خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سلاح‌ورزی: هر ایرانی از 90 تا 1401 در اثر تحریم‌ها هر سال ۱۲۲۱ دلار درآمد از دست داد

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی، در گفت‌وگو با انصاف نیوز از نتایج یک تحقیق مهم درباره‌ی تاثیر تحریم‌های هسته‌ای بر ایران طی سال‌های 90 تا 1401 و نیز شرایط پیش‌روی اقتصاد ایران با نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم و دیگر شرایط جهانی گفت. به گفته‌ی سلاح‌ورزی تحریم‌های سال 90 تا 1401، 1210میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل کرده است. این مبلغ برای هر ایرانی معادل 1221 دلار درآمد از دست رفته است.

توصیه‌ی سلاح‌ورزی به منتخبین مجلس آینده این است که از تندروی بپرهیزند، تلاش کنند ایران را به عرصه‌ی اقتصاد بین‌الملل بازگردانندف فکری به حال تورم قوانین در کشور کنند و نیز از مجلس به عنوان فرصتی برای مچ‌گیری سیاسی استفاده نکنند.

1403 با خطر ترامپ و تندروهای داخلی

انصاف نیوز: شما به عنوان یک فعال اقتصادی از نمایندگان میانه‌رو در مجلس آینده چه انتظاراتی دارید؟

واقعیت این است که اقتصاد ایران در بخش داخلی در سال ۱۴۰۳ هم عمدتاً با مسئله غیر قابل پیش‌بینی بودن و تورم مواجه خواهد بود. این مسئله قشر حقوق بگیر و کارمند را بیشتر از پیش تحت فشار قرار خواهد داد. در کنار این مسئله با فشارهای بین المللی نیز مواجه هستیم و خواهیم بود. به خصوص که احتمال روی کار آمدن ترامپ در آمریکا نیز وجود دارد. پیش از این هم حساسیت بازارهای مختلف نسبت به روی کار آمدن فردی تندرو مانند ترامپ را در داخل کشور دیده‌ایم.

1403 اقتصاد ایران یا بدتر خواهد شد یا نمی‌دانیم چه خواهد شد

علاوه بر این فشارهای خارجی به نظر می‌رسد اکثریت مجلس آینده را افرادی تشکیل داده‌اند که نسبت به مذاکره بر سر مناقشات هسته‌ای ایران و تعامل با دنیا موضع افراطی دارند. ایده‌هایی مانند دلار زدایی هم میان این‌ها وجود دارد. این‌ها خطرات جدی‌ای برای اقتصاد کشور است. ما پیش‌بینی خوبی از اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۳ نداریم. به قول یکی از دوستان ما شرایط اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ یا بدتر خواهد شد و یا نمی‌دانیم چه خواهد شد. یعنی چشم اندازی برای بهبود شرایط وجود ندارد. رفتن به سمت بهبود با توجه به تمام معضلات داخلی و خارجی بیشتر شبیه معجزه است.

امیدی به تشکیل اقلیتی قوی از میانه‌روهای مجلس دوازدهم ندارم

این مقدمه را گفتم تا پاسخ سوال شما را بدهم. با توجه به تمام این توضیحات قاعدتاً حضور یک اقلیت از افراد میانه‌رو در مجلس با مواضع عقلانی مفید فایده خواهد بود. اما شخصاً با وجود حضور نام‌های مهمی از این طیف چندان امیدوار نیستم که این تعداد بتوانند اقلیتی قوی را تشکیل دهند.

تحریم‌های سال 90 تا 1401، 1210میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل کرد

انصاف نیوز: اگر قرار باشد اولویتی اقتصادی برای این سی و چند نفر نماینده میانه‌رو تعیین کنید به چه مواردی اشاره خواهید کرد؟

ببینید هر چند کشور از سال ۱۳۵۷ به اشکال مختلف تحت تحریم بوده اما پژوهش‌های مستند و مستدل نشان می‌دهند تاثیر تحریم‌های مربوط به پرونده هسته‌ای ایران در اقتصاد کشور مخرب‌تر بوده‌اند. یعنی مجموعه تحریم‌هایی که از سوی آمریکا، اتحادیه‌ی اروپا و شورای امنیت علیه ایران وضع شد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند تحریم‌هایی که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ یعنی در یک دوره ۱۲ ساله علیه ایران وضع شد حدود ۱۲۱۰ میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل کرده است یعنی به طور متوسط سالی ۱۰۱ میلیارد دلار. منبع این ارقام نیز یک پژوهش قابل استناد از سوی دوستان است که هنوز منتشر نشده. درآمد سرانه از دست رفته برای هر ایرانی در این دوازده سال ۱۴۶۵۲ دلار بوده. به عبارتی در هر سال هر نفر ایرانی ۱۲۲۱ دلار درآمد از دست داده است. چیزی حدود ۷۶۰ میلیون تومان هر نفر ایرانی در این ۱۲ سال درآمد سرانه از دست داده است.

هزینه‌ی تحریم‌های هسته‌ای با هزینه‌ی هشت سال جنگ برابری می‌کند

به ازای هر سال هم ۷۲ میلیون تومان می‌شود. این رقم را اگر برای یک خانوار ۴ نفره حساب کنید چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان درآمد سرانه از دست رفته‌ی این چهار نفر است. این توضیحات را برای نشان دادن عمق تاثیر تحریم بر اقتصاد ایران گفتم. این هزینه‌ها دقیقاً معادل هزینه‌هایی است که ۸ سال جنگ بر این کشور وارد کرد.

امروز اقتصاد کشور دیگر ظرفیت شعارهای تند و مواضع افراطی را ندارد. اولین جایی که از رفتارهای غیر عقلانی آسیب خواهد دید بازارهاست. لذا به نظر من مجلس آینده باید از رفتارهای هیجانی به خصوص در مواضعی که می‌تواند روی بازارها تاثیر بگذارد اجتناب کند.

مجلس دوازدهم ایران را به عرصه اقتصاد بین‌الملل بازگرداند

در وهله دوم باید برای بازگرداندن ایران به عرصه اقتصاد بین‌الملل تلاش کند. به صورت کلی کشور ما با تورم مقررات روبروست. نمایندگان مجلس در این دوره باید از مسابقه ارائه طرح‌های متعدد و بعضاً متناقض و متعارض اجتناب کنند. در عوض به دنبال تنقیح و کاهش قوانین موجود باشند. بخش عمده مسائل فضای کسب و کار در ایران مربوط به همین تورم قوانین است.

مجلس را محل تسویه‌حساب سیاسی نبینید

از حیث بعد نظارتی مجلس، در مورد مجالسی که شائبه‌ی مسخر بودن آن‌ها توسط گروه‌های تندرو وجود دارد گفته می‌شود گاهاً از ابزار نظارتی مجلس به عنوان تسویه حساب و مچ‌گیری از بعد نظارتی استفاده می‌کند. از عقلای مجلس انتظار می‌رود از چنین برخوردهایی جلوگیری کنند.

مردم دروغ را می‌فهمند | با دروغ نمی‌شود امید داد

انصاف نیوز: آقای رئیسی در دیدار با تعداد محدودی از رسانه‌ها از آن‌ها خواسته‌اند که تیترهای امیدوار کننده بزنند و امیدآفرینی کنند چرا که این دولت تلاش به دنبال گره گشایی از زندگی مردم و ایران قوی بوده است. نظر شما در مورد این عبارات آقای رئیسی در مورد دولت سیزدهم چیست؟

بالاخره آدمی به امید زنده است. به خصوص در مورد ایران هر چقدر هم افراد نقدهای مختلفی داشته باشند امیدشان را نسبت به آینده‌ی ایران از دست نداده‌اند. نکته‌ی دیگر اما اینجاست که امروز ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به مدد گردش آزاد اطلاعات و افزایش سطح دسترسی آحاد جامعه به اطلاعات مردم قدرت فهم و تشخیص و تمیزشان تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. لذا واقعیت‌های موجود جامعه را می‌بینند و وضعیت اقتصادی را لمس می‌کنند.

در مورد اینکه آینده ایران آینده‌ی خوبی‌ست خب همه به آن امیدواریم. اما اینکه بخواهیم وضعیت عملکرد دستگاه‌های اجرایی و دولت و نقایص را در یک بسته‌بندی امیدوارکننده به دروغ به مردم ارائه دهیم برای مردم قابل فهم است. این نه تنها تاثیر امیدوار کننده ندارد بلکه بیش از پیش اعتماد عمومی و سرمایه‌ی اجتماعی دولت و حاکمیت را کاهش می‌دهد.

ببینید اگر قرار باشد رسانه یا خود دولت یا هر شخص دیگری در شرایطی که کشور با تورم لجام‌گسیخته مواجه است و اقشار مختلف روز به روز قدرت خریدشان را از دست می‌دهند بگوید که شرایط خوب است و سطح عمومی قیمت‌ها خوب است چوپان دروغگو خواهد شد!

فعال اقتصادی‌ای که مشکلات بسیاری در فضای کسب‌وکارش مواجه است یا تولیدکننده و تاجری که وضعیت فساد سیستماتیک را در بخش‌های مختلف می‌بیند یا صادرکننده‌ای که می‌بیند بیش از تحریم‌های خارجی سیاست‌گذاری‌های داخلی مانع کار اوست اگر من به عنوان وکیل یا نماینده‌ی او چیزی جز وضعیت واقعی او بگویم مرجعیتم را از دست می‌دهم.

رهبری مسئولان را از ارائه‌ی گزارش‌های غیرواقعی نهی کنند

لذا خفه کردن صداهای دلسوز به بهانه اینکه نقد مایه یاس و ناامیدی است درست نیست. توقع من این است که مقام معظم رهبری همانطور که به درستی در دیدارهای مختلف در مورد نابسامانی‌های اقتصادی کشور تذکر می‌دهند، دستگاه‌های اجرایی و دولت‌ها را از ارائه‌ی گزارش‌های غیرواقعی نهی کنند. ارائه چنین گزارش‌هایی به جامعه‌ای که دارای فهم و درک است جز بی‌اعتمادی بیشتر حاصل دیگری ندارد.

امید به یک رئیس‌جمهور میانه‌رو در سال 1404

انصاف نیوز: چقدر امید دارید که در سال ۱۴۰۴ رئیس جمهوری میانه‌رو سر کار بیاید؟

این امر بسته به اصلاح برخورد و نگاه حاکمیت و نیز بالا رفتن سعه‌ی صدر دستگاه‌های متولی مانند شورای نگهبان است. اگر قرار باشد از انتخابات فقط یک اسم و نمای کلی داشته باشیم ولی در عمل امکان حضور همه سلیقه‌ها وجود نداشته باشد ممکن است مانند چند انتخابات اخیر با کاهش مشارکت مردم مواجه شویم. همانطور که تجربه نشان داده است در انتخاباتی که مردم در آن حضور پیدا نکنند همیشه تندروها پیروز خواهند بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا