خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض دانشگاه‌های بزرگ جهان به آپارتاید و نسل‌کشی اسرائیل و سکوت دانشگاه‌های ایران

/ یادداشت دکتر عباس آخوندی /

دکتر عباس آخوندی، استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، در یادداشتی به بهانه‌ی اعتراضات اخیر دانشگاه‌های بزرگ جهان ازجمله آمریکا به آپارتاید و نسل‌کشی اسرائیل، که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

بی‌گمان برترین دلیل ناهم‌راهی بخش بزرگی از جامعه‌ی ایران از جمله نخبگان دانشگاهی با اعتراض‌های جهانی در برابر جنایات نظام آپارتایدی و نسل‌کشی وحشتناک اسرائیل به سیاست داخلی ایران بازمی‌گردد. متاسفانه نظام حکمرانی به‌قدری دور از عدل و انصاف با شهروندان خود رفتار کرده و زندگی را بر آنان از هر حیث تنگ کرده که آنان حتی در چنین وضعیت‌هایی که وجدان هر انسان آزاده‌ای به‌درد می‌آید از هر اقدامی که نشان از همراهی با حکومت باشد پرهیز می‌کنند. لیکن افزون بر این که بسیار مهم هم هست، به زعم من، فهم نسل جوان در ایران و جهان و هم‌چنین جریان روشنفکری مدرن از مساله فلسطین با سیاست رسمی ایران تفاوت بنیادین دارد. ایران هم‌چنان در چنبره‌ی رویکرد ایدئولوژیک به مساله فلسطین درگیر است، حال آنکه مساله نسل جدید زندگی انسانی است.

در باره بحث فلسطین و مواجهه‌ی نسل جوان غربی با آن بسیار مهم است که فهم دقیقی ازمفهوم “زمانه” در قالب فلسفه زمان و تاریخی اندیشی و مفهوم “مکان” به مفهوم تمدن و یا معرفت غالب در ارتباطات بین‌الاذهانی آدمیان در جهان داشته باشیم. وقتی آنان در آمریکا اعتراض می‌کنند، تصور ما این است که دلیل و نحوه رویکرد آنان به موضوع اعتراضی همان نگاهی است که حکومت در ایران دارد. باید بدانیم که این‌گونه نیست.

نکته‌های کانونی اعتراضی آنها سلب حق زندگی از فلسطینیان، مفهوم نژادپرستی، پاکسازی نژادی و حق تعیین سرنوشت است. اساسا آنان تفاوت زیادی میان جوان یهودی اسرائیلی و مسلمان فلسطینی حس نمی‌کنند و در دوگانه یهودی/صهیونیست-مسلمان باقی نمی‌مانند.چون آنان از مفهوم هویت دینی عبور کرده‌اند. حال آن‌که برای ما انتفاضه بیداری مسلمانان علیه صهیونیست‌ها است.

در ایران نیز، در گفته فعالان حوزه‌ی سیاست فلسطین نقد آپارتایدی را می‌بینیم. لیکن، نقد آنان از این منظر بیشتر جنبه سلبی و در جهت نشان دادن جنایات اسرائیل را دارد. در حوزه‌ی سیاست‌گذاری، بلافاصله جمهوری اسلامی وارد همان گفتمان دوگانه‌ی صهیونیزم/اسلام و جنبش مسلمانان علیه یهودیان صهیونیست و حرکت‌های ایدئولوژیکی اسلامی می‌شود و با جریانهای مدرن ضد آپارتاید هم‌سو و هم‌موضع نمی‌شود.

در هر صورت مهم است که فهم دقیقی از آنچه در دانشگاه‌های آمریکا در حال وقوع است داشته باشیم و بدانیم که ضرورتا آن با فهم دولت ایران یکی نیست. من مقاله‌ای بسیار طولانی در این باره اخیرا نوشته‌ام که در نشریه آگاهی نو انتشار یافته و لینک آن را نیز اینجا قرار می‌دهم تا صورت تمایل به آن مراجعه شود. راهبردی که من پیشنهاد می‌کنم پی‌گیری راهبرد زمانه پسند است تا امکان همگرایی جهانی بیشتری فراهم آورد‌.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای آخوندی و انصاف نیوز
    این بزرگترین دروغی بود که گفتید

    (برای ما انتفاضه بیداری مسلمانان علیه صهیونیست‌ها است)

    نخیر آقای آخوندی
    برای ما انتفاضه

    بیداری فلسطینی ها (حتی فلسطینی مسیحی) علیه صهیونیست ها غاصبان فلسطین است (نه یهودیها)

    و در دانشگاههای جهان هم همین مطالبه است
    Free Palestine (فلسطین را آزاد کنید)

    متاسفانه این شما هستید که بین پیروان ایدئولوژی صهیونیسم و یهودی تفکیک نمیکنید

    این شما هستید که مدعی دوگانه مسلمان/یهودی هستید

    و الا حتی در دانشگاههای جهان هم دوگانه مشخص است

    دوگانه، دوگانه فلسطینیان و غاصبان سرزمین فلسطین یعنی پیروان تئودور هرتسفلد و صهیونیسم است

    و الا بسیاری از دانشجویان و اساتید اعتراض کننده و خواهان آزادی فلسطین خود یهودی اند

    تاسف بر شما از کوچکی فکرتان و بر تحلیلی آبکیتان آن هم با ابراز دروغی بزرگ (دوگانه مسلمان و یهودی)

    ضمنا
    در قاموس عدالتخواهان ، عدالتخواه عدالت را برای همه میخواهد . نه فقط برای خود

    عدالتخواه هرچه باشد خودخواه نیست

    متاسفم از اینکه شما انبوهی از نخبگان ایران را خودخواه میدانید

    15
    6
  2. با چند گزاره متن آقای آخوندی هم نظر هستم اما نتیجه گیری و استدلال و برخی داده های ایشان را نادرست می دانم.
    1-در اینکه سیاست داخلی و اشتباهات نظام حکمرانی باعث شده است که برخی از نخبگان دانشگاهی از هر آنچه که حکومت(حتی به حق) از آن جانبداری می کند فاصله گیرد درست است.
    2-و اینکه فهم و قرائت تبلیغ شده توسط رسانه های ایرانی از جوانان غربی که حامی فلسطین هستند نیز با واقعیت آن جوانان فاصله دارد نیز درست است.
    اما این گزاره ها هم باعث نتیجه گیری اشتباه آقای آخوندی از “سکوت دانشگاه های ایران و جنبش دانشگاه های آمریکا” شده است.دانشجویان آمریکایی که در چند روز اخیر سلسله اعتراضات جدیدی را کلید زده اند علاوه بر نسل کشی به ارتباطات تنگانگ دانشگاه ها و نهادهای علمی شان با رژیم اسرائیل معترض هستند.این اعتراضات از کجا کلید خورد؟از دانشگاه کلمبیا که مدیریت و برخی پژوهش های علمی اش در راستای حمایت از رژیم هستند.دانشگاه های بعدی نیز مانند هاروارد و نیویورک و… دقیقا دانشگاه هایی هستند که لابی های تفکر صهیوینیسم در آنها نفوذ قابل توجه ایی دارند.پس این اعتراضات اخیر کمی متفاوت تر از اعتراضات چندماهه دانشجویان غربی به نسل کشی رژیم است و فهم متفاوتی میطلبد.سوال و مطالبه اصلی این دانشجویان این است که چرا باید دانشگاه ما با اسرائیل ارتباط نزدیکی داشته باشد و این ارتباط قطع نشود؟ و در واقع علاوه بر اعتراض این دانشجویان میخواهند بگویند که ما شریک جرم نیستیم و هویت علمی ما را متفاوت از هویت خود نهاد دانشگاه که با جنایات اسرائیل گره خورده است بدانید.خب آیا دانشگاه تهران و شریف و امیرکبیر و… با اسرائیل رابطه ایی دارند که دانشجویانش بخواهند با این موج همراه شوند و مطالبه کنند که ارتباطات با اسرائیل را قطع کن؟!!اگر مثلا به دانشگاه های مصر هم در این چند روز توجه کنید میبینید که سریعتر از همه دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره اعلام همبستگی با این کمپین اخیر داشته اند و باقی دانشگاه های ملی مصر نسبت به این کمپین واکنش آنچنانی نداشتند و همان سبک اعتراضات سابق خود را ادامه میدهند.چرا دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره؟!چون در اذهان عمومی این برچسب بر آنها میتواند وجود داشته باشد که آنها نیز راضی و همراه با شراکت آمریکا در نسل کشی اسرائیل هستند بخاطر همین در واقع فریادشان این است که فکر نکنید ما با اینها هستیم!این کمپین اخیر با اعتراضات چندماهه اخیر تفاوتهایی دارد هرچند که درباره سکوت ترسناک برخی از دانشگاهیان ایرانی در این چندماه نیز میتوان سخنهایی بسیاری گفت….

  3. یهودیانی که در اسراییل می زیند پیروان حصرت موسی کلیم الله پیامبر الوالعزم می باشند لدا جان و مالشان عزیز است مشکل دولت اسراییل است که باید حق و حقوق فلسطینیان را رعایت کرده و با انها به تفاهم برسد تا جلو جنگ و تخریب گرفته شود و هر دو گروه در کنار هم با ارامش زندگی کنند

    1
    5
  4. آقای آخوندی امثال شما و زیباکلام بایستی به نوبه خود پاسخ گو باشید نه این که هر واقعه ای پیش میاد خودتون رو مثلا منتقد نشون بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا