خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمله اسرائیل و نوبت تصمیم سخت نظام

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

ساعاتی قبل صداهای انفجار در اصفهان شنیده شد و آنطور که رسانه‌های خارجی به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند و در رسانه‌های رسمی ایرانی همچون خبرگزاری فارس نیز بازنشر شده آنچه رخ داده حمله‌ی اسرائیل به ایران بوده است. با این وجود تاکنون هیچ مقام یا نهاد اسرائیل مسئولیت آن را نپذیرفته و مقام‌ها و نهادهای ایرانی هم ادعای حمله‌ی اسرائیل را تایید نکرده‌اند.

تصمیم اعلامی مقام‌های سیاسی و نظامی این است که پاسخ ایران به حمله‌ی اسرائیل شدیدتر از قبل خواهد بود اما در عالَم سیاست میان اعلام موضع و اعمال آن تفاوت‌های بسیاری وجود دارد و آنجا که پای منافع و امنیت ملی به میان بیاید عدول از تصمیمات اعلامی که می‌تواند هزینه‌های آن از فایده‌اش بیشتر باشد نه تنها شایسته‌ی سرزنش نیست بلکه نشانگر شجاعت تصمیم‌گیران است.

ایران می‌تواند بر اساس آنچه پیشتر اعلام کرده بود با پاسخی شدیدتر به سراغ رژیم اسرائیل برود و پس از آن هم قاعدتا آن طرف پاسخ خواهد داد و این زنجیره می‌تواند به جنگی تمام عیار ختم شود. جنگی که می‌تواند تاریخ منطقه‌ی پر آشوب خاورمیانه را به پیش و پس از خود تقسیم کند.

گزینه‌های روی میز ایران در پاسخ به حمله اسرائیل

این یک انتخاب است اما گزینه‌های دیگری هم روی میز ایران قرار دارد.‌ از جمله‌ی آنها این موارد است:

  • با توجه به اینکه بنا بر روایت‌های رسمی حجم و نوع حملات امروز آنچنان وسیع، آسیب‌زننده، و اثرگذار نبوده ایران می‌‌تواند از این رخداد با عنوان ‘شکست اسرائیل’ یاد کند و قاعدتاً اقدام طرف شکست‌خورده در چنین معادله‌ای نیازی به پاسخ هم ندارد.
  • گزینه‌ی دیگر استفاده از اهرم ‘پاسخ ندادن به اسرائیل’ در میز مذاکرات حماس و اسرائیل است. با وجود اینکه در ظاهر جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگی در فرآیند مذاکرات آتش‌بس غزه ندارد اما به نظر می‌آید که اگر نقش ایران در آتش‌بس و صلح در فلسطین بیشتر از نقش‌آفرینی در مقاومت و جنگ در این کشور نباشد کمتر هم نیست. بنابراین ایران اگر بخواهد می‌تواند پاسخ ندادن به حمله‌ی اسرائیل را در میز مذاکرات به سود طرف فلسطینی بفروشد.
  • گزینه‌ی سوم روی میز ایران فعال‌سازی بیش از پیش دیپلماسی در سطح منطقه و فرامنطقه است. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با وجود نقاط ضعف آشکار آن، این توانایی بالقوه را دارد که دست‌کم در شرایطی که ایران در موضع ‘کشوری مورد حمله واقع شده’ قرار دارد با ابزارهای دیپلماتیک فضای سیاسی و حقوقی منفی کم‌نظیری را علیه رژیم اسرائیل ایجاد کند.

اینکه تصمیم‌گیران چه گزینه‌ای (این سه یا موضع اعلامی اولیه یا ترکیبی از اینها) را در پاسخ به حمله اسرائیل انتخاب کنند هنوز مشخص نیست اما بدیهی‌ست که ساعات پیش رو به یک معنا سرنوشت‌ساز است و یکی از سخت‌ترین تصمیمات نظام اتخاذ خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مگر حمله از طرف اسراقیلی ها بود بخدا الان هم دیر شده برای پاسخش.بزنید بزنید بزنید تا بفهمن حرف رهبر عزیزمان تو خالی نیست به ازای ی موشک صد موشک هایپر سونیک بهش بزنید .والله اسقاتی ها بی نهایت جان عزیز هستن خودشون اون قصاب قصی والقلب از ریاست میکشن پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا