خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۹ اردیبهشت سال ۸۰ | «ضعف» مدیریت دولت در حل مشکلات اقتصادی کشور

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

یکشنبه 9 اردیبهشت 1380 | 5 صفر 1422 29 آوریل 2001

آقایان [مسعود روغنی] زنجانی، [رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه] و دکتر [محمد] طبیبیان، [اقتصاددان] آمدند؛ با ذکر چندین مورد از مشکلات اقتصادی، پیشنهادهایی برای حل مشکلات داشتند. از ضعف مدیریت دولت و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و کمی نقدینگی صنعتگران، به عنوان نمونه‌ای از مشکلات یاد کردند. آقای زنجانی، از فشار بازرسی‌ها روی مراکز و مدیران انتقاد داشت. به عنوان نمونه، از چندین بازرسی از دفتر رهبری و بازرسی‌ ویژه رئیس‌جمهور و سازمان بازرسی‌ کل کشور، در مورد حق‌الزحمه‌ای که شرکت مس زنجان به او داده، یاد کرد.

آقای [مرتضی] فهیم‌کرمانی، [نماینده و حاکم‌شرع اسبق کرمان] آمد. از وضع‌اش و کارش احوال‌پرسی کردم. او هم مطالبی درخصوص اشکالات مدیریت مدرسه کرمانی‌ها گفت.

آقای [یوگنی] پریماکف، نخست‌وزیر سابق روسیه و رهبر حزب میهن، با جمعی از نمایندگان مجلس دوما آمدند. درباره ضرورت همکاری بیشتر ایران در مسائل خزر و افغانستان و… مذاکره شد. گفت، مردم روسیه شما را بنیانگذار روابط ایران و روسیه می‌دانند و مشکلات اقتصادی روسیه با بهبود قیمت نفت، رو به بهبود است، ولی مسأله چچن، زخم کهنه و ماندگاری شده و خطر افغانستان، با وجود طالبان و [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، زیاد است و وهابی‌های افراطی، برای منطقه و در آسیای میانه و قفقاز و کوزوو خطرند. دعوت کرد که به روسیه سفر کنم.

ظهر محسن، [مدیرعامل دفترنشر معارف انقلاب] آمد و پیشنهاد تأسیس دانشکده قرآن، در مجموعه مرکز اسناد، کتابخانه و موزه [رئیس‌جمهور] رفسنجان را داشت که پذیرفتم. گفت، در روز جمعه گذشته، تعداد بازدیدکنندگان از موزه به 2400 نفر رسیده بود.

عصر، آقای [سعید] خالدالحسن، [دبیرکل اتحادیه‌های اسلامی جهانی‌ کار] آمد. درباره مسائل کارگری جهان گزارشی داد و گفت، درصدد برگزاری کنفرانس جهانی، برای دفاع از حقوق فلسطینی‌هاست و مشورت کرد. فرزند مفتی مرحوم مراکش است.

ستاد برگزاری مراسم سالگرد شهید [مرتضی] مطهری آمدند. آقای [محمود] محمدی عراقی، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی] گزارش داد و خواست که برای تبیین معارف اسلامی برای نسل جوان، وقت بگذارم و جای خالی شهید مطهری را پُر کنم. صحبت کوتاهی برای آنها کردم.[1]

درگیری‌ها در فلسطین ادامه دارد. در فیلیپین، به خاطر بازداشت [جوزف استرادا]، رئیس‌جمهور معزول، شورش و درگیری پیش آمده است.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شهید مطهری را قبل از پیروزی انقلاب، منزوی کردند؛ به خاطر افکاری که داشتند. ایشان مبنایی صحبت می‌کردند و مستدل حرف می‌زدند. نمی‌خواستند از قرآن، سنت و منابع اجتهاد تجاوز کنند. بعضی‌ها زبان‌شان باز بود و سلیقه‌ای را که جوانان و روشنفکرهای روز بپسندند، می‌توانستند خیلی آسان توجیه کنند. آن موقع ما با دردی مواجه بودیم و آن حاکمیت ادبیات مارکسیستی بود و مسائل ما بر اساس خواسته‌های آنان تحلیل می‌شد. آن موقع شهید مطهری دنبال این بودند که پنبه مارکسیسم را بزنند و با آن مسائل برخورد کنند. کار دشواری بود. ایشان عالم موفقی بودند. علت عمده این بود که ایشان مقید بودند از حدود اسلامی تجاوز نکنند و مبانی را به هم نریزند. اطلاعات ایشان هم خیلی خوب بود. استعداد ایشان فوق‌العاده بود. اخلاص ایشان جالب بود. پشتکار زیادی داشتند. امروز هم صحبت‌های ایشان خیلی معتبر است و هنوز حرف روز است.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا