای یومیه‌ات هم بیعت کنی باز به وقت نیاز بیعت می‌شکنی.»

***

عمار یاسر: «علی خلیفه باشد، املاک غصبی را ولو کابین زنان کرده باشید، باز می‌ستاند. آنهایی که نهرها شکافتند، چهارپایانی در زیر دارند و کنیزکانی نازک بدن در بر بدانند پسر ابی‌طالب بازخواست می‌کند که از کجا آورده‌اند. آنان که در مسلمان شدن سابقه‌ای دارند و مجاهده‌ای کرده‌اند و با پیامبر محشور بودند بدانند که اجر و ثواب‌شان را از خدا می‌ستانند نه از بیت‌المال.»

***

مالک اشتر رو به سپاهیان بعد از جنگ صفین: «کاری که شما با علی کردید هیچ امتی در تاریخ با زعیم خود نکرده…شما ملعبه دست می خواهید نه خلیفه…بروید سجاده جمع کنید که از اسلام فقط قل‌قل کلمات عربی‌اش را از بر کرده‌اید…»

***

مالک‌اشتر:‌ «ای کاش قادر بودم که علی را به روزگاری ببرم که مردمش قدر همچو اویی را می‌دانستند.»

عمار یاسر: «می‌آید مالک، می‌آید. تا دنیا دنیاست چشم مظلوم بنی‌آدم دنبال علی می‌گردد.»

 ***

عبدالله‌ابن خباب: پدرم از رسول خدا شنیده که فرمود در آن فتنه‌ای خواهد شد که در ان دل مردمان بمیرد قبل از انکه جسمشان مرده باشد. شب مومن باشند و صبح کافر. صبح کافر باشند وشب مومن. بر اخوت و صفا رحمه‌الله من قرا الفاتحه مع صلوات.»

سریال امام علی(ع) به کارگردانی داود میرباقری یکی از کارهای شاخص تلویزیون است.
داریوش ارجمند در نقش مالک اشتر در نمایی از سریال «امام علی (ع)»

مالک اشتر: «من در رکاب علی آموخته‌ام بی کینه شمشیر بزنم.»

***

عبدلله ابن خباب خطاب به خوارج: «در روزگار علی(ع) زنده باشی و نفس بکشی و ارادتمند مرامش نباشی به چه می‌ارزی؟»

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا