خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جدال بر سر زبان فارسی!

در این گزارش نگاهی به نظرات مخاطبین انصاف نیوز در مورد خبر «حذف سازمان‌یافته‌ی زبان فارسی | حوزه‌ی نفوذ زبان فارسی در حال کوچک شدن است» می اندازیم که با بحث‌های جالبی همراه بود.

به گزارش انصاف نیوز، روز ۲۰ فروردین، مصاحبه‌ی جواد رنجبر درخشیلر، شاهنامه‌پژوه و دانش‌آموخته‌ی علوم سیاسی، منتشر شد.

کمی نگذشته بود که مخاطبین به طور گسترده از این مصاحبه استقبال کردند و بخش نظرات این خبر، محل بحث و گفتگوهای جالبی شد.

با نگاهی به بخش نظرات این خبر، می‌بینیم که یکی از محورهای اصلی جدال مخاطبان، واکنش آنها به استفاده آقای درخشیلر از عبارت «جمهوری باکو» بوده است.

بخشی از مخاطبین معتقدند استفاده از این عبارت برای کشور جمهوری آذربایجان درست نبوده.

مخاطبی با نام «حمیدی» نوشته: «جناب آقای درخشیلر با اینکه ترک زبان و تبریزی هستند ظاهرا کینه عجیبی به زبان ترکی و جمهوری آذربایجان دارند! به طوری که در صحبت هایشان بارها از کلمه باکو و جمهوری باکو به جای آذربایجان و جمهوری آذربایجان استفاده می کنند! بدیهی است نمی توانند برای کشوری که از قومیت های مختلف تشکیل شده طرح فرهنگی صحیحی ارائه دهند.»

مخاطب دیگری با نام«ایران» در مقابل نوشته: «خب قطعا اسمش جمهوری باکوئه نه آذربایجان»

یکی دیگر از محور های بحث مخاطبان در بخش نظرات سایت انصاف، مسئله زبان ترکی یا آذری بود که با حواشی خاصی همراه شد.

مخاطبی با نام «احمد» نوشته: «هر زبانی شایستگی احترام گذاشتن دارد، لطفاً به زبان اقوام توهین نکنید، ایران متشکل از ترک و عرب، لر، بلوچ و فارس و… هست؛ ما فارس زبان نیستیم ولی به اندازه زبان مادریمان فارسی را دوست داریم…»

مخاطب دیگری با نام «آذری اما وطنم ایران» نوشته: «زبان فارسی زبان ملی و هویتی همه ما ایرانیان از جای جای این سرزمین بزرگ و کهن بوده و هست و خواهد بود، زبان های محلی، لهجه ها و گویش های مختلف اقوام ایرانی هم زیبا و ارزشمند هستند و هیچ یک در برابر دیگری نیستند. به قول شاعر پارسی را با زبان های محلی جنگ نیست هیچ دریایی نورزد دشمنی با جویبار، فارسی زبان ملی هویتی ما است، فارسی زبان اتحاد و ارتباطی ما ایرانیان با یکدیگر بوده و هست خواهد بود….»

مخاطب دیگری با نام «بهزاد» نوشته: «بنده آذری هستم و زبان خودم هم با افتخار تورکی هست، ولی خودم را موظف می دانم به سایر زبانها مخصوصا زبان و گویش های داخل ایران احترام قائل بشوم…»

مخاطب دیگری بدون نام کاربری نوشته: «همه زبان ها خوب و محترم هستند. باید حفظ شوند اما زبان فارسی حلقه اتصال اقوام ایرانی است و رمز اتحاد ایران بزرگ است…»

مخاطب دیگری با نام «امیر» در نقد صحبت آقای درخشیلر نوشته: «در اینکه ما باید سعی در گسترش و بالندگی زبان فارسی بکنیم شکی نیست ولی اگر این را در تقابل با زبان‌های دیگر قرار بدهیم نتیجۀ عکس خواهد داد؛ اگر حرف جناب درخشیلر فقط دربارۀ زبان فارسی بود میشد تایید کرد ولی زیرپوستی در ستیزه با زبان‌های دیگر بالاخص‌ ترکی، زبان مادری خود ایشان، است!»

اما به نظر میرسد جدال اصلی در قسمت نظرات این خبر، به مسئله‌ی «ایرانشهری» مربوط بوده است.

مخاطبی با نام «علی» نوشته: «ایرانشهری یک تفکر نژادپرستانه هست که هویت ملی ایران رو تهدید میکنه؛ ما باید از هر تفکری که کیان کشورمون رو هدف قرار بده خودداری کنیم زیرا در صورت پافشاری بر این امر هویت اقلیت های ایرانی در معرض خطر قرار میگیره و به صورت سیستماتیک در این امر تحقیر قومیتی برای بقیه هست. حتی مظاهر این امر از صحبتهای این آقا مشخص هست. کشوری که به صورت رسمی به رسمیت شناخته شده رو میگه جمهوری باکو!»

در مقابل مخاطب دیگری با نام نوشته: «افول زبان فارسی از زمانی شروع شد که پدیده ایرانشهری رضاخانی به حکومت رسید و قدرت سیاستگذاری و اجرایی پیدا کرد و کمر همت به حذف بقیه زبانهای جغرافیای ایران زمین نمود. و گرنه طی صدها سال ساکنین این جغرافیا از ته دل به زبان های موجود این جغرافیا احترام می گذاشتند و اعتقاد داشتند. البته این سیاست بومی نبود. وارداتی از فرانسه بود. در ایران و ترکیه و کشورهای عربی هم زمان اجرا شد….»

بخش نظرات سایت انصاف نیوز در پایان هر کدام از خبرهای سایت همواره محل گفتگو و مباحثات داغ مخاطبان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. عنوان مقاله شما حذف سازمان یافته زبان فارسی بود اما عملا به زبان شیرین و با قاعده و اصول ترکی تاخته شده بود. اگر بخواهیم از کسی یا قومی برای حفظ زبان فارسی سپاسگزار باشیم حتما باید از ترکها سپاسگزار باشیم. این ترکها بودند که زبان فارسی را در مقابله با عثمانی زبان رسمی کشور اعلام کردند. ترکها بودند که مذهب شیعه را در کشور در مقابله با سنی های عثمانی رسمی اعلام کردند. اگر چنین نبود نه خبری از رسمیت فارسی بود و نه از شیعه گری. اما ماندگاری و قدرت زبان ترکی بقدری بالاست که با وجود هجمه های بی انصافانه و نامهربانانه همچنان سرپا و بالنده است. همچنین با وجود بستر جهانی اینترنت و شبکه های اجتماعی و سرعت گردش اطلاعات دیگر هیچ بنی بشری امکان جعل و غالبیت جعلی و سلطه سیستماتیک را نمی تواند راهبری کند. بنابراین افتخار می کنم که ترک هستم و با افتخار فرزندانم نیز ترک هستند و خواهند بود و این زبان و میراث بشری تا پایان دنیا ادامه خواهد یافت.

    18
    38
  2. آقای درخشیلر با این نوع نگرش و ادبیات فکر می کنند به زبان فارسی خدمت می کنند در حالی که بیشتر آسیب می زنند به زبان شیرین فارسی و ضرب المثل دوستی خاله خرسه در این مورد صدق می کند .

    9
    35
  3. ریشه بر تیشه ایران زدید شما ایرانشهر ها… ناخواسته مردم را بر حفظ زبان مادریشون سوق دادین … ایران هزاران سال بود که در کنار هم با انواع زبان و فرهنگ بدون کینه و حسادت زندگی میکردن ولی کاری کاردید که همه پرچم قومیت خودشو بالا ببرد … امثال درخشیلر خیانت می‌کند بر کل کشور

    10
    40
    1. اتفاقاً بزرگترین افراد موثر و تاثیر گذار و صاحب فکر و اندیشه جریان ایرانگرا و جریان ایرانشهری از آذربایحان ایران عزیزمان همچون زنده یاد جناب آقای طباطبایی هستند ، آذربایحان ایران در طول تاریخ همواره مهد ایرانگرایی ایران پرستی وطن خواهی بوده و هست و شما جریانات ایرانستیز ( پان‌ترکیسم ) با هوشیاری ما آذری ها و هوشیاری ایرانیان وطن‌خواه ره به جایی نخواهید برد ، زنده باد ایران بزرگ

      40
      11
    2. الوند جان : بعنوان یک ایرانی آذری وطنخواه از خطه آذربایجان ایران عزیز میگویم بدون هیچ شکی و تردیدی تو و امثال تو جزو جریانات ایرانستیز هستید و اینقدری آگاهی نداری و ندارید که بدانید آذربایحان ایران عزیزمان در طول تاریخ مهد وطنخواهی ایران پرستی ایرانگرایی بوده و هست ، جناب جواد طباطبایی تبریزی از بزرگان و اندیشمندان ایرانگرا و جریان ایرانشهری از همان آذربایحان ایران بوده ، ما ایرانیان آذری آذربایحان در راه سربلندی ایران عزیز بزرگان زیادی تقدیم خاک پاک ایران بزرگ کرده ایم از پاپک ها ، تا ستارخان سردار ملی ایران و باقر خان سالار ملی ایران ، تا شهید باکری ها … و…و .. بدون شک و با اطمینان عرض میکنم ایران هزاران سال پایدار و پا برجا بوده و خواهد بود ولی دشمنان ایران همچون استالین و فرقه ایرانستیز تجزیه طلب سید جعفر پیشه وری ها نابود و به زباله دانی تاریخ پیوستند ، هم میهمان گرامی هوشیار باشیم که ایرانستیزان ، قومگرایان تجزیه طلبان و بدخواهان میهن با مظلوم نمایی و با مغلطه کردن بازی با کلمات وطنخواهان دلبستگان به میهن را فریب ندهند ، زبان فارسی زبان ملی هویتی تاریخی و زبان ارتباطی و اتحاد و پیوند دهنده همه ما ایرانیان از هر کوسه و کنار این سرزمین بزرگ و کهن بوده و هست ، هوشیار باشیم که دشمنان وجودی ایران با هدف و با برنامه ای دقیق مشغول زدن زبان فارسی و تاریخ و هر آنچه مرتبط با هویت ملی ما ایرانیان می باشد هستند .. ما تمامی ایرانیان از هر قوم و قبیله با هر زبان و لهجه با هر نوع گویش محلی ابتدا باید به نام میهن به ایران عزیز بیاندیشیم .. پاینده باد ایران

  4. درود بر مدیریت و تک به تک خبرنگاران فرهیخته سایت وزین انصاف ، درود و سپاس از شما بابت این احساس وظیفه و احساس مسئولیت نسبت به کشور عزیزمان ایران ، بنده خودم اصالت آذری آذربایجانی « iran » و عاشق کشور و سرزمینم ایران عزیز و دو زبانه فارسی و ترکی آذری هستم ، کشوری که امروز با نام جمهوری آذربایجان می شناسیم در طول تاریخ همواره بخشی از کشورمان ایران بوده و هیچگاه نام این منطقه جغرافیایی آذربایجان نبوده ، این نامگذاری بعد از جدا شدن از ایران در دوران استالین دیکتاتور و خونخوار اتحاد جماهیر شوروی بر این منطقه جغرافیایی جدا شده از ایران گذاشته شد و آن هم دقیقاً با اهداف شوم و چشم طمع به آذربایجان واقعی که در خاک ایران عزیزمان می باشد ، که بتوانند با برنامه اقدام به تجزیه و تصرف آذربابجان اصلی که در ایران واقع شده و مورد بپردازند همچنان که در تاریخ هم دیدیم فرقه سید جعفر پیشه وری را چگونه به قصد تجزیه کامل آذربابجان کشورمان در آذربابجان ایران مسلط و حمایت کردند که نهایتاً با مقاومت اکثریت ایرانیان آذری و تدبیر حکومت وقت ایران در آن دوران روس ها و تجزیه طلبان ایرانستیز به رهبری حعبر پیشه وری موفق به جدا کردن آذربابحان عزیز از نام میهن نشدن و ارتش شوروی به ناچار از خاک ایران عقب نشینی کرد و دست نشاندگان استالین همچون جعفر پیشه وری به شوروری فرار کردند و اغلب هم در همان جا توسط استالین کشته و تنبیه شدن بابت این شکست و عدم موفقیت که سرانجام و سزای همه وطن فروشان تجزیه طلبان و ایرانستیزان هم باید همین باشد ، در حال حاضر استالین خونخوار جنایتکار و فرقه جعفر پیشه وری به زباله دانی تاریخ پیوسته و مردند ، متاسفانه جریان ایرانستیز و تجزیه طلب ( پان‌ترکیسم ) به رهبری رجب طیب اردوغان و الهام علی‌اف جمهوری آذربایجان « باکو » همان اهداف و برنامه های جوزف استالین دیکتاتور شوروی را در مورد آذربایجان ایران عزیزمان دنبال می‌کنند ، و متاسفانه حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران بعد از انقلاب 57 فقط به ایدولوژی اسلامی خود می اندیشد و ایرانستیزان تجزیه طلبان مورد حمایت اردوغان و الهام علی‌اف باکو در کشورمان جولان می‌دهند و مشغول مسموم کردن افکار جوانان ما در آذربایحان هستند ، جریانات ایرانستیز تجزیه طلب پان‌ترکیسم در همین فضای مجازی هم به شدت فعال و مخرب هستند و باید هوشیار باشیم ، زبان مادری و زبان ترکی ما عزیز و ارزشمند ولی هیچگاه این زبان با زبان ملی و هویتی ما ایرانیان زبان پارسی ضدیت و دشمنی نداشته و ندارد این بهانه ها که زبان مادری ما ترکی در خطر است فقط بهانه و، وسیله ای برای تجزیه طلبان ایرانستیز عوامل رجب اردوغان و الهام علی ف باکو ، زبان فارسی زبان هویتی ما ایرانیان از جای به جای این سرزمین می باشد که باعث ارتباط و اتحاد ما ایرانیان بوده و هست از این رو دشمنان وجودی ایران زبان ملی ما ایرانیان را مورد دشمنی و هدف قرار دادند ، نکته ارزشمند که استاد شهریار شاعر آذری ایرانی همواره در جهت رشد و شکوفایی زبان فارسی کوشیدن و روز تولد این شاعر بزرگ ایرانی روز زبان فارسی نامگذاری شده و بسیار زیبا و ارزشمند هست ، زنده باد ایران بزرگ با تمامی اقوام و زبان ها و لهجه ها و گویش های محلی ایران عزیزمان ، پاینده ایران ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز

    38
    9
    1. درود بر شما هموطن آذربایجانی عزیز که حق مطلب را بخوبی ادا کردید همیشه سرزمین اذربایجان و بعبارتی آذرابادگان در ایرانمداری ودفاع از میهن وپاسداشت زبان ملی واستقبال از مدرنیته وتحقق دولت ملت واحد از زمان قطران تبریزی وبابک بزرگ تا روزگار شاه اسماعیل وشاه عباس و عباس میرزا وشیخ محمد خیابانی وستارخان و باقرخان در این کهن دیار پیشتاز بوده شیخ محمد خیابانی از حامیان اصلی اموزش زبان و ادبیات پارسی در شهر تبریز بشمار میرفت و سخت گیری ایشان در زمینه اموزش زبان پارسی در مدارس را پانترکان مانند تمامی دروغ ها و تحریف ها به رضاشاه منتسب نمودند اولین بارقه های ایرانگرایی وتجددخواهی توسط عباس میرزا و طی جنگ های ایران و روس در اذربایجان ببار نشست و بعدها قائم مقام و امیرکبیر اندیشه های ایرانگرایی را دنبال نموده کا با تاسیس دارالفنون منجر به انقلاب مشروطه گردید آخوندزاده یکی دیگر از بزرگان دیار اذرابادگان دغدغه ایران و علل عقب‌ماندگی ایران را داشت. او معتقد بود که علت عقب‌ماندگی ایرانیان ناآگاهی است اخوند زاده همچون بسیاری از ملی گرایان زمانه اش از دورانهای باستانی ایران، یعنی زمانی که به گفتة وی، فرمان شاهان ایران بر مغرب و مشرق جاری بوده است، با شور بسیار سخن می‌گفت همیشه سرزمین اذربایجان دغدهمند اصلی ایران وزبان پارسی و ارزشهای ملی بوده و بنابراین تعجبی ندارد که در طول تاریخ همیشه اذربایجان وزبان پارسی و پادشاهان و شخصیت های ملی وادبی .اماج تهاجمات و تبلیغات سو دشمنان ایران مانند روسیه و ترکیه وتجزیه طلبان و توده ای ها و فرقه ای ها و پانترکان قرار داشته باشد اما بمصداق ترانه معروف آذرابادگان یر سیز وطن است وسر هیچگاه از بدن جدا نخواهد شد!

      ای سر سبز وطن، آذرآبادگان من

      از تو جدا یكنفس، مبادا ایران من

      روزگارت بر امان، دور از دست گزند

      پشت تو بی لرزه باد، همچنان كوه سهند

      سرفراز یاور ایران من

      پر غرور خاك ستارخان من

      آنكه دلش می زند ، نبض جدایی در باد با او سخن می گویم ، تا نگهدارد به یاد

      آذرآبادگان من، جان جانان من است!

      قیمت خون ارس، رگ ایران من است!!!

      خانه شمس و زرتشت آبروی میهن است

      چه نزدیك تو باشم، چه در غربت غریب و دور…

      تو را نمی دهم ز دست، ای مرز عشق و شعر و شور

      مگر بی تو می شود، زمزمه ارس شنید؟

      مگر بی تو می شود به معنای وطن رسید؟

      سرفراز یاور ایران من

      پر غرور خاك ستارخان من

      مگر بی تو می شود، زمزمه ارس شنید؟

      مگر بی تو می شود به معنای وطن رسید؟

      سرفراز یاور ایران من

      پر غرور خاك ستارخان من

  5. زبان فارسی زبان ملی و هویتی همه ما ایرانیان از جای ب جای این سرزمین بزرگ و کهن بوده و هست و خواهد بود، زبان های محلی، لهجه ها و گویش های مختلف اقوام ایرانی هم زیبا و ارزشمند هستند و هیچ یک در برابر دیگری نیستند ، به قول شاعر : پارسی را با زبان های محلی جنگ نیست هیچ دریایی نورزد دشمنی با جویبار، در طول تاریخ فارسی زبان ملی هویتی ما بوده و می باشد ، فارسی زبان ارتباطی و اتحاد و پیوند دهنده ما ایرانیان با یکدیگر بوده و هست خواهد بود ، از این رو تمامی دشمنان وجودی ایران عزیزمان جریانات ضد ایرانی صهیونیستی همچون پان‌ترکیسم پانکردیسم پانعربیسم ضد ایرانی نوک حمله را به سمت و سوی این زبان مهم و تأثیرگذار فارسی ایران قرار داده اند همه ما ایرانیان که به ایران عزیز دلبسته وابسته و عشق داریم از هر نقطه جغرافیایی ایران بزرگ هستیم باید از زبان فارسی و هویت ملی تاریخی ایران عزیزمان دفاع و پشتیبانی کنیم پاینده ایران

  6. درود بر تمام اقوام ایرانی با هر زبان و نژادی دوستان ما برای حفظ اتحاد تمام اقوام ایرانی و یکپارچکی ایران بزرگ باید باید از زبان فارسی پاسداری کنیم زبان فارسی حلقه اتصال و اتحاد ایرانیان است.

  7. متأسفانه اکثر کسانی که در مورد نام کشور آذربایجان نظر میدهند و آنرا از روی تعصبات ناسیونالیستی و پان فارسیسم خود ، « آران» می‌نامند ، فقط سواد اینستاگرامی و اینترنتی داشته یا از روی عناد ورزی اینکار را میکنند. هر کسی که کمی سواد تاریخی داشته باشد میداند که از اوایل قاجاریه تا دوره ناصرالدین شاه ایران به شش حاکم نشین تقسیم می‌شد : ۱_ ایالت آذربایجان ۲_خراسان و سیستان ۳_کرمان و بلوچستان ۴_فارس ۵_ کردستان و کرمانشاه _که عراق عجم نیز نامیده میشد . و ششمی که ذهنم یاری نکرد و با مراجعه به منابع میشود دسترسی پیدا کرد. همانطور که از این منابع تاریخی استنتاج میشود تمامی نام این خطه از قفقاز گرفته تا زنجان و قزوین ، در تقسیمات کشوری _ قبل از جنگهای ایران و روسیه_ « آذربایجان » بوده و نه اسامی جعلی و ساختگی دیگر که بعضی اذهان فقیر و بیمار در پی اختراعش هستند!! پس کشور آذربایجان قبل از اینکه از ایران جدا شود قسمتی از ایالت آذربایجان بوده و نامش هم برگرفته از خودش هست . شاید نام تاریخی یک کشور را اندک افرادی در کشور دیگری نخواهند بشنوند ولی هرگز نمیتوان تاریخ و منابع تاریخی به این وضوح و شفافیت را مثل سایر کارها جعل کرد !!

  8. سلام‌موضوع‌بحث‌اجرای‌کامل‌اصل‌۱۵
    قانون‌اساسی‌میباشدکه‌نود‌ونه‌درصد
    ملت‌ایران‌به‌آن‌رای‌دادند‌وآن‌تدریس
    زبان‌ترکی‌درسطوح‌تحصیلی‌درکنار‌زبان
    فارسی‌میباشد‌یک‌واحددرسی‌زبان‌وادبیات
    ترکی‌‌‌وفلکلور‌وشعر‌ترکی‌را‌دانش‌آموزان
    ودانشجویان‌داشته‌باشند‌فقط‌همین‌حال
    اینکه‌این‌قضیه‌را‌به‌جمهوری‌‌آذربایجان
    یابقول‌شماجمهوری‌باکو‌ربط‌میدهید
    بی‌معنی‌است‌وفرا‌فکنی‌میباشد‌‌ضمنا
    مناطق‌جدا‌شده‌ازایران‌ارمنستان‌داغستان
    وگرجستان‌‌تاجیکستان‌وترکمنستان‌و‌
    بخشی‌ازافغانستان‌و…..فقط‌که‌باکو‌وگنجه
    ونخجوان‌وزنگه‌زور‌نبود‌.

  9. در تصحیح پست قبلی ؛ با عرض پوزش ، تعداد ایالتهای ابتدای دوره قاجاریه تا دوره ناصرالدین شاه پنج حاکم نشین یاد شده صحیح می‌باشد . البته در تقسیمات کشوری دوره ناصرالدین شاه به چهار حاکم نشین آذربایجان – فارس _خراسان و سیستان _ کرمان و بلوچستان تقلیل یافت و دوباره در سالهای بعد به هشت ایالت که گیلان و مازندران و غیره افزایش یافت .

  10. کسانی که بدون ریشه یابی و جستن دلایل و ریشه ها ،از« تجزیه طلب »و« پان ترک» دم میزنند هنوز نمی‌دانند که بجز عده بسیار معدودی ، بسیاری از آنها فقط معترضین به وضع موجود قومیتها و زبانهای دیگر هستند! معترضین به بی‌عدالتی و تبعیض در حق زبان مادریشان که از طرف حکومت مرکزی بر زبانشان اعمال میشود . تقریباً سالهای آخر تدریسم بود . در یکی از کلاسهای دبیرستان در مورد زبان و اینکه کشور ما رنگین کمانی از قومیت‌ها و زبانها ست که در کنار هم زندگی می‌کنند ، صحبت میکردم که یکی از دانش آموزان از ته کلاس دستش را برای اجاره صحبت کردن بالا برد و گفت : آقا جمله ی شما زیباست ولی واقعیتی که ما می‌بینیم چیز دیگری ست . بطور مثال شما میدانید که موسسات و نهادهای زیادی در کشورمان به نام « پارسیان » وجود دارند مثل بانک پارسیان یا بیمه پارسیان وغیره .‌ اما آیا در همین کشوری که فرمودین _« رنگین کمانی از زبانها و قومیت ها » _ اجازه میدهند بانکی به نام بانک « اعراب» یا بیمه « ترکان» یا بانک « کردها» تاسیس و مجوز فعالیت بگیرد !!؟یادم هست که یکی دیگراز بچه‌ها بدون اینکه اجازه بگیرد در ادامه گفت : آقا چطور میشه که در همین کشوری که می‌فرمایید ، بودجه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که نهایت هنرش اختراع چند لغت جدید هست نوزده برابر بودجه احیای دریاچه ارومیه هست که خشک شدنش تبعات و پیامدهای جبران ناپذیری نه تنها برای ایران که برای کل منطقه دارد !!؟ بعد یکی در مورد شعار تیم ملی آن زمان در جام جهانی « دلاوران پارسی » و دیگری در مورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا