خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هم‌صدایی رهبری و روحانی در برابر علم‌الهدی و رئیسی!

رهبری انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر بر وادار نکردن افراد به دین‌داری تاکید کردند، موضوعی که پیش از این از سوی حسن روحانی نیز مطرح شده و با اعتراض برخی روحانیون مواجه شده بود.

به گزارش انصاف نیوز، آیت الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر گفتند: یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند امّا در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۳ گفته بود: بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.

این سخنان آقای روحانی با واکنش جناح تندرو و برخی روحانیون همراه شد.

سیداحمد علم الهدی، امام جمعه‌ی مشهد در نخستین خطبه‌های نماز جمعه پس از این سخنان رئیس‌جمهور وقت گفت: اینکه می‌گوییم نمی‌خواهیم با شلاق مردم را به بهشت ببریم درست نیست چرا که اصلا مسیر فطری انسان‌ها بهشت است و اگر انسان‌ها با مسیر فطری خودشان حرکت کنند حتما به بهشت می‌روند و کار پیغمبر هم مبارزه با کسانی بود که قصد جلوگیری از رفتن مردم به بهشت را داشتند. شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگیرند خواهیم ایستاد.

سیداحمد خاتمی، دیگر روحانی اصولگرایی بود که سخنانی را در مخالفت با دیدگاه روحانی مطرح کرد.

او در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران گفت: اگر معنای این حرف این باشد که ما حتی موظف نیستیم جاده بهشت را صاف کنیم این معنی هم درست نیست. اصلاً رسالت حکومت دینی هم همین هست که جاده بهشت را صاف کند، ماموریتش هم این است حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم.

ده سال پس از اظهارات روحانی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی نیز به نقد آن پرداخت و اعتراضات ۱۴۰۱ را با آن مرتبط دانست.

سخنگوی دولت رئیسی با انتقاد از عملکرد دولت روحانی گفت: ده سال پیش رئیس جمهور وقت اعلام می‌کند دولت مسئول بهشت و جهنم مردم نیست؛  نتیجه این نگاه هشت تا ۱۰ سال بعد در کف خیابان‌ها و در اغتشاشات دیده می‌شود.

انتقادات به این دیدگاه حسن روحانی که ده سال بعد همان مضمون با ادبیاتی مشابه از سوی رهبری هم بیان شده در حالی مطرح می‌شد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز همین نظر را داشت.

بخشی از کتاب آداب الصلاه امام خمینی که در وبسایت عصرایران بازنشر شده در پی می‌آید:

اگر ممکن بود اکراهاً [به اجبار] مردم را به سعادت برسانند، می رساندند. لکن هیهات! راه آخرت راهی است که جز با قدم اختیار نمی توان آن را پیمود. سعادت با زور حاصل نشود. فضیلت و عمل صالح بدون اختیار، فضیلت نیست و عمل صالح نمی باشد. و شاید معنی آیه شریفه لااکره فی الدین نیز همین باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سخن امام خمینی در کتاب آداب الصلوه ادامه ای هم دارد که آنرا نقل نکرده اید!!! چرا؟!
    اگر سخن ایشان را کامل نقل می کردید مخاطب شما متوجه می شد که مقصود امام ،کاملا معارض با مقصود شما است .
    البته دیدگاه امام متفاوت از هر دو طرفِ دعوا است : هم متفاوت از دیدگاه شما و هم متفاوت از دیدگاه آنها!!

    23
    115
    1. آقای منتقد هر دو جناح! یکی به نعل یکی به میخ، خیر الامور اوسطها نیست. حرف رهبر انقلاب مشخص است، حرف آقای روحانی هم مشخص است.
      از نظر آقای خامنه‌ای، نظام اسلامی چرا باید در برابر هنجار شکنی دینی کسی که اعتقادی هم ندارد با او درگیر شود؟
      آیا جز این است که «رسالت حکومت دینی هم همین هست که جاده بهشت را صاف کند»؟

  2. بعضی از آقایان رهبر را در تنگنا قرار می دن با حرف هاشون،رهبری که خود ازادی خواه است.اما حیف عده ای بیسواد دروغ گو با گفتن حرف ها به گردن رهبر می اندازن،مثل اون اقا من دو مت حقوق دارم.

    16
    96
  3. با سلام و تحیت
    واقعا چقدر فهم بعضی ها مشکل دارد؟!!!
    بله وظیفه داریم افراد را به بهشت راهنمائی و هدایت کنیم ، نه اینکه با شلاق و زور آنان را وادار به بهشت رفتن کنیم؟!!! این دو مقوله جداگانه است !!!
    چرا فقط میخواهید مخالفت کنید؟؟؟!!
    حتی اگر حرف حقی باشد؟؟!!!
    چون قدرت دارید؟؟؟!!! چون در فلان استان مهم امام جمعه هستید؟؟!!!
    سبحان الله از کج فهمی این آقایان!!!!!
    و اینکه ما باید جاده بهشت را هموار کنیم حرف درست و منطقیست، ولی با زور و شلاق فرق اساسی دارد!!!
    دارد یا نه ؟؟؟
    پس دیگر بحثی نمی ماند.
    پناه می‌بریم به خدا از شّر شیطان رجیم.
    ولله الحمد

    151
    16
    1. کسی رو به زور و شلاق به بهشت نبردن ،
      بلکه کسانیکه خلاف انر خدا و قانون دارن عمل می‌کنند و آن را با وعده ووعید به مردم غالب می‌کنند رو باید تفهیم کرد ، اول تذکر و نشد تنبیه.

      26
      51
  4. انصاف، کاش لااقل به حرف یه آدم درست حسابی و با سواد لااقل فقهی استناد میکردی! آخه حضرات علم الهدا و خاتمی!!؟؟

    127
    23
  5. به پیر به پیغمبر کسانی که در خیابان بانوان ایرانی را به خاطر حجاب کتک می زنند نه تنها ثواب نمی کنند بلکه با این کار نادرست جهنم را برای خود می خرند چرا بعضی ها نمی‌فهمند هیچ کاری با زور و قدرت نمایی درست نمی‌شود هیچ کس حتی پیامبران حق کتک زدن مردم را ندارند آیا تا کنون شنیده اید پیامبر اسلام کسی را به خاطر امور دینی و مذهبی کتک زده باشند. وای بر افراطیون و تندروهای دینی.

    122
    14
    1. حرف های دوگروه متخالف نسبی است و اشکالات در ابزارها و تمهیدات مقدمات است. روحانی با عملکرد ضعیفش در عرصه سیاست و اقتصاد نشان داد ابدا قابل اتکا نیست.

      20
      70
  6. کسی رو نباید به زور بفرستیم بهشت
    کسی رو هم نباید به زور بفرستیم جهنم
    اما
    حکومت اسلامی وظیفه دارد ،شرایطی رو که برای رفتم به بهشت هست رو فراهم کنه نه شرایطی که برای جهنم رفتن هست رو ،
    مثلا
    نباید قلیان فروشی ها رو ازاد کنه ،که پایه بسیاری از اعتیادها بشه ،این میشه مسیری برای جهنمی شدن ،
    که در دولت روحانی ازاد شد ،

    باید قانون بذاره ، در عموم و خیابانها قانونش اجرا بشه، قلیان میخوای بکشی تو خونه ات بکش ،بیرن و در ملاء عام ممنوع ،رفیق بازی میخوای بکنی بکن ،اما تو خفا نه در ملاء عام ،این مفهوم اجبار نمیده ،

    امیدوارم بفهمیم اگر به زور کسی رو نباید بفرستیم بهشت ،نباید هم شرایط جهنم رفتنشون رو هم تسهیل کنیم

    27
    67
  7. بعضی آقايان از آقای علی الهدی ایراد می‌گیرند ولی
    هنوز مانده تا ته حرفه آقای علم الهدی رو بفهمیدودرک کنید ایشان از بزرگان دین اسلام هستند،،اگرمیگویند جلوی بدحجابی رو بگیرید بخاطر خوده مردم واسلام است ،،چراانقدر سازه مخالف می‌زنید،،امسال علم الهدی دارند زندگی ،وقت خودرو برای اسلامی کردن جهان میگذارند،،،،کسانیکه راه راست می‌روند که هیچ ولی کسانی که راه کج می‌روند باید جلوشون گرفته بشه وگرنه
    درقیامت چه جوابی بخدابدهیم ،،خدانمیگه چرا امربه معروف نکردید،،
    درآخر بایدباکسانی که بدحجاب هستندوهنجارشکنی میکنند،،به شدیدترین وضع برخوردکنیم تاحداقل نزدخدا
    روسفیدبشویم

    19
    142
  8. الان خانمهای گشت ارشاد در خیابان ها با خانم های بی روسری کاری ندارند چون مردم ما خودشان میخواهند روسری نداشته باشند،این عمل هم به رهنمون های ولی فقیه، اما وقتی عده ای اخلالگر مرد و زن شورت میپوشند و انظار عمومی ظاهر میشوند این در امریکا هم واکنش پلیس را به همراه خواهد داست وای به اینجا که ایران است و کنترل میشود تا این اتفاق رخ ندهد چون مردم از شورت پوشیدن اخلالگرها شاکی میشوند،حسن روحانی هم خودش اوایل انقلاب پونزی بوده حالا ادعاش میشه خارجیه،

    17
    61
  9. بعضی ها خودشان راجلوترازقرآن می دانند..همین تنروها بودن که به خاطر توهین به اهل سنت در۲۵۰سال پیش باعث شد که افغانهای خراسان آن دوره به اصفهان حمله وشاه سلطان حسین صفوی متواری بشه

    17
    1
  10. با زور هم نمیتوانیدروحانی غرب زده لیبرال رفاه طلب را به استناد یک کلام با مقام معظم رهبری در یک کفه قرار دهید که این خواب هیچ وقت تعبیر نخواهد شد

    24
    67
  11. اینکه اقا گفتن دینداری به زور نمیشه منظورشون این نیست که راحت بی‌حجابی تو جامعه عرف بشه در ادامه گفتن ولی جلوی هنجارشکنی گرفته بشه
    خواهشا کمی فکر کنید
    یعنی به زور نمیشه کسی رو باحجاب کرد ولی همون فرد اجازه نداره قانون شکنی کنه و بدون روسری بیرون بیاد
    روحانی کلا فازش متفاوته و اون حرفها رو برای جذب جوونها و رای گرفتن زده که زمین تا آسمون با حرفهای آقا متفاوته

    26
    46
  12. شما یک آیه یاد گرفتید و به آن جوری که دوست دارید برداشت میکنید بله بر دین آوردن هیچ اجباری نیست ولی کسی که دین دارد موظف است که به وظایف شرعی آن عمل کند دنبال کلاه شرعی هم نباشید

    15
    37
  13. خیانت های روحانی یک به یک ثابت شده هستن
    چه از دست داشتن در ترور سردار سلیمانی
    و چه ماجرای کرونا که سلسله وار مشغول خیانت بود
    از تعلل در واردات واکسن بگیر
    تا اعمال نکردن مقررات منع مسافرت نوروزی تو اوج دوران کرونا که درست از چهارده فروردین یه موج سنگین کرونا باعث قتل عام مردم شد

    خون تک تک کسانی که خاطر کرونا فوت کردن به دلیل بی عملی به گردن روحانی و دارو دسته مفسدش هست

    19
    66
  14. حالا حالا مانده تا مردم این اژدهای هفت سر تندروهای واپس گرایی داعش مسلک را بشناسند.اینها عقبه همان خوارج نهروان هستند که همیشه آرام زمان خود یا جلوتر بودند یا عقبتر و همیشه از همه طلبکار بوده و هستند.

    56
    12
  15. سلام.
    آقای انصاف نیوز
    متاسفانه شما انصاف نداشتید. فرمایشات رهبر معظم را تقطیع کردید که به هوستان برسید. با انصاف حضرت آقا ادامه فرمایشاتشان مطلب دیگری هم داشتند که شما حذف کردید.

    16
    41
  16. پروردگار عالمیان در کتاب قرآن مجید هم بندگانش را بشارت داده و هم هشدار، هم از نعمتهای زیباییش نقل کرده و هم از عذابش.
    فرق انسان با فرشتگان هم در اختیاری است که خدا به آنها داده تا خودشان مسیر خیر را از شر شناخته و به آن عمل نمایند.
    حالا یک عده تبعات رفتارشان به خودشان برمی گردد که متاسفانه برخی کاسه داغ تر از آش می شوند ولی در جایی که تبعات رفتارشان به دیگران برمی گردد باید با زبان و در نهایت با قانون با آنها رفتار کرد و از سلیقه خودداری کرد.
    مثل رفتاری که سالهای گذشته، برخی گروه ها با توریست ها انجام داده و در جامعه بین الملل از ما به وحشی یاد کردند!

    31
    3
  17. چرا مغلطه می کنید؟؟؟!!! سخنان رهبری کجا و سخنان بی پایه روحانی کجا؟؟؟!!!! رهبری ضمن تاکید بر فریضه بودن حجاب که حکمی است قرآنی و تاکید بر حفظ حریم و پاسداشت آن را داشتند ولی سخن روحانی نوعی وادادگی و فرار رو به جلو برای توجیه حرمت شکنان جامع است

  18. دین زورکی حجاب زورکی بگیرو ببند جریمه زندان و…چنان ضربات سنگینی بر جامعه و باور های دینی زده که قابل جبران نیست من طرفدار روحانی نیستم اما ای کاش مسئولان شعور او را میداشتند

  19. رسانه شما مغرضانه و با تبعیض با مخاطب خود برخورد میکنید و نظر مخالفین و مردم را کامل انتشار نمیکنید و حذف و میکنید!! اگر توانش و قدرت و شجاعتش را ندارید و نمیتوانید جایگاه مخاطب خود را پیدا کنید، خواهشا از این گونه اخبار منتشر نکنید! وقت مردم رو هم نگیرین؟؟ چرا فقط نظرات موافقین را چاپ میکنید؟؟ حجاب امر کاملا کاملا شخصیست و به هیچ احدی ربطی ندارد….

  20. متأسفانه بدون انصاف و یا شاید با غرض مطلب نوشتید . این که کسی رو به زور به بهشت نبرند با این که مقدمات جهنم رفتنش را فراهم کنند خیلی فرق دارد….این که در دین اجباری نیست با این که آدم دیندار موظف به رعایت احکام دینش هست خیلی فرق دارد .. صحبت های رهبری تأیید صحبت های آقای روحانی نیست ..با انصاف دوباره بخوانید

  21. علی الحساب نویسنده محترم در فهم اصل ماجرا دچار اشتباه شدن و آسمان و ریسمان بهم بافتن. نه حرف رهبری با حرف آقای علم الهدی متضاده و نه آقای حسن روحانی حرف درستی زده و حرفش موافق حرف رهبریه. آقاجان واجب نیست در هر بابی حتما مطلب بنویسین! یه کم سکوت و تأمل و مطالعه بهتره.

  22. با سلام وادب واحترام.
    اصلاً انصاف ندارید آقای انصاف نیوز، کار شما فقط برای آدمهای بیسواد ونادان ارزشمنده…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا