خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ثبت‌نام خودرو، ترمز دلار را کشید | بازار غیررسمی ارز در انتظار نرخ‌های بالاتر

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: نرخ دلار در بازار غیررسمی ارز امروز (یک‌شنبه 19 فروردین 403) در کانال 64هزار تومان تثبیت شد که فعالان بازار آغاز چند طرح پیش‌فروش خودرو را دلیل اصلی آن می‌دانند.

مشاهدات میدانی خبرنگار انصاف نیوز حاکی از کاهش چشم‌گیر معاملات و عقب‌نشینی قیمت دلار از قله 65هزار تومان است. فعالان بازار غیررسمی ارز دلیل تحولات روز یک‌شنبه را آغاز طرح پیش‌فروش خودرو می‌دانند و بر این باورند که با تکمیل ظرفیت ثبت‌نام خودرو، سرمایه‌های سرگردان دوباره راهی بازار ارز خواهند شد.

گفتنی است قرار بود از ساعت 11 صبح یک‌شنبه (19 فروردین 403) ثبت‌نام فروش 4 خودرو از محصولات سایپا که دارای ظرفیت خالی از مرحله‌ قبلی عرضه بود، آغاز شود اما ساعتی پس از زمان مقرر، اعلام شد به دلیل «مشکلات سیستمی» فروش لغو شده است و زمان جدید ثبت‌نام متعاقباً اعلام می‌شود.

فعالان بازار غیررسمی ارز می‌گویند با توجه به پیش‌بینی‌های موجود درباره افزایش چشمگیر قیمت خودرو در ماه‌‌های آینده، پیش‌خرید خودرو همچنان برای مردم جذاب است و بخشی از نقدینگی را جذب خود می‌کند. بر همین اساس، گفته می‌شود ثبت‌نام سایپا تعدادی از متقاضان ارز را از بازار خارج کرد و همین کاهش تقاضا، ترمز قیمت دلار در روز یک‌شنبه را کشید.

با این همه، پرس‌وجوهای خبرنگار انصاف نیوز نشان می‌دهد اغلب واسطه‌گران بازار غیررسمی ارز در سبزه میدان، خیابان منوچهری و میدان فردوسی تهران قیمت انواع ارز را صعودی پیش‌بینی می‌کنند و حتی رسیدن به قله‌های فتح‌نشده قیمت دلار را بسیار نزدیک می‌دانند.

یک فروشنده خیابانی دلار درباره دلایل موج جدید التهابات ارزی گفت: افزایش چشمگیر مالیات‌ها، احتمال گران‌شدن بنزین و افزایش احتمال درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل، دست به دست هم داده است تا آقایان بهانه گران‌کردن دلار را داشته باشند.

او منظورش از «آقایان» را چنین تشریح کرد: همه می‌دانند که قیمت را کسی تعیین می‌کند که دلار دارد. در این کشور هم معلوم است چه کسی دلار دارد. آقایان همان‌هایی هستند که می‌توانند در قیمت‌های کف پالت پالت دلار بخرند و در قیمت‌های سقف ذره ذره دلار به بازار تزریق کنند.

یک فروشنده دیگر هم می‌گوید ممکن است یکی دو روز دیگر قیمت در جا بزند اما تجربه ما از رفتار مردم این است که هر وقت دلار در مسیر صعود قرار می‌گیرد درخواست خرید بیشتر می‌شود و با کم‌شدن اسکناس، قیمت باز هم بالاتر می‌رود. بنابراین اگر تا انتهای هفته قیمت دلار زیر 67هزار تومان تثبیت شود، بازار را خوب مدیریت کرده‌اند!

تحولات بازار ارز و گفته‌های فعالان بازار غیررسمی ارز درباره منشا گرانی‌ها، در کنار تاکید مکرر دولت بر این‌که از افزایش قیمت ارز هیچ انتفاعی ندارد، یک معادله چندمجهولی را فراروی تحلیل‌گران قرار می‌دهد؛ این‌که در اقتصاد ایران بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ارز دولت است. دولت می‌گوید درآمدش از فروش هر واحد دلار از 28هزار و 500 تومان تجاوز نمی‌کند. قیمت در بازار کوچک اما پرسروصدا و موثر غیررسمی، دو برابر قیمت اعلامی دولت است. این معلومات اما کمکی به یافتن این مجهول نکرده است که برنده یا برندگان اصلی این شکاف عمده کیست و چگونه عمل می‌کند که نه سازمان‌های امنیتی و نه دستگاه‌های نظارتی نتوانسته‌اند بیابندش؟ اگر دولت در گرانی ارز نفعی ندارد، منفعت از آن چه کسانی است و چرا به مردم معرفی نمی‌شوند؟ چرا دولت هیچ حساسیتی نسبت به اینان نشان نمی‌دهد که از سویی اعتبار حکمرانی را زیرسوال برده‌اند و از سوی دیگر با ناامیدکردن مردم از آینده، امنیت ملی را به مخاطره انداخته‌اند؟

به نظر می‌رسد منتقدان سیاست‌های ارزی لیبرالی دولت‌های پس از جنگ که اینک در دولت سیزدهم در کسوت وزیر و معاون مشاور و مدیر در حال فعالیت هستند باید یک‌بار برای همیشه تکلیف برنده گرانی دلار در بازار غیررسمی ارز را روشن کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا